دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی از حباب در 9 مرحله

تکنیک و ترفند
عکاسی از حباب در 9 مرحله

عکاسی از حباب خیلی ساده است و از آن‌جایی که قرار است دوباره مثل یک بچه به بازی با حباب بپردازید احتمالا این پروژه برای شما خیلی هم لذت‌بخش خواهد بود.

9- چگونه حباب‌های زیبایی بسازیم

برای موفقیت در عکاسی از حباب شما باید ابتدا بتوانید حباب‌های قوی‌ای بسازید. شما می‌توانید از صابون معمولی هم برای این کار استفاده کنید اما به احتمال زیاد حباب‌های آن قبل از اینکه بتوانید از آن‌ها عکاسی کنید، به سرعت از بین می‌روند. برای اینکه طول عمر حباب‌های خودتان را افزایش دهید، شما باید محلول آب و صابون اختصاصی خودتان را بسازید.

برای این کار ابتدا دو قاشق غذاخوری صابون مایع را به نصف لیوان آب اضافه کنید. سپس گلیسرین را داخل ظرف آب و صابون خود اضافه کنید و اجازه دهید محلول چند ساعت استراحت کند. گلیسرین چیزی است که باعث تقویت حباب‌ها می‌شود و کمک می‌کند مدت طولانی‌تری باقی بمانند. می‌توانید این ماده را از داروخانه‌ها و یا قنادی‌های محلی تهیه کنید.

عکاسی از حباب

همچنین می‌توانید یک بطری کوچک محلول حباب‌ساز تهیه کنید. این محصول را باید از اسباب‌بازی فروشی‌ها تهیه کرد و طول عمر حباب‌های آن به اندازه‌ی محلول خانگی بالا است. در صورتی هم که نمی‌توانید محلول را به صورت جداگانه تهیه کنید، یک حباب‌ساز بخرید و از محلول داخل آن استفاده کنید.

8- آماده کردن استودیو خانگی

برای به دست آوردن نتایج پایدار شما به یک استودیو خانگی کوچک نیاز دارید. خبر خوب این است که لزوما نیازی نیست از تجهیزات حرفه‌ای و رده بالا برای این کار استفاده کنید. در واقع تنها چیزی که به آن نیاز دارید یک میز، یک سه پایه، یک عدد پس زمینه‌ی ساده و یک منبع نور است.

اول از همه میز خودتان را کنار دیوار قرار دهید و سپس پس زمینه (ترجیحا مقوای کاردستی یا پارچه‌ی مشکی) را به شکلی به دیوار بچسبانید که بخشی از آن روی میز قرار بگیرد. اکنون تنها کاری که باید انجام دهید این است که سه پایه را جلوی میز خودتان قرار دهید.

7- تنظیم لوازم نورپردازی

پس از اینکه استودیو خانگی شما آماده شد زمان آن رسیده است که نورهای خود را در اطراف آن نصب کنید. روش‌های زیادی برای نورپردازی به منظور عکاسی از حباب وجود دارد اما بهترین روش برای انجام آن استفاده از یک سافت باکس و بیوتی دیش است. این منابع نور را به صورت یکدست نرم می‌کنند و نتایج پایداری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

عکاسی با کف صابون

شما می‌توانید از فلاش اکسترنال هم برای نورپردازی سوژه و تامین نور کافی استفاده کنید. روی فلاش خودتان یک دیفیوزر نصب کنید و آن را روی یک سه پایه کوچک قرار دهید. سپس می‌توانید از یک مقوای سفید برای منعکس کردن نور به سمت سوژه استفاده کنید.

همچنین می‌توانید از پنل‌های LED نیز برای عکاسی از حباب استفاده کنید. این پنل‌ها علاوه بر اینکه قابل حمل هستند برخلاف منابع دیگر نور خیلی هم داغ نمی‌شوند.

کاغذ روغنی را با استفاده از چسب نواری به این منبع نور بچسبانید تا نور آن را نرم‌تر کنید. البته به یاد داشته باشید که فقط وقتی که می‌خواهید عکاسی کنید باید آن را روشن کنید در غیر این صورت ممکن است کاغذ خیلی داغ شود و بسوزد. مطمئنا این متد ایده‌آل‌‎ترین روش برای عکاسی از حباب نیست اما در صورت لزوم می‌توانید از آن استفاده کنید

[relatedpost post=”141014″]

6- انتخاب لنز مناسب

شما برای این نوع عکاسی به صورت کلوزآپ عکس می‌گیرید. به همین خاطر بهتر است از یک لنز ماکرو استفاده کنید. در صورتی که چنین لنزی ندارید می‌توانید با استفاده از روش‌های مختلف مثل اکستنشن تیوب یا حلقه معکوس لنز فعلی خودتان را به یک لنز ماکرو تبدیل کنید. این وسایل قیمت خیلی کمی دارند و به راحتی روی لنزهای شما نصب خواهند شد.

همچنین می‌توانید از یک لنز تله فوتو هم استفاده کنید. شما باید خیلی از سوژه دور شوید اما امکان گرفتن عکس‌های کلوزآپ را خواهید داشت. در صورتی که لنز تله فوتو هم ندارید لنز کیت شما برای این کار کافی است و فقط باید از ماکزیمم فاصله کانونی آن که بسته به نوع برند 55 یا 85 میلیمتر است استفاده کنید.

استفاده از حباب برای عکاسی

این لنزها نیز مثل یک لنز تله فوتو عمل می‌کنند و به شما این امکان را می‌دهند که در یک فاصله منطقی زوم کنید. متاسفانه با استفاده از لنزهای معمولی نمی‌توان تضمین کرد که می‌توانید از فاصله مناسب به عکاسی از حباب بپردازید.

برای رفع این مشکل احتمالی شما می‌توانید حباب‌های بزرگتری بسازید.

5- تثبیت دوربین

عکاسی از حباب

از آن‌جایی که شما از حباب‌های خودتان عکس‌های ماکرو می‌گیرید باید دوربین خودتان را تثبیت کنید.

بهترین روش برای این کار قرار دادن دوربین روی یک سه پایه است. بسته به لنزی که دارید (تله فوتو، ماکرو یا کیت) باید فاصله دوربین را به اندازه‌ای تغییر دهید که حباب‌های داخل فریم به اندازه کافی بزرگ باشند. همچنین بهتر است از یک ریموت استفاده کنید تا بتوانید بدون لمس دوربین عکاسی کنید. انجام این کار به شما این تضمین را می‌دهد که با فشار دادن شاتر باعث لرزش دوربین و مشکلات ناخواسته دیگر نخواهید شد. در صورتی که دوربین را لمس کنید علاوه بر تاری ناشی از لرزش ممکن است باعث از دست رفتن فوکوس هم شوید.

در صورتی که ریموت ندارید از تایمر دوربین استفاده کنید. تایمر را روی دو ثانیه تنظیم کنید و صبر کنید تا صدای کلیک آن را بشنوید. البته از این متد باید به عنوان آخرین روش استفاده کنید زیرا این روش خیلی از نظر زمانی بهینه نیست. در نظر داشته باشید که حباب‌ها فقط چند ثانیه باقی می‌مانند و پس از آن از بین می‌روند.

[relatedpost post=”118322″]

4- پیدا کردن تنظیمات مناسب

عکس‌های کلوزآپ به صورت طبیعی عمق میدان خیلی کمی دارند. این بدین معنی است که فقط بخش کوچکی از تصویر در فوکوس خواهد بود و بقیه تصویر تار خواهد بود.

برای اطمینان از اینکه حباب‌های شما به اندازه کافی واضح هستند از یک دیافراگم کوچک مثل f/11 و f/16 استفاده کنید. فوکوس عمیقی که این دیافراگم‌های بسته تولید می‌کنند به شما این امکان را می‌دهند که از تمام محیط حباب عکاسی کنید.

عکاسی از حباب صابون

در عین حال تنظیمات سرعت شاتر تا حدود زیادی به قدرت منبع نور شما وابسته است. در صورتی که از یک استروب یا فلاش قدرتمند استفاده می‌کنید به راحتی می‌توانید از سرعت‌های شاتری مثل 1/250 ثانیه یا بیشتر هم استفاده کنید. اما در غیر این صورت 1/60 ثانیه برای خلق یک عکس نسبتا خوب مناسب است.

البته شما می‌توانید از تنظیمات آهسته‌تر هم استفاده کنید اما زمان حیاتی عکاسی از حباب ها را به خاطر داشته باشید. در صورتی که سرعت شاتر خیلی آهسته باشد ممکن است در پایان زمان نوردهی حباب‌ها از بین بروند.

در مورد ایزو هم بهتر است از چیزی بین 100 تا 800 استفاده کنید. در صورتی که منبع نور شما به اندازه کافی روشن است، به منظور جلوگیری از بروز نویز از ایزو 100 استفاده کنید. با این وجود در صورتی که قدرت منبع نور شما خیلی زیاد نیست می‌توانید با استفاده از مقادیر بیشتر آن را جبران کنید. فقط برای جلوگیری از بروز نویز زیاد سعی کنید ایزو را از 800 بیشتر نکنید.

3- ساخت حباب را شروع کنید

پس از اینکه همه چیز آماده شد می‌توانید پروژه عکاسی از حباب خودتان را آغاز کنید. ابتدا محلول ساخته شده را داخل یک کاسه‌ی کم عمق و یا حتی یک در بطری کوچک بریزید. سپس آن را در وسط میز استودیو خانگی خودتان قرار دهید. پس از اینکه دوربین خودتان را آماده کردید با استفاده از یک نی داخل محلول خودتان بدمید و از حباب‌های ساخته شده عکس بگیرید.

استفاده از صابون برای عکاسی

برای ایجاد گوی‌های صابونی، محلول را با استفاده از نی هم بزنید. سپس نی را دقیقا در وسط ظرف قرار دهید و داخل آن بدمید. باید چند بار این کار را تکرار کنید تا به نتیجه دلخواه برسید اما در نهایت می‌توانید حباب ایده‌آل خودتان را بسازید. در صورتی که شکل‌گیری حباب‌های کوچک را مشاهده کردید، آن‌ها را با استفاده از یک سوزن بترکانید و یا دوباره محلول را هم بزنید. در غیر این صورت این حباب‌های کوچک به حباب اصلی می‌چسبند و باعث ترکیدن آن می‌شوند.

برخی حباب‌ها فقط چند ثانیه دوام می‌آورند اما حباب‌های دیگر بیشتر از یک دقیقه عمر دارند. از آنجایی که نمی‌دانید حبابی که ساخته‌اید چند دقیقه دوام می‌آورد بهتر است بلافاصله از آن عکاسی کنید.

2- استفاده از نورپردازی‌های مختلف

روش‌های زیادی برای تنظیم لوازم نورپردازی برای عکاسی از حباب وجود دارد. ساده‌ترین روش قرار دادن منبع نور با زاویه 45 درجه نسبت به ظرف آب و صابون است. از آن‌جایی که نور از کنار به سوژه می‌تابد سایه‌های ایجاد می‌کند که باعث عمق دادن به تصویر می‌شود. با این وجود در صورتی که می‌خواهید تمام حباب را نورپردازی کنید، منبع نور را به صورت مستقیم در بالای آن قرار دهید.

برای اطمینان از نوردهی مناسب، منبع نور را در فاصله چند سانتی‌متری نسبت به حباب‌ها قرار دهید. همچنین به یاد داشته باشید که گرمای ناشی از منبع نور به سادگی باعث ترکیدن حباب‌ها می‌شود. بنابراین فقط وقتی باید منبع نور را روشن کنید که آماده عکاسی هستید.

[relatedpost post=”141031″]

1- استفاده از حالت عکاسی پی در پی

برای اینکه مطمئن شوید یک عکس خوب از حباب‌ها می‌گیرید. این قابلیت کاربردی به شما این امکان را می‌دهد که به صورت پی در پی و تا زمانی که شاتر را نگه می‌دارید عکاسی ادامه یابد.

عکاسی از حباب

برخی دوربین‌ها به شما این امکان را می‌دهند که به صورت خودکار یک مجموعه عکس بگیرید. با این وجود در صورتی که دوربین شما این قابلیت را ندارد می‌توانید با چرخاندن یک کلید و یا از طریق منو این قابلیت را روشن کنید. در صورتی که نمی‌توانید این قابلیت را پیدا کنید از دفترچه راهنمای دوربین خودتان استفاده کنید.

برای اینکه بتوانید به درستی از قابلیت عکاسی پی در پی استفاده کنید باید از یک سرعت شاتر نسبتا سریع (حداقل 1/60 ثانیه) استفاده کنید. در صورتی که هر عکس چند ثانیه طول بکشید حبابی که ساخته‌اید قبل از اینکه بتوانید عکس بعدی را بگیرید از بین می‌رود.

همچنین اطلاع از نرخ فریم دوربین هم ضروری است. با وجود اینکه دوربین‌های گران قیمت می‌توانند تا 24 فریم بر ثانیه عکاسی کنند، برخی دوربین‌های دیگر می‌توانند حداکثر با سرعت 5 فریم در ثانیه عکاسی کنند. هرچقدر که دوربین شما بتواند سریع‌تر عکاسی کند، عکس‌های بیشتری خواهید داشت.

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

به جز ساخت استودیوی خانگی، بقیه پروسه عکاسی از حباب نسبتا ساده است. برای اینکه بتوانید عکس‌های خوبی از حباب‌های خودتان بگیرید به صبر زیادی نیاز دارید اما نگران نباشید پس از مدت کمی به آن عادت می‌کنید. فقط با استفاده از روش‌های مختلف از پروسه عکاسی لذت ببرید.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *