021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چطور از سبک‌های تصویر کانن استفاده کنیم؟

چطور از سبک‌های تصویر کانن استفاده کنیم؟

اما امروزه با استفاده از قابلیت سبک تصویر کانن (Canon Picture Style) شما می‌توانید بدون استفاده از هرگونه برنامه‌ی کامپیوتری، رنگ تصاویر را داخل خود دوربین اصلاح کنید.

البته این سبک‌های تصویر ممکن است کمی گیج کننده باشند، به همین دلیل با ما همراه باشید تا با نحوه‌ی استفاده از آن‌ها آشنا شوید.

سبک تصویر یا Picture Style چیست؟

اگر تابحال از لایتروم یا فتوشاپ استفاده کرده باشید، این تعریف ممکن است برای شما آشنا باشد. سبک‌های تصویر مثل حالت‌های پیشفرض اصلاح عکس عمل می‌کنند. این سبک‌ها یک مجموعه تنظیمات هستند که در زمان پردازش تصاویر داخل دوربین اعمال می‌شوند. در واقع این سبک‌ها یک نرم‌افزار ویرایش عکس کوچک هستند که داخل دوربین جاسازی شده‌اند.

سبک های تصویر کانن توانایی تغییر وضوح، کنتراست، اشباع و تون رنگ را دارند. درست مانند نرم‌افزارهای ویرایش عکس هم یک اسلایدر برای تغییر مقادیر هر کدام از این تنظیمات تعبیه شده است.

سبک تصویر کانن

Sharpness مقدار وضوح مصنوعی و مشخص بودن لبه‌های تصویر را مشخص می‌کند.

Contrast به رابطه سایه‌ها و هایلایت‌های تصویر اشاره دارد. هرچقدر مقدار کنتراست بیشتر باشد به این معنی است که سایه‌ها و هایلایت‌ها واضح‌تر هستند. کنتراست کمتر هم باعث می‌شود تصویر مات‌تر باشد.

Saturation قدرت رنگ‌ها و شادابی آن‌ها را نشان می‌دهد

Color Tone مشخص کننده‌ی طیف رنگی عکس است.

[relatedpost post=”125910″]

سبک های تصویر پیشفرض کانن

در دوربین‌های خیلی جدید کانن شش سبک تصویر پیشفرض وجود دارد. با اینکه از اسم هرکدام از آن‌ها می‌توانید کاربرد هرکدام را متوجه شوید، در ادامه کمی بیشتر با جزئیات هرکدام از آن‌ها آشنا خواهید شد.

سبک تصویر کانن

Standard

این سبک پیشفرض تصویر در دوربین‌های کانن است. حالت استاندارد به گونه‌ای تنظیم شده است که تصویر واضح و رنگ‌ها شفاف باشند و عکاس‌های آماتور بتوانند یک تصویر با کیفیت داشته باشند. خود من بیشتر از این حالت استفاده می‌کنم زیرا عاشق رنگ‌های شادابی هستم که حالت استاندارد در اختیار من می‌گذارد.

Portrait

همانطور که از اسمش مشخص است، حالت Portrait برای عکاسی پرتره کاربرد دارد. هدف این حالت این است که رنگ پوست و اشباع رنگ‌ها بهینه شود. همچنین این حالت وضوح لبه‌های سایه را کاهش می‌دهد تا پوست نرم‌تر به نظر برسد.

Landscape

این دقیقا همان سبک تصویری است که عکاس‌های طبیعت و منظره نیاز دارند. طبق گفته‌ی کانن این حالت رنگ‌های سبز و آبی قوی‌تری ایجاد می‌کند و با افزایش وضوح تصویر لبه‌های کوه‌ها، درخت‌ها و ساختمان‌ها را به صورت مشخص‌تری نشان می‌دهد. این سبک تصویر کانن مثل یک حالت پیشفرض و یا فیلتر اینستاگرام کار می‌کند و اتفاقا از محبوبیت خیلی زیادی هم برخوردار است.

تنظیمات پیشفرض کانن

Neutral

سبک تصویر Neutral در دوربین‌های کانن برای عکاس‌هایی بهتر است که به دنبال یک عکس خنثی هستند. این حالت اشباع رنگ و کنتراست تصویر را کاهش می‌دهد و می‌تواند یک ظاهر نسبتا قدیمی‌‌تر به تصویر بدهد. شما می‌توانید از این مد برای ایجاد یک تصویر نسبتا بی‌رنگ استفاده کنید و بعدا آن را رنگ‌آمیزی کنید. همچنین بهتر است بدانید که این حالت رنگی یک هیستوگرام نسبتا دقیق دارد.

Faithful

از آنجایی که این سبک تصویر شباهت خیلی زیادی با سبک Neutral دارد، بیان تفاوت این دو کار خیلی سختی است. با این حال می‌توان گفت که حالت Faithful چیزی که شما زیر نور متوسط آفتاب می‌بینید را ثبت می‌کند.

Monochrome

همانطور که از اسم این سبک تصویر مشخص است، از آن برای گرفتن عکس‌های سیاه و سفید استفاده می‌شود.

سبک‌های تصویر بیشتر

علاوه بر این چند سبکی که مشاهده کردید، سبک‌های بیشتری هم وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را دانلود و نصب کنید. برخی از این سبک‌ها در دوربین‌های جدیدتر به صورت پیشفرض نصب شده‌اند و برخی دیگر را می‌توان با آپدیت Firmware دوربین یا وبسایت رسمی کانن نصب کرد.

Nostalgia

این سبک یادآور عکس‌های آنالوگ چاپ شده‌ی قدیمی است. نتیجه‌ی استفاده از چنین سبکی یک عکس با تون سرخ و مقدار خیلی کمی رنگ سبز و آبی است. این سبک برای عکاس‌هایی که به دنبال یک عکس با سبک Vintage هستند کاملا مناسب است.

[relatedpost post=”91693″]

Clear

عکس‌هایی که با سبک تصویر Clear توسط دوربین‌های کانن گرفته می‌شوند کنتراست و وضوح خیلی بالایی دارند. به نظر من این سبک برای عکاسی از اشیاء بی جان و همچنین گرفتن عکس‌های آماده برای آپلود و به اشتراک گذاری فوق‌العاده است.

تنظیمات پیشفرض کانن

Twilight

سبک تصویر Twilight دراماتیک‌ترین سبک تصویر موجود است زیرا به صورت کامل عکس را تغییر می‌دهد. این سبک می‌تواند تصویر را به گونه‌ای تغییر دهد که بیننده احساس کند در زمان گرگ و میش گرفته شده است.

Emerald

سبک تصویر Emerald (زمرد) همانطور که از نام آن پیداست روی طیف سبز و آبی تمرکز دارد. استفاده از آن نیز برای عکاسی از اقیانوس و یا ساحل توصیه می‌شود.

Autumn Hues

این سبک هم که می‌توان از اسمش کارکردش را تشخیص داد، گرمای رنگ‌های پائیزی را به نمایش می‌گذارد.

Studio Portrait

یک سبک فوق‌العاده برای افرادی که دوست دارند نور را کنترل کنند. این سبک می‌تواند قابلیت‌های کوچک سوژه را تقویت کند و باعث شود پوست او نرم‌تر به نظر برسد. همچنین این سبک تصویر مقداری کنتراست دارد که برای کارهای تبلیغاتی و تجاری فوق‌العاده است.

Snapshot Portrait

سبک تصویر Snapshot Portrait با سبک Studio Portrait کمی تفاوت دارد. هر دو باعث نرم شدن و شفاف شدن پوست می‌شوند اما در این سبک کمی کنتراست کنترل‌شده تر است. این سبک تصویر کانن برای عکس‌های داخلی و همچنین عکس‌هایی که در فضای آزاد گرفته می‌شوند کاملا مناسب است.

سبک تصویر کانن

Video Camera X Series Look

این سبک یکی از جدیدترین سبک‌های تصویر است که هدف آن تقلید عملکرد دوربین‌های فیلمبرداری پیشرفته سری X است.

چطور سبک تصویر اختصاصی خودتان را ایجاد کنید؟

آیا می‌دانستید که امکان شخصی‌سازی و تغییر سبک‌های تصویر نصب شده روی دوربین وجود دارد؟

در پنجره سبک‌های تصویر پیشفرض شما می‌توانید هرکدام از سبک‌ها را طبق نیاز خودتان شخصی سازی کنید. این کار را می‌توانید با مراجعه به منو و سپس قسمت Detailed Setting انجام دهید و با تغییر هرکدام از اسلایدرها، آن‌ها را بسته به نیاز خودتان تغییر دهید.

[relatedpost post=”93980″]

دوربین‌های من کانن 5D Mark IV و 5D Mark III هستند و این امکان را به من می‌دهند که به صورت مستقیم از طریق دوربین، سبک تصویر منحصر به فرد خودم را ایجاد کنم. این قابلیت برای اعمال مدهای رنگی خاص و جلوگیری از ورود به دردسر ویرایش کاملا کاربردی است.

شما می‌توانید به صورت مستقیم از طریق دوربین و یا از طریق نرم‌افزار EOS که به همراه دوربین عرضه می‌شود نسبت به تعریف حالت‌های رنگی مختلف اقدام کنید.

حالت اتوماتیک

برخی از دوربین‌های کانن (معمولا مدل‌های جدیدتر) از سبک تصویر اتوماتیک هم پشتیبانی می‌کنند. حالت اتوماتیک به صورت همزمان از تکنولوژی تشخیص صحنه و حالت خودکار هوشمند استفاده می‌کند. این دو می‌توانند تشخیص دهند که چه سبک تصویری برای صحنه‌ی مدنظر شما مناسب است.

حالت اتوماتیک براساس چیزهایی مثل صورت، منظره، حرکت و یا رنگ که دوربین قابلیت تشخیص آن‌ها را دارد فعالیت می‌کند. البته به یاد داشته باشید که این حالت ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشد. دوربین‌ها به اندازه‌ای که فکر می‌کنید هوشمند نیستند و به همین خاطر حالت اتوماتیک ممکن است بهترین عملکرد را نداشته باشد.

آیا نیاز است از سبک های تصویر کانن استفاده کنیم؟

من تا چند وقت اخیر نمی‌دانستم که دوربین‌های کانن چنین قابلیتی دارند. من همیشه این قابلیت را داخل دوربین خودم مشاهده می‌کردم اما از آنجایی که به انجام کارهای روتین علاقه دارم، هیچوقت از آن استفاده نمی‌کردم. نکته منفی چنین رویکردی که من دارم این است که هیچوقت نمی‌توانم روش‌های کاربردی‌تر را ببینم. سبک تصویر کانن یک روش کاملا کاربردی است که می‌تواند تا حدود زیادی زمانی که برای ادیت عکس صرف می‌کنید را کاهش دهد و حتی در برخی مواقع آن را به صفر برساند.

مزیت استفاده از سبک‌های تصویر کانن است که یک روش خیلی آسان برای تبدیل تصاویر به چیزی است که مدنظر شما است.

حالت های پیشفرض تصویر کانن

به دلیل اینکه دوربین‌های کانن از Wi-Fi، بلوتوث و NFC پشتیبانی می‌کنند شما می‎‌توانید به راحتی تصاویر را به گوشی موبایل خودتان انتقال دهید. پس از انتقال تصاویر تنها کاری که لازم است انجام دهید این است که آن‌ها را در شبکه‌های اجتماعی آپلود کنید. در عصر حاضر تولید محتوا برای مصرف سریع کاملا ضروری است.

اما این کار یک نقطه ضعف دارد. هر ادیتی که داخل دوربین روی تصویر انجام می‌شود به صورت دائمی اعمال می‌شود و شما هیچ روشی برای بازگرداندن تنظیمات نخواهید داشت. برای مثال در صورتی که از سبک تصویر Monochrome استفاده کنید، به هیچ وجه نمی‌توانید پس از گرفتن عکس آن را رنگی کنید.

در مورد استفاده کردن یا نکردن از سبک‌های تصویر کانن باید گفت که این انتخاب به صورت کامل به مدل استفاده، نیازها و خواسته‌های شما بستگی دارد. من زمانی که برای شبکه‌های اجتماعی به محتوا نیاز دارم و می‌خواهم بلافاصله تصاویر را به اشتراک بگذارم از این سبک‌های تصویر استفاده می‌کنم. در چنین مواقعی من وقت کافی برای ویرایش تصاویر ندارم و می‌خواهم تصاویر به سرعت قابل اشتراک‌گذاری باشند.

با این وجود من سعی می‌کنم برای عکس‌های مشتری‌ها از این سبک‌ها استفاده نکنم. من تلاش می‌کنم تصاویر در طبیعی‌ترین حالت خودشان باشند زیرا مطمئنم که قرار است روتوش و ادیت زیادی روی آن‌ها انجام دهم. در چنین مواقعی دوست ندارم عکسی داشته باشم که رنگ‌های آن به صورت کامل تغییر کرده باشد.

مطمئن نیستم که تمام عکس‌هایی که می‌گیرم به ویرایش نیاز خواهند داشت، به همین خاطر سعی می‌کنم دست خودم را باز بگذارم. این کار انعطاف‌پذیری کافی را در اختیار من می‌گذارد و خودم را فقط به یک حالت پیشفرض محدود نخواهم کرد.

اما این موضوع تصمیم شماست. شما تصمیم می‎‌گیرید که قرار است چه کاری انجام دهید.

 

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *