021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

تاثیر لنز دوربین بر کیفیت عکس

تاثیر لنز دوربین بر کیفیت عکس

بنابراین تاثیر لنز دوربین بر کیفیت تصویر چیست؟ لنز دوربین تاثیر خیلی بیشتری نسبت به مگاپیکسل روی کیفیت تصویر دارد زیرا لنز به صورت مستقیم روی تاری پس زمینه، وضوح، میزان جزئیات، عمق میدان و… تاثیر می‌گذارد. البته این موارد فقط برخی از موارد مهمی هستند که لنز روی آن‌ها تاثیر می‌گذارد. به همین خاطر بهتر است به جای خرید یک بدنه‌ی دوربین گران قیمت، یک لنز رده بالا تهیه کنید زیرا یک لنز خوب نسبت به یک دوربین خوب با لنز کیت به شما کمک می‌کند تصاویر خیلی بهتری بگیرید.

تاثیر لنز بر کیفیت تصویر یک موضوع کاملا وسیع است اما در این مقاله شما یک درک کلی از اهمیت لنز با کیفیت و مشخصاتی که در زمان خرید لنز باید به آن‌ها توجه کنید، خواهید داشت. پس با ما همراه باشید:

تاثیر لنز دوربین بر کیفیت تصویر

نحوه‌ی کار لنز به این صورت است که نور به آن برخورد می‌کند و وارد عناصر شیشه‌ای لنز می‌شود. زمانی که نور وارد لنز می‌شود جهت آن تغییر می‌کند و به اصطلاح دچار شکست خواهد شد. بسته به شکل لنز مسیر حرکت نور متفاوت خواهد بود و در نهایت به نتایج مختلفی ختم خواهد شد.

برخی لنزها به شما یک تصویر عریض‌تر تحویل می‌دهند و برخی دیگر اجسامی که در دور دست قرار دارند را نزدیک‌تر نشان می‌دهند. هزاران نوع لنز مختلف با اشکال و اهداف مختلف در بازار وجود دارد و به همین خاطر می‌توانید به سادگی محصولی که بیشتر برای شما مناسب است را پیدا کنید.

اما لنز چه تاثیری روی کیفیت تصویر دارد و انتخاب یک لنز با کیفیت تا چه اندازه مهم است؟ به زبان ساده یک لنز این امکان را به دوربین می‌دهد که نور کافی به آن برسد و نتیجه نهایی یک تصویر واضح و با نوردهی مناسب باشد.

برخی از مشخصه‌های لنز دوربین تاثیر خیلی زیادی روی اینکه نور چطور به لنز برخورد می‌کند و لنز چگونه آن را پردازش می‌کند تا به تصویر نهایی منجر شود دارند. این مشخصه‌ها خیلی مهم هستند و در ادامه هر کدام از آن‌ها را مورد بررسی قرار خواهیم داد:

عمق میدان

تاثیر لنز دوربین بر کیفیت تصویر

با استفاده از عمق میدان می‌توانید بخشی از تصویر که در فوکوس است را کنترل کنید. شما همیشه به یک مقدار ثابت فوکوس نیاز ندارید. در برخی عکس‌ها باید فقط مقدار کمی از تصویر در فوکوس باشد و در برخی دیگر (مثلا عکس‌های منظره) باید تمام تصویر در فوکوس قرار داشته باشد. عمق میدان در لنزهای مختلف فرق می‌کند و ماکزیمم دیافراگم لنز تاثیر خیلی زیادی روی آن دارد.

دیافراگم

به زبان ساده دیافراگم ورودی لنز است که از طریق آن نور می‌تواند وارد لنز شود. این موضوع ممکن است کمی سردرگم کننده باشد زیرا هرچقدر مقدار عددی دیافراگم بزرگتر باشد، ورودی آن کوچک‌تر خواهد بود و نور کمتری وارد لنز می‌شود.

مقدار عددی کوچک‌تر نیز امکان ورود نور بیشتری را به داخل لنز می‌دهد و نور بیشتر هم یعنی عمق میدان کوچک‌تر. در حالی که یک دیافراگم بسته‌‎تر باعث خواهد شد بخش خیلی بیشتری از تصویر در فوکوس باشد. بنابراین شما باید به دنبال لنزی باشید که مقدار عددی دیافراگم آن نیز بزرگ‌تر است.

[relatedpost post=”152693″]

ماکزیمم دیافراگم

این مشخصه نشان دهنده‌ی بیشترین مقدار دیافراگم لنز و اینکه دیافراگم لنز تا چه اندازه می‌تواند باز شود است. مقدار ماکزیمم دیافراگم لنز روی بدنه‌ی آن حک شده است و هرچقدر این مقدار بازتر باشد، قیمت لنز نیز بیشتر خواهد بود. این موضوع برای عکاس‌هایی که قصد دارند به عکاسی در شب بپردازند خیلی مهم است زیرا اجازه نور بیشتری را به داخل لنز می‌دهد و کمک می‌کند عکس‌های بهتری در طول شب بگیرید.

فاصله کانونی

یکی از بخش‌های دیگری که باعث می‌شود تاثیر لنز روی کیفیت تصویر مشهود باشد فاصله کانونی است. فاصله کانونی به فاصله بین نقطه‌ی تشکیل تصویر تا صفحه‌ی سنسور گفته می‌شود و برحسب میلیمتر محاسبه خواهد شد. محدوده فاصله کانونی لنز با عدد نمایش داده می‌شود و نشاندهنده‌ی این است که چقد از صحنه ثبت می‌شود.

در صورتی که این عدد کوچک‌تر باشد، محدوده عریض‌تری از صحنه ثبت خواهد شد و اعداد بزرگتر هم محدوده‌ی کوچک‌تری از صحنه را ثبت خواهند کرد.

[relatedpost post=”101838″]

انواع مختلف لنز دوربین

برای بررسی تاثیر لنز بر کیفیت تصویر باید با انواع مختلف لنز دوربین هم آشنا شوید. شما می‌توانید لنزها را به دو دسته‌ی زوم و پرایم تقسیم کنید اما لنزها براساس فاصله کانونی هم دسته‌بندی می‌شوند. بنابراین ما ابتدا تفاوت لنزهای پرایم و زوم را بررسی خواهیم کرد و سپس به سراغ بقیه لنزها خواهیم رفت.

لنزهای پرایم

تاثیر لنز دوربین بر کیفیت تصویر

در این لنزها فاصله کانونی ثابت است. به زبان ساده، شما نمی‌توانید با استفاده از یک لنز پرایم زوم کنید. مطمئنا این موضوع یکی از معایب لنزهای پرایم است اما این لنزها مزایای زیادی هم دارند. یکی از این مزایا ماکزیمم دیافراگم بازتر این لنزها می‌باشد.

همچنین لنزهای پرایم تصاویر واضح‌تری هم خلق می‌کنند. آخرین مزیت این لنزها هم ابعاد و وزن پائین آن‌ها می‌باشد. نقطه ضعف لنزهای پرایم این است که اگر می‌خواهید تصاویر مختلفی بگیرید، باید لنزهای بیشتری به همراه داشته باشید زیرا فقط یک لنز برای برطرف کردن تمامی نیازهای شما کافی نیست.

[relatedpost post=”151723″]

لنزهای زوم

همانطور که از اسمشان مشخص است، این لنزها امکان زوم کردن را در اختیار شما قرار می‌دهند و تفاوت اصلی آن‌ها با لنزهای پرایم هم همین موضوع است. این لنزها در صورتی که به عکاسی رویداد مشغول هستید و یا خبرنگار هستید کمک خیلی زیادی به شما می‌کنند زیرا برای تغییر فاصله کانونی نیازی نیست لنز دوربین را تغییر دهید.

اما نقطه ضعف لنزهای زوم وضوح تصویر آن‌ها است که نسبت به لنزهای پرایم خیلی کمتر است. همچنین نمی‌توانید با این لنزها عکس‌های با کیفیتی در طول شب بگیرید زیرا ماکزیمم دیافراگم آن‌ها بسته‌تر است و نور کمتری به لنز دوربین می‌رسد.

لنزهای استاندارد

این لنزها از تمامی لنزهای موجود در بازار فراگیرتر هستند. شما می‌توانید از آن‌ها برای انواع مختلف عکاسی استفاده کنید ولی نباید انتظار کیفیت خیلی بالایی از آن‌ها داشته باشید. فاصله کانونی آن‌ها تقریبا متوسط است و از 35 تا 85 میلیمتر متغیر است. با استفاده از این لنزها می‌توانید بدون از دست دادن کیفیت روی برخی جزئیات صحنه هم زوم کنید.

لنزهای واید

هدف از استفاده از این لنزها در اسم آن‌ها بیان شده است. با استفاده از این لنزها شما می‌توانید عکس‌هایی واید از مناظر بزرگ بگیرید. در صورتی که به عکاسی منظره، معماری و خیابانی علاقه دارید، استفاده از این لنزها کاملا ضروری است.

لنزهای تله فوتو

این لنزهای فوق‌العاده می‌توانند اجسامی که در فاصله دور قرار دارند را نزدیک به دوربین نمایش دهند. قابلیت اصلی آن‌ها فاصله کانونی غیرطبیعی است که دارند و از 60 میلیمتر تا 300 میلیمتر متغیر هستند. بیشتر عکاس‌های ورزشی از این لنزها استفاده می‌کنند زیرا به آن‌ها این امکان را می‌دهد که عکس‌های واقع‌گرایانه‌ای از فاصله دور بگیرند و به نظر نرسد که این عکس‌ها از بین جمعیت گرفته شده‌اند.

از این لنزها می‌توان برای عکاسی پرتره و طبیعت هم استفاده کرد و به افکت پس زمینه تار شده برسید.

لنزهای ماکرو

تاثیر لنز دوربین بر کیفیت تصویر

احتمالا عکس‌های کلوزآپ خیلی زیبایی از حشرات، حیوانات گیاهان یا طبیعت دیده‌اید و برای شما سوال شده است که این عکس‌ها چطور گرفته شده‌اند؟ این تصاویر با استفاده از لنز ماکرو گرفته شده‌اند. هدف اصلی این لنزها ثبت تصاویر کلوزآپ است زیرا با استفاده از این لنزها می‌توانید بیشتر از هر نوع لنز دیگری روی سوژه زوم کنید و به هیچ وجه جزئیات را هم از دست نخواهید داد.

با استفاده از این لنزها می‌توانید تمام کادر تصویر را با یک مورچه پر کنید و جزئیاتی را ثبت کنید که با چشم خودتان به هیچ وجه امکان دیدن آن‌ها را نداشته‌اید.

کدام یک مهم‌تر است: دوربین یا لنز؟

بدنه دوربین اساسا یک محفظه برای سنسور لنز و دیگر قطعات الکترونیکی دخیل در ثبت یک عکس دیجیتال است. امروزه دو نوع بدنه دوربین خیلی فراگیر هستند: بدون آینه و DSLR. هر دو دوربین از لحاظ کیفیت تصویر با هم برابر هستند. بنابراین اجازه دهید ببینیم کدام یک برای کیفیت تصویر بیشتر مهم هستند؟

موضوع را اینگونه در نظر بگیرید: بدنه دوربین مسئول کیفیت احتمالی تصویر است و لنز تعیین کننده‌ی این است که تا چه میزان از این پتانسیل استفاده شود.

این بدین معنی است که لنز به خاطر تمامی مشخصه‌هایی که در بخش‌های قبلی به آن‌ها اشاره شد، تاثیر خیلی بیشتری رو کیفیت تصویر نهایی دارد. لنز نور را جمع‌آوری می‌کند و نور نیز مهم‌ترین چیزی است که روی کیفیت تصویر تاثیر می‌گذارد.

بنابراین در طولانی مدت سرمایه‌گذاری روی لنز معقول‌تر است زیرا به صورت مستقیم باعث بهبود تصاویر شما خواهد شد. در مورد بدنه‌ی دوربین باید بدانید که تاثیر چندانی روی کیفیت تصویر ندارد. حتی برخی از قدیمی‌ترین دوربین‌ها هم به همراه یک لنز خوب بهتر از یک دوربین رده بالا به همراه لنز کیت هستند.

[relatedpost post=”153875″]

جمع‌بندی

در صورتی که قصد دارید به صورت حرفه‌ای به عکاسی بپردازید و یا فقط می‌خواهید در تعطیلات به عکاسی بپردازید، اولین کاری که باید انجام دهید این است که استانداردهای خودتان را به صورت مشخص تعیین کنید. تصمیم بگیرید که قرار است به ثبت چه نوع تصاویری بپردازید و بیشتر چه نوع عکس‌هایی می‌گیرید. سپس بسته به نیازهای خودتان یک لنز مناسب برای عکاسی انتخاب کنید.

با مطالعه این مقاله بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید که چه نوع لنزی باید تهیه کنید و در زمان خرید به دنبال چه لنزی باشید. با توجه به لنزهای خیلی زیادی که در بازار موجود است، خرید یک لنز مناسب برای نیازهایی که دارید کار ساده‌ای نیست. به همین خاطر امیدواریم در این مقاله توانسته باشیم اطلاعات لازم را به شما داده باشیم تا ساده‌تر بتوانید درباره‌ی این موضوع تصمیم‌گیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *