021-7356

بهترین لنزهای زوم سری FE برای دوربین‌های سونی

بهترین لنزهای زوم سری FE برای دوربین‌های سونی

به نظر من در طول 5 سال گذشته سونی قدم‌های مهمی در تولید لنز برداشته است. این شرکت لنزهای فوق‌العاده‌ای تولید کرده است که امکان نصب روی دوربین‌های حرفه‌ای این شرکت را دارند.با اینکه من عاشق سادگی، بوکه و وضوح لنزهای پرایم هستم، انعطاف‌پذیری بالای یک لنز زوم قابل چشم‌پوشی نیست. اکنون نیز که سونی یک خط تولید کامل از لنزهای زوم G-Master دارد انتخاب یکی از بهترین لنز های زوم سونی کار خیلی سختی است.

در این مقاله من قصد دارم نظر خودم را در مورد بهترین لنزهای زوم سونی بیان کنم. من خودم چند مورد از این لنزها را دارم و در مواقع مختلف نیز از آن‌ها استفاده کرده‌ام. توصیه‌های من بر مبنای استفاده از لنز به عنوان ابزار است. مطمئنا برخی لنزها را به خاطر قابلیت‌های منحصر به فردی که دارند دوست دارم اما تمرکز اصلی من روی این است که «آیا این لنز می‌تواند کار موردنظر را به بهترین شکل ممکن به انجام برساند یا خیر؟»

در یک لنز تله خوب من به دنبال ترکیبی از کیفیت، کارایی، عملکرد، مقاوت و قیمت مناسب هستم. در این مقاله نیز اکثر لنزهای زوم Native (لنزهایی که توسط شرکت‌‌های تولیدکننده دوربین ساخته می‌شوند) سونی را (به جز یک مورد خاص) معرفی کرده‌ام. تا انتها با ما همراه باشید تا با بهترین لنزهای زوم سونی آشنا شوید.

بهترین لنزهای زوم سونی در سال 2020

من تمام این لنزها را با سونی A7 III که یک دوربین فول فریم است تست کرده‌ام به همین خاطر تمام این لنزها و نظرات من برای دوربین‌های فول فریم بدون آینه کاربرد دارند. با این وجود این لنزهای زوم سونی عملکرد خیلی خوبی روی دوربین‌هایی که از سنسور APS-C استفاده می‌کنند مثل a6000 دارند.

خیلی از دارندگان دوربین‌های APS-C سونی، قصد دارند بیشتر روی لنزهای فول فریم سرمایه‌گذاری کنند تا بتوانند توانایی‌های دوربین APS-C خودشان را افزایش دهند.

علاوه بر این ضریب فاصله کانونی سنسورهای کراپ می‌تواند برای افرادی که قصد دارند با لنزهای تله خودشان از فاصله دورتری عکاسی کنند هم کاربرد دارد و می‌تواند کمک‌های زیادی به این دسته از عکاس‌ها کند. در مورد برند این لنزها من به جز یک استثنا لیست خودم را فقط به لنزهای زوم سونی محدود کرده‌ام. برخی افراد (از جمله خود من) فکر می‌کنند که استفاده لنز و دوربین همسان و تولید شده توسط یک کمپانی نتایج خیلی بهتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

خود من طی ده سال عکاسی حرفه‌ای متوجه شده‌ام که این مورد واقعیت دارد و یکسان بودن برند لنز با دوربین تاثیر زیادی در کیفیت عکس‌هایی که می‌گیرید دارد.

اکنون که لیست را کاملا پالایش کرده‌ایم و فقط آن را به لنزهای زوم فول فریم و اکثرا لنزهای سونی محدود کرده‌ایم اجازه دهید نگاهی به خود لیست و لنزهای مورد علاقه من بیاندازیم. این شما و این بهترین لنزهای زوم سونی در سال 2020:

1- لنز Sony 16-35mm f/2.8

  • لرزشگیر: ندارد
  • وزن: 680 گرم
  • ابعاد (قطرxطول): 89×122 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 82 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.28 متر

لنزهای زوم سونی

این لنز پراستفاده‌ترین لنز من است. در اکثر اوقات روی دوربینم نصب شده است و به نظر خود من بهترین لنز این لیست همین است. همانطور که از یک محصول G-Master انتظار دارید، کیفیت ساخت و ارگونومی این لنز زوم سونی فوق‌العاده است. لنز ذکر شده ضدنفوذ، با دوام و فوق‌العاده خوش ساخت است. حلقه‌های زوم و فوکوس نیز به اندازه کافی نرم و دقیق هستند.

با وجود اینکه برخی از لنزهای G-Master سنگین و زمخت هستند این لنز به خوبی روی بدنه‌های سری a7 سوار می‌شود و تعادل خیلی خوبی هم دارد. اتوفوکوس 16-35mm f/2.8 عملکرد خیلی خوبی دارد و علاوه بر این یک کلید Focus Hold هم دارد که می‌توانید بسته به نیاز خودتان آن را به عنوان اتوفوکوس روی چشم(Eye AF) نیز تنظیم کنید.

از لحاظ کیفیت تصویر نیز این لنز عملکرد خیلی خوبی دارد و یکی از پرطرفدارترین لنزهای زوم واید سونی محسوب می‌شود. انحرافات کروماتیک و اعوجاج نیز با توجه به کیفیت تصویر بالای این لنز به خوبی کنترل شده‌اند و کمترین تاثیر را روی تصاویر شما دارند.

دیافراگم ثابت f/2.8 این لنز باعث شده است که این لنز یک گزینه‌ی خیلی خوب برای عکاسی از سوژه‌های مختلف در نور کم باشد.

در صورتی که به یک پرسپکتیو واید نیاز دارید، این لنز بهترین گزینه‌ی ممکن است. عکس‌هایی که با این لنز می‌گیرید توجه کاربر را به خودش جلب می‌کند و انتخاب خیلی خوبی برای کسانی است که دوست دارند بخش زیادی از صحنه را داخل تصاویر خودشان به ثبت برسانند.

به دلیل اینکه فاصله کانونی 16-35mm یکی از پر استفاده‌ترین فواصل کانونی است به نظر من این لنز انتخاب خوبی هم برای افرادی است که می‌خواهند لنز زوم سونی خودشان را ارتقاء دهند. در صورتی که عملکرد لنز را مورد مقایسه قرار دهید متوجه خواهید شد که قیمت بالای این لنز نسبتا عادلانه است.

[relatedpost post=”114919″]

2- Sony 24-70mm f/2.8

  • لرزشگیر : ندارد
  • وزن: 862 میلیمتر
  • ابعاد (قطرxطول): 88×136 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 82 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.4 متر

انواع لنزهای زوم سونی

Sony 24-70mm f/2.8 یکی از بهترین لنزهای زوم برای دوربین‌های بدون آینه سونی است. این لنز شارپ، سریع و فوق‌العاده مستحکم است. اولین چیزی که پس از در دست گرفتن این لنز متوجه آن شدم، کیفیت ساخت بالایی که دارد بود. به نظر من این لنز به گونه‌ای ساخته شده است که سال‌های متمادی برای عکاس‌های حرفه‌ای کاربرد داشته باشد.

دومین موردی که توجه من را جلب کرد ابعاد و وزن این لنز بود. این لنز یکی از سنگین‌ترین لنزهایی بود که از آن استفاده کرده بودم و ابعاد/وزن آن با لنز Sony 70-200mm f/4 برابر است. با این وجود این لنز عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و از با کیفیت‌ترین عدسی ها در ساخت آن استفاده شده است.

با دیافراگم ثابت f/2.8 این لنز شما در واقع وضوح تصویر یک لنز پرایم را در بدنه‌ی یک لنز زوم خواهید داشت. همچنین کیفیت ساخت این لنز فوق‌العاده است و بدنه نیز کاملا ضدنفوذ است.

یکی دیگر از قابلیت‌های منحصر به فرد این لنز امکان قفل زوم در فاصله کانونی 24 میلیمتر است. این قابلیت برای جلوگیری از زوم کردن لنز که ممکن است هنگام حمل لنز رو به پائین با آن روبرو شود، کاربرد زیادی دارد.

سایز این لنز تقریبا شبیه به سایز لنزهای مشابه کانن و نیکون است اما وضوح و عملکرد نسخه‌ی سونی خیلی بهتر از نمونه‌های کانن و نیکون است. همین موضوع باعث شده است Sony 24-70mm f/2.8 یکی از شارپ ترین لنزهایی باشد که من تابحال از آن استفاده کرده‌ام.

فلر و اعوجاج این لنز قابل قبول و قابل کنترل است. البته برخی اوقات میزان فلر به اندازه‌ای است که در تصاویر شما ممکن است قابل مشاهده باشد اما در اکثر مواقع می‌توانید آن را به سادگی در برنامه‌های ویرایش عکس حذف کنید.

به جز این مورد من با انحرافات کروماتیک مشکل خاصی نداشتم و به نظرم رنگ/کنتراست رنگ این لنز فوق‌العاده بود. اتوفوکوس Sony 24-70mm f/2.8 سریع و دقیق است و من هیچوقت با فوکوس کردن به مشکل خاصی برنخوردم. علاوه بر این، در این لنز از کلید Focus Hold نیز استفاده شده است و شما می‌توانید به عنوان Eye AF ( اتوفوکوس بر روی چشم) هم استفاده کنید.

نحوه قرارگیری این کلید روی بدنه لنز خیلی کاربردی است زیرا شما معمولا با دست چپ خودتان لنز را در دست می‌گیرید و می‌توانید با همان دست نیز از این کلید استفاده کنید. این روش نسبت به اینکه بخواهید با دست راست خودتان از این کلید استفاده کنید خیلی کاربردی‌تر است.

به دلیل کیفیت بالای این لنز قیمت آن کاملا منطقی است. خرید این لنز در مقایسه با اینکه چند عدد لنز پرایم بخرید منطقی‌تر است و هیچوقت نیازی به تعویض لنز هم نخواهید داشت. در صورتی که به یک لنز زوم باکیفیت برای دوربین‌های بدون آینه سونی نیاز داشته باشید، این لنز یکی از بهترین انتخاب‌های شماست.

3- Tamron 28-75mm f/2.8

  • لرزشگیر: ندارد
  • وزن: 550 گرم
  • ابعاد (قطرxطول): 73×118 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 67 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.19 متر

بهترین لنز زوم سونی

تامرون چندین سال است که با سازندگان لنز Native (لنزهایی که توسط شرکت‌‌های تولیدکننده دوربین ساخته می‌شوند) در حال رقابت است. اخیرا نیز این شرکت از چند گزینه‌ی جالب توجه برای دوربین‌های بدون آینه سونی رونمایی کرده است.

من معمولا علاقه‌ای به استفاده از لنزهای غیر Native ندارم اما Tamron 28-75mm f/2.8 بخاطر مشخصات فوق‌العاده‌ای که دارد، قیمت رقابتی و علاقه مندان زیاد خودش طرفداران خیلی زیادی دارد. در صورتی که به دنبال یک لنز سریع هستید، نمی‌خواهید وضوح تصویر را از دست بدهید و قرار نیست پول زیادی خرج یک لنز کنید انتخاب خیلی خوبی است.

برای مقایسه قیمت این لنز کمتر از نصف قیمت Sony 24-70mm f/2.8 G-Master است. باز هم با این وجود این لنز عملکرد خیلی خوبی دارد. از لحاظ وضوح این لنز کیفیت خیلی بالایی دارد و عکس‌های واقعا واضحی به شما تحویل می‌دهد. در واقع این لنز قادر است در چند بخش مختلف لنزهای G-Master را هم شکست دهد.

[relatedpost post=”115528″]

اتوفوکوس این لنز خیلی سریع و دقیق است و من هیچ وقت با مشکل خاصی روبرو نشدم. یکی از نقاط ضعفی که در لنزهای تامرون وجود دارد استفاده از حلقه زوم و فوکوس معکوس است. برعکس بقیه لنزها حلقه فوکوس نزدیک بدنه‌ی دوربین قرار دارد و حلقه‌ی زوم نیز دورتر از بدنه قرار گرفته است. به دلیل اینکه من هیچوقت شاهد چنین چیزی نبوده‌ام با مشکلات زیادی مواجه شدم.

من عاشق تجهیزاتی هستم که می‌توانم بدون فکر کردن از آن‌ها استفاده کنم. نحوه قرارگیری حلقه‌های فوکوس و زوم خلاف این مورد است و من مجبور بودم برای هر بار استفاده از این حلقه‌ها جای دست خودم را عوض کنم. البته این موضوع مشکل خاصی برای شما ایجاد نمی‌کند و پس از گذشت مدت کمی به آن عادت خواهید کرد. همچنین در صورتی که به عنوان اولین لنز زوم سونی از این لنز استفاده کنید، با مشکل خاصی روبرو نخواهید شد.

تامرون واقعا توانسته است با این لنز بازار را تکان دهد. اینکه بتوان یک لنز G-Master سونی را فقط با نصف قیمت شکست داد واقعا قابل توجه است.

4- Sony 70-200mm f/4

  • لرزشگیر: دارد
  • وزن: 840 گرم
  • ابعاد: 80×175 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 72 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 1 متر

بهترین لنزهای زوم سونی

ممکن است این نظر کمی جانبدارانه به نظر برسد اما Sony 70-200mm f/4 یکی از لنزهای زوم سونی مورد علاقه من است. این لنز زوم سونی عملکرد فوق‌العاده، قابلیت‌های زیاد و کیفیت خیلی خوبی دارد که باعث شده است به عنوان یکی از برترین لنزهای زوم سونی شناخته شود.

به دلیل اینکه 70-200 میلیمتر یکی از فواصل کانونی موردعلاقه من است همیشه یک لنز با این فاصله کانونی داشته‌ام. در طی این سال‌ها متوجه شده‌ام که من اکثرا از آن برای عکاسی در فضای باز استفاده می‌کنم به همین خاطر دیافراگم f/4 کاملا منطقی است. (در عکاسی از فضای باز به ندرت از دیافراگم f/2.8 استفاده می‌شود)

Sony 70-200mm f/4 در مقایسه با دیگر لنزهای 70-200 میلیمتر (به خصوص Sony 70-200mm f/2,8 G-Master) خیلی سبک و جمع و جور است. البته رسیدن به این وزن سبک با فدا کردن عملکرد دوربین در نور کم میسر شده است. دیگر مشخصه‌ی فوق‌العاده این لنز قوی عملکرد اپتیکال آن است. این لنز در تمام طول محدوده کانونی شارپنس بالایی دارد و از لحاظ انحرافات کروماتیک هم مشکل خاصی دیده نمی شود.

[relatedpost post=”125600″]

فلر یکی از موضوعاتی است که باعث شده من عاشق این لنز باشم. هنگامی که این لنز کمی همراستا با خورشید در حال غروب قرار بگیرد یک افکت فلر دوست داشتنی خلق می‌کند که من عاشقش هستم. برخی لنزها فلر بسیار زیبایی تولید می‌کنند اما در برخی دیگر فلر فقط یک توپ سبز/قرمز است. شما با این لنز می‌توانید افکت‌های زیبایی خلق کنید.

عملکرد اتوفوکوس این لنز نیز فوق‌العاده است و می‌تواند به خوبی اشیاء مختلف را ردیابی کند. همچنین شما می‌توانید از آن در کنار فوکوس دستی برای یک فاصله محدود و یا کل محدوده اتوفوکوس نیز استفاده کنید. از دیگر قابلیت‌های 70-200mm f/4 می‌توان به دو مد مختلف برای لرزشگیر اپتیکال تصویر و سوئیچ فوکوس دستی/خودکار استفاده نمائید. علاوه بر این یک کلید Focus Hold نیز در آن وجود دارد که شما می‌توانید به عنوان Eye AF از آن استفاده کنید.

این لنز فقط با نصف قیمت برادر بزرگتر خودش f/2.8 G-Master عملکرد بسیار خوبی دارد و توانسته است به خوبی تعادل بین قیمت و عملکرد را حفظ کند. خیلی از عکس‌های حرفه‌ای و تیزبین در زمان خرید لنز سعی می‌کنند بازترین دیافراگم ممکن را تهیه کنند. این موضوع در صورتی که به عملکرد بهتر در نور کم نیاز داشته باشید مشکلی ندارد اما در صورتی که معمولا در محیط‌های روشن عکاسی می‌کنید دیافراگم f/4 کاملا برای شما مناسب است.

5- Sony 16-35mm f/4

  • لرزشگیر: دارد
  • وزن: 518 گرم
  • ابعاد: 78×99 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 72 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.28 متر

لنز زوم سونی

سونی16-35mm f/4 یکی از اولین لنزهایی بود که پس از روی آوردن به دوربین‌های بدون آینه سونی خریدم. این لنز یک لنز فوق‌العاده است که وزن کمی دارد، طراحی آن نسبتا جمع و جور است و قیمت آن نیز عادلانه است. درست مانند 24-70mm f/4 این لنز از یک طراحی مینیمال بهره می‌برد و روی آن فقط یک حلقه‌ی زوم و فوکوس قرار دارد. تمام قابلیت‌های دیگر از این لنز حذف شده‌اند و شما فقط یک لنز ساده با عملکرد خیلی خوب خواهید داشت.

کیفیت ساخت این لنز به نظر خوب می‌رسد و با وجود اینکه ضدنفوذ نیست اما من توانستم از آن حتی زیر باران شدید هم استفاده کنم. این لنز یک گزینه‌ی خوب برای کسانی است که به دنبال لنز واید با قیمت قابل قبول هستند و نمی‌خواهند عملکرد را فدای قیمت کنند.

همانطور که انتظار می‌رفت من متوجه شدم که این لنز به دلیل داشتن حداقل دیافراگم f/4 در شرایط کم نور با مشکلاتی مواجه است. البته سونی سعی کرده است با قرار دادن لرزشگیر اپتیکال SteadyShot این مشکل را تا حدودی جبران کند و به شما این امکان را بدهد که بتوانید با سرعت شاتر پائین عکاسی کنید.

به جز شرایط کم نور فوکوس خودکار این لنز سریع و دقیق است. من هیچوقت هیچ مشکلی با ردیابی اشیاء متحرک و یا عکاسی سریع نداشتم. کیفیت تصویر این لنز با توجه به قیمتی که دارد فوق‌العاده است و به نظر می‌رسد سونی طراحی آن را در مقایسه با همتای خود یعنی Sony 24-70 f/4 تغییر داده است.

وضوح این لنز زوم سونی به خصوص در فواصل کانونی وایدتر فوق‌العاده است. انحرافات کروماتیک و اعوجاج کاملا تحت کنترل هستند اما نه به اندازه‌ی Sony 16-35mm f/2.8 G-Master. البته با توجه به صرفه جویی خیلی زیادی که در هزینه‌های ساخت این لنز شده است این موضوع کاملا قابل انتظار است.

در کل به نظر من این لنز برای عکاس‌هایی که دوست دارند یک منظره‌ی واید را به تصویر بکشند کاملا مناسب است. قیمت این مدل تقریبا نصف همتای f/2.8 خودش است اما باز هم عملکرد خیلی خوبی دارد.

6- Sony 24-70mm f/4

  • لرزشگیر: ندارد
  • وزن: 426 گرم
  • ابعاد: 72×94 میلیمتر
  • قطر فیلتر: 67 میلیمتر
  • حداقل فاصله فوکوس: 0.4 متر

خرید لنز زوم سونی

این لنز زوم سونی نسخه بهینه شده‌ی برادر بزرگتر خودش یعنی Sony 24-70mm f/2.8G است. در این لنز سعی شده است تمام مشخصاتی که در مدل قبلی وجود نداشت لحاظ شود. به همین خاطر Sony 24-70 f/4 کاملا سبک، کوچک و جمع و جور است. سعی شده است در این لنز فقط امکانات ضروری گنجانده شود و به همین خاطر به جز یک حلقه‌ی فوکوس و حلقه‌ی زوم هیچ چیز دیگری روی آن وجود ندارد. همین موضوع نیز باعث شده است این لنز زوم سونی کاملا ساده و سبک وزن باشد.

این لنز بهترین گزینه برای افرادی است که به سفرهای زیادی می‌روند و وزن آن کاملا با وزن بدون آینه‌های سونی تطابق دارد. با این وجود این لنز زوم سونی در کنار مزایای سبک وزن بودن و طراحی مینیمال معایبی هم دارد. برای مثال این لنز لزوما سریع‌ترین یا واضح‌ترین لنز زومی نیست که در این بررسی درمورد آن صحبت شده است.

[relatedpost post=”127336″]

به نظر من مهم‌ترین فاکتور مقایسه بین این لنز و مدل f/2.8 G-master عملکرد آن در نور کم است. من متوجه شدم که عملکرد اتوفوکوس این لنز در نور کم مقداری کندتر از شرایط دیگر است. در صورتی که شما قرار است بیشتر در طول روز عکاسی کنید و عملکرد لنز در نور کم خیلی برایتان مهم نیست به نظر من این لنز یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید.

برخی افراد ممکن است متوجه شوند که این لنز به اندازه کافی وضوح ندارد اما به نظر من وضوح آن نسبتا کافی است. با توجه به فاصله کانونی کاربردی و وسیع این لنز به نظرم قیمت آن کاملا منصفانه است و گزینه بسیار خوبی برای کسانی است که قصد دارند وارد صنعت عکاسی شوند.

2 دیدگاه

  • پونه گفت:

    سلام برای تصویربرداری و عکاسی در حوزه خوراک و آشپزی چه لنزی مناسب هست دوربین من سونی آلفا هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *