021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

12 روش ساده برای استفاده از انعکاس در عکاسی پرتره

12 روش ساده برای استفاده از انعکاس در عکاسی پرتره

برخی افراد از تکنیک‌های مختلفی برای انعکاس نور در عکاسی استفاده می‌کنند اما فقط یک روش برای انعکاس نور وجود دارد و آن هم استفاده از سطوح بازتابی است. با این وجود تکنیک‌های مختلفی وجود دارد که شما می‌توانید از آن‌ها بهره ببرید. این تکنیک‌ها همگی به جهت، مواد، رنگ و حتی زاویه جسم یا سطحی که برای بازتاب نور از آن استفاده می‌کنید بستگی دارند. افکت‌ها و تکنیک‌ها متفاوت هستند اما تمامی آن‌ها به عکاس کمک می‌کنند پرتره‌های بهتری بگیرد.

مزایای انعکاس نور در عکاسی

نور منعکس شده در برخی مواردی که شما می‌خواهید از دست سایه‌های سخت خلاص شوید و یا مواقعی که می‌خواهید نوری که در اختیار دارید را نرم کنید کاربرد دارد. در صورتی که جزء آن دسته از عکاس‌ها هستید که از Strobe برای عکاسی استفاده می‌کنید و به هر نحوی نمی‌توانید از اصلاح‌کننده‌های نور استفاده کنید انعکاس نور می‌تواند یک تکنیک کاملا کاربردی باشد.

همچنین در صورتی که به عکاسی عروسی یا هر نوع رویداد دیگری تحت نور محیطی یا نور کم مشغول هستید و می‌خواهید شرایط نوری را تغییر دهید هم نور منعکس شده می‌تواند شما را نجات دهد. با انعکاس نور می‌توانید یک منبع نور کوچک که نور سختی را تولید می‌کند به یک منبع نور بزرگ با نور نرم و زیبا تبدیل کنید.

برخی از عناصری که می‌توانند برای انعکاس نور در عکاسی مورد استفاده قرار بگیرند:

  • دیوارهای سفید
  • سقف سفید یا خاکستری
  • صفحات رنگی سفید یا خاکستری
  • پارچه و مقوای سفید یا خاکستری
  • صطوح بازتابی دیگر مثل آب، کاشی، زمین سفید و اشیائی مثل کتاب و…

12 روش مختلف برای بازتاب نور

از متدهای زیر می‌توانید در صورت استفاده از نور طبیعی و یا مصنوعی استفاده کنید:

1- بازتاب نور با استفاده از رفلکتور قابل حمل

استفاده از رفلکتورهای قابل حمل ساده‌ترین روش انعکاس نور در عکاسی توسط عکاس‌های پرتره است. در حالی که منبع نور اصلی از یک طرف به سوژه برخورد می‌کند، می‌توانید رفلکتور را در طرف مقابل منبع نور اصلی قرار دهید و سمت مخالف صورت سوژه را نورپردازی کنید. این کار سایه‌ها را کمی حذف می‌کند و باعث می‌شود پرتره شما بافت کمتری داشته باشد.

همچنین می‌توانید از رفلکتور برای تبدیل منبع نور کوچکی که در اختیار دارید به یک منبع نور وسیع و بزرگ استفاده کنید. به این طریق می‌توانید یک منبع نور کوچک که نور سختی را تولید می‌کند به یک منبع نور بزرگ با نور نرم و زیبا تبدیل کنید. فقط انجام این کار باعث تفاوت خیلی زیادی در نتایجی که به دست می‌آورید خواهد شد زیرا نورهای نرم بیشتر زیبایی‌های سوژه را نمایش می‌دهند.

2- استفاده از رفلکتور با ابعاد مختلف

انعکاس نور در عکاسی

در مورد رفلکتور ابعاد خیلی مهم است زیرا سطوح مختلف روی سختی و نرمی نور تاثیر مستقیم دارند. با استفاده از رفلکتور بزرگتر نور نرم‌تری خواهید داشت. رفلکتورهای کوچک‌تر نسبت به رفلکتورهای بزرگ نور سخت‌تری دارند با این وجود نوری که تولید می‌کنند خیلی نرم‌تر از نور مستقیم است.

3- استفاده از چند رفلکتور برای پرتره‌های گروهی

به جای استفاده از یک رفلکتور بزرگ سعی کنید از چند رفلکتور کوچک استفاده کنید تا یک پرتره گروهی با نور منحصر به فردتر داشته باشید. در صورتی که یک رفلکتور تکی نمی‌تواند افکتی که برای یک پرتره گروهی 4 یا 5 نفره در نظر دارید را تولید کند سعی کنید از چند رفلکتور کوچک برای نورپردازی بهتر افرادی که مدنظر شما قرار دارد استفاده کنید.

با وجود اینکه ممکن است به افراد کمکی بیشتری برای نگه داشتن همه رفلکتورها نیاز داشته باشید اما با این روش پرتره‌های بهتری خواهید داشت.

[relatedpost post=”128179″]

4- بازتاب نور با استفاده از دیوار سفید یا خاکستری

انعکاس نور در عکاسی

یکی از بهترین منابع نور بازتاب شده عناصر سفید بزرگی هستند که در اطراف شما قرار دارند و دلیل آن هم این است که این عناصر مقدار زیادی نور نرم را بازتاب می‌دهند و محیط بزرگ‌تری را پوشش می‌دهند. دیوارهای سفید مثل رفلکتورهای خیلی بزرگ عمل می‌کنند. سوژه‌های خودتان را کنار یا نزدیک یک دیوار که نور آفتاب به آن برخورد می‌کند قرار دهید تا یک نور پرکننده‌ی نرم در اختیار داشته باشید.

5- کف ساختمان یا آب

فقط دیوارهای سفید نیستند که می‌توانند به عنوان نور پرکننده برای عکس‌های پرتره مورد استفاده قرار بگیرند بلکه می‌توانید کف ساختمان یا آب هم برای بازتاب نور استفاده کنید. این کار قسمت‌های زیر چشم، بینی و گونه را به خصوص در صورتی که نور از بالا بتابد روشن می‌کند. همچنین می‌توانید از منابع بزرگ آب هم به عنوان جایگزین استفاده کنید. دلیل اینکه عکس‌های گرفته شده در ساحل خیلی زیبا هستند همین مورد است.

6- انعکاس نور از سقف در عکاسی

زمانی که وقت کافی برای جدا کردن فلاش اکسترنال خودتان از دوربین را ندارید و در حال عکاسی پرتره در یک رویداد خاص هستید، می‌توانید نور آن را به سمت سقف منعکس کنید. تاباندن نور به سمت سقف و بازتاب آن به سمت پائین، افکت زیباتری نسبت به نور مستقیم از جلو دارد. این کار علاوه بر اینکه از قرمزی چشم جلوگیری می‌کند بلکه از ایجاد تصاویر زندانی که نور مستقیم از جلو ایجاد می‌کند هم جلوگیری می‌کند.

تنها کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید رنگ سقف روشن (ترجیحا سفید یا خاکستری) است. همچنین ارتفاع آن نیز نباید خیلی زیاد باشد زیرا فاصله‌ی سقف از منبع اصلی نور روی نورپردازی تاثیرگذار است.

[relatedpost post=”138379″]

7- اتاق‌های سفید

خودتان را فقط به سقف، کف یا دیوار سفید نکنید. چرا از تمام آن‌ها به صورت همزمان استفاده نکنید؟ اتاقی را پیدا کنید که هر سه مورد را به صورت همزمان داشته باشد و آن‌جا عکاسی کنید. این موضوع در مواقع که منابع نور زیادی ندارید اما نور بیشتری می‌خواهید کاربرد دارد.

مقدار کمی نور از پنجره یا فلاش استودیویی زمانی که همه چیز سفید است شگفت‌انگیز خواهد بود. احتمالا قبلا دیده‌اید که در برخی استودیوهای پرتره حداقل یک دکور سفید وجود دارد.

8- استفاده از کارت انعکاس (Bounce Card)

انعکاس نور در عکاسی

برخی فلاش‌ها یک Bounce Card داخلی دارند که می‌توانید از آن برای نرم کردن و دیفیوز کردن نور استفاده کنید. این وسیله در واقع یک کارت سفید کوچک است که عملکردی شبیه به بازتاب نور از سقف دارد و تنها تفاوت آن این است که روی فلاش هات شو شما نصب می‌شود. این متد یک روش بهتر و موثرتر نسبت به تاباندن مستقیم فلاش داخل صورت سوژه در مواقعی است که نمی‌توانید فلاش را از دوربین جدا کنید و یک دیوار سفید در اختیار ندارید.

9- بازتاب نور تابیده شده از پشت به عنوان نور پرکننده

همه‌ی ما نور لبه‌ای که در نتیجه تابش نور از پشت ایجاد می‌شود را دوست داریم. در صورتی که هیچ منبع نور دیگری برای نورپردازی صورت سوژه در اختیار ندارید هم می‌توانید همان نور تابیده شده از پشت را بازتاب دهید و از آن به عنوان نور پرکننده استفاده کنید.

شما می‌توانید این کار را با استفاده از دیوار پشت سر خودتان انجام دهید و یا از یک رفلکتور برای این کار استفاده کنید. همچنین بازتاب نور به شما کمک می‌کند جزئیات پس زمینه را هم بهتر نمایش دهید. این کار از ایجاد تصاویر ضد نور و یا هایلایت‌های خیلی روشن جلوگیری می‌کند.

10- بازتاب نور از سطوح رنگی

انعکاس نور در عکاسی

در ابتدای مقاله توصیه شد که همیشه از سطوح سفید یا خاکستری روشن برای بازتاب نور استفاده کنید و دلیل آن هم این بود که این رنگ‌ها خنثی هستند. اما در صورتی که می‌خواهید کمی خلاقیت به خرج دهید می‌توانید از سطوح رنگی هم استفاده کنید. برای مثال می‌توانید یک دیوار یا صفحه رنگی صورتی را برای این کار انتخاب کنید تا نور صورتی را به سوژه بتابانید. این کار را می‌توانید با دیفیوزرهای رنگی هم انجام دهید.

[relatedpost post=”127513″]

11- بازتاب نور روی سطوح فلزی و طلائی

سطوح طلائی بهترین گزینه برای ایجاد یک ظاهر گرم و طبیعی در عکس هستند. شما می‌توانید با استفاده از این سطوح یک نور پرکننده مثل غروب آفتاب به تصویر خودتان استفاده کنید. رفلکتورهای 5 کاره را هم می‌توانید از فروشگاه‌های عکاسی تهیه کنید و از قسمت‌های طلائی و نقره‌ای آن‌ها استفاده نمائید. رفلکتورهای نقره‌ای تون خنثی‌تری نسبت به مدل طلائی دارند و برای افرادی که به دنبال نور بیشتر بدون تون گرم هستند مناسب است.

12- بازتاب نور از وسایل صحنه

انعکاس نور در عکاسی

از اکثر رفلکتورها به عنوان وسیله‌ای برای نورپردازی بهتر استفاده می‌شود. این وسایل اغلب اوقات جزئی از صحنه نیستند اما از برخی وسایل می‌توانید داخل صحنه هم عکاسی کنید. در این صورت وسیله موردنظر هم یکی از عناصر صحنه است و هم در نورپردازی به شما کمک می‌کند. یک کتاب باز، تکیه دادن به یک کابینت سفید، نشستن روی زمین و تکیه دادن به دیوار فقط چند نمونه کوچک از این موارد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *