021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

زاویه بدن در عکاسی پرتره

زاویه بدن در عکاسی پرتره

این تکنیک‌های زاویه بدن در عکاسی پرتره به صورت مستقیم توسط دوربین اعمال می‌شوند و برای اجرای آن‌ها نیازی به هیچگونه ویرایش در نرم‌افزارهایی مانند لایت روم یا فتوشاپ ندارند. مدلی که برای آموزش ژست در عکاسی پرتره در این عکس‌ها مشاهده می‌کنید از قبل میکاپ شده است و به شما توصیه می‌کنم در صورتی که مدل شما هم خانم است، قبل از شروع عکاسی، او را میکاپ کنید. اکنون تنظیمات مناسب دوربین برای عکاسی پرتره را انجام دهید، به سوژه خود ژست دهید و عکس بگیرید.

انتقال وزن

در سمت چپ عکس زیر مدل به صورت صاف رو به دوربین ایستاده است. وزن او به صورت مساوی روی هر دو پا تقسیم شده است ولی همانطور که می‌بینید در عکس سمت راست کمی انتقال وزن باعث تغییر زیادی شده است. تنها کاری هم که مدل کرده است این است که بیشتر وزن خودش را روی پای راستش انداخته است. این کار باعث ایجاد یک منحنی S مانند شده است و با اینکه مدل رو به دوربین ایستاده است، لاغرتر دیده می‌شود.

[relatedpost post=”117184″]

زاویه بدن در عکاسی پرتره

خم شدن رو به جلو

در این ژست در عکاسی پرتره نیز مدل هنوز رو به دوربین ایستاده است اما کمی از کمر رو به جلو خم شده است. در عکس سمت چپ مدل رو به عقب خم شده و باعث شده است عکس خیلی زیبا به نظر نرسد و خود او نیز چاق‌تر از چیزی که هست دیده شود. در صورتی که متوجه شدید مشتری چنین کاری کرد، بلافاصله از او بخواهید کمی رو به جلو خم شود. همانطور که در عکس دوم می‌بینید، مشتری پس از خم شدن رو به جلو به سر خودش زاویه داده است و وزن خودش را هم به روی پاهای خودش انتقال داده است.

آموزش ژست در عکاسی پرتره

انتقال وزن روی پای عقب

یکی دیگر از کارهایی که در مورد زاویه بدن در عکاسی پرتره می‌توانید انجام دهید این است که از مدل بخواهید وزن خودش را به پای عقب منتقل کند. در نمونه زیر او وزن خودش را روی پای چپ انداخته است و پای راست را هم رو به جلو انتقال داده است. در عکس سمت چپ مشاهده می‌کنید که او دوباره رو به عقب خم شده و باعث شده است عکس غیرطبیعی دیده شود. از مدل بخواهید کمی صاف‌تر بایستد و یا به شکلی که در عکس سمت راست می‌بینید، کمی به سمت دوربین خم شود.

ایده ژست در عکاسی پرتره

[relatedpost post=”120191″]

انداختن بازوها روی هم

یکی از ژست‌های محبوب برای عکس‌های کاری این است که از مدل بخواهید بازوهایش را روی هم بیاندازد. این زاویه بدن در عکاسی پرتره احساس قدرت و اعتماد به نفس را به بیننده منتقل می‌کند اما همانطور که در عکس سمت چپ می‌بینید، برخی اوقات می‌تواند اینطور هم نباشد. در عکس سمت چپ سوژه سر خودش را به سمت عقب خم کرده است. این اشتباه در خانم‌ها فراگیر تر است و دوست دارند سرشان را کج بگیرند. به صورت واضح با مشتری صحبت کنید و از او بخواهید چانه‌اش را کمی رو به جلو و پائین بیاورد. این کار تغییر زیادی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود عکسی بگیرید که مشتری به دنبال آن است.

تنطیم زاویه بدن در عکاسی پرتره

از مشتری بخواهید بیشتر رو به جلو خم شود

با مدل انداختن بازوها روی هم شما می‌توانید یک عکس کلوزآپ خیلی خوب از سر سوژه بگیرید. در عکس سمت چپ تصویر به صورت وایدتر گرفته شده است تا ببینید مدل باید چطور خم شود. همچنین به زاویه بدن نیز توجه کنید. از او بخواهید که از کمر رو به دوربین خم شود. خیلی از مردم فکر می‌کنند که چنین عکسی عجیب به نظر می‌رسد اما شما باید به آن‌ها این اطمینان را بدهید که عکس نهایی خیلی خوب خواهد شد. به یاد داشته باشید که خیلی از مردم درمورد ظاهر خودشان اعتماد به نفس ندارند. به همین خاطر شما باید اعتماد به نفس کافی را به آن‌ها بدهید.

انواع ژست در عکاسی پرتره

ژست‌های نشسته

بیایید نگاهی به پرتره‌‎هایی که می‌توانید در حالت نشسته بگیرید بیاندازیم. در صورتی که از مدل خودتان بخواهید بنشیند، می‌توانید از زاویه بالا به پائین از آن‌ها عکس بگیرید. این نوع عکس‌ها به چشم اکثر بیننده‌ها خیلی زیبا است.

اولین کاری که باید بکنید این است که از مدل بخواهید روی لبه یک صندلی بنشیند. آن‌ها نباید خیلی راحت بنشینند زیرا این کار باعث می‌شود آن‌ها رو به عقب خم شوند. در عکس سمت چپ مشاهده می‌کنید که مدل روی لبه صندلی نشسته است، پاهای او روی زمین است و کاملا رو به دوربین قرار گرفته است. با این که این ژست، ژست خیلی خوبی برای عکاسی پرتره نیست، در صورتی که عکس را کراپ کنید می‌توانید عکس خیلی خوبی مانند عکس سمت راست بگیرید. همانطور که می‌بینید اولین جایی که نظر شما به آن جلب می‌شود، چشم‌های سوژه می‌باشد.

ژست در عکاسی پرتره

پس از اینکه مدل را روی صندلی قرار دادید، از او بخواهید دست‌های خودش را روی زانوهایش قرار دهد. دست‌ها می‌توانند به صورت ضربدری یا ساده قرار گیرند. هر دو حالت را امتحان کنید تا بهترین حالت ممکن را پیدا کنید. می‌توانید از مدل خودتان بخواهید کمی صورتش را به سمت راست یا چپ بچرخاند. به یاد داشته باشید که این عکس‌ها باید به صورت کلوزآپ گرفته شوند و بیشتر تمرکز روی چشم‌ها و لبخند سوژه باشد.

در مثال آخر از زاویه خوب سوژه استفاده شده است. همه افراد از یک زاویه بهتر از زاویه دیگر دیده می‌شوند. این موضوع معمولا با چشم غیرمسلح دیده نمی‌شود و به همین خاطر همیشه باید هم از سمت راست و هم از سمت چپ از سوژه خودتان عکاسی کنید. این موضوع را می‌توانید به خوبی در عکس زیر ببینید. هنگامی که سوژه صورت خودش را به سمت راست چرخانده است (عکس سمت راست)، او زیباتر به نظر می‌رسد. شما می‌توانید در این عکس قسمت بیشتری از صورت را ببینید و چشم‌های او نیز بهتر دیده می‌شوند. در این عکس موهای سوژه به صورت طبیعی قرار گرفته‌اند و زاویه بینی او نیز خیلی بهتر است.

زاویه بدن در عکاسی پرتره

هنگامی که از سوژه عکاسی می‌کنید همیشه به یاد داشته باشید که از دو طرف از او عکاسی کنید. تا زمانی که بتوانید فقط با نگاه کردن به پیش نمایش عکس از داخل دوربین زاویه خوب سوژه را تشخیص دهید، شما باید به این کار ادامه دهید و برای هر ژست یک بار از سمت راست و یکبار از سمت چپ از او عکاسی کنید.

همانطور که دیدید کوچک‌ترین تغییری که در زاویه بدن در عکاسی پرتره اعمال می‌کنید تاثیر چشمگیری در پرتره نهایی دارد. یکی از قوانینی که همیشه باید به خاطر داشته باشید این است که از سوژه بخواهید یکی از شانه‌های خودش را به سمت شما خم کند و وزن خودش را هم روی پای عقب بیاندازد. این کار باعث می‎شود سوژه لاغرتر به نظر برسد. بهترین راه برای پیشرفت این است که تمرین کنید تا ببینید چه ژست و زاویه‌ای برای گرفتن پرتره‌های بهتر از سوژه مناسب است. تمام عکس‌های استفاده شده در این مقاله داخل استودیو و به کمک یک لنز 50 میلیمتر، پس زمینه سفید و فلاش گرفته شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *