021-7356

مقایسه شانه به شانه: دوربین‌های کانن در مقابل دوربین گوشی‌های هوشمند

مقایسه شانه به شانه: دوربین‌های کانن در مقابل دوربین گوشی‌های هوشمند

یکی از سوالاتی که برای اغلب مشتریان پیش می‌آید، این است که آیا کیفیت عکس دوربین‌های تلفن‌های هوشمند مانند iPhone 7 می‌تواند در مقابل دوربین‌های عکاسی قرار بگیرد یا خیر در واقع همان مقایسه گوشی با دوربین. به همین منظور چندی پیش در هنگام بازدید از موج‌سواران در شهر مونیخ، از یک عکاس تازه‌کار مشتاق خواستیم که به ما برای مقایسه‌ی چند مدل از جدید ترین دوربین‌های کانن در برابر دوربین‌های تلفن‌های هوشمند (آیفون 6S و سامسونگ گلکسی S7 ) کمک کند. این دو تلفن هوشمند جزو محبوب‌ترین تلفن‌های موجود در بازار هستند و کیفیت عکس های آنها شهرت زیادی پیدا کرده است. در این مقاله می خواهیم نتیجه‌ای که از این مقایسه بدست آوردیم را با شما به اشتراک بگذاریم.
برای اینکه مطمئن باشیم این چالش منصفانه است، هر عکس در فاصله‌ی یک دقیقه یا کمتر، در همان شرایط نور و سایه و با استفاده از تنظیمات دستی دوربین‌ها گرفته شده است.

زوم دوربین

در اینجا می‌توانید مزایای زوم اپتیکال در دوربین‌های PowerShot G3 X را نسبت به زوم دیجیتال دوربین تلفن هوشمند مشاهده کنید و مقایسه گوشی با دوربین را به طور زنده مشاهده کنید. وقتی در هنگام استفاده از دوربین با زوم دیجیتال زوم می‌کنید (مثل هر دو تلفن هوشمندی که در اینجا آزمایش شده‌اند)، مثل این است که بخشی از میان تصویر را ببرید و آن را با فتوشاپ بزرگ کنید. این میتواند باعث شود که عکس از جزئیات کمتر و یا تصویری تار برخوردار باشد، ممکن است نتوانید سوژه‌ را به وضوح ببینید و عکس ممکن است به شکلی که آن را در واقعیت دیده‌اید گرفته نشود.
همانطور که می‌توانید عکس گرفته شده با دوربین PowerShot G3 X را ببینید، مشخص است که با لنز زوم اپتیکال، کیفیت و جزئیات خیلی بهتری خواهید داشت و عکس شما دارای وضوح بیشتر و رنگ‌های شارپ‌تری در مقایسه با دوربین تلفن هوشمند با زوم دیجیتال خواهد بود.

برای مقایسه دقیق‌تر می‌توانید عکس‌ها را روی سیستم خود ذخیره کنید.

مقایسه گوشی با دوربین مقایسه گوشی با دوربین
Canon PowerShot G3 X   Apple iPhone 6S
مقایسه گوشی با دوربین مقایسه گوشی با دوربین
    Canon PowerShot G3 X  Samsung Galaxy S7

عکاسی با نور کم

یکی از ضعف‌های اصلی دوربین‌های تلفن‌های هوشمند در هنگام عکاسی نور کم است و معمولا در این زمینه خیلی ضعیف تر از دوربین‌های عکاسی عمل می کنند. این مساله به خاطر این است که سنسور‌های تعبیه شده در آن‌ها (همان قسمتی که به نور واکنش نشان می‌دهد) حساسیت کمتری نسبت به سنسور‌های دوربین‌های DSLR، دوربین‌های بدون آیینه یا حتی دوربین‌های کامپکت کانن دارند. علاوه بر این، دوربین‌های تلفن‌های هوشمند هیچ دسترسی‌ای به تنظیمات ISO (که درجه‌ی حساسیت دوربین به نور موجود را تعیین می‌کند) در اختیار کاربران قرار نمی‌دهند، و این مساله در عکس‌های زیر باعث تاریک به نظر آمدن عکس‌ها شده است.
این عکس‌های کنار هم نشان می‌دهد که چطور سنسور بزرگتر و توانایی تنظیم ISO به شما اجازه می‌دهد تا با دوربین PowerShot G7 X Mark II عکس‌های برتری را با رنگ‌های دقیق، جزئیات شارپ‌تر و روشن‌تر بگیرید.

مقایسه گوشی با دوربین مقایسه گوشی با دوربین
 Apple iPhone Canon PowerShot G7 X Mark II
مقایسه گوشی با دوربین مقایسه گوشی با دوربین
    Samsung Galaxy S7  Canon PowerShot G7 X Mark II

گرفتن عکس در نور کم از سوژه‌ای با حرکت سریع

در این ترکیب‌بندی، می‌توانید به وضوح ببینید که چطور عکس گرفته شده با دوربین the PowerShot G7 X Mark II حرکت را به شکلی شارپ در تصویر ثبت کرده، در حالی که در تلفن‌های هوشمند استفاده شده عکس‌ها به همان اندازه شارپ نیستند و رنگ‌هایشان مصنوعی است. در شرایطی با نور کم، دوربین‌های کانن سرعت دیافراگم را تعدیل می‌کنند، همینطور تنظیمات ISO و دیگر تنظیمات در این دوربین باعث وضوح عکس ‌می‌شوند و جزئیات عکسی را به همان شکلی که می‌خواهید در زمان چاپ و اشتراک‌گذاری دیده شود، حفظ می‌کنند.

مقایسه گوشی با دوربین مقایسه گوشی با دوربین
 Apple iPhone 6S Canon PowerShot G7 X Mark II
مقایسه گوشی با دوربین مقایسه گوشی با دوربین
    Samsung Galaxy S7 Canon PowerShot G7 X Mark II

گرفتن عکس‌های پرتره

یکی از مزایای عکاسی با دوربین‌هایی که سنسورهای بزرگ‌تری دارند، مثل EOS 80D که ما در این آزمایش استفاده کردیم این است که عمق میدان خوبی می‌سازند (آن قسمت محو عکس که پشت سوژه‌ی اصلی قرار دارد.) اینجا می‌توانید ببینید که در عکس گرفته شده با EOS 80Dپشت‎زمینه به زیبایی مات شده است، به این معنا که سوژه در تصویر برجسته‌تر به نظر می‌آید. تصویری که با دوربین تلفن‌های هوشمند گرفته شده است به مراتب تخت و بدون عمق دیده می‌شود، ضمنا در تلفن‌های هوشمند قادر نیستید کنتراست نور را به اندازه‌ی EOS 80D تنظیم کنید. تلفن‌های هوشمند همه‌ی بخش‌های تصویر را در فوکوس نگاه می دارندو به همین دلیل پشت‌زمینه سوژه به اندازه‌ی خود سوژه دارای فوکوس و گویی بخشی از تصویر است. در ادامه، با دوربین EOS 80D به وسیله‌ی لنز همراه آن عکس انداختیم که به عکس پرسپکتیو بهتری می‌دهد و باعث می‌شود خصوصیات ظاهری طبیعی‌تر باشند. لنز دوربین‌های تلفن‌های هوشمند وایدتر هستند، که باعث اعوجاج تصویر می‌شوند. استفاده از چنین لنز بازی بدین معناست که باید به سوژه نزدیک‌تر بشوید تا بتونید پرتره‌ی خوبی بیندازید. با یک DSLR و یک لنز زوم شما می‌توانید از سوژه‌تان دور‌تر شوید. همانطور که قبلا هم برای تان توضیح دادیم، گرفتن عکس‌های پرتره با دوربین‌های DSLR حتی با لنز کیت خود دوربین نیز، می‌تواند نتیجه‌ای بهتر از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند داشته باشد.

[porto_content_box border_top_color=”yellow”]
ترفندهایی برای عکاسی پرتره با لنز‌های کیت را در وب‌سایت نورنگار بخوانید.

[/porto_content_box]
هر دو عکس بدون استفاده از فلش، با نور طبیعی گرفته شدند. همانطور که در تصویر می‌بینید، عکس گرفته شده با دوربین EOS 80D کانن دارای رنگ‌های عمیق‌تر، دقیق‌تر و متوازن‌تر است.

مقایسه گوشی با دوربین مقایسه گوشی با دوربین
  Apple iPhone 6S Canon EOS 80D
مقایسه گوشی با دوربین مقایسه گوشی با دوربین
    Samsung Galaxy S7 Canon EOS 80D

مقایسه‌ی نتایج

همانطور که نتایج نشان می‌دهند، دوربین‌های کانن به مراتب عملکرد بهتری در تولید جزئیات بهتر در شرایط مختلف‌ نسبت به تلفن‌های هوشمند داشته‌اند. اگرچه دوربین‌های تلفن‌های هوشمندی که در سال‌های اخیر به بازار وارد شده‌اند کیفیت فوق العاده ای دارند و برخی از آنها مانند دوربین گوشی Google Pixel، از دیدگاه وب‌سایت‌های حرفه ای مانند DxO بهترین دوربین موبایل و حتی بهتر از iPhone 7 شناخته شده است، اما باز هم عکاسی با دوربین‌های واقعی، حتی اگر جزو دوربین‌های کامپکت پیشرفته باشند، باز هم کیفیتی به مراتب بهتر از دوربین‌های تلفن‌های هوشمند دارند.
البته این وضعیت در حال تغییر است و بسیاری از کاربران معتقدند که به دلایل مختلف، باید دوربین‌های تلفن‌های هوشمند را جدی بگیریم. نظر شما در این باره چیست؟

[porto_content_box]
۹ دلیل برای اینکه چرا باید دوربین iPhone 7 را جدی بگیریم

[/porto_content_box]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه