دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی دوربین کانن M50

چاپ
بررسی دوربین کانن M50

اواخر سال 2016 وقتی کانن دوربین Canon EOS M5 را معرفی کرد، حدس ما این بود که بالاخره این شرکت، دنیای دوربین‌های بدون آینه را جدی گرفته است. دوربین M5 در  آن تاریخ (تا امروز)، بهترین دوربین بدون آینه کانن به شمار می‌رفت. برخلاف دوربین‌های سری M قبلی که بدون منظره‌یاب، ظاهری شبیه به دوربین‌های Rangfinder داشتند، مدل M5 و اکنون مدل جدیدتر دوربین‌های بدون آینه این شرکت را با نام کانن M50 می‌بینیم که به دلیل طراحی منظره‌یاب روی آن، همانند M5 ظاهری شبیه به دوربین‌های DSLR دارند. این دوربین جدید، اگرچه بهترین دوربین سری M نیست، اما در سری دوربین‌های بدون آینه کانن، در رتبه‌ای پایین‌تر از M5 قرار می‌گیرد و بنابراین، جایگزین  آن محسوب نمی‌شود. در ادامه درباره با دوربین و “اولین‌” های کانن در آن، بیشتر آشنا می‌شویم.

پیشنهاد : خرید کتاب راهنمای فارسی M50 

 

دوربین کانن M50، مجموعه ای از اولین‌ها

 

دوربین کانن M50 را می‌توان مجموعه‌ای از اولین‌ها دانست. این نخستین دوربین کانن است که از پردازشگر نسل DIGIC 8 استفاده می‌کند و کانن تابه‌حال در هیچ کدام از دوربین‌های خودش از این پردازنده استفاده نکرده است. احتمالاً به همین دلیل هم هست که برای نخستین بار (بعد از چند سال انتظار طولانی) بالاخره توانست فیلم‌برداری 4K را به یک دوربین رده متوسط بیاورد. زیرا علی‌رغم پیشرفت قابل توجه برند‌های دیگر در زمینه فیلم‌برداری،  تا امروز تنها دو دوربین گران‌قیمت Canon 1D X Mark II و Canon 5D Mark IV از این شرکت می‌توانند با فرمت 4K فیلم‌برداری کنند.

 

همچنین کانن توضیح داده که قابلیت Dual Pixel CMOS AF در این دوربین بهبود یافته است. با تصور اینکه این قابلیت چقدر در دوربین‌های قبلی مانند 80D قوی عمل می‌کرد، احتمالاً کار با این مدل جدید که پردازشگر پرسرعت‌تری دارد بسیار جالب‌تر هم خواهد بود. خصوصاً اینکه می‌بینیم همان حسگر 24 مگاپیکسلی APS-C که در مدل‌های پیشرفته‌تر وجود داشت را در خود دارد.دوربین کانن M50 اولین دوربین کانن با فرمت فایل Cr3 است که فرمت جدید فایل‌های خام کانن خواهد بود.

 

اما موضوعات بسیار مهم دیگر هم در این دوربین دیده می‌شود که اطلاعات چندان زیادی درباره  آن نداریم. کانن پس از سال‌ها استفاده از فرمت فایل خام Cr2، برای نخستین بار در یک دوربین غیر DSLR ، فرمت Cr3 را معرفی کرده است و تصور من این است که احتمالاً قصد دارد تا مشکلات احتمالی  آن را روی یک دوربین نه چندان پرکاربرد آزمایش کند. به این ترتیب می‌تواند با خیال راحت، نسخه بعدی را در یک دوربین APS-C یا فول‌فریم قرار دهد.

 

 

دوربین کانن M50

 

مشخصات مهم دوربین کانن M50 در یک نگاه:

 

حسگر APS-C CMOS با رزولوشن 24.3 مگاپیکسل

 

حساسیت ISO 100-25600

 

اولین دوربین کانن با پردازشگر DIGIC 8

 

سرعت عکس‌برداری پی‌درپی 10 فریم بر ثانیه

 

سیستم بهبود یافته حسگر Dual Pixel CMOS AF

 

نمایشگر 3 اینچی باز شو با قابلیت لمسی

 

منظره‌یاب الکترونیکی 0.39 اینچی OLED

 

فیلم‌برداری 4K UHD

 

امکان اتصال WiFi و NFC و Bluetooth

 

دوربین کانن M50

 

بدنه و کاربری


دوربین کانن M50 دارای پوشش‌دهی بهتری از نظر تعداد نقاط فوکوس در سطح کادر تصویر است. این اولین دوربین سری M کانن است که تعداد نقاط فوکوس  آن از 49 نقطه به تقریباً سه برابر، یعنی 143 نقطه فوکوس خودکار تغییر کرده است که با وجود Dual Pixel AF پیشرفته‌تر، قطعاً سریع‌ترین و دقیق‌ترین دوربین سری M از لحاظ فوکوس خواهد بود.

 

 

همچنین قابلیت Eye AF را هم در این دوربین می‌بینیم که برای عکاسان پرتره و خیابانی، خبر بسیار خوبی است. این قابلیت می‌تواند چشم انسان را تشخیص داده و بلافاصله فوکوس را روی چشم قفل کند تا هر زمان که عکس می‌گیرید، چهره و چشم در بهترین منطقه فوکوس باشند. ضمن اینکه نمایشگر LCD دوربین می‌تواند به سمت جلو برگردد و برای گرفتن عکس سلفی استفاده شود. با این گزینه می‌توانید مطمئن باشید که در تمامی عکس‌ها و ویدئو‌های سلفی، همواره در بهترین حالت فوکوس خواهید بود.

 

 

این دوربین دارای نمایشگر لمسی با رزولوشن 1,040 هزار پیکسلی است که اگرچه از رزولوشن 1,620 پیکسلی دوربین M5 کمتر است، اما برای این اندازه نمایشگر، یک رزولوشن استاندارد و مناسب محسوب می‌شود. منظره‌یاب یا چشمی  آن نیز همان رزولوشن 2,360 هزار نقطه‌ای را دارد که دقیقاً همانند مدل قبلی و با پوشش دهی 100%  کادر تصویر می‌باشد. این منظره‌یاب مانند مدل قبلی (و شبیه به آنچه که در دوربین‌های DSLR می‌بینیم) در وسط سطح بالایی بدنه قرار دارد و احساسی شبیه به دوربین‌های DSLR را به کاربر می‌دهد. روی  آن نیز در کنار کفشک استاندارد فلاش‌های کانن، یک فلاش کوچک هم طراحی شده که می‌تواند در مواقع نیاز باز شده و دوباره سر جای خود قرار بگیرد.

 

 

برخلاف بدنه M5، بدنه دوربین کانن M50 بسیار ساده‌تر طراحی شده است. در بالای بدنه این دوربین، برخلاف مدل قدیمی‌تر، خبری از چندین دکمه‌ تعیین وضعیت نیست و تنها یک دکمه چرخان تعیین وضعیت را می‌بینیم. از این نظر احتمالاً برای کاربران حرفه‌ای‌تر چندان جالب نیست که بخواهند تنظیمات مختلف را از طریق منوی دوربین انجام دهند. همچنین دکمه Rec ویدئو نیز از پشت دوربین به بالای  آن منتقل شده است که به نظر من جای آن در بدنه قبلی خیلی کاربردی‌تر بود.

 

 

دوربین کانن M50

 

فرمت تصویر و فوکوس


حسگر این دوربین ظاهرا شبیه به مدل M5 است، اما فرمت فایل خام  آن کاملاً متفاوت است. فرمت جدید Cr3 برای نخستین بار در Canon M50 ارائه شده است. ضمناً دیگر مثل قدیم، برای فایل خام دوربین، اندازه‌های کوچک‌تر sRAW و mRAW وجود ندارد و اکنون اگر بخواهید می‌توانید از یک فرمت خام جدید به نام C-RAW استفاده کنید که حجم  آن حدود 40 درصد کمتر از فرمت خام اصلی دوربین است. بررسی‌های اولیه وب‌سایت Imaging Resource نشان می‌دهد که این فرمت، کمی نویز بیشتری نسبت به فایل اصلی دوربین دارد، اما هنوز خود ما امکان مشاهده  آن را نداشته‌ایم. اما خبر خوب اینکه فرمت Cr3 این دوربین با عمق رنگ 14 بیتی ثبت می‌شود و قطعاً در نرم‌افزارهای ویرایش عکس، رنگ و نور بهتری را می‌توان از  آن استخراج کرد.

 

 

علی‌رغم وجود پردازشگر پرسرعت DIGIC 10، سرعت این دوربین چندان نسبت به M5 بیشتر نشده است. سرعت عکس‌برداری پی‌درپی با یک فوکوس اولیه، 10 فریم بر ثانیه است و در حالت فوکوس پی‌درپی در تمامی شات‌ها، به 7.4  فریم کاهش می‌یابد. این مقادیر برای M5 به ترتیب 9 و 7 فریم بود. همچنین بافر دوربین کانن M50 می‌تواند تا 33 عکس بگیرد که در M5 برابر 27 عکس بود.

 

 

از سوی دیگر تعداد 143 نقطه فوکوس در این دوربین نمی‌توانند توسط تمامی لنز‌های سری M کانن پشتیبانی شوند. اگرچه لنز‌های EF-M 18-150mm f/3.5-6.3 IS STM ، EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM و EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM می‌توانند از تمامی این نقاط فوکوس استفاده کنند، اما لنز‌های دیگر سری M، از جمله خود لنز کیت استاندارد EF-M 15-45mm تنها از 99 نقطه فوکوس این دوربین (با پوشش حدود 80 درصد کادر) پشتیبانی می‌کند. البته تقریباً تمامی لنز‌های سری EF و EF-S کانن می‌توانند همراه با آداپتور خود کانن روی این دوربین نصب شده و از تمامی این نقاط فوکوس پشتیبانی کنند.

 

 

دوربین کانن M50

 

 

فیلم‌برداری


بالاخره کانن توانست فیلم‌برداری 4K را به یک دوربین رده متوسط خودش بیاورد و این در حالی است که تقریباً تمامی دوربین‌های هم رده دوربین کانن M50 در برند‌های دیگر مدت‌هاست دارای فیلم‌برداری 4K هستند. اما حتی همین فیلم‌برداری 4K نیز به صورت تمام و کمال و استاندارد نیست. فیلم‌برداری با این رزولوشن به سرعت 24 فریم بر ثانیه و همچنین حجم انتقال 120 Mbps محدود می‌شود. ضمناً برای فیلم‌برداری با این رزولوشن، تصویر با بزرگنمایی 1.6x ضبط شده و فوکوس در این حالت، تنها به صورت تشخیص کنتراست عمل می‌کند که بسیار کندتر از فوکوس با نقاط فوکوس خود دوربین است.

 

 

در حالت فیلم‌برداری Full HD نیز سرعت فیلم‌برداری می‌تواند به 60 p برسد، اما در حالت HD سرعت دوربین 120 فریم در ثانیه، با محدودیت زمانی 7.5 دقیقه روبرو خواهد بود.

 

 

نکته جالب درباره فیلم‌برداری با این دوربین، امکان استفاده از لرزشگیر خود دوربین در ترکیب با لرزشگیر لنز است. کانن سال‌هاست که لرزشگیر را در داخل لنز‌های خود به کار می‌گیرد و حسگر دوربین‌های این برند دارای لرزشگیر نیستند. اما دوربین کانن M50 می‌تواند برای فیلم‌برداری، لرزشگیر لنز را همراه با نوعی لرزشگیر نرم‌افزاری در دوربین ترکیب کند و هم‌زمان در حین ضبط، تصویری بسیار روان و شبیه به ویدئو‌های حرفه‌ای ذخیره کند که برای عکاسی عروسی و ضبط کلیپ‌های روی دست بسیار عالی خواهد بود.

 

 

دوربین کانن M50

 

 

درگاه‌ها و ارتباطات و باطری

 

دوربین کانن M50 یک پورت Micro-B USB 2.0 و یک پورت Micro HDMI Type-D هم دارد و می‌تواند تصاویر را برای ضبط روی رکوردر جانبی نیز ارسال کند یا  آن را روی کارت حافظه sd خودش ذخیره کند.

 

 

مهم‌ترین نقطه ضعف این دوربین، باطری ضعیف  آن است. باطری این دوربین از نوع لیتیوم یون است و می‌تواند با هر بار شارژ تنها 235 عکس بگیرد که در عمل نیاز به یک باطری یدکی همراه آن برای یک روز کاری عادی کاملاً محسوس است.

 

 

وجود انواع قابلیت‌های ارتباطی مانند WiFi، NFC برای ارتباط با تلفن‌های همراه هوشمند نیز به یک استاندارد تبدیل شده است، اما این دوربین امکان برقراری ارتباط با بلوتوث را نیز دارد که ارتباط بسیار پایدارتر و کم‌مصرف‌تری است و در کنار برنامه خوب Canon Camera Connect این شرکت، امکان کنترل کامل دوربین را از راه دور می‌دهد. برای دوربینی با چنین باطری ضعیفی، بلوتوث قطعاً کاربرد بیشتری نسبت به WiFi دارد.

 

 

دوربین کانن M50

 

قیمت و زمان عرضه


دوربین کانن M50 از اردیبهشت ماه سال آینده در دو رنگ سفید و مشکی وارد بازار می‌شود و قیمت  آن در بازارهای جهانی 780 دلار است. به زودی این محصول را در فروشگاه نورنگار خواهید دید و احتمالاً یکی از پرفروش‌ترین دوربین‌های بدون آینه کانن خواهد شد.

نویسنده : امیر یاری

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه