دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان در فضای باز

تکنیک و ترفند
تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان در فضای باز

نور زیاد به شما این امکان را می‌دهد که تنظیمات دوربین مانند سرعت شاتر و دیافراگم را امتحان کنید تا دقیقا به تصویری که نیاز دارید برسید. اما بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان در فضای باز چیست؟

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان: دوربین و لنز

امروزه دوربین‌های مختلفی در سطح بازار وجود دارد اما شما به دوربینی نیاز دارید که بتوانید تنظیمات آن را به صورت دستی کنترل کنید. شما حداقل باید دوربینی داشته باشید که به شما اجازه دهد سه نقطه‌ی مختلف مثلث نوردهی یعنی دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو را تغییر دهید.

انتخاب لنز نیز به شما بستگی دارد. خیلی از عکاس‌ها یک لنز پرایم 50 میلیمتر یا 85 میلیمتر را ترجیح می‌دهند و دلیل آن هم این است که می‌توانند از f-stop پائین‌تری بهره ببرند. این لنزها برای کسانی مناسب هستند که می‌خواهند پس زمینه را به صورت کامل تار کنند. در نظر داشته باشید که در زمان استفاده از لنزهای پرایم برای داشتن بهترین ترکیب‌بندی باید جابجا شوید و نمی‌توانید از زوم استفاده کنید.

[relatedpost post=”105155″]

یکی دیگر از لنزهایی که می‌توانید برای عکاسی از کودکان در فضای باز مورد استفاده قرار دهید یک لنز زوم تله مانند 70-200 است. این لنز انعطاف‌پذیری بیشتری به شما می‌دهد و به جای حرکت کردن می‌توانید از قابلیت زوم استفاده کنید.

تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان: تنظیمات دیافراگم

برای عکاسی پرتره، مهم‌ترین تنظیماتی که باید مراقبش باشید، دیافراگم است. دیافراگم‌های بزرگ‌تر مانند f/2.0 پس زمینه را تار می‌کنند ولی دیافراگم کوچک‌تری مانند f/18 باعث خواهد شد بسته به فاصله بین سوژه، دوربین و پس زمینه حتی جزئیات موجود در پس زمینه نیز به صورت واضح دیده شود. البته شما باید این تنظیمات را امتحان کنید و بسته به نیاز خودتان بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان را امتحان نمائید. اگر هنوز مطمئن نیستید که چه تنظیماتی را باید انتخاب کنید، می‌توانید با یک دیافراگم متعادل مانند f/5.6 شروع کنید و بعدا تصمیم بگیرید که جزئیات بیشتری می‌خواهید یا می‌خواهید پس زمینه تارتر باشد؟

نکته: در صورتی که در یک لوکیشن مهم عکاسی می‌کنید (مانند شهربازی، یک ساختمان معروف و…) بهتر است جزئیات پس زمینه بیشتر معلوم باشد اما برای عکس‌های روزمره می‌توانید پس زمینه را تار کنید.

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان: سرعت شاتر

کودکان قرار نیست همیشه در مقابل دوربین شما ثابت بایستند اما در صورتی که متوجه شوید عکس‌های شما تار شده‌اند باید چکار کنید؟ راهنمایی: از آن استقبال کنید. برخی اوقات تار بودن عکس‌ها می‌تواند نشان دهنده خلاقیت شما باشد و کمک کند عکس‌هایی که می‌گیرید زیباتر دیده شوند. در مواقع دیگر نیز می‌توانید سرعت شاتر را به اندازه‌ای افزایش دهید که تصاویر شما به صورت کامل واضح دیده شوند.

[relatedpost post=”18078″]

جبران نوردهی

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان

این تنظیمات در اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شود اما برای عکاسی از کودک می‌تواند کمک زیادی به شما کند. به زبان ساده، دوربین شما سنسورهایی دارد که تصمیم می‌گیرند چطور تنظیمات دوربین (به جز تنظیماتی که به صورت دستی انتخاب می‌کنید.) را متعادل کنند تا نوردهی به صورت صحیح انجام شود. اما برخی اوقات این سنسورها اشتباه تشخیص می‌دهند. برای مثال در مواقعی که پس زمینه خیلی روشن است معمولا سوژه کمی تیره‌تر دیده خواهد شد اما دوربین شما احساس می‌کند همه چیز خوب است. شما با تنظیمات نوردهی می‌توانید از دوربین بخواهید تنظیمات را تغییر دهد تا صحنه روشن‌تر یا تیره‌تر دیده شود.

حساسیت ایزو

برای عکس‌هایی که در طول روز و فضای باز می‎‌گیرید، معمولا نیازی به ایزو ندارید. اما در شب و به خصوص زمانی که قصد داشته باشید از سرعت شاتر بیشتر استفاده کنید، این تنظیمات کمک زیادی به شما می‌کند. البته مراقب باشید مقدار ایزو را خیلی افزایش ندهید تا از ایجاد نویز روی تصویر جلوگیری کنید.

کد تخفیف نورنگار

بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی از کودکان: تنظیمات فوکوس خودکار

انتخاب نقطه فوکوس مناسب به خصوص برای کودکان فعال یکی از چیزهایی است که به تمرین بیشتری نیاز دارد. اما پس از اینکه آن را یاد گرفتید، می‌توانید تصاویری بگیرید که تمام محدوده کانونی در آن‌ها به صورت کاملا واضح دیده می‌شود. برای انتخاب نقطه فوکوس مناسب مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • در فوکوس خودکار یک نقطه را انتخاب کنید (وسط کادر یا هر جای دیگر)
  • در زمان عکاسی مطمئن شوید نقطه فوکوس دقیقا روی قسمتی قرار دارد که شما می‌خواهید روی آن فوکوس کنید
  • دکمه شاتر را تا نیمه فشار دهید تا دوربین فوکوس کند
  • دوربین را جابجا کنید تا سوژه یا نقطه کانونی شما در جایی قرار بگیرید که مدنظرتان است
  • دکمه شاتر را تا انتها فشار دهید تا عکس گرفته شود

بهترین تنظیمات برای عکاسی از کودک

موضوع دومی که در مورد فوکوس باید در نظر داشته باشید، حالتی است که دوربین شما برای فوکوس استفاده می‌کند. اکثر دوربین‌ها دو یا سه حالت مختلف برای این مواقع دارند:

[relatedpost post=”17996″]

  • تک عکس: هنگامی که کلید شاتر را تا نیمه فشار می‌دهید دوربین روی سوژه فوکوس می‌کند ولی در صورتی که سوژه حرکت کند یا جای دوربین را تغییر دهید باید دوباره فوکوس کنید.
  • فوکوس پیاپی: در این حالت زمانی که شاتر را تا نیمه فشار می‌دهید، دوربین فوکوس می‌کند و در صورتی که منطقه فوکوس (سوژه) حرکت کند، فوکوس دوربین نیز دوباره تنظیم خواهد شد.
  • ترکیبی از دو مورد بالا؛ بسته به اینکه سوژه حرکت می‌کند یا ثابت است.

اکثر عکاس‌ها با حالت اول راحت‌تر هستند اما در صورتی که با سوژه‌های متحرک کار می‌کنید باید از تنظیمات دیگر استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *