دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بهترین کارت حافظه برای دوربین‌های کانن، نیکون، سونی و …

تکنیک و ترفند
بهترین کارت حافظه برای دوربین‌های کانن، نیکون، سونی و …

انواع کارت حافظه دوربین

قبل از خرید کارت حافظه برای دوربین‌ بهتر است با انواع آشنا شوید چون امکان دارد حتی در ابعاد و شکل یکسان باشند اما قیمت و مشخصات فنی آنها تفاوت زیادی با هم داشته باشد.

امروزه چندین نوع کارت حافظه در بازار وجود دارند که مهمترین آن‌ها عبارتند از :

  • SD
  • microSD
  • CF
  • XQD
  • CFexpress

تقسیم بندی کارت‌های حافظه براساس ابعاد و شکل ظاهری، ظرفیت و سرعت انجام می‌شود.

از نظر ظاهری، کارت‌های حافظه CF از سایر کارت‌ها ابعاد بزرگتری دارد و کارت‌های microSD کوچک‌ترین هستند.

امروزه اکثر دوربین‌های عکاسی از رم SD استفاده می‌کنند بنابراین ابتدا این کارت‌ها را بررسی می‌کنیم.

کارت حافظه sd

کارت‌های حافظه SD که مخفف Secure Digital هستند در سال 1999 توسط سه شرکت سن‌دیسک، توشیبا و پاناسونیک بطور مشترک به بازار عرضه شدند.

این کارت‌ها علیرغم اندازه کوچک عملکرد بسیار خوبی از خود نشان دادند. بدلیل برخی محدودیت‌های ساختاری، حداکثر ظرفیت کارت‌های SD به 2 گیگابایت محدود می‌شود اما امروزه با معرفی نسل‌های جدیدتر این کارت‌ها تقریباً  محدودیت ظرفیت ندارند.

کارت حافظه SDHC

پسوند HC در ادامه نام این کارت‌ها مخفف High Cpacity و به معنی ظرفیت زیاد است.

در سال 2006 برای غلبه بر محدودیت 2 گیگابایتی کارت‌های SD، کارت‌های نسل جدید SDHC با امکان دسترسی به حداکثر ظرفیت 32 گیگابایت معرفی شدند. این افزایش ظرفیت با افزایش عملکرد و سرعت کارت نیز همراه بود اما دوربین‌های قدیمی‌تر نمی‌توانستند از این نسل جدید پشتیبانی کنند.

خوشبختانه امروزه تمامی دوربین‌ های عکاسی موجود در بازار می‌توانند از این کارت‌ها استفاده کنند.

کارت حافظه SDXC

با افزایش رزولوشن و مگاپیکسل دوربین‌های عکاسی و در نتیجه افزایش حجم عکس‌ ها، نیاز به ظرفیت بیشتری برای ذخیره سازی احساس شد.

به همین دلیل کارت حافظه SDXC به بازار معرفی شدند. در این کارت‌ها پسوند XC مخفف EXtended Capacity به معنی ظرفیت گسترش یافته بوده و بطور تئوری قادر به ارائه حداکثر ظرفیت تا 2 ترابایت می‌باشند.

عملکرد کلی این کارت‌ها نیز از نظر سرعت بهینه شده و برای عکاسی پیاپی و فیلمبرداری مناسب هستند. اگر برای رم دوربین خود بدنبال ظرفیت‌های بیش از 32 گیگابایت هستید تنها انتخاب پیش روی شما، کارت‌های حافظه SDXC هستند.

کارت حافظه microSD / microSDHC / microSDXC

با کوچک‌تر شدن ابعاد دستگاه‌ها بخصوص گوشی‌های تلفن همراه، نیاز به ابعاد کوچک‌تر کارت‌های حافظه منجر به تولید کارت حافظه میکرو SD شد.

همانند کارت‌های حافظه سری SD، این کارت‌ها نیز در انواع microSDHC و microSDXC تولید شده و از نظر مشخصات با کارت‌های SDXC و SDHC تفاوتی ندارند. امروزه علاوه بر گوشی‌های هوشمند، دوربین‌های اکشن نیز از کارت‌های حافظه میکرو استفاده می‌کنند.

نکته مهم : اگر چه می‌توانید کارت‌های حافظه میکرو را با آداپتورهای مبدل، به اندازه بزرگتر تبدیل کنید اما به هیچ وجه از این روش برای استفاده در دوربین‌های عکاسی دیجیتال استفاده نکنید.

کارت حافظه CF

کارت حافظه CF یا Compact Flash قدمتی بیش از کارت‌های حافظه SD دارند. پس از معرفی این کارت در سال 1994، بدلیل استحکام و دوام فیزیکی بالا، به سرعت توسط سازندگان دوربین مانند کانن و نیکون مورد استقبال قرار گرفت.

این کارت‌ها می‌توانند عملکرد و سرعت قابل قبولی ارائه کنند اما بتدریج بدلیل ابعاد بزرگ توسط سایر کارت‌های حافظه مانند XQD و CFexpress در حال جایگزینی می‌باشند.

کارت حافظه XQD

کارت‌های جدید XQD در سال 2010 توسط سه شرکت سن‌دیسک SanDisk ، سونی Sony  و نیکون Nikon معرفی شدند. این کارت‌ها به عنوان جایگزین کارت‌های حافظه CF به بازار عرضه شدند و گرچه از نظر ابعاد کوچک‌تر از کارت‌های CF هستند اما از نظر استحکام ساختاری و سرعت عملکرد بسیار بهتر از کارت‌های CF و SD هستند.

اولین شرکتی که از این کارت‌ها در دوربین‌های خود استفاده کرد شرکت نیکون Nikon بود  که در دوربین‌های مدل‌ D4, D5,nikon D850,  nikon D500,nikon  Z7, nikon Z6 از این استاندارد پشتیبانی نمود.

کارت‌های حافظه XQD نیز دارای انواع مختلف هستند و آخرین سری آن‌ها سری G است که در حال حاضر سریع‌ترین مدل می باشد.

کارت حافظه CFexpress

در سال 2016  جدیدترین کارت حافظه بنام CFexpress معرفی شد. فناوری ذخیره‌سازی این کارت‌ها براساس NVMe بوده و عملکرد سرعتی عالی را ارائه می‌کنند.

ازنظر ابعاد، کارت‌های حافظه CFexpress همانند کارت‌های XQD بوده و جایگزین آن‌ها می شوند. شرکت نیکون با ارائه ارتقاء نرم‌افزاری، قابلیت استفاده از کارت‌های CFexpress را به دوربین‌های Z6 و Z7 خود که قبلاً فقط از کارت‌های XQD استفاده می‌کردند، اضافه نموده است.

در حال حاضر سریع‌ترین و بهترین کارت‌های حافظه موجود در بازار، کارت‌های CFexpress بوده و در آینده اکثر دوربین‌های عکاسی با این استاندارد عرضه خواهند شد.

نکات مهم در انتخاب کارت کارت حافظه برای دوربین‌

علاوه بر نوع کارت حافظه که باید مطابق دوربین عکاسی شما باشد، نکات مهمی مانند ظرفیت و سرعت کارت حافظه نیز وجود دارند که باید به آن‌ها توجه کنید.

ظرفیت کارت حافظه

تا همین چندسال پیش، خرید کارت حافظه یک گیگابایتی برای همه میسر نبود و قیمت بالایی داشت. اما امروزه ظرفیت‌هایی مانند 64 گیگابایت ظرفیت نرمال محسوب شده و کارت‌های 256 گیگابایتی نیز براحتی در دسترس هستند.

در حال حاضر کارت‌هایی با ظرفیت یک ترابایت نیز وجود دارند اما تعداد اندکی از کاربران به چنین ظرفیتی نیاز دارند. هنگام انتخاب کارت حافظه به رزولوشن دوربین و حجم فایل‌های تولیدی آن، چه در حالت عکاسی و چه در حالت فیلمبرداری توجه کنید.

ازنظر اقتصادی خرید کارت‌های با ظرفیت بالا به صرفه‌تر است اما از نظر عملی توصیه می‌شود ظرفیت دلخواه خود را در چند کارت حافظه تقسیم کنید. بدین ترتیب ضریب اطمینان شما در عکاسی و فیلمبرداری بالاتر رفته و در صورت از کار افتادن یا خرابی یک کارت، عکسبرداری شما متوقف نخواهد شد.

همه عکاسان باتجربه، همواره مجموعه‌ای از کارت‌های حافظه با ظرفیت‌ها مختلف به همراه دارند. فایل‌های ویدیویی یا همان فیلم‌ها حجم زیادی از رم دوربین را اشغال می‌کنند. خرید یک کارت حافظه با ظرفیت بالا مانند 64 گیگابایت هنگامی عاقلانه است که از این ظرفیت استفاده کنید در غیر این صورت فقط هزینه زیادی متحمل شده‌اید.

مفهوم سرعت در کارت حافظه برای دوربین‌

مفهوم سرعت در کارت حافظه یا رم دوربین، سرعت انتقال اطلاعات از دوربین به کارت (سرعت نوشتن یا Write) و سرعت انتقال اطلاعات از کارت حافظه به کامپیوتر ( سرعت خواندن یا Read) است.

بطور عملی، سرعت نوشتن در کارت یا همان Write مهم‌تر از سرعت خواندن اطلاعات یا Read است زیرا عمل نوشتن تسط دوربین و در هنگام عکاسی انجام می شود.

متاسفانه برخلاف ظرفیت، مفهوم سرعت کارت حافظه یا همان رم دوربین کمی گیج کننده است و به نوع کارت حافظه بستگی دارد.

بنابراین در این قسمت مفهوم سرعت را در انواع کارت حافظه بررسی خواهیم کرد.

سرعت کارت حافظه SD

در کارت‌های حافظه سری SD از روش‌های گوناگونی برای نشان دادن سرعت کارت استفاده می‌شود.

نشان دادن سرعت با واحد مگابایت در ثانیه (MB/s) مانند 300 MB/s نشاندهنده سرعت خواندن اطلاعات است. تمام کارت‌های حافظه SD جدید از نشانگر کلاس سرعت نیز استفاده می‌کنند که امروزه کلاس 10 توسط اکثر رم‌های دوربین پشتیبانی می شود و به معنی حداقل سرعت شناور نوشتن اطلاعات با سرعت 10 مگابایت در ثانیه است. نماد کلاس سرعت حرف C است.

از نماد UHS برای نمایش کلاس حداقل سرعت شناور نوشتن کارت در ضبط فیلم استفاده می‌شود. در حال حاضر دو کلاس UHS 1 و UHS 3 در بازار موجود بوده و به ترتیب معادل سرعت 10 و 30 مگابایت در ثانیه هستند. این نماد با نمایش اعداد درون حرف U شناخته می‌شود. بطور سرانگشتی، ضبط فیلم با کیفیت 4K به کارت حافظه UHS 3 نیاز دارد.

روش دیگر نمایش سرعت رم دوربین عکاسی، نمایش سرعت درگاه کارت‌های سریع با علامت UHS-I یا UHS-III است. بدون اینکه قضیه را پیچیده کنیم فقط کافی است بدانید کارت‌های دارای نماد UHS-I می‌توانند اطلاعات را با سرعت حداکثر 104 مگابایت در ثانیه انتقال دهند و این سرعت برای کارت‌های UHS-III برابر با 312 مگابایت در ثانیه است.

از نماد V برای نمایش سرعت کارت در حالت فیلمبرداری هم استفاده می‌شود. در این حالت هم هرچه اعداد مجاور حرف V بالاتر باشد، آن کارت برای فیلمبرداری مناسب‌تر است. و در آخر نمایش سرعت بر حسب X که معادل عدد سرعت ضرب در 150 KB/s (معیار سرعت در CD-ROM) می‌باشد.

چه سرعتی بهتر است؟

بطور خلاصه اگر عکاسی پیاپی با سرعت بالا انجام می‌دهید یا تاکید شما بر فیلمبرداری است بهتر است از کارت‌های سریع مانند 80 MB/s یابالاتر استفاده کنید. اگر عکاس خبری و ورزشی هستید یا فیلمسازی را بطور جدی انجام می‌دهید بالاترین سرعت کارت را انتخاب کنید. در عکاسی منظره یا آتلیه‌ای، سرعت کارت تاثیر چندانی در عکاسی شما ندارد. کارت‌های سریع UHS-III قیمت بالایی دارند بنابراین با توجه به شیوه عکسبرداری خود، سرعت مناسب را انتخاب کنید.

سرعت کارت حافظه CF

اگرچه مانند سابق استفاده از رم دوربین CF متداول نمی‌باشد اما آگاهی از نحوه نمایش سرعت در این کارت‌ها لازم است. خوشبختانه در مورد کارت‌های حافظه CF، نمایش سرعت مانند کارت‌های SD پیچیده نیست. علامت UDMA در کارت‌های CF بیانگر کلاس سرعت این کارت‌هاست و هرچه عدد UDMA بزرگ‌تر باشد، سرعت کارت نیز بیشتر است. کلاس سرعت UDMA7 بالاترین سرعت قابل حصول در کارت‌های CF بوده و معادل 167 MB/s است. این بالاترین حد سرعت در این کارت‌ها می باشد.

در مورد کارت‌های حافظه XQD و CFexpress قرائت سرعت آسان‌تر شده و سرعت نوشتن و خواندن و نسل کارت بطور مستقیم و بدون پیچیدگی بر روی کارت درج شده‌اند.

کد تخفیف نورنگار

نکات مهم موقع خرید کارت حافظه

نکاتی که در ادامه می‌گوییم را موقع خرید رم دوربین در نظر بگیرید.

۱. سازگاری کارت حافظه

هنگام خرید و انتخاب رم دوربین عکاسی، علاوه بر پارمترهای ظرفیت و سرعت بایستی به نکته مهم دیگری نیز توجه کنید و آن نوع کارت حافظه‌ای است که توسط دوربین شما پشتیبانی می‌شود.

برخی از دوربین‌های فقط دارای یک اسلات کارت حافظه با خصوصیات مشخص بوده و برخی از دوربین‌ها دارای دو اسلات کارت با امکان تفاوت نوع کارت‌ها هستند.

بنابراین لازم است با مراجعه به جدول مشخصات فنی دوربین خود از نوع کارت حافظه دوربین اطلاع یابید.

۲. فرمت کردن کارت حافظه

فرمت کردن کارت حافظه به معنی حذف تمام اطلاعات درون کارت است. با فرمت کردن همه اطلاعات اعم از عکس یا فیلم حذف شده و کارت در وضعیت پیش‌فرض قرار می‌گیرد.

تجربه نشان داده است که فرمت کردن کارت حافظه پس از حذف مکرر تصاویر، به افزایش و بهبود عملکرد کارت کمک می‌کند.

همچنین توصیه می‌شود قبل از شروع فیلمبرداری، کارت حافظه را فرمت کنید. سعی کنید از فرمت کردن کارتبا کامپیوتر خودداری کرده و فرمت کردن را فقط با دوربین انجام دهید.

۳. بک‌آپ و پشتیبان

کارت‌های حافظه ابزارهای ذخیره‌سازی کاملاً ایمن نیستند و ممکن است به دلایل مختلف اطلاعات ارزشمند ذخیره شده خود را از دست بدهید. سعی کنید در هر مرحله عکاسی یا فیلمبرداری عملیلت بک‌آپ و پشتیبان‌گیری را بلافاصله انجام دهید. شاید بتوانید برخی عکس‌ها را مجدداً تکرار کنید اما برخی عکس‌ها را هرگز نمی‌توان دوباره تکرار کرد.

در برخی از دوربین‌هایی که دارای دو اسلات رم هستند می‌توانید عمل بک‌آپ را درون دوربین انجام دهید. بسیاری از عکاسان یک اسلات کارت حافظه را فقط به بک‌آپ اختصاص داده و از یک کارت حافظه با ظرفیت بالا برای این منظور استفاده می‌کنند.

۴. استفاده از کارت خوان

هر عکاس یا کاربر حرفه‌ای کار محتوای ویدیو و تصویری باید یک کارت خوان یا رم ریدر داشته باشد. به همراه داشتن یک رم ریدر مناسب با قابلیت پشتیبانی از کارت‌های حافظه با سرعت بالا، بهترین راه‌حل برای انتقال ایمن عکس‌ها و فیلم‌ها به کامپیوتر است. اگرچه می‌توانید دوربین خود را مستقیماً به کامپیوتر متصل کنید اما استفاده از کارت‌خوان ارجحیت دارد.

۵. مواظب ویروسی شدن کارت باشید

یکی از اشکالاتی که روز به روز با آن مواجه هستیم ویروسی شدن کارت‌های حافظه و درنتیجه از دست دادن اطلاعات ارزشمندمان است. استفاده از نرم‌افزارهای آنتی ویروس معتبر و مراقبت در اتصال کارت به کامپیوترهای ناشناس را به یک عادت تبدیل کنید.

در بسیاری از موارد تنها راه از بین بردن آلودگی ویروسی یک کارت حافظه، فرمت کردن آن (و البته از دست دادن اطلاعات) است.

۶. مراقبت‌های فیزیکی

حفظ و نگهداری کارت‌های حافظه در قبال عوامل محیطی مثل رطوبت و حرارت و همچنین ضربه، ضامن دوام کارت‌های حافظه است.

اگرچه توصیه می‌شود پس از گذشت حدود پنج سال استفاده مکرر از یک کارت حافظه، دیگر از آن استفاده نکنید اما برای رسیدن به همین بازه زمانی نیز جدی گرفتن مراقبت‌های فیزیکی لازم است. استفاده از کیس‌های مخصوص حمل کارت را هم مدنظر داشته باشید.

تنوع زیاد کارت حافظه برای دوربین‌ ممکن است اما با در نظر گرفتن نکاتی که گفتیم می‌توانید به راحتی و مطمئن‌تر خرید کنید.

نویسنده : حسین بابائی

6 دیدگاه

  • Mohammad گفت:

    چرانبایددردوربین دیجیتال از میکرو اس دی باآداپتوراستفاده کرد؟

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقت بخیر
      استفاده از کارت حافظه میکرو اس‌دی با آداپتور در دوربین‌های دیجیتال ممکن است به علت توانایی انتقال سریع داده‌ها و سازگاری با دستگاه‌های دیگر مورد استفاده قرار گیرد. این موارد می‌توانند شامل نیاز به استفاده از کارت حافظه میکرو اس‌دی در دوربین‌هایی با سازنده‌ای متفاوت، استفاده از کارت حافظه در دستگاه‌های دیگری مانند تلفن همراه یا لپ‌تاپ، یا حتی سرعت بالا برای ضبط ویدیو و عکس‌برداری با رزولوشن بالا باشند.
      در مورد بهترین کارت حافظه برای دوربین‌های کانن، نیکون، سونی و سایر سازندگان، این موضوع به عناصر مختلفی مانند نوع دوربین، نوع استفاده (عکاسی عمومی یا ویدیوبرداری حرفه‌ای)، سرعت و ظرفیت ضبط، و بودجه شما بستگی دارد.
      در عموم، برای دوربین‌های حرفه‌ای و عکاسی با رزولوشن بالا، کارت‌های حافظه با سرعت بالا و کلاس UHS-II ممکن است مناسب باشند. این کارت‌ها قابلیت انتقال سریع داده‌ها را دارند و برای ضبط ویدیو با رزولوشن بالا و عکاسی پیاپی مناسب هستند.
      همچنین، برخی از برندهای معروف کارت حافظه شامل SanDisk, Lexar, Sony, Transcend و Toshiba هستند، که هر کدام انواع و مدل‌های مختلفی از کارت‌های حافظه را در ارائه دارند.
      بهترین راه برای انتخاب کارت حافظه مناسب برای دوربین شما، مطالعه نظرات کاربران، بررسی و مقایسه مشخصات فنی کارت‌های مختلف و مشاوره با فروشنده‌های مجرب است. همچنین، در دستگاه خود و نیازهای خود برای ظرفیت و سرعت ضبط دقیقی را مشخص کنید تا بتوانید کارت حافظه مناسب را انتخاب کنید.

  • مسعود حبیبی گفت:

    ممنون از اطلاعاتتون..

  • دکتر حسن رستگارپور گفت:

    بسیارآموزنده. با سپاس فراوان

  • علیرضا گفت:

    سلام. وقتتون بخیر باشه. عذرمیخوام آیا کارتهای cfexpress و یا XQD با دوربینهای مدیوم فرمت لایکا به خوبی مچ میشن یا نه؟ با تشکر.

  • حمیدرضادلفانی گفت:

    واقعا کاربردی بود و اطلاعات خوبی برای ما داشت…
    سپاس ویژه از شما و زحماتتون
    (تیم نسیم سلامت)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *