دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چه زمانی از لرزشگیر استفاده کنید و چه زمانی آن را خاموش کنید؟!

تکنیک و ترفند چاپ
چه زمانی از لرزشگیر استفاده کنید و چه زمانی آن را خاموش کنید؟!

با توجه به ساخت ، مدل و شرکت تولید کننده محصول، یا دوربین یا لنزهای با قابلیت IS ، لرزش گیر تصویر به شما این امکان را می دهد تصاویری واضح با سرعت شاتری سه ، چهار یا پنج برابر کندتر از آنچه قبلاً ممکن بود ثبت کنید.

مشکل این جاست که وقتی برای اولین بار یک دوربین جدید را تنظیم می کنید ، بسیاری از عکاسان، لرزش گیر تصویر دوربین یا لنز را روشن می کنند و دیگر هرگز آن را خاموش نمی کنند، آن ها تصور می کنند که روشن باشد بهتر است آن هم برای زمانی که ممکن است به آن نیاز داشته باشیم، اما بستگی به دوربین یا لنز خاص شما دارد. ممکن است روشن بودن دائمی آن ایده خوبی باشد یا حتی نباشد.

لرزشگیر دوربینقبل از وارد شدن به عمق موضوع، مهم است که یک تصور رایج غلط درباره روشن کردن لرزش گیر تصویر را با هم تصریح کنیم، آن هم این که لرزشگر تصویر این امکان را برای شما فراهم می کند که سوژه های محرک را با سرعت کمتری ثبت کنید. این کاملاً نادرست است. لرزشگیر تصویر فقط به شما امکان می دهد تصاویر با وضوح بالا را با سرعت کمتری ثبت کنید. سوژه های محرک به همان اندازه مبهم یا براق خواهد بود و در بعضی موارد با IS روشن یا شفاف تر می شود.

لنزی با قابلیت لرزشگیر

[relatedpost post = “102123”]

دو نوع تثبیت کننده تصویر (IS) وجود دارد: داخل لنز و داخل دوربین. لنز هایی با قابلیت لرزشگیر تصویر، از یک عنصر شناور درون لنز استفاده می کنند، که به صورت الکترونیکی کنترل می شود و بر خلاف هر لرزش ضبط شده توسط دوربین حرکت می کند. سیستم های لرزشگیر درون دوربین نیز  به طور مشابه کار می کنند، اما از نظر فیزیکی سنسور تصویر را جا به جا می کند تا این حرکات و لرزش ها را جبران کند. در مورد اینکه کدام یک از تثبیت کننده تصویر بهتر است ، هر دو مورد به نوبه خود جوانب مثبت و منفی دارند.

لنز با قابلیت لرزشگیر، با حرکت ناگهانی سیستم دوربین و لنزها به سمت پایین باعث ایجاد لرزش دوربین می شوند.

از مزایای وجود سیستم لرزشگیر درون لنز، می توان به عملکرد بهتر لنز هنگام استفاده از لنزهایی با فاصله کانونی بیشتر تر اشاره کرد. نکته منفی این سیستم ها، این است که به عنوان گزینه ای برای همه لنزها در دسترس نیست، چرا که به قیمت لنز می افزاید و شاید کسی نخواهد برای آن هزینه کند. پس تکرار میکنم، اگر نیازی به سیستم لرزشگیر ندارید، می توانید لنز هایی را خریداری کنید که این قابلیت را نداشته باشند یا مواردی شبیه به آن.

لنز هایی با قابلیت لرزشگیر، اثر تصحیح ایجاد شده توسط گروه لنزهای IS

مهمترین ویژگی لرزشگیر تصویر در دوربین این است که شما با هر لنزی که قابلیت نصب بر روی دوربین شما را دارد، می توانید به مزایای سیستم لرزشگیر دست پیدا کنید بدون این که بخواهید هزینه چند برابر صرف تجهیزات نوری با این قابلیت کنید. اما نکته منفی در مورد لرزشگیر تصویر در دوربین این است که در از بین بردن حرکات ناگهانی و یا کاهش حرکت سوژه های محرک هنگام ثبت عکس با اپتیک هایی با فاصله کانونی طولانی تر در مقایسه با سیستم لرزشگیر تصویر درون لنز، کمتر موثر است.

دوربینی با قابلیت سیستم لرزشگیر تصویر

اگر دوربین را بر روی سه پایه (یا هر چیز مشابهی) نصب کنید ، بدون آن که سیستم لرزشگیر را خاموش کنید، این حالت را به نام Feedback loop می شناسند، که در آن سیستم IS دوربین اساساً ارتعاشات خود را تشخیص داده و در اطراف شروع به حرکت می کند، حتی زمانی که ما بقی اجزا دوربین کاملا بدون حرکت هستند. این کار اجسام متحرک را به سیستم لرزشگیر دوربین شما معرفی می کند و باعث تار شدن آن می شود. این یکی از دلایل اصلی خاموش کردن تثبیت کننده تصویر است.

[relatedpost post=”102123″]

دوربین با قابلیت سیستم لرزشگیر، با حرکت ناگهانی سیستم دوربین و لنزها به سمت پایین، باعث لرزش دوربین می شوند.

بسیاری از سیستم ها یک حالت ویژه ای برای panning action  ها دارند و باید زمانی استفاده شود که در حال عکس برداری از حرکات هستیم و یا سوژه هایی که نیاز به حرکت ثابت از یک جهت(side-to-side motion) دارند.

با این حال ، برخی از لنزهای قدیمی و سیستم های اولیه ممکن است این خصوصیت را نداشته باشند یا ممکن است هنگام عکاسی به سبک panning به درستی کار نکنند و باعث تاری بیشتری شود. این مثالی است که نشن می دهد، خاموش کردن سیستم لرزشگیر تصویر شما می تواند مفید باشد.

دوربین با قابلیت سیستم لرزشگیر، جابه جایی سنسور، لرزش دوربین را بهبود می بخشد.

همچنین ، یکی دیگر از دلایلی که برای خاموش کردن سیستم لرزشگیر تصویر وجود دارد ، ماندگاری باتری است. با کنترل و اندازه گیری الکترونیکی ، IS قدرت باتری را کاهش می دهد. این امر به ویژه در مورد لنزهای بزرگتر و سنسورهای بزرگتر صادق است ، که ذاتاً نیاز به انرژی بیشتری برای جابجایی دارند.

به عنوان نکته نهایی، لازم به ذکر است که برای واضح ترین نتیجه هنگام عکاسی از سوژه های ثابت ، هیچ چیزی بهتر از دوربین نصب شده بر روی سه پایه محکم با سیستم خاموش لرزشگیر تصویر نیست. این امر به این دلیل است که سیستم لرزشگیر تصویر ، به دلیل ماهیت خود ، با حرکت در امتداد یک محور برای مقابله با حرکت در محور مخالف ، اغلب درجه های مختلفی از تخریب تصویر را  باعث می شود، در حالی که یک دوربین وقتی به طور محکم به یک سه پایه ثابت وصل می شود و به کمک remote یا کابل هایی عکس ثبت شود، تقریباً در هر مورد ، عکس واضح تری می گیرد.

نویسنده : طاها اسکندری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *