021-7356

مقایسه و بررسی دوربین کانن R3 و سونی A1

مقایسه و بررسی دوربین کانن R3 و سونی A1

مقایسه دوربین‌های Canon R3 با Sony A1

هر یک از برندهای کانن و سونی رویکرد منحصربه‌فردی را در طراحی و ساخت دوربین‌های دیجیتال خود دارند. در ادامه قصد داریم با معرفی ویژگی‌های دو  کانن R3 و سونی A1 به بررسی تفاوت‌های آن‌ها بپردازیم.

مقایسه اندازه

کانن در دوربین R3 رویکرد معمول خود را در مورد دوربین‌های پرچم‌دار در پیش‌گرفته است. بدنه‌ای بزرگ با باتری یکپارچه و دستگیره عمودی از ویژگی‌های بارز این دوربین به شمار می‌رود. کانن R3 به‌طور مشهودی بزرگ‌تر و سنگین‌تر از سونی a1 است؛ اگرچه در صورت اتصال باتری اضافی بر روی a1، ابعاد و وزن آن به دوربین r3 نزدیک‌تر می‌شود.

  • ابعاد و وزن R3 کانن: 150 در 142.6 در 87.2 میلی‌متر، 1015 گرم
  • ابعاد و وزن A1 سونی: 128.9 در 96.9 در 80.8 میلی‌متر، 737 گرم
  • A1 + VG-C4EM سونی: 128.9 در 148.5 در 80.8 میلی‌متر، 1027 گرم 128.9

دوربین کانن R3 ابزارهای کنترلی بیشتری را ارائه می‌دهد. در این دوربین دو دکمه سفارشی‌سازی اضافی در جلو، یک سوئیچ برای حالت‌های ثابت و فیلم، یک کنترلر هوشمند در عقب و یک مانیتور کوچک در بالا برای بررسی سریع تنظیمات به هنگام عکاسی وجود دارد. کنترلر هوشمند درواقع یک پد لمسی مینیاتوری و جایگزینی برای جوی‌استیک AF سنتی است.

سونی A1 دارای کنترل‌های مختلفی مانند جوی‌استیک در عقب، حالت فوکوس و صفحه‌های جبران نوردهی در بالا است.

هر دو دوربین در برابر شرایط جوی آب‌بندی‌شده و با یک شاسی مقاوم از جنس آلیاژ طراحی‌شده‌اند.

مقایسه سنسور

هر دو دوربین دارای یک سنسور فول فریم با طراحی پشته‌ای (Stacked BSI CMOS) بوده که سرعت خواندن و پردازش سریع‌تری را نسبت به سنسورهای سنتی CMOS ارائه می‌دهد. در سونی A1 یک حافظه DRAM نیز برای افزایش سرعت تعبیه‌ شده است. به‌احتمال‌زیاد این فنّاوری در آینده نزدیک مرزهای فوکوس خودکار و شاتر الکترونیکی را تغییر خواهد داد.

مورد قابل‌توجه دیگر در رابطه با A1 این است که سونی موفق شد سنسور فول‌فریم این دوربین را با وضوح بالای 50.1 مگاپیکسل ارائه دهد. این سنسور، نسل دوم سنسور قبلی ارائه‌شده توسط شرکت سونی به شمار می‌رود که در دوربین‌های A9 و A9 II تعبیه‌ شده است.

کانن Eos R3 نیز از سنسوری مشابه سونی A1 استفاده می‌کند؛ با این تفاوت که وضوح آن کمتر از سونی و تنها 24.1 مگاپیکسل است؛ اما همین تعداد مگاپیکسل کمتر به دوربین کانن اجازه می‌دهد تا محدوده وسیع‌تری از ISO را در اختیار داشته باشد.

لازم به ذکر است که سنسورهای هر دو دوربین دارای نور پشتی (BSI) نیز هستند که امکان جذب و جمع‌آوری بهتر نور را فراهم می‌کنند.

مقایسه فوکوس خودکار

دوربین Canon R3 دارای آخرین نسل از فوکوس خودکار با عنوان Dual Pixel CMOS AF II است. این فوکوس خودکار 1053 ناحیه، سرعت پردازش 60 محاسبه در ثانیه و سرعت قفل سریع 0.03 ثانیه را دارد.

فوکوس خودکار دوربین Sony A1 با محاسبه سریع 120 بار در ثانیه بسیار چشم‌گیرتر از کانن عمل می‌کند. این سیستم از 759 نقطه تشخیص فاز و 425 نقطه تشخص کنتراست بهره می‌برد.

سیستم فوکوس خودکار هر دو دوربین از الگوریتم‌های پیشرفته با یادگیری عمیق برای تشخیص موضوعات مختلف استفاده می‌کنند.‌ این دوربین‌ها می‌توانند فوکوس دقیقی را روی چشم انسان یا حیوان انجام دهند. دوربین R3 می‌تواند در حالت‌های مختلف اتومبیل‌ها و دوچرخه‌ها را ردیابی کرده و مثلا به‌طور خودکار روی کلاه ایمنی رانندگان آن‌ها فوکوس کند؛ اما در سونی A1 قابلیت فوکوس خودکار بر روی چشم حیوان در حالت ویدیو وجود ندارد.

کانن R3 در نور کم حساسیت بیشتری از خود نشان می‌دهد. این دوربین دارای حداقل حساسیت -7.5Ev است که با دیافراگم f/1.2 اندازه‌گیری می‌شود (که برابر با -6Ev در دیافراگم f/2 است). درحالی‌که A1 مقدار -4Ev با لنز F2 را دارد.

مقایسه سرعت

در مقایسه دوربین‌های کانن R3 و سونی A1 از لحاظ سرعت باید گفت که هر دو دوربین با شاتر مکانیکی می‌توانند حداکثر با سرعت 1/8000 ثانیه عکاسی کنند؛ اما اگر از شاتر الکترونیکی استفاده کنید، R3 می‌تواند به‌ سرعت 1/64000 برسد و A1 به‌ سرعت 1/32000 دست پیدا کند.

این دو دوربین از تنها دوربین‌هایی هستند که می‌توانند در صورت استفاده از شاتر الکترونیکی به‌طور قابل‌توجهی با سرعت فلاش همگام شوند. سونی A1 می‌تواند تا سرعت 1/200 ثانیه حرکت کند؛ اما کانن R3 کمی کندتر بوده و سرعت 1/180 را ارائه می‌دهد.

هر دو شرکت کانن و سونی ادعا می‌کنند که هنگام استفاده از شاتر الکترونیکی هیچ اعوجاجی (کجی یا انحراف) در تصویر صورت نمی‌گیرد. درواقع، سونی شاتر دوربین A1 را ضد اعوجاج معرفی می‌کند.

سرعت عکاسی پیاپی دوربین‌های سونی A1 و کانن R3 یکسان بوده و در هر ثانیه قادر به ثبت 30 فریم در ثانیه با شاتر الکترونیکی هستند. البته این در حالی است که عکاسی توسط نمای زنده صورت بگیرد و ردیابی AE و AF از قبل انجام‌شده باشد. سرعت عکاسی پیاپی با شاتر مکانیکی در دوربین R3 دوازده فریم در ثانیه و در سونی A1 ده فریم در ثانیه است.

در مورد حافظه بافر، اطلاعات زیر در دسترس است:

یکی از ویژگی‌های جالب سونی A1 عملکرد فوق‌العاده Hi Frequency Flicker است. باوجوداین قابلیت می‌توان سرعت شاتر دوربین را طوری تنظیم کرد که با فرکانس فلیکر (سوسوزدن نور مصنوعی) مطابقت داشته باشد. درنتیجه هنگام عکاسی زیر نور چراغ‌های LED دیگر اثری از چشمک زدن نور یا منبع نور در تصاویر ثبت‌شده نخواهد بود.

مقایسه لرزش‌گیر دوربین‌ها

هر دو دوربین دارای تثبیت‌کننده تصویر 5 محوره هستند. کانن R3 امکان تثبیت تصویر تا 8 استاپ را دارد. اگرچه این میزان بسته به لنز مورد استفاده می‌تواند به مقدار 7 یا 6Ev کاهش پیدا کند.

سونی A1 دارای مقدار کمتر از 5.5 استاپ است. البته شرکت سونی مشخص نکرده است که با تغییر لنز آیا میزان تثبیت‌کننده هم تغییر می‌کند یا نه.

هر دو دوربین می‌توانند به‌تنهایی با IBIS کار کنند یا آن را با لرزش‌گیر اپتیکال روی لنز ترکیب کنند. مکانیسم IBIS در حالت ویدیو نیز عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهد. همچنین شما می‌توانید برای افزایش عملکرد این سیستم یک تثبیت‌کننده دیجیتال نیز اضافه کنید؛ البته به یاد داشته باشید که این امر باعث کاهش میدان دید شما می‌شود. کانن، این تثبیت‌کننده دیجیتالی را «IS» نامیده و سونی آن را با عنوان «حالت فعال» معرفی کرده است.

یکی دیگر از گزینه‌های سونی در حالت ویدیو، امکان غیرفعال کردن لرزش‌گیر و تثبیت فیلم با استفاده از نرم‌افزار Sony Catalyst است. این نرم‌افزار به کمک داده‌های سنسور ژیروسکوپی A1 نتایج دقیقی را ارائه داده و عملکرد خوبی را به نمایش می‌گذارد.

نکته آخر راجع به سونی A1 این است که این دوربین از مکانیسم IBIS خود برای عملکرد دیگری به نام Pixel Shift Multi Shooting استفاده می‌کند.

در این عملکرد، دوربین 16 تصویر با وضوح کامل را گرفته و با ترکیب آن‌ها یک فایل 199 مگاپیکسلی ارائه می‌دهد. برای این کار، دوربین باید روی یک سه‌پایه قرار بگیرد. همچنین برای کسب نتایج بهینه نباید سوژه‌های متحرک در صحنه شما وجود داشته باشد. درنهایت فایل‌های ثبت‌شده در نرم‌افزار Sony Imaging Edge ادغام می‌شوند.

مقایسه کیفیت فیلمبرداری

قابلیت فیلم‌برداری دوربین‌های کانن R3 و سونی A1 بسیار استثنایی است. سونی A1 امکان ضبط فیلم با کیفیت 8K را ارائه می‌دهد. در مقابل، ویدیوهای کانن R3 کیفیت 6K با 12 بیت RAW را عرضه می‌کند. در جدول زیر خلاصه‌ای از اطلاعات مربوط به‌وضوح، نرخ فریم و فرمت فایل‌ها ارائه‌شده است:

سونی A1 در کیفیت 8K خود ویدیوها را با بازخوانی کامل پیکسل و بدون برش سنسور (8.6K بیش‌ازحد نمونه) ضبط می‌کند. در کیفیت 4K با نرخ فریم 120p درصدd برش و پرش خط وجود دارد. در نرخ‌های فریم 60p به پایین می‌توانید نمونه‌برداری بیش‌ازحد داشته باشید؛ اما برای برخورداری از این امکان باید در حالت APS-C کار کنید.

توجه داشته باشید که نمونه‌برداری بیش‌ازحد به این معنی است که سنسور دوربین به هنگام فیلم‌برداری کلیه اطلاعات رزولوشن 8K را دریافت می‌کند اما آن‌ها را در مقیاس 4K ارائه می‌دهد.

کانن R3 ویدیو‌ها را با نمونه‌برداری بیش‌ازحد و بدون برش سنسور در رزولوشن‌های 6K، 4K و 6K RAW ضبط می‌کند.

هر دو دوربین پروفایل‌های ویدیویی پیشرفته‌ای را مانند Log و HDR ارائه می‌دهند. همچنین هر دو دارای سوکت 3.5 میلی‌متری برای ورودی و خروجی صدا هستند. این دوربین‌ها می‌توانند خروجی‌های 16 بیت RAW را از طریق درگاه HDMI نیز ارائه دهند.

سونی A1 در ظاهر هیچ محدودیتی برای مدت‌ زمان ضبط فیلم ندارد؛ اما این شرکت در دفترچه راهنما بیان کرده است که A1 در رزولوشن‌های 8K و 4K 60p تقریباً تا 30 دقیقه و قبل از گرم شدن بدنه دوربین می‌تواند به ضبط فیلم بپردازد.

در مقابل با توجه به بدنه بزرگ‌تر کانن R3 به نظر می‌رسد که عملکرد این دوربین بهتر است. در R3 هیچ محدودیت 30 دقیقه‌ای وجود نداشته و حتی می‌تواند تا 6 ساعت بدون توقف به ضبط فیلم با کیفیت 4K 30p بپردازد. در این مدت‌زمان دوربین می‌تواند از طریق USB لپ‌تاپ شارژ شود.

مقایسه منظره‌یاب و صفحه‌نمایش LCD

سونی A1 دارای منظره‌یاب الکترونیکی با وضوح 9.44 میلیون نقطه است. این دوربین از یک پنل بزرگ OLED با اندازه 0.64 اینچ استفاده کرده و نرخ تازه‌سازی آن به 240 هرتز می‌رسد. بزرگ‌نمایی آن نیز قابل تغییر بوده و بالاترین مقدار آن 0.9x است. نقطه چشمی آن نیز فاصله 25 میلی‌متری دارد.

نقطه چشمی به میزان فاصله چشم تا چشمی دوربین گفته می‌شود؛ به‌طوری‌که باوجوداین فاصله همچنان بتوان کل تصویر منظره‌یاب را دید. هرچه این فاصله بیشتر باشد، کار با دوربین برای کاربران راحت‌تر خواهد بود. این موضوع به‌خصوص برای افراد عینکی که نمی‌توانند چشم خود را خیلی به چشمی نزدیک کنند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

منظره‌یاب کانن R3 دارای 5.76 میلیون نقطه، بزرگنمایی 0.76 برابر، نرخ تازه‌سازی 120 هرتز و نقطه چشمی 23 میلی‌متری است. همچنین عملکرد Eye Control AF یکی از جالب‌ترین ویژگی‌های منظره‌یاب دوربین R3 به شمار می‌رود. در حقیقت منظره‌یاب این دوربین می‌تواند موقعیت کره چشم شما را به کمک 8 سنسور مادون‌قرمز تعبیه‌شده در این قسمت، ردیابی کرده و درک کند که شما دقیقاً به کجا نگاه می‌کنید؛ سپس به‌طور خودکار به آن نقطه فوکوس کند.

دوربین R3 یک صفحه‌نمایش چند زاویه‌ای LCD به بزرگی 3.2 اینچی دارد که وضوح عالی 4.15 میلیون نقطه‌ای را ارائه می‌دهد؛ اما مانیتور پشتی آن جذابیت کمتری داشته و وضوح آن تنها 1.44 میلیون نقطه است. این مانیتور کوچک‌تر از صفحه‌نمایش اصلی (3.0 اینچ) بوده و فقط به بالا و پایین متمایل می‌شود. هر دو این مانیتورها لمسی هستند.

مقایسه کارت‌های حافظه، اتصالات و عمر باتری

هر دو دوربین دارای دو درگاه کارت حافظه هستند. در کانن R3 یکی از درگاه‌ها مناسب کارت‌های CFexpress بوده و دیگری برای کارت‌های SD UHS-II در نظر گرفته‌ شده است.

درگاه‌های کارت حافظه دوربین سونی A1 سازگار با هر دو مدل کارت حافظه هستند؛ بنابراین در هر درگاه می‌توانید یکی از مدل‌های کارت حافظه UHS-II SD یا CFexpress از نوع A را قرار دهید؛ حتی می‌توانید از یک مدل کارت حافظه در هر دو درگاه همزمان استفاده کنید. توجه داشته باشید که کارت CFexpress نوع A نازک‌تر و کوچک‌تر از نوع B است.

کانن R3 و سونی A1 هر دو دارای یک سوکت LAN/Ethernet، USB Type C (3.2)، جک 3.5 میلی‌متری ورودی و خروجی صدا و HDMI هستند. البته HDMI در دوربین A1 اندازه کاملی داشته و در دوربین R3 اندازه Mini آن تعبیه‌شده است.

این دوربین‌ها مجهز به بلوتوث و وای‌فای (5 گیگاهرتز) بوده و امکان انتقال تصاویر از طریق این روش‌ها را برای کاربران فراهم می‌کنند.

راجع به باتری این دوربین‌ها باید بگوییم که کانن R3 باتری بزرگ‌تری داشته و در صورت استفاده از صفحه‌نمایش LCD برای عکاسی می‌تواند در هر بار شارژ 860 تصویر را ثبت کند. این مقدار به هنگام استفاده از منظره‌یاب به 620 عکس کاهش پیدا می‌کند. سونی A1 باتری نسبتاً کوچک‌تری داشته و امکان ثبت 530 فریم را با صفحه‌نمایش پشتی و 430 فریم با EVF دارد.

مقایسه سیستم لنزها

کانن کار خود را با لنز‌های RF مانت در سال 2018 شروع کرد و با رشد بسیار سریعی مواجه شد. کانن ابتدا لنز‌های پیشرفته خود مانند لنز‌های 28-70 میلی‌متری F2، زوم سه‌گانه F2.8، دیافراگم روشن F1.2 و لنز‌های تله‌فوتو طولانی را در اولویت قرار داده است.

به نظر می‌رسد که این شرکت قصد داشت تا قبل از عرضه دوربین‌های پیشرفته و پرچم‌دار R5 و R3، مجموعه خوبی از لنز‌های اختصاصی را ارائه دهد. در حال حاضر 23 لنز به‌اضافه دو عدد extender برای دوربین کانن R3 موجود است. البته کانن گفته است که منتظر لنز‌های بیشتر باشید.

سونی لنزهای فول‌فریم E مانت خود را در اواخر سال 2013 روانه بازار کرد؛ بنابراین با توجه به این قدمت طولانی، سونی لنزهای اختصاصی بیشتری را نسبت به کانن عرضه کرده است. تعداد این لنزها به بیش از 40 عدد رسیده و حتی می‌توانید روی بسیاری از لنزهای ساخته‌شده توسط سیگما، تامرون، زایس، سامیونگ و غیره نیز حساب کنید. با این اوصاف در صورت خرید دوربین سونی A1، انتخاب‌های گسترده‌ای با توجه به نیاز و بودجه شما پیش رویتان قرار خواهد گرفت.

استفاده از لنز‌های اختصاصی بهترین عملکرد را در فوکوس خودکار و تثبیت نور ارائه می‌دهند. با این اوصاف، اگر لنز‌های DSLR را در نظر بگیریم، قدرت انتخاب شما می‌تواند به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کند.

لنزهای EF کانن را می‌توان به‌راحتی با دوربین‌های Eos R و Sony E تطبیق داد و کاربران سونی نیز می‌توانند لنزهای Nikkor F را مورد استفاده قرار دهند. هرچند که ممکن است عملکرد آن‌ها نسبت به لنزهای بومی و اختصاصی سریع نباشد؛ اما بااین‌وجود گزینه‌های جالبی هستند.

مقایسه قیمت

با مقایسه  دوربین‌های کانن R3 و سونی A1 به این نتیجه رسیدیم که سونی A1 کمی گران‌تر از کانن R3 است. در حال حاضر فقط بدنه دوربین A1 را می‌توان با هزینه 6500 دلار، 6500 پوند یا 7300 یورو خریداری کرد. درحالی‌که قیمت بدنه کانن R3 6000 دلار، 5880 پوند یا 6000 یورو است.

با توجه به نوسانات قیمت در ایران نمی‌توان قیمت مشخصی را برای این دو دوربین اعلام کرد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت دوربین به بخش دوربین‌ها در فروشگاه نورنگار مراجعه کنید.

اگر نیاز به مشاوره برای خرید دوربین دارید هم می‌توانید با ما تماس بگیرید یا همینجا در قسمت نظرات سوال بپرسید.

جمع‌بندی

در این مطلب سعی کردیم تا به مقایسه دوربین‌های r3 و a1 پرداخته و تشابه و تفاوت‌های آن‌ها را با شما در میان بگذاریم. شما می‌توانید با توجه به نیاز و بودجه خود یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و تجربه لذت‌بخشی از عکاسی و فیلم‌برداری داشته باشید.

به نظر شما کدام‌یک از دوربین‌های کانن R3 و سونی A1 بهترین انتخاب برای شماست؟ نظرات خود را با ما به اشتراک‌گذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه