021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

بررسی لنز های سری L کانن

بررسی لنز های سری L کانن

یکی از مشخصه‌های ظاهری لنز های سری L کانن که آن را نسبت به بقیه لنزها متمایز می‌کند خطی قرمز و باریک دورتادور بدنه مشکی آن است. لنز های سری L کانن بیشتر به خاطر این معروف شده‌اند که روی آن‌ها با دست و استادانه کار شده است و ماشین‌آلات و ربات‌ها تنها نقش سازنده را نداشته‌اند. چراکه در برخی جاها دقت و ظرافتی که دست دارد، هرگز یک ربات و یا به‌عبارت‌دیگر هوش مصنوعی ندارد. لنز های سری L کانن بسیار مقاوم و مجهز به یک عایق‌بندی محافظ بسیار قوی هستند که آن‌ها را در مقابل بسیاری از آلودگی‌ها، گردوغبار و رطوبت حفظ می‌کند. هرکدام از این لنزها حاوی عدسی‌های مختلفی از جمله ULD (Ultra low-dispersion)، SD (Super low-dispersion)، ED یا همان (Extra-low Dispersion) هستند. اگر برای اولین بار است که این واژه‌ها را می‌خوانید باید بگویم که هرکدام از این‌ها بیانگر یک نوع خاصی از عدسی‌ها باکیفیت بخصوص خودشان هستند که موجب افزایش کیفیت تصاویر از حد استانداردشان می‌شوند. چراکه کار اصلی این عدسی‌ها کاهش کج‌نمایی رنگی است که در علم نورشناسی آن را با علامت اختصاری CA نیز نشان می‌دهند.

 

به‌عبارت‌دیگر کج‌نمایی رنگی یا پراکندگی رنگی عبارت است از عدم انطباق رنگ‌های نور شکست یافته در محل همگرایی تصویر که باعث ایجاد تصویر ناواضح می‌شود. کج‌نمایی رنگی به علت تفاوت در ضریب شکست طول‌موج‌های مختلف نور در لنز به وجود می‌آید. حالا که به‌طور مختصر در مورد عدسی‌های low-dispersion خواندیم بهتر است بدانیم تأثیر استفاده از این عدسی‌ها در لنزهای دوربین عکاسی چیست. همان‌طور که می‌دانیم داخل یک لنز دوبین عکاسی چندین عدسی وجود دارد که نور از درون آن‌ها عبور می‌کند، کار این عدسی‌های منحصربه‌فرد رفع ایرادهای حاصل از شکست نور در میان مجموع عدسی‌های داخل لنز است تا نور و رنگ تمیزتر، شفاف‌تر و یکپارچه‌تر از میان آن‌ها عبور کند که درنتیجه به ما تصویری واضح‌تر و دقیق‌تر خواهد داد.

 

قیمت لنز های سری L کانن به خاطر استفاده از عناصر کمیاب و ویژه در ساخت عدسی‌هایش و همان‌طور که در بالا گفته شد به خاطر استفاده از دست‌های استادانه متخصصان و ظرافت و دقت بیشتر، بسیار گران است. ویژگی غیر چرخشی بودن عدسی جلوی لنز در هنگام زوم یا فوکوس، موجب شده تا کار فوکوس آسان‌تر شده و به‌راحتی و در کمترین زمان ممکن لنز خودش را با سوژه و فاصله‌اش با آن تطبیق بدهد و روی آن فوکوس کند. بدین معنا که در لنزهای دیگر شما هنگام زوم کردن متوجه چرخش لنزتان می‌شوید و این در حالی است که این نوع لنزها هنگام زوم کردن و بیرون آمدن هیچ تغییری نمی‌کنند و نمی‌چرخند. از طرفی دیگر راحتی استفاده از یک فیلتر پولاریزه بدون چرخش و کاملا ثابت است که استفاده از آنها را مطلوب‌تر کرده است. همچنین به‌واسطه بهره بردن از موتور حلقه‌ای شکل التراسونیک کار فوکوس خودکار (AF) و نوردهی نیز سریع‌تر و آسان‌تر شده است. علاوه بر آن، این لنز خارق‌العاده به شما گزینه فوکوس دستی طولانی‌ مدتی را می‌دهد که به‌واسطه آن حتی بدون نیاز به خاموش کردن گزینه AF mode (یا همان حالت فوکوس خودکار)، شما به‌راحتی قادر خواهید بود لنز را به حالت فوکوس دستی درآورده و باسلیقه خودتان کار فوکوس را روی سوژه‌تان انجام دهید.

 

بهترین لنز کانن

Canon EF 50mm f/1.2L USM Lens

 

در کل چنین می‌توان گفت که کار کردن با لنز های سری L کانن آسان‌تر و سریع‌تر و حرفه‌ای‌تر بوده و همچنین کیفیت عکس‌ها نیز بالاتر و ایدئال‌تر شده است. درحالی‌که این لنزها با تمام مدل‌های DSLR و یا آنالوگ SLR و یا حتی با سری جدید دوربین‌های بدون آینه (mirrorless) و سری RF به‌خوبی سازگار هستند، اما اکثر عکاسان حرفه‌ای ترجیح می‌دهند این لنزها را روی دوربین‌های DSLR با سنسور فول فریم امتحان کنند که در نتیجه عکس‌هایی بی‌نظیر و شفاف‌تر از سایر دوربین‌ها حاصل می‌شوند. البته باید توجه داشته باشید که برای استفاده از آنها روی دوربین‌های غیر DSLR نیاز به مانت تبدیل جداگانه دارید. برخی دوربین‌ها مانند مدل APS-C با اندازه (25.1×16.7 mm) ممکن است نتیجه‌ای نظیر استفاده از سنسور بزرگ‌تر دوربین‌های فول فریم را نداشته باشند، اما این امر نباید شمارا برای انتخاب این لنزهای بی‌نظیر دلسرد کند. تنها هدف ما این است که آگاهی لازم را برای خرید تجهیزاتتان به شما بدهیم تا بدانید که اگر بخواهید برای این لنزها دوربین‌هایی با سنسور کوچک‌تر بخرید دقیقاً چه چیزهایی اتفاق خواهد افتاد. اما دست‌آخر انتخاب و تصمیم‌گیری با خودتان خواهد بود.

 

مطلب مرتبط: عکاسی رئال عروسی وجه تمایز شما از دیگران

 

سری جدید لنزهای RF مخصوص دوربین‌های فول فریم و بدون آینه کانن

 

در کنار دوربین‌های جدید EOS سری R بدون آینه کانن، این شرکت ژاپنی مجموعه‌ی جدیدی از لنز های سری RF را برای کامل کردن این دوربین‌های نوظهور رونمایی کرده است. برای عکاسی در نور کم و شرایطی که شما نیاز به عمق میدان بیشتری دارید، این شرکت لنز Canon RF 50mm F1.2L USM را معرفی کرده است. تصور کنید در مراسم عروسی بسیاری اوقات پیش آمده است که مثلاً هنگام ورود عروس و داماد یا در اکثر موارد دیگر نورپردازی تغییر کرده و سعی شده فضا هرچه بیشتر رمانتیک‌تر و تأثیرگذارتر باشد. گاهی اوقات برای یک عکاس حرفه‌ای عکاسی از چنین فضاهای تاریک تبدیل به یک چالش بزرگ بشود. بنابراین انتخاب این نوع لنز می‌تواند دستاوردهای بی‌نظیری را رقم بزند و نتایج شگفت‌انگیزی را در نور بسیار کم در پی داشته باشد.

 

بهترین لنز برای عکاسی مدلینگ

Canon RF 50mm f/1.2L USM Lens

 

از ویژگی‌های لنز های سری L کانن بی‌نظیر می‌توان به یک حلقه کنترل دستی قابل تنظیم اشاره کرد که توسط آن قادر خواهید بود سرعت شاتر، پرده دیافراگم، ایزو و … را به‌صورت دستی تنظیم کنید. اما طبق نظرات برخی از کاربران در یوتیوب می‌توان چنین گفت که در نگاه اول ممکن است این ویژگی بسیار جذاب و جالب به نظر برسد اما این کاربران گفته‌اند که ممکن است بعد از تنظیمات دلخواهتان دستتان روی این هدایتگر بخورد و تمامی تنظیماتی که از قبل روی شاتر، دیافراگم و ایزو انجام داده بودید به هم بخورد و مجبور شوید از نو تمام آن‌ها را تنظیم کنید. اما این کاربران معتقد بودند که این حلقه‌ی کنترلر دستی در حین فیلم‌برداری بسیار قابل‌استفاده و مفید است و می‌توان هنگام فیلم‌برداری از آن استفاده‌های زیادی کرد.

 

لنز خوب برای کانن

Canon RF 28-70mm f/2L USM Lens

 

از ویژگی های دیگر لنز های سری L کانن می‌توان به گشودگی بالای دریچه دیافراگم یا همان ضریب (f) پایین اشاره کرد، که همان‌طور که در بالا هم اشاره کردیم برای عکاسی در محیط‌های کم‌نور و تاریک بسیار مناسب است. این لنزها نیز دقیقاً همانند سری L مجهز به یک عایقبندی محافظ بسیار قوی هستند که آن‌ها را در مقابل بسیاری از آلودگی‌ها، گرد و غبار و رطوبت حفظ می‌کند و حداقل فاصله فوکوس آن برابر 15.8 است. سایر ویژگی‌های این لنزها عبارت‌اند از:

 

پوشش فلورین (Fluorine Coatings)

 

فلوریت درواقع یک ماده معدنی است که در عناصر لنزها به کار می‌رود. فلوریت از نوع مونوکریستال است که وزن بسیار کمتری نسبت به عناصر تشکیل دهنده خود عدسی دارد و اختلاف رنگی را نیز به حداقل می‌رساند و کیفیت اپتیک در آن نیز بسیار بالا است. حالا زمانی که صحبت از فلورین‌ها در میان باشد، منظور نوعی پوشش از عنصر فلورین روی شیشه‌ی لنز است که آن را در برابر چربی‌ها، کثیفی و آب مقاوم می‌کند. این عناصر دارای ویژگی‌های بسیار منحصربه‌فردتری هستند که آن‌ها را برای استفاده در لنزها بسیار ایدئال می‌کند و آن‌هم انتقال بسیار عالی نور مادون‌قرمز و ماوراءبنفش بوده که دارای ضریب شکست و پراکندگی بسیار کم است.

 

حالا با تمامی این توضیحاتی که گفته شد، این ویژگی و عبارت دیگر استفاده از این عناصر در لنزها چه تأثیری روی عکس‌هایتان دارد؟ بگذارید کمی بیشتر در این مورد توضیح بدهم. می‌دانیم زمانی که نور از درون لنز عبور می‌کند می‌شکند و خمیده می‌شود و همانند عبور از یک منشور، به رنگ‌های متعددی تقسیم ‌شده و از هم جدا می‌شود. حالا هرچقدر که میزان شکست و انحراف این رنگ‌ها در لنزی کمتر باشد، مقدار خمیدگی نیز در آن به حداقل رسیده و پراکندگی نور نیز کمتر می‌شود و در نتیجه تصاویری شفاف‌تر و واضح‌تر با رنگ‌های واقعی‌تر و بهتری به دستمان می‌رسد. پس در نتیجه هرچقدر که نسبت پراکندگی کمتر باشد به همان میزان نیز شکستگی نور کمتر شده و امر تصحیح انحراف رنگی نیز آسان‌تر می‌شود. کانن روی اغلب عدسی‌های لنز‌ های سری L خودش از این پوشش بهره می‌برد.

 

عدسی ناکُروی یا عدسی ناکُره‌ای (Aspherical lens)

 

در نخستین زمان پیدایش و ظهور لنزها، همگی آن‌ها به شکل کروی بودند. این یکی از ساده‌ترین روش‌های ساخت لنز به شمار می‌آمد، اما نه بهترین نوع آن برای تبدیل تصاویر به شکل شفاف و واضح‌تر مطابق با آنچه که باید می‌بودند. دلیل هم این بود که لنز های کروی قادر نبودند پرتوهای موازی نور را هم‌زمان در یک نقطه همگرا و به‌خوبی تفکیک کنند که این مشکل در این لنزها به نام انحراف کروی (spherical aberrations) معروف بود. اما با ساختن عدسی ناکُروی یا عدسی ناکُره‌ای (Aspherical lens) یا اصطلاحاً عدسی کروی اصلاح‌شده، لبه‌های آن به شکل تخت‌شده (به‌گونه‌ای که انگار یک کره کامل نیست) درآمد و درنتیجه موجب تصویری عالی‌تر و بدون عیب تر در لنزهای دوربین عکاسی شد.

 

استفاده از شیشه‌های (UD (Ultra-low Dispersion در لنز های سری L کانن

 

شیشه‌های UD و سوپرUD، زمانی پا به عرصه‌ی ظهور گذاشت که کمپانی کانن موفق به ترکیب و استفاده از عنصر فلورین در ساخت لنزهای خود شد. به‌ طور کلی می‌توان گفت که استفاده از این شیشه‌ها برای کاهش انحراف پراکندگی رنگی استفاده می‌شود و قدرت تفکیک بسیار بالایی در تفکیک رنگ‌های شکسته شده و در نتیجه خلق عکس‌های شفاف و با رنگ‌های واقعی و باکیفیت‌تری نسبت به لنزهای دیگر دارد.

 

پوشش گوی هوا (ASC) در لنز های سری L کانن

 

اجازه بدهید در ابتدا برای روشن‌تر شدن قضیه مثال ساده‌ای بزنم. چنین می‌توان گفت که لنزهایی که از این فناوری یعنی پوشش گوی هوا برخوردار نیستند هنگام تابش نور روی سطحشان مقدار زیادی از این نور را منعکس می‌کنند. حتی برخی پوشش‌های چندلایه با قابلیت انتقال بالای نور هم باز مقدار کمی از نور را منعکس و از روی خود بازتاب می‌دهند و این مقدار را از خود عبور نمی‌دهند. اما استفاده از پوشش گوی هوا (که از دی‌اکسید سیلیکون (Silicon Dioxide) و هوا در آن استفاده ‌شده است) انعکاس نور را به حداقل مقدار ممکن می‌رساند. حالا تأثیر استفاده از این فناوری در لنزها و به‌خصوص روی خروجی کیفیت عکس‌ها چیست؟ بدون شک زمانی که انعکاس نور روی سطح لنز به حداقل ممکن برسد، افت نور کاهش یافته و تصاویر همان ‌قدر شفاف‌تر و واضح‌تر می‌شوند. تصور کنید قصد دارید از یک منظره غروب خورشید عکس بگیرید که عروس و داماد نیز در یک گوشه‌ای از کادرتان منتظر هستند تا از آن‌ها عکاسی کنید.

 

استفاده از لنز های سری L کانن با تکنولوژی پوشش گوی هوا موجب خواهد شد انعکاس اشعه‌های نامنظم نور که موجب تار شدن تصویر می‌شود به حداقل ممکن رسیده و بتوانید یک تصویر شفاف و بدون عیب و نقص از آن صحنه بی‌نظیر بگیرید.

 

پوشش (Super Spectra Coating)

 

اگر شرکت ژاپنی کانن تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های تولیدکننده‌ی بهترین و حرفه‌ای‌ترین دوربین‌ها و تجهیزات عکاسی شده است به خاطر شانس زیاد و یا قدیمی بودن برند او نیست بلکه به خاطر دقت و ظرافت و توجه بسیار بالا به کیفیت و مطالعه‌ و تحقیق زیادش روی کوچک‌ترین و به‌ظاهر کم‌اهمیت‌ترین (اما در اصل مهم‌ترین) مسائل پیرامون عکاسی و بالا بردن کیفیت محصولاتش بوده است. تصور کنید که این شرکت خارق‌العاده یک سال کامل را صرف تحقیق و مطالعه و بررسی نور خورشید در فصول مختلف سال کرده است تا بتواند اولاً اشراف کامل روی تابش نور خورشید و اشعه‌های حاصل از آن داشته باشد، و ثانیاً بتواند به بهترین سطح استاندارد خود و خلق دقیق‌ترین و بی‌نقص‌ترین لنزها ازلحاظ تفکیک رنگ و شفافیت برسد. بهره بردن از پوشش Super Spectra Coating در لنزهای کانن موجب دقت در تفکیک بالای رنگ و همچنین برطرف کردن مشکلاتی نظیر Flare و Ghosting شده است.

 

کانن همچنین یک لنز زوم سریع (Canon RF 28-70mm F2L USM) معرفی کرده است که با تفاوت بسیار کم و نامحسوسی طول آن بیشتر از لنزهای زوم نرمال است. این لنز قادر است هنگام زوم کردن حداکثر میزان گشودگی دریچه دیافراگمش را تا (f/2) حفظ کند. از امکانات دیگر آن می‌توان به حلقه کنترل دستی قابل تنظیم، استفاده از عناصر اپتیکی UD، پوشش گوی هوا (ASC)، پوشش (Super Spectra Coating)، پوشش فلورین (Fluorine Coatings)، یک دیافراگم 9 تیغه‌ای و دست‌آخر حداقل فاصله فوکوس 15 اینچی اشاره کرد.

 

لنز (RF 24-105mm F4L IS USM) کانن نیز 2 استاپ آهسته‌تر است، اما در عوض مجهز به یک سیستم لرزش گیر 5 استاپ است. این لنز همچنین در مقایسه با لنز مذکور بالا (Canon RF 28-70mm F2L USM)، قدرت زوم بیشتری دارد و وایدتر از آن است. از دیگر ویژگی‌های این لنز می‌توان به حلقه کنترل دستی قابل تنظیم، استفاده از عناصر اپتیکی UD، پوشش گوی هوا (ASC)، پوشش (Super Spectra Coating)، پوشش فلورین (Fluorine Coatings)، یک دیافراگم 9 تیغه‌ای و دست‌آخر حداقل فاصله فوکوس 17.7 اینچی اشاره کرد.

 

لنزهای زوم استاندارد

 

چنین می‌توان گفت که این لنز های سری L کانن بیشتر به لنز همه‌کاره معروف هستند و تقریباً به درد هر کاری در عکاسی می‌خورند و می‌شود آن‌ها را همه‌جا با خود برد. به خاطر این ویژگی بخصوص، لنزهای زوم استاندارد را می‌توان اکثراً در تجهیزات عکاسان مراسم عروسی مشاهده کرد. چرا که می‌توان با آن کارهای بسیار زیادی انجام داد و همان‌طور که در بالا گفته شد یکی از مهم‌ترین مسئله‌ای که عکاسان مراسم عروسی باید به آن توجه کنند هزینه کردن روی تجهیزات متفاوت برای اهداف کاری متعدد است. پس اگر قصد به‌روزرسانی تجهیزات عکاسی خود را دارید و می‌خواهید لنز های سری L کانن را خریداری کنید، هرگز لنزهای زوم استاندارد را فراموش نکنید و سعی کنید یکی از این لنزهای پرکاربرد و به‌دردبخور را در مجموعه تجهیزات عکاسی‌تان داشته باشید.

 

لنز همه کاره کانن

Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM Lens

 

در بین لنز های سری L کانن ، مدل 24-70mm در میان عکاسان حرفه‌ای و بخصوص عکاسان مراسم عروسی جزو یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های آن‌ها به شمار می‌آید. خود شرکت کانن 2 مدل از این لنز های سری L کانن را با جزئیات بیشتر شرح داده است. یعنی لنز  EF 24-70mm f/2.8L II USM و مدل جدیدترِEF 24-70mm f/4L IS USM. با اینکه شاید عنوان هردوی این‌ها مشابه به هم باشد اما اندک تفاوت‌هایی در فاصله کانونی، زاویه دید (84 – 34 درجه‌ای)، حداقل فاصله فوکوس 1.25 اینچی دارند. هردوی آن‌ها مجهز به مکانیسم قفل کننده زوم هستند که اگر دستتان به‌اشتباه روی زوم لنز قرار بگیرد مانع از اعمال تغییر روی آن می‌شود و همچنین دیافراگم هر دوی‌شان دارای 9 پره‌ی دایره‌ای شکل است.

 

بهترین لنزهای کانن

Canon EF 24-70mm f/4L IS USM Lens

 

در اینجا کانن از سیستم لرزش گیر هیبریدی خود نیز رونمایی می‌کند که جبران سرعت شاتر آن تا 4 استاپ است. لنز EF 24-70mm f/2.8L II سریع‌تر است و گشودگی دریچه دیافراگم آن (f/2.8) است که به‌طور خارق‌العاده‌ای در هر محیطی با نور بسیار کم، خیلی پرکاربرد و کارآمد است. درحالی‌که لنز EF 24-70mm f/4L از دو عنصر اپتیکی Super UD بهره می‌برد، مدلEF 24-70mm f/2.8L II تنها دارای یک عنصر UD است و کمی سنگین‌تر و بزرگ‌تر و تقریباً طول بیشتری نسبت به مدل قبلی دارد و نیاز به فیلتر 82 میلی‌متری دارد و این در حالی است که اندازه فیلتر قبلی 77 میلی‌متر می‌باشد.

 

بهترین لنز دوربین عکاسی

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM Lens

 

اگر به دنبال گزینه‌ای با فاصله کانونی بیشتری هستید، مدل جدید EF 24-105mm f/4L IS II USM بهترین پیشنهاد ما برای شماست. یک لنز تمام‌ عیار، هم برای کاربران حرفه‌ای و هم آماتور. این مدل بسیار سبک‌وزن بوده و وزن آن حدود 793 گرم است و طول آن نیز 11.43 سانتی‌متر است که کار حمل این لنز را آسان‌تر کرده است. میزان قابل‌ توجه و بالای گشودگی دریچه دیافراگم آن به شما این امکان را می‌دهد تا مقدار F-stop را در سرتاسر محدوده زوم آن روی مقدار باز و ثابت f/4 قرار بدهید. بنابراین شما قادر خواهید بود تا 105 میلی‌متر حتی بدون نیاز به کم کردن سرعت شاتر زوم کنید. حداقل فاصله فوکوس آن  1.48اینچ است و همانند مدل EF 24-70mm f/4L تنها فیلتر 77 میلی‌متری را می‌پذیرد.

 

لنزهای ماکرو

 

شاید شما هم قبلاً در مورد لنزهای ماکرو مطالبی خوانده باشید و یا شنیده باشید که کار اصلی این لنزها به تصویر کشیدن اجسام یا هر شیءِ کوچکی در مقیاس بزرگ و باکیفیت است. به‌طورکلی لنزهای ماکرو به لنزهایی گفته می‌شوند که نسبت به سایر لنزها از حداقل فاصله فوکوس بالایی برخوردار باشند. اما شاید با خواندن این مطلب بلافاصله تصویر یک کفشدوزک زیبای کوچک روی یک برگ یا شاخه درخت یا یک گل بسیار خیره‌کننده با جزئیات زیاد در ذهنتان مجسم شود و از خودتان بپرسید یک لنز ماکرو چه کاربردی در مراسم عروسی دارد؟

 

خب در پاسخ به این سؤال باید گفت که حتماً قرار نیست از این لنزها فقط برای چنین اهدافی استفاده کرد.

 

 

تصور کنید می‌خواهید از فاصله بسیار نزدیکی، از دست عروس و داماد که روی هم قرار دارد طوری عکس بگیرید که حلقه زیبای ازدواجشان نیز در کادر به‌خوبی جلوه کند، بدون شک این لنز می‌تواند یک گزینه مناسب برای این کار باشد چراکه قادر است جزئیات زیادی را با بهترین کیفیت ثبت کند. علاوه بر آن می‌توانید از این لنز برای عکاسی از کیک عروسی و طرح روی آن و کلی موارد دیگر نیز استفاده کنید که نیاز است از فاصله بسیار نزدیک و با جزئیات بالا آن سوژه‌ها را ثبت و ضبط کنید. حالا که به استفاده از این نوع لنزها در عکاسی از مراسم عروسی پی بردیم، بیاید به بررسی لنزهای ماکرو Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM کانن با ضریب 1:1 بپردازیم. این لنز دارای یک موتور التراسونیک است که قادر است با شتاب متغیر و بدون هیچ سروصدایی و بدون جلب کردن نظر اطرافیان در کمترین زمان ممکن سرعت زوم و فوکوس را تغییر بدهد. حداقل فاصله فوکوس آن نیز 1 اینچ است. امکان حداکثر گشودگی دریچه دیافراگم این لنز که معادل f/2.8 است قادر است در نور بسیار کم هم تصاویر خارق‌العاده‌ای را ثبت کند و فاصله کانونی بی‌نظیر آن نیز این امکان را به شما فراهم می‌کند که حتی از آن به‌عنوان لنز پرتره نیز استفاده کنید. لنز EF 100mm f/2.8L می‌تواند از فیلتر 67 میلی‌متری استفاده کند.

 

لنزهای پرتره

 

بدون شک یکی از مهم‌ترین الزامات عکاسی مراسم عروسی، گرفتن عکس‌های پرتره خوب و حرفه‌ای از عروس و داماد و سایر مهمانان‌ها در مراسم عروسی است. اما واقعیت این است که ممکن است به‌ظاهر عکاسی پرتره با هر لنزی امکان‌پذیر باشد، ولی نتیجه عکاسی پرتره با یک لنز معمولی شبیه به عکس‌های حرفه‌ای پرتره نخواهد بود. چرا که شما نیاز به یک لنزی دارید که با حداکثر گشودگی دریچه دیافراگم به عمق میدان کمی دسترسی داشته باشید و حداکثر گشودگی  دیافراگم مورد نظرتان نیز به فاصله کانونی لنزتان بستگی بسیار زیادی خواهد داشت. برای این منظور لنزهای تله فوتو پرایم مدیوم کانن مانند مدل EF 85mm f/1.2L II USM می‌تواند بهترین گزینه برای این کار باشد که یکی از سریع‌ترین لنزها در نوع خود به شمار می‌آید.

 

 

این لنز با حداکثر گشودگی دریچه دیافراگم یعنی f/1.2 قادر است عکس‌های بی‌نظیر و بدون نویز در نور بسیار کمی بگیرد. دیافراگم واید و 8 تیغه‌ای این لنز قادر است عمق میدان 88 میلی‌متری بی‌نظیری را برای گرفتن عکس‌های پرتره به شما بدهد و درنتیجه بتوانید تصاویر بوکه بسیار زیبایی را با آن ثبت و ضبط کنید. با اینکه این لنز دارای لرزش گیر عکاسی نیست اما سرعت و وزن کم بدنه آن موجب شده تا دوربین لرزش کمتری داشته باشد. حداقل فاصله فوکوس این لنز 3.12 اینچ است و زاویه دید آن نیز 28 درجه است و همچنین یک فیلتر 72 میلی‌متری نیز می‌تواند به آن متصل شود.

 

بیشتر بخوانید: بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی پرتره

 

 

اما گزینه مناسب دیگر می‌تواند مدل EF 135mm f/2L USM باشد که حداکثر گشودگی دهانه دیافراگم آن f/2 بوده و دارای 8 تیغه است و مناسب عکاسی در فضاهای تاریک است. این لنز به لطف موتور USM قابلیت فوکوس بسیار نرم، بی‌صدا، سریع و دقیقی دارد و در حالت AF یا همان فوکوس خودکار قادر است حتی سوژه‌هایی که در فاصله نسبتاً دور هستند را نیز به‌خوبی فوکوس کند. در طراحی این لنز از دو عنصری اپتیکی UD استفاده‌ شده است که خطاهای رنگی را به حداقل می‌رساند و خروجی تصاویر شفاف و واضحی دارد. حداقل فاصله فوکوس آن 3 اینچ بوده و فیلترهای 72 میلی‌متری هم می‌تواند به آن وصل شود.

 

 

اما در این میان لنز زوم تله فوتو مدل EF 70-200mm f/2.8L IS II USM یکی از محبوب‌ترین انتخاب‌های عکاسان حرفه‌ای مراسم عروسی برای عکاسی پرتره است. این لنز با فاصله کانونی بیشتر، عمق میدان کوتاه ‌تری ایجاد کرده و موجب می‌شود پشت زمینه سوژه تارتر و درنتیجه عکس پرتره زیباتری به تصویر کشیده شود.

 

یکی دیگر از قابلیت‌های این لنز تله فوتو، گرفتن عکس‌های پرتره از فاصله دور است. بنابراین اگر در مراسم عروسی شاهد یک صحنه رمانتیک خوب از راه دور بودید اما فرصت آن را نداشتید تا جماعت را کنار زده و از سوژه‌تان عکاسی کنید، با داشتن این لنز نگران از دست دادن سوژه‌تان نباشید، چرا که به‌راحتی و از راه دور بدون از دست دادن کیفیت عکستان قادر خواهید بود تصاویر زیبایی را ثبت و ضبط کنید.

 

در مورد ابعاد این لنز باید گفت که نسبتا بزرگ و سنگین است. طول آن 19 سانتی‌متر و وزن آن 1کیلو 478 گرم است دارای یک عنصر فلوریت و 5 عنصر اپتیکی UD برای کاهش خطاهای رنگی است. علاوه بر مواردی که گفته شد، این لنز دارای پوشش گوی هوای (ASC) است که ایراداتی نظیر flare و ghosting را در تصویر برطرف می‌کند. حداقل فاصله فوکوس این لنز 3.94 اینچ است و می‌تواند به فیلترهای 77 میلی‌متری نیز متصل شود. اما اگر قصد داشته باشید یک لنز کوچک‌تر و سبک‌تری را با خود حمل کنید، می‌توانیم لنز EF 70-200mm f/4L IS II USM کانن را برای این کار معرفی کنیم که حداکثر گشودگی دریچه دیافراگم آن f/4 بوده و طول آن 17 سانتی‌متر و وزن آن نیز 771 گرم است.

 

بهترین لنز کانن

Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS USM Lens

 

از دیگر لنز های سری L کانن مشابه و البته سبک‌تر و کوچک‌تر کانن می‌توان به مدل 70-200mm f/2.8L IS II USM و همچنین به EF 70-200mm f/2.8L USM که این دومی فاقد لرزش گیر تصویر هست، اشاره کرد. برای مدلی سبک‌تر و جمع و جورتر نیز می‌توان به EF 70-200mm f/4L USM با گشودگی دهانه دیافراگم f/4 و مجهز به یک لرزش گیر نیز اشاره کرد.

 

مطلب مرتبط: ۷ روش آسان برای اجرای نورپردازی پرتره

 

لنزهای پرایم

 

لنزهای پرایم از فاصله کانونی ثابتی برخوردار هستند و کیفیت بی‌نظیری که دارند آن‌ها را تبدیل به یکی از پرکاربردترین لنز های سری L کانن کرده است.با این لنز های سری L کانن می‌توان با استفاده از ISO قابل‌قبول در شرایطی که محیط از نور خوبی برخوردار نیست هم عکس‌های خوبی گرفت. به همین دلیل، داشتن این لنز برای مراسم عروسی خالی از لطف نیست چرا که می‌توان با استفاده از آن عکس‌های خوبی از لحظاتی گرفت که نور محیط بسیار کم است. مدلEF 50mm f/1.2L USM دارای فاصله کانونی استانداردی است که زاویه دید 46 درجه‌ای دارد.

 

لنز دوربین کانن

Canon EF 35mm f/1.4L II USM Lens

 

یا برای مثال مدل دیگری نیز وجود دارد که نسبت به این لنز کمی وایدتر است، این لنز یعنی EF 35mm f/1.4L II USM با زاویه دید 63 درجه‌ای در نوع خود بیشترین گشودگی دریچه دیافراگم را دارد و حداقل فاصله فوکوس آن 11 اینچ است. اما هردوی این لنزها وزن و طول یکسانی دارند و هر دو می‌توانند به یک فیلتر 72 میلی‌متری وصل شوند. اما مدل EF 24mm f/1.4L II USM دارای دیافراگمی بازتر و عملکرد سریع‌تری دارد از دو عنصر ULD بهره‌منده است که پراکندگی نور را به حداقل می‌رساند. دست‌آخر می‌توان گفت که این لنز بی‌نظیر استاندارد، از گشودگی دریچه دیافراگم بالایی برخوردار است و بدنه بسیار باکیفیت و محکمی دارد.

 

بهترین لنز دوربین کانن

Canon EF 24mm f/1.4L II USM Lens

 

لنزهای سوپر واید کانن

 

برای داشتن میدان دید وسیع‌تر شما نیاز به یک لنز با زاویه واید دارید. لنزهای سوپر واید برای گرفتن عکس‌های واید در برابر عمارت‌ها، عکس‌های پرتره گروهی و یا از حضار در مراسم رقص و … بسیار مناسب هستند. چرا که به عبارت بسیار ساده مزیتی که این لنز نسبت به لنزهای دیگر دارد این است که به دلیل کوتاه‌تر بودن فاصله کانونی آن قادر است طیف وسیعی از سوژه‌ها را نسبت به لنزهای دیگر ثبت و ضبط کند. برای مثال اگر شما قصد داشته باشید عروس و داماد و ساق دوش‌ها و دوستانشان را داخل یک کادر بگیرید و به‌طور فرض اگر تعداد همه آن‌ها حدود 15 نفر باشد، حداکثر تعداد نفراتی که می‌توانید با یک لنز معمولی بگیرید بدون شک کمتر از 10 نفر خواهد بود که آن‌هم مجبور خواهید شد فاصله زیادی از سوژه‌تان بگیرید، اما با این لنزهای بی‌نظیر قادر خواهید بود بدون دور شدن از سوژه‌تان از هر 15 نفرشان نیز عکاسی کنید.

 

لنز دوربین کانن

Canon EF 11-24mm f/4L USM Lens

 

در این میان کانن از میان گزینه‌های سری L و زمره لنزهای واید مدل EF 11-24mm f/4L USM را معرفی می‌کند که از گشودگی دهانه دیافراگم f/4 بهره می‌برد و هنگام کار کردن در فضایی که نور مناسبی ندارد نیز می‌تواند بسیار کاربردی و مناسب باشد. ترکیبی از عناصر UD و Sper UD در آن موجب شده تا پراکندگی نور در آن به حداقل برسد. همچنین بهره بردن از 2 پوشش SWC و ASC موجب دقت در تفکیک بالای رنگ و همچنین برطرف کردن مشکلاتی نظیر Flare و Ghosting شده است که معمولاً در اکثر لنزهای واید دیگر این مشکلات بسیار رایج هستند.

 

یک پیشنهاد دیگر در این رنج مدل EF 14mm f/2.8L II USM که برخلاف طراحی پرایم بودنش بسیار واید است و زاویه دید 114 درجه‌ای دارد که فاصله بسیار زیادی با لنزهای چشم ماهی (Fish eye) با زاویه 180 درجه‌ای ندارد. علاوه بر مدل فوق‌الذکر لنز EF 16-35mm f/2.8L III USM مدل به‌روزرسانی شده EF 16-35mm f/2.8L II USM است که یکی از بهترین لنزهای زوم اولترا واید محسوب می‌شود. محدوده زاویه دید این لنز بین 63 تا 108 درجه است و قادر است تا نزدیکی یک سوژه 11 اینچی را هم فوکوس کند.

 

لنز L کانن

Canon EF 16-35mm f/4L IS USM Lens

 

از لنزهای دیگر در این دسته‌بندی می‌توان به مدل EF 17-40mm f/4L USM نیز اشاره کرد که زاویه دید 104 تا 57 درجه‌ای دارد و قادر است تا 11 اینچی سوژه را فوکوس کند. علاوه بر این که یک فیلتر 77 میلی‌متری به این لنز وصل می‌شود، می‌توانید یک هود محافظ را نیز به این لنز متصل کنید. اما فیلتری که مناسب مدل مذکور 16-35mm f/2.8L II USM است نوع 82 میلی‌متری است. هر 4 لنز ذکرشده‌ی بالا دارای عناصر کاهش انحراف رنگی با یک زاویه گسترده و واید هستند.

 

قیمت لنز سری ال کانن

Canon EF 17-40mm f/4L USM Lens

 

لنزهای اختصاصی

 

در میان لنز های سری L کانن اختصاصی می‌توان به مدل چشم ماهی EF 8-15mm f/4L Fisheye USM اشاره کرد برای دوربین‌هایی با سنسور فول فریم مناسب‌تر است. این لنز منحصربه‌فرد زاویه دید 180 درجه‌ای دارد و به جرات می‌توان گفت که تا شعاع دید 180 درجه‌ی شما، هیچ سوژه‌ای از قلم نخواهد افتاد و برای عکاسی عروسی بیشتر کاربرد فان و سرگرم‌کننده دارد. فاصله کانونی این لنز 15-8 میلی‌متر و گشودگی دهانه دیافراگم آن نیز f/4 است. با اینکه این لنز قابلیت اتصال به دوربین‌های کراپ سنسور را نیز دارد، اما ما به‌هیچ‌عنوان این کار را به شما پیشنهاد نمی‌کنیم. چرا که در این حالت برخی از زمینه‌های تصویر ثبت نخواهند شد.

 

یک زوج دیگری از اپتیک‌های اختصاصی، لنز های سری L کانن مدل TS-E 17mm f/4L و TS-E 24mm f/3.5L II Tilt-Shift هستند. به دلیل قرار گرفتن این دو لنز در زمره‌ی لنز های سری L کانن ، هر دوی‌شان از فناوری‌های پیشرفته و عدسی‌های درجه ‌یک  برخوردار هستند. اما یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این لنزها قابلیت تغییر زاویه لنز به سمت بالا و پایین و چپ و راست و یا حتی به شکل چرخشی و در هر دو حالت عمودی و افقی است. این چیزی است که این لنزها را در دسته‌بندی لنزهای اختصاصی قرار داده است. حالا شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که وقتی می‌شود زاویه دوربین را به‌راحتی تغییر داد دیگر چه نیازی به تغییر زاویه از طریق لنز دوربین است؟

 

لنز فیش آی

Canon TS-E 17mm f/4L Tilt-Shift Lens

 

در پاسخ به این سؤال باید گفت که هدف از این کار در این دو لنز تنها تغییر در نقطه پرسپکتیو است. چرا که می‌توانید به‌راحتی نقطه پرسپکتیو سوژه‌تان را مطابق با سلیقه شخصی‌تان تغییر بدهید. نکته آخر و قابل‌ذکر در مورد این لنزها این است که آن‌ها بیشتر با بدنه دوربین‌های سری EOS به‌خوبی سازگار و قابل اتصال و استفاده هستند.

 

بررسی این قسمت از لنز های سری L کانن هم به پایین رسید. حالا تصمیم آخر بر عهده شماست که بعد از خواندن این پست و بررسی ویژگی‌های تک‌به‌تک لنز های سری L کانن برای خرید گزینه مورد نیازتان، چه چیزی را انتخاب کنید. اما اگر تجربه استفاده از لنز های سری L کانن را دارید، بخصوص اینکه اگر از آن‌ها در مراسم عروسی‌ استفاده کرده‌اید خوشحال می‌شویم که تجارب شگفت‌انگیز و ارزشمندتان را با ما نیز به اشتراک بگذارید.

 

مترجم:‌امیر یاری

منبع: bhphotovideo

2 دیدگاه

  • محمد گفت:

    سلام
    با سپاس از زحماتی که برای درج این مقالات کشیده شده .
    سوال فنی داشتم که سپاسگذار خواهم بود اگر پاسخ فرمایید
    لنز کنون ۵۰ میلیمتر f۱.۴ آیا سیستم لرزشگیر ندارد ؟
    و اینکه برای حصول نتیجه بهتر با این لنز باید از سه پایه استفاده شود ؟
    بسیار بسیار ممنون از شما

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر این لنز لرزشگیر ندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه