021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین فلاش‌های اسپیدلایت برای DSLRهای نیکون

بهترین فلاش‌های اسپیدلایت برای DSLRهای نیکون

ابتدا نگاهی به مدل‌های اختصاصی این شرکت می‌اندازیم و سپس بهترین فلاش‌های اسپیدلایت ساخت دیگر شرکت‌ها از جمله هانل، متز، نیسین و فوتیکس را بررسی می‌کنیم:

 

1-Nikon Speedlight SB-300؛ فلاش مناسب با ابعادی بسیار کوچک

 

عدد راهنما (ایزو 100): 18 متر/ چرخش سر: صفر تا 120 درجه/ گردش (چپ-راست): ندارد/ محدوده زوم: 27 میلیمتر (ثابت) / حالت مستر-اسلیو وایرلس: ندارد/ دیگر حالت‌های فلاش: RC/ باتری: 2 عدد نیم‌قلمی/ ابعاد: 62×65×57 میلیمتر/ وزن بدون باتری: 97 گرم

 

بهترین فلاش‌های اسپیدلایت

 

+ بسیار سبک و کوچک

+ استفاده ساده

– فقدان نمایشگر و دکمه‌های کنترلی

– فقدان زوم و چرخش به طرفین

 

اگر سبک‌بار سفر می‌کنید، احتمالاً SB-300 را هم دوست خواهید داشت. ابعاد این محصول تقریباً نصف فلاش‌های معمول است و یک‌سوم آنها وزن دارد، به همین دلیل باتری نیم‌قلمی می‌خورد. البته این نیکون کوچک از نظر توان خروجی هم ضعیف است و به رقمی بهتر از 18 Gn نمی‌رسد.

 

چرخش 120 درجه‌ای در حالت چرخش سر باعث می‌شود تا سر فلاش به عقب خم شود، ولی متأسفانه امکان چرخش به طرفین یا زوم وجود ندارد. به همین دلیل نمی‌توانید در حالت پرتره از چرخش سر سقفی استفاده کنید. حالت وایرلس هم در این فلاش تعبیه نشده و برای استفاده از آن به شکل مجزا، باید ارتباط کابلی برقرار نموده یا از تجهیزات وایرلس ثانویه استفاده کنید. همانند اکثر فلاش‌های کامپکت، اینجا هم نمایشگر LCD یا دکمه‌های کنترلی وجود ندارد و همه تنظیمات از طریق منوی دوربین صورت می‌گیرد.

 

2- Nikon Speedlight SB-500؛ فلاشی که به همراه همیشگی شما تبدیل می‌شود

 

عدد راهنما (ایزو 100): 24 متر/ چرخش سر: صفر تا 90 درجه/ گردش (چپ-راست): 180-180 درجه/ محدوده زوم: 24 میلیمتر (ثابت) / حالت مستر-اسلیو وایرلس: مستر-اسلیو اپتیکال/ دیگر حالت‌های فلاش: HSS، RC/ باتری: 2 عدد قلمی/ ابعاد: 71×115×67 میلیمتر/ وزن بدون باتری: 226 گرم

 

بهترین فلاش‌های اسپیدلایت

 

+ لامپ LED ثانویه

+ نسبتاً سبک

– فقدان زوم

– ارتباط وایرلس محدود

 

این مدل کمی بزرگ‌تر از SB-300 است ولی باز هم نسبت به محصولات معمول بازار، بسیار سبک و کوچک محسوب می‌شود، ضمن اینکه به جای چهار باتری، از دو باتری قلمی بهره می‌برد.

 

از جمله معایب بدنه کوچک این فلاش می‌توان به فقدان صفحه LCD اشاره کرد که با LEDهای ساده برای نمایش وضعیت جایگزین شده است. امکان بزرگنمایی هم وجود ندارد و از صفحه پخش‌کننده نور یا رفلکتور هم خبری نیست. با این حال یک LED ثانویه با نور ثابت درون این محصول تعبیه شده که برای فیلمبرداری یا ثبت تصاویر کلوزآپ به کار می‌آید.

 

ارتباط وایرلس در حالت اسلیو قابلیت خوبی است که البته فقط با دوربین‌های سطح میانی یا رده‌بالای اخیر نیکون از جمله D5500، D7200، D750، D810 و محصولات جدیدتر کار می‌کند. حداکثر توان خروجی این فلاش قابل قبول است و نسبت به SB-300 به خوبی ارتقاء یافته، اما سرعت شارژ مجدد هنوز پایین است، یعنی پس از فلاش کامل و با استفاده از باتری‌های NiMH باید حدود 5 ثانیه منتظر بمانید.

 

3- Nikon Speedlight SB-700؛ بهترین انتخاب از نظر قدرت و قیمت

 

عدد راهنما (ایزو 100): 38 متر/ چرخش سر: 7- تا 90 درجه/ گردش (چپ-راست): 180-180 درجه/ محدوده زوم: 120-24 میلیمتر (خودکار)/ حالت مستر-اسلیو وایرلس: مستر-اسلیو اپتیکال/ دیگر حالت‌های فلاش: HCC، RC/ باتری: 4 عدد قلمی/ ابعاد: 105×126×71 میلیمتر/ وزن بدون باتری: 360 گرم

 

بهترین فلاش‌های اسپیدلایت

 

+ توان خروجی و ویژگی‌های مناسب

+ زوم خودکار، ارتباط وایرلس مستر-اسلیو

– فقدان ارتباط وایرلس رادیویی

– فقدان حالت تکرار قابل برنامه‌ریزی

 

امکانات زیادی درون SB-700 تعبیه شده، از جمله الگوهای نوردهی مختلف، زوم خودکار 120-24 میلیمتری، و ارتباط وایرلس با مجموعه کاملی از حالت‌های مستر-اسلیو. البته ارتباط بدون سیم فقط به شکل مادون قرمز ممکن است و برای ارتباط رادیویی باید مدل SB-5000 را تهیه کنید.

 

پنل کنترل پشت محصول کاملاً ساده طراحی شده، ولی تغییر حالت از TTL-BL (نور متوازن) به TTL استاندارد فقط از طریق منوی تنظیمات دوربین ممکن است. حداکثر توان خروجی این فلاش به رقبای هم‌رده نمی‌رسد ولی برای اکثر شرایط عکاسی کفایت می‌کند، حتی زمانی که از چرخش سر سقفی یا دیواری استفاده کنید. سرعت شارژ مجدد هم تقریباً دو برابر SB-500 است و در صورت استفاده از باتری‌های NiMH به 2.7 ثانیه می‌رسد. البته باتری‌های آلکالاین این زمان را دوبرابر می‌کنند.

 

4- Nikon Speedlight SB-5000؛ جدیدترین فلاش پرچمدار نیکون با عملکرد حرفه‌ای

 

عدد راهنما (ایزو 100): 55 متر/ چرخش سر: 7- تا 90 درجه/ گردش (چپ-راست): 180-180 درجه/ محدوده زوم: 200-24 میلیمتر (خودکار)/ حالت مستر-اسلیو وایرلس: مستر-اسلیو اپتیکال-رادیویی/ دیگر حالت‌های فلاش: HCC، RC، تکرار/ باتری: 4 عدد قلمی/ ابعاد: 104×137×73 میلیمتر/ وزن بدون باتری: 420 گرم

 

بهترین فلاش‌های اسپیدلایت

 

+ مستحکم با کیفیت ساخت عالی

+ قدرتمند با ویژگی‌های حرفه‌ای

– ارتباط نسبتاً ضعیف رادیویی

– قیمت بالا

 

فلاش SB-5000 با توان 55 Gn به راحتی SB-700 را پشت سر می‌گذارد. زوم 200-24 میلیمتری و حالت تکرار قابل برنامه‌ریزی به همراه کنترل دستی کامل روی بدنه هم از ویژگی‌های شاخص آن هستند. برای استفاده پیاپی، سیستم خنک‌کننده داخلی در این فلاش تعبیه شده تا بتوانید 100 شات پیاپی با حداکثر توان بگیرید. برای ارتباط وایرلس حالا علاوه بر مادون قرمز، می‌توانید از RF هم استفاده کنید.

 

البته فلاش SB-5000 در حالت رادیویی فقط نقش اسلیو را ایفا می‌کند، چون به جای فرستنده-گیرنده RF فقط به گیرنده داخلی مجهز شده است. با وجود توان بالا، زمان شارژ مجدد سریعی را شاهد هستیم که با باتری‌های NiMH به 2.3 ثانیه می‌رسد و با باتری‌های آلکالاین هم از 3 ثانیه فراتر نمی‌رود. اگر به دنبال بهترین فلاش نیکون در بازار هستید قطعاً SB-5000 بهترین گزینه است. البته از رقابت تنگاتنگ با مدل‌های هانل Modus 600RT، متز Mecablitz 64 AF-1 و فوتیکس Mitros+ TTL هم نباید غافل شد.

 

تمامی بهترین فلاش‌های اسپیدلایت معرفی شده برای DSLRهای کانن که شرکت‌های دیگر سازنده آنها هستند و مفصل در مقاله قبلی بیان کردیم را می‌توان برای دوربین‌های نیکون نیز به کار گرفت. این فلاش‌ها ممکن است قیمت مناسب‌تری با کیفیت بالا داشته باشند پس اگر قصد تهیه فلاش دارید بررسی آن‌ها را از دست ندهید. البته نباید فراموش کنیم که مدل کانن و نیکونی این فلاش‌ها با هم متفاوت هستند و اگرچه عملکرد کاملا یکسانی دارند، اما اتصالات آنها به کفشک فلاش دوربین، با هم یکی نیست و باید مدل مخصوص به دوربین خودتان را خریداری کنید.

 

نویسنده: امیر یاری

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *