021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

تاریخ سینما در ایران

تاریخ سینما در ایران
آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

نخستین سالن سینما در ایران

تنها 4 سال پس از تأسیس سالن‌های سینما در جهان و کمی پس از نمایش فیلم در دربار مظفرالدین شاه، اولین سالن سینما برای عموم مردم در ایران تأسیس شد. 5 سال پس از اختراع سینما توسط برادران لومیر؛ اولین سالن سینمای ایران در سال 1279 در شهر تبریز با نام «سینما سولی» توسط کاتولیک‌ها ساخته شد.

پس از آن در سال 1283 سالن دیگری در خیابان چراغ گاز تهران توسط شخصی مشروطه‌خواه به نام ابراهیم‌خان صحاف‌باشی افتتاح شد. هم‌زمان با تهران سالن سینمای رشت و پس از آن در سال 1293 سالن سینمای بوشهر و مشهد نیز راه‌اندازی شدند.

نخستین سالن سینما در ایران

تعطیلی نخستین سالن سینما در تهران

در آن زمان و در جامعه سنتی و مردسالار ایران؛ حضور زنان در اجتماع محدودیت‌های بیشتری داشته و اکثریت جامعه تاب و تحمل نمایش چهره زن را بر روی پرده‌های سینما نداشتند. از همین رو نمایش فیلم با مخالفت عموم مردم و شخصیت‌های تأثیرگذار از جمله شیخ فضل‌الله نوری مواجه شد. در نهایت این مخالفت‌ها سبب شد تا اولین سالن سینمای تهران به دستور دربار تعطیل شود.

گسترش سالن‌های سینما در تهران

تعطیلی نخستین سالن سینما پایان سینما در ایران نبود. مهدی روسی خان یکی از کارکنان دربار و مالک عکاس‌خانه‌ای در خیابان فردوسی امروزی در تهران بود. مهدی روسی خان از فضای عکاس‌خانه خود استفاده کرده و اقدام به نمایش فیلم برای درباریان و خانواده اشخاص مهم پایتخت نمود. پس از مدت کوتاهی این کار روسی خان با اقبال عمومی مواجه شده و افراد بسیاری برای تماشای فیلم به عکاس‌خانه وی مراجعه می‌کردند.

استقبال بی‌نظیر مردم تهران سبب شد تا سالن‌های مستقل و مجهز در مکان‌های مختلف شهر ساخته و افتتاح شوند. اولین سالن سینما مجهز در تهران سالن «فاروس» بود. سینما فاروس به بوفه، رستوران، مولد برق، پنکه مجهز بوده و تعداد صندلی‌های آن 300 تا 500 عدد گزارش شده است. در آن زمان سالن‌های سینما امکانات ضعیفی داشتند و در برخی از موارد در هنگام تماشای فیلم مردم به‌جای صندلی بر روی نیمکت یا حلبی نشسته و یا اینکه می‌ایستادند.

اولین سالن سینما مجهز در تهران، سالن فاروس

ورود زنان به سالن‌های سینما در ایران

در ابتدا حضور در سالن‌های سینما و تماشای فیلم تنها مختص به مردان طبقات مرفه جامعه از جمله درباریان و تجار بود. اما ازآنجایی‌که مالکین سالن‌های سینمایی از جمله خان‌بابا معتضدی؛ رونق کسب‌و‌کارشان را در گروه حضور زنان می‌دانستند، ابتدا یک الی دو روز در هفته را به نمایش فیلم برای زنان اختصاص دادند. اما به دلیل استقبال زنان مدتی نگذشت که در سال 1295 سالن سینما اختصاصی زنان نیز در خیابان فردوسی تهران (علاءالدوله سابق) تأسیس شد.

نخستین فیلم‌های پخش شده در سینمای ایران

فیلم‌هایی که در سال‌های ابتدایی در هر یک از سالن‌های سینمایی سراسر کشور نمایش داده می‌شد؛ متفاوت بودند. برای مثال مالک سالن سینما شهر بوشهر فیلم‌های خود را از سینمای هندوستان تامین می‌کرد. در حالی که سینمای شهر مشهد در اختیار روس‌ها بود.

از طرف دیگر، در آن زمان از سالن‌های سینما تنها برای نمایش فیلم از استفاده نشده و مردم برای تماشای شعبده‌بازی، آتش‌بازی، ارکستر و حرکات آکروباتیک نیز به این سالن‌ها مراجعه می‌کردند.

تنها 10 سال پس از تأسیس نخستین سالن‌های سینما در ایران جنگ جهانی اول آغاز شد. به همین دلیل در آن دوره، در کنار فیلم‌های درام و اجتماعی اکثر فیلم‌هایی که در سالن‌های سینما نمایش داده می‌شدند، فیلم‌های مستندی با مضمون نظامی، جنگی و خبری بودند. اما پس از پایان جنگ جهانی و پیشرفت صنعت سینما در کشورهای پیشرفته اروپایی و ایالت متحده آمریکا، فیلم‌هایی با موضوعات اکشن، کمدی و عاشقانه رونق گرفته و طرف‌داران بیشتری را جذب کردند.

میان‌نویس‌های فیلم‌های صامت

در زمان رضاشاه، تولیدکنندگان برخی از فیلم‌های صامت اکشن و حادثه‌ای؛ برای انتقال داستان توضیحات متنی را به فیلم اضافه می‌کردند. این توضیحات که میان‌نویس نام داشتند در سکانس‌های مختلف داستان نمایش داده می‌شدند. اما ازآنجایی‌که میان‌نویس‌ها به زبان اصلی و اغلب انگلیسی نوشته شده بودند، مترجمی میان‌نویس‌ها را به‌صورت هم‌زمان ترجمه کرده و با صدای بلند برای تماشاگران می‌خواند.

سرانجام در سال 1309 سینماداران اقدام به ترجمه متن میان‌نویس‌ها به زبان فارسی کردند. اما به دلیل آنکه بسیاری از تماشاگران بی‌سواد بوده و سواد خواندن نداشتند تأثیر مثبتی در انتقال داستان فیلم به وجود نیامده و سبب هرج‌ومرج سالن سینما شد. چراکه افراد باسواد با صدای بلند اقدام به خواندن میان‌نویس‌ها کرده و نظم را برهم می‌زند. به همین دلیل در نهایت در سال 1315 خواندن میان‌نویس‌ها با صدای بلند ممنوع شد.

مسیر تاریخ سینما در ایران از ابتدا تاکنون

در سال‌های ابتدایی ورود سینماتوگراف؛ تنها فیلم‌های خارجی با زیرنویس فارسی در سالن‌های سینما به نمایش گذاشته می‌شدند. اما تاریخ سینما در ایران به پخش فیلم‌های خارجی خلاصه نمی‌شود. طولی نکشید که هنرمندان ایرانی هم دست‌به‌کار شده و شروع به ساخت فیلم‌های ایرانی کردند. در ادامه به بررسی روند رشد سینمای ایران می‌پردازیم:

نمایش نخستین فیلم صامت ایرانی

اولین فیلم تاریخ سینما در ایران با نام «آبی و رابی» در سال 1309 توسط اوانس اوگانیانس فیلم‌ساز ایرانی – ارمنی ساخته شد. آبی و رابی یک فیلم صامت 90 دقیقه‌ای در ژانر کمدی است که برای اولین‌بار در «سینما مایاک» به نمایش عموم گذاشته شد. «ساکوار لیدزه» تهیه‌کننده آبی و رابی 560 تومان برای ساخت این اثر سرمایه‌گذاری کرده بود، اما با فروش بالا در گیشه، ساکوار لیدزه توانست 7000 تومان سود کسب کند.

فیلم آبی و رابی

نمایش نخستین فیلم ناطق ایرانی

اولین فیلم ناطق تاریخ سینما در ایران با نام «دختر لر» در سال 1312 توسط سینماگر هندی به نام «خان بهادر اردشیر ایرانی» ساخته شد. داستان فیلم دختر لر در ژانر دارم در 90 دقیقه روایت شده و به‌صورت سیاه‌سفید در استودیو «امپریال فیلم» کشور هند فیلم‌برداری شده است. ازآنجایی‌که داستان دختر لر حول محور رابطه عاشقانه «گلنار و جعفر» است بسیاری از مردم در آن سال‌ها این فیلم را با نام «جعفر و گلنار» می‌شناختند.

نمایش نخستین فیلم ناطق ایرانی

رکود سینما در ایران

استقبال عمومی از اولین فیلم ناطق ایران مقدمه‌ای برای ساخت فیلم‌های بعدی مانند شیرین و فرهاد (1313)، فردوسی (1313)، چشم‌های سیاه (1315) و لیلی و مجنون (1316) بود. اما بااین‌حال سانسورهای شدید و تأثیرات جنگ جهانی دوم سبب شد تا از سال 1315 تا 1327 سینمای ایران با رکود شدیدی مواجه شود.

تأسیس شرکت‌های سینمایی در ایران

از سال 1322 به بعد سرمایه‌گذارانی اقدام به تأسیس چند شرکت سینمایی کرده و سبب رونق دوباره فیلم‌سازی در ایران شدند. این شرکت‌ها برای افزایش سود حاصل از سرمایه‌گذاری در فیلم‌سازی، شروع به ساخت فیلم‌های عامه‌پسند و به‌اصطلاح گیشه‌ای کردند. به همین دلیل در این دوره سینمای ایران شاهد رواج فیلم‌های سطح پایین و به‌اصطلاح فیلم فارسی بوده است. تعدادی از مهم‌ترین فیلم‌سازان این دوره عبارت‌اند از:

  • اسماعیل کوشان
  • هوشنگ کاووسی
  • فرخ غفاری
  • ساموئل خاچیکیان

نمایش نخستین فیلم رنگی ایرانی

اولین فیلم رنگی تاریخ سینما در ایران با نام «گرداب» در سال 1332 توسط نویسنده و کارگردان ایرانی؛ «حسن خردمند» ساخته شد. فیلم گرداب با دوربین اوریکون 16 میلی‌متری ساخت آمریکا فیلم‌برداری شده و توسط تهیه‌کننده اثر به موزه اهدا شده است.

داستان گرداب در مدت 1:23 دقیقه روایت و توسط استودیو پارس در ایران ساخته شده است. اما ازآنجایی‌که در آن زمان استودیوهای ایرانی فاقد لابراتور رنگی بودند، چاپ و ظهور رنگی این فیلم در آمریکا انجام شده است.

دوربینی که اولین فیلم رنگی تاریخ سینمای ایران با آن ساخته شد

چگونگی ظهور موج نو در سینمای ایران

همان‌طور که اشاره شد فیلم‌های بدون محتوا و عامه پسندی که از سال 1322 به بعد توسط شرکت‌های فیلم‌سازی ساخته می‌شدند؛ فیلم‌های بی مضمون بودند که تنها باانگیزه سرگرمی و جلب رضایت تماشاگران تولید و پخش می‌شدند. در میانه دهه 40 شمسی ساخت «فیلم فارسی» به اوج خود رسیده و با انتقادات بسیاری مواجه شد.

به همین دلیل در اواخر دهه 30 شمسی شاهد اولین نشانه‌های موج نوی سینمای ایران هستیم. در نهایت این جنبش از سال 1348 و با ورود عده‌ای به سینما ایران باانگیزه تقابل با فیلم فارسی به اوج خود رسید. این جریان بعدها توسط جمشید اکرمی در سال 1350 با تقلید از موجی نو فرانسه به «موج نو» معروف شد.

در واقع تقابل فیلم فارسی و موج نو؛ تقابل پول و گیشه در برابر اندیشه و فرهنگ بود. تأسیس «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان« توسط فرح پهلوی در سال 1348 یکی از عوامل مهم شکل‌گیری موج نو و رشد فرهنگی سینما در ایران بشمار می‌آید. در نهایت کاهش استقبال عموم مردم به‌خصوص قشر تحصیل‌کرده از فیلم فارسی؛ سبب شد تا جریان سازنده‌ای از سال 1350 تا 1357 در سینمای ایران به وجود آید.

تأسیس "کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان" توسط فرح پهلوی

تأثیرگذارترین فیلم‌سازان در ایجاد موج نو سینما ایران عبارت‌اند از:

  • عباس کیارستمی
  • داریوش مهرجویی
  • مسعود کیمیایی
  • علی حاتمی
  • بهرام بیضائی
  • سهراب شهید ثالث
  • خسرو سینایی
  • ناصر تقوایی
  • کامران شیردل
  • امیر نادری
  • بهمن فرمان‌آرا
  • فریدون گله
  • پرویز کیمیایی
  • خسرو هریتاش

اولین فیلم ساخته شده در جریان موج نو در سینمای ایران

اولین فیلم‌های متأثر از موج نو با نام‌های «خانه سیاه است» ساخته فروغ فرخزاد، «جلد مار» ساخته هژیر داریوش، «خشت و آینه» ساخته ابراهیم گلستان و «شب قوزی» ساخته فرخ غفاری شناخته شده و در اوایل دهه 1340 به نمایش عموم درآمده‌اند.

فیلم «خانه سیاه است» فیلم مستندی است که در سال 1341 به کارگردانی و نویسندگی فروغ فرخزاد و تهیه‌کنندگی ابراهیم گلستان ساخته شده است. خانه سیاه است در نتیجه سفر فروغ فرخزاد به تبریز و بازدید از «آسایشگاه جزامیان باباغی» و به سفارش «جمعیت کمک به جزامیان» در مدت 20 دقیقه اکران شده است. این فیلم مستندی در 76امین دوره جشنواره فیلم ونیز در سال 2019 به نمایش درآمد.

فیلم «جلد مار» یک فیلم کوتاه 20 دقیقه‌ای است که در سال 1341 توسط هژیر داریوش ساخته شده است. جلد مار یک فیلم تجربی بوده و توزیع‌کننده آن «اداره کل امور سینمایی ایران» بوده است.

فیلم «خشت و آینه» در سال 1344 توسط ابراهیم گلستان ساخته شده است. این فیلم با بازی زکریا هاشمی و مهری مهرنیا در مدت‌زمان 131 دقیقه تولید شده و برای سه هفته بر روی پرده سینما بوده است.

فیلم «شب قوزی» در سال 1343 به کارگردانی فرخ غفاری و بر اساس یکی از داستان‌های هزار و یک شب؛ تولید شده است. داستان شب قوزی در مدت‌زمان 91 دقیقه روایت؛ و در جشنواره‌های خارجی از جمله «کن»، «کارلوی واری» و «بروکسل» تحسین شده است.

شناخته‌شده‌ترین فیلم‌های جریان موج نو در سینمای ایران

از اصلی‌ترین فیلم‌های موج نو می‌توان به فیلم‌هایی همچون «گاو» ساخته داریوش مهرجویی، «قیصر» ساخته مسعود کیمیایی و «آرامش در حضور دیگران» ساخته ناصر تقوایی اشاره کرد.

فیلم گاو

فیلم گاو در سال 1348 به کارگردانی و نویسندگی داریوش مهرجویی بر اساس کتاب «عزاداران بیل» نوشته غلامحسین ساعدی، ساخته شده است. گاو در ژانر دارم و در مدت‌زمان این فیلم 104 دقیقه تولید شده و در جشنواره‌های مطرح دنیا از جمله جشنواره «فیلم ونیز»، «کن»، «برلین»، «مسکو»، «لندن» و «لس‌آنجلس» به نمایش درآمد. همچنین فیلم گاو موفق به دریافت جایزه «فیپرشی» جشنواره فیلم ونیز سال 1971 شده است.

فیلم قیصر یکی از معروف‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما در ایران بوده و در سال 1348 به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی ساخته شده است. این فیلم در ژانر درام / عاشقانه و در مدت‌زمان این فیلم 113 دقیقه تولید شده و در جشنواره‌های مختلفی حضور داشته است.

فیلم «آرامش در حضور دیگران» در سال 1351 به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی ناصر تقوایی ساخته شده است. این فیلم یکی از فیلم‌های اصلی در جریان موج نو و همچنین اولین فیلم بلند ناصر تقوایی بشمار می‌آید. فیلم آرامش در حضور دیگران در مدت‌زمان 80 دقیقه در سال 1349 ساخته شده اما سرانجام پس از چند سال وقفه در سال 1351 منتشر شد. در نهایت به دلیل اعتراض جامعه پرستاری کشور نمایش این فیلم به‌طورکلی و برای همیشه متوقف شد.

سرانجام جریان موج نو در سینما ایران

در دهه 50 خورشیدی و در سال‌های نزدیک به انقلاب 57 به دلیل سانسور شدید و عدم توجه فیلم‌سازان به سلیقه اقشار مختلف جامعه؛ جریان موج نو در سینمای ایران از حرکت ایستاد. پس از انقلاب و با ساخت فیلم «دونده» توسط امیر نادری؛ این جریان نیز جان تازه‌ای گرفته و بار دیگر سبب دیده‌شدن سینمای ایران در محافل سینمایی جهان شد. فیلم‌سازان موج جدید بعد از انقلاب عبارت‌اند از:

  • امیر نادری
  • عباس کیارستمی
  • اصغر فرهادی
  • محمدرضا اصلانی
  • مجید مجیدی
  • رخشان بنی‌اعتماد
  • جعفر پناهی
  • محسن مخملباف
  • ابوالفضل جلیلی
  • بهمن قبادی

فیلم‌های ارزشمند ساخته شده توسط این فیلم‌سازان، بار دیگر توجه جشنواره‌ها و سینماگران جهان را به سینمای ایران معطوف شد.

فیلم‌های شاخص نسل دوم موج نو

نسل دوم موج نو مربوط به فیلم‌سازانی می‌شود که بعد از انقلاب کار خود را ازسرگرفته و یا از ابتدا آغاز کرده‌اند. در ادامه به بررسی فیلم‌های شاخص نسل دوم فیلمسازان موج نو می‌پردازیم:

فیلم «دونده» اولین فیلم ساخته شده پس از انقلاب بوده و به کارگردانی و نویسندگی امیر نادری در سال 1363 ساخته شده است. این فیلم توسط بهرام بیضائی تدوین شده و در مدت‌زمان 94 دقیقه به‌نمایش‌درآمده است. «دونده» موفق به دریافت 3 جایزه از جشنواره‌های معتبر خارجی شده است:

  • جایزه بالن طلایی جشنواره سه قاره نانت 1985
  • جایزه ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم سنگاپور 1985
  • جایزه وِیژه هیئت داوران جشنواره بین‌المللی فیلم کودکان سینه جونیور 2000

فیلم دونده

فیلم «ناخدا خورشید» در سال 1365 به کارگردانی و نویسندگی ناصر تقوایی در ژانر جنایی و مدت‌زمان 118 دقیقه ساخته شده است. در این فیلم هنرمندانی همچون داریوش ارجمند و علی نصیریان به ایفای نقش پرداخته‌اند.

  • ناصر تقوایی برای ساخت این فیلم موفق به دریافت جایزه یوزپلنگ برنزی چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو شد

فیلم «طعم گیلاس» در سال 1376 به نویسندگی و کارگردانی عباس کیارستمی به سبک مینیمالیستی در مدت‌زمان 95 دقیقه ساخته شده است. حاصل ساخت این فیلم نامزدی و دریافت جوایز متعدد در جشنواره‌های جهانی بوده است.

  • مهم‌ترین جایزه فیلم طعم گیلاس نخل طلایی جشنواره کن 1997 است

فیلم «کلوزآپ» در سال 1368 توسط عباس کیارستمی در ژانر درام و رئال در مدت‌زمان 98 دقیقه ساخته شده است. این فیلم عباس کیارستمی نیز در جشنواره‌های معتبر جهانی موفق به دریافت جوایز ارزشمندی شد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به مورد زیر اشاره کرد:

  • جایزه فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم تورین 1996

فیلم «بچه‌های آسمان» در سال 1375 توسط مجید مجیدی در ژانر درام/خانوادگی در مدت‌زمان 90 دقیقه ساخته شده است. بچه‌های آسمان اولین فیلم ایرانی است که جز 5 نامزد نهایی جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان قرار گرفته است. این فیلم موفق به نامزدی و دریافت جوایز متعددی از جشنواره‌های معتبر داخلی و خارجی شده است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نامزد جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان 1998
  • نامزد جایزه بزرگ هیئت داوران بنیاد فیلم آمریکا 1997
  • برنده جایزه فیپرشی جشنواره بین‌المللی فیلم مونترال
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین تدوین و بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر 1997

فیلم بچه‌های آسمان

فیلم «زیر پوست شهر» در سال 1379 به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد در ژانر درام در مدت‌زمان 96 دقیقه ساخته شده است. این فیلم نهمین فیلم ساخته شده توسط خانم بنی‌اعتماد است. زیر پوست شهر موفق به دریافت جوایزی در جشنواره‌های خارجی شده که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • برنده جایزه نتپک؛ بهترین فیلم، از سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم کارلوی واری؛ بخش مسابقه
  • برنده جایزه ویژه هیئت داوران؛ بهترین فیلم، از بیست و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو؛ بخش مسابقه

فیلم «زمانی برای مستی اسب‌ها» در سال 1378 به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی بهمن قبادی در ژانر درام/جهان سینما در مدت‌زمان 88 دقیقه ساخته شده است. این فیلم در یک روستا در مرز ایران و عراق و با هنرنمایی بازیگران غیرحرفه‌ای تولید شده است.

  • کسب جایزه دوربین طلایی فستیوال کن در سال 2000

فیلم «گبه» در سال 1374 به کارگردانی و نویسندگی محسن مخملباف در ژانر عاشقانه و در مدت‌زمان 90 دقیقه ساخته شده است. این فیلم موفق به دریافت جوایزی از جشنواره فیلم فجر شد.

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن، صداگذاری و میکس و فیلم‌برداری از چهاردهمین جشنواره فیلم فجر

فیلم‌های شاخص نسل سوم موج نو

نسل سوم فیلم‌سازان موج نو مربوط به هنرمندانی می‌شود که از دهه 1380 تا سال‌های اخیر اقدام به تولید آثار ارزشمند کرده‌اند. در ادامه به معرفی این آثار می‌پردازیم:

فیلم «طلای سرخ» در سال 1381 به نویسندگی عباس کیارستمی و کارگردانی و تهیه‌کنندگی جعفر پناهی در ژانر درام/دلهره‌آور در مدت‌زمان 97 دقیقه ساخته شده است. این فیلم به دلیل نقدهایی؛ هرگز در ایران به نمایش درنیامده است. اما در جشنواره‌های خارجی موفق به دریافت جوایزی شده است:

  • دریافت جایزه هیئت داوران نوعی نگاه در بخش بهترین فیلم پنجاه و ششمین جشنواره فیلم کن
  • دریافت جایزه بهترین فیلم سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم شیکاگو

فیلم «درباره الی» در سال 1387 به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی در ژانر رئالیسم و در مدت‌زمان 119 دقیقه ساخته شده است. این فیلم نامزد و برنده جوایز متعدد داخلی و خارجی از جشنواره‌های معتبر شده است.

  • سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر 1387
  • خرس نقره‌ای برای بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی فیلم برلین 2009

فیلم درباره الی

فیلم «جدایی نادر از سیمین» در سال 1389 به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی اصغر فرهادی در ژانر درام/معمایی در مدت‌زمان 123 دقیقه ساخته شده است. این فیلم موفق به دریافت بیش از 52 جایزه معتبر جهانی شد. از مهم‌ترین این جوایز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنده اسکار فیلم غیر انگلیسی‌زبان 2012
  • برنده جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان
  • برنده جایزه هیئت داوران و خرس طلایی جشنواره فیلم برلین

فیلم «نفس عمیق» در سال 1381 به نویسندگی و کارگردانی پرویز شهبازی در ژانر درام و در مدت‌زمان 85 دقیقه ساخته شده است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های معتبر خارجی کاندید و برنده جوایز متعددی شده است.

  • برنده جایزه سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه از بیست و یکمین جشنواره فیلم فجر
  • برنده جایزه فیپرشی از جشنواره فیلم پوسان

فیلم «فروشنده» در سال 1394 به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی در ژانر درام/دلهره‌آور و در مدت‌زمان 125 دقیقه ساخته شده است. این فیلم اصغر فرهادی نیز کاندید و برنده جوایز متعدد خارجی شد.

  • برنده بهترین فیلم خارجی زبان اسکار
  • جایزه بهترین بازیگر مرد (شهاب حسینی) و جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم کن

تحولات سینمای ایران پس از انقلاب 57

بخش مهمی از تاریخ سینما در ایران بعد از سال 1357 شکل گرفته است. پس از انقلاب اسلامی در سال 1357 فیلم‌سازی برای مدت 5 سال متوقف شد. مهم‌ترین عامل توقف فیلمسازی از سال 1357 تا 1362 عدم وجود قوانین فیلمسازی هماهنگ با ضوابط جمهوری اسلامی بوده است. اما سرانجام در سال 1362 و پس از تدوین قوانین جدید، فیلمسازی در ایران دچار تحولات فرهنگی شد. فیلمسازان جوانی همچون ابراهیم حاتمی‌کیا، مجید مجیدی و ابوالفضل جلیلی با ذوق هنری، کسب تجربه و مطالعه؛ آثار به‌یادماندنی را خلق کردند. تعدادی از مهم‌ترین آثار سینمای ایران پس از انقلاب عبارت‌اند از:

فیلم «مادر» به کارگردانی و نویسندگی علی حاتمی در ژانر دارم در سال 1368 ساخته شده است

فیلم «دل‌شدگان» به کارگردانی علی حاتمی در ژانر تاریخی در سال 1370 ساخته شده است

فیلم «بادکنک سفید» به کارگردانی جعفر پناهی در سال 1374 ساخته شده است.

  • دریافت جایزه دوربین طلایی جشنواره کن فرانسه 1995 شد.

فیلم «از کرخه تا راین» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا در سال 1371 ساخته شده است. این فیلم اولین همکاری سینمای ایران و آلمان بوده و موفق به دریافت جوایز متعددی شده است.

  • دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم از جشنواره فیلم فجر

فیلم «آژانس شیشه‌ای» به کارگردانی و نویسندگی ابراهیم حاتمی‌کیا در ژانر درام/دلهره‌آور در سال 1376 ساخته شده است. این فیلم موفق به کسب جوایز متعددی شده است.

  • دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم، کارگردان، فیلمنامه و بازیگر نقش اول مرد از جشنواره فیلم فجر

فیلم «رنگ خدا» به کارگردانی مجید مجیدی در درام/خانوادگی در سال 1377 ساخته شده است. این فیلم نامزد و برنده جوایز متعدد داخلی و خارجی در جشنواره معتبر بوده است.

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران در جشنواره فیلم فجر
  • نامزد جایزه بهترین فیلم خارجی زبان دایره منتقدان فیلم لندن 2001.

فیلم «رقص خاک» در سال 1370 به کارگردانی و نویسندگی ابوالفضل جلیلی در مدت‌زمان 80 دقیقه ساخته شده است. این فیلم یکی از آثار موفق سینمای ایران است که در جشنواره‌های معتبر متعددی شرکت کرده است. برنده

  • بهترین فیلم آسیایی در جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو – دوره یازدهم

فیلم «ملک سلیمان» به کارگردانی شهریار بحرانی در ژانر درام/تاریخی در سال 1389 ساخته شده است. این فیلم نامزد و برنده جوایز متعدد داخلی و خارجی بوده است.

  • برنده جایزه بهترین فیلم از جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد
  • برنده جایزه شمشیر نقره‌ای جشنواره بین‌المللی فیلم‌های تاریخی و نظامی ورشو

تعدادی از برترین آثار سینمایی ایران پس از انقلاب تا دهه 80 شمسی عبارت‌اند از:

  • اجاره‌نشین‌ها (داریوش مهرجویی / 1366)
  • می‌خواهم زنده بمانم (ایرج قادری / 1373)
  • یک داستان واقعی (ابوالفضل جلیلی / 1374)
  • آب، باد، خاک (امیر نادری / 1367)
  • قدمگاه (محمدمهدی عسگرپور / 1382)
  • خیلی دور خیلی نزدیک (رضا میرکریمی و محمد گوهری / 1383)
  • شوکران (بهروز افخمی / 1377)
  • عروس (بهروز افخمی / 1369)
  • خانه دوست کجاست؟ (عباس کیارستمی / 1365)
  • سارا (داریوش مهرجویی / 1371)
  • مریم مقدس (شهریار بحرانی / 1373)
  • خواهران غریب (کیومرث پوراحمد / 1374)
  • کانی مانگا (سیف‌الله داد / 1366)
  • آدم‌برفی (داوود میرباقری / 1373)
  • آتش‌بس (تهمینه میلانی / 1384)
  • اخراجی‌ها 1،2،3 (مسعود ده‌نمکی / 1385، 1388، 1389)
  • عقاب‌ها (ساموئل خاچیکیان / 1363)
  • هنرپیشه (محسن مخملباف / 1372)
  • مهمان مامان (داریوش مهرجویی / 1382)
  • مارمولک (کمال تبریزی / 1382)
  • میم مثل مادر (رسول ملاقلی‌پور / 1385)

سینمای ایران در دهه 90 خورشیدی

سینمای ایران در دهه 90 شمسی با حضور کارگردانان جوانی همچون سعید روستا، محمدحسین مهدویان و نرگس آبیار جان تازه‌ای گرفت. تولیدات آنها توجهات بسیاری را جلب کرده و با نقدهای مثبت بسیاری همراه بوده است. فیلم‌های ساخته شده در دهه نود اغلب رنگ و بوی اجتماعی داشته و در آنها به مشکلات اجتماعی مانند طلاق، فقر و اعتیاد پرداخته شده است. در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین آثار ساخته شده در این دهه می‌پردازیم:

فیلم «ابد و یک روز» در سال 1394 به کارگردانی و نویسندگی سعید روستا در ژانر درام در مدت‌زمان 110 دقیقه ساخته شده است. این فیلم موفق به دریافت جوایز متعدد در جشنواره‌های داخلی و خارجی شده است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • برنده جایزه بهترین فیلمنامه جشنواره بین‌المللی فیلم داکا 2017
  • برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر
  • جایزه بهترین فیلمنامه از سوی سینمای فرانسه 2016
  • جایزه بهترین فیلم از دیدگاه کارگردانان آمریکا 2016

فیلم ابد و یک روز

فیلم «محمد رسول‌الله» در سال 1393 به کارگردانی مجید مجیدی در ژانر درام / اپیک در مدت‌زمان 178 دقیقه ساخته شده است. هزینه ساخت این فیلم 63 میلیارد تومان بوده است. این فیلم توجهات بسیاری را به خود معطوف کرده و جوایزی را نیز برنده شده است.

  • برنده جایزه بهترین کارگردانی جشنواره بین‌المللی سلیمانیه 2016
  • نامزد جایزه بهترین فیلم جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک 2016

فیلم «رستاخیز» در سال 1391 به کارگردانی و نویسندگی احمدرضا درویش در ژانر تاریخی مذهبی در مدت‌زمان 160 دقیقه ساخته شده است. این فیلم تنها در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به‌نمایش‌درآمده و پس از آن به دلیل اعتراضات جامعه مذهبی نسبت به روایت تاریخی فیلم و نمایش چهره حضرت ابوالفضل (ع)، متوقف شد. این فیلم نامزد و برنده جوایز بسیاری در جشنواره فیلم فجر و جشنواره‌های معتبر خارجی بوده است

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی از جشنواره فیلم فجر 1393
  • برنده بهترین فیلم جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد 2015

فیلم «ماجرای نیمروز» در سال 1395 به کارگردانی محمدحسین مهدویان در ژانر درام/دلهره‌آور در مدت‌زمان 108 دقیقه ساخته شده است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر در 9 رشته کاندید و در 5 رشته موفق به دریافت جایزه شده است که مهم‌ترین آنها عبارت‌اند از:

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران و بهترین طراحی صحنه و لباس از سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر

فیلم «خورشید» در سال 1398 به کارگردانی مجید مجیدی در ژانر درام در مدت‌زمان 99 دقیقه ساخته شده است. این فیلم توجهات بسیاری را در داخل و خارج ایران به خود معطوف کرده و در رشته‌های مختلفی نامزد و برنده جوایز شده است.

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر
  • نامزد شیر طلایی بهترین فیلم برای جشنواره فیلم ونیز

فیلم «شبی که ماه کامل» شد در سال 1397 به کارگردانی نرگس آبیار بر اساس داستان واقعی زندگی بردار عبدالمالک ریگی (عضو یک گروه تروریستی) در مدت‌زمان 140 دقیقه ساخته شده است. این فیلم جوایز مهمی را از سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر برنده شده است

  • برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول زن و مرد

تعدادی از برترین آثار سینمایی ایران در دهه 90 شمسی عبارت‌اند از:

  • شیار 143 (نرگس آبیار / 1392)
  • ایستاده در غبار (محمدحسین مهدویان / 1395)
  • لاتاری (محمدحسین مهدویان / 1396)
  • ماجرای نیمروز: رد خون (محمدحسین مهدویان / 1397)
  • درخت گردو (محمدحسین مهدویان / 1398)
  • مغزهای کوچک زنگ زده (هومن سیدی / 1397)
  • چ (ابراهیم حاتمی‌کیا / 1392)
  • نهنگ عنبر (سامان مقدم / 1393)
  • دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند (محمد رسول‌اف / 1392)
  • عصبانی نیستم (رضا درمیشیان / 1392)
  • فروشنده (اصغر فرهادی / 1396)
  • ماهی و گربه (شهرام مکری / 1393)
  • رخ دیوانه (ابو الحسین داوودی / 1393)
  • امروز (رضا میرکریمی / 1392)
  • نفس (نرگس آبیار / 1395)
  • بی‌خود و بی‌جهت (عبدالرضا کاهانی / 1391)
  • هزارپا (ابوالحسن داوودی / 1397)
  • فراری (علیرضا داوودنژاد / 1394)
  • بدون تاریخ بدون امضا (وحید جلیلوند / 1397)
  • تنگهٔ ابوقریب (بهرام توکلی / 1397)

سینمای کودک و نوجوان در تاریخ سینما در ایران

سینمای کودک و نوجوان تاریخ سینما در ایران را نیز می‌توان به دو گروه قبل و بعد از انقلاب تقسیم کرد. در ادامه به بررسی هر یک از آنها می‌پردازیم:

سینمای کودک و نوجوان ایران پیش از انقلاب

تاریخ سینمای کودک و نوجوان در ایران از دهه 30 خورشیدی آغاز شده است. اولین فیلمی که یک کودک در سینمای ایران به ایفای نقش پرداخت فیلم «کینه» است. این فیلم در سال 1333 به کارگردانی پرویز خطیبی ساخته شده است. در واقع مضمون فیلم «کینه» ارتباطی با سینمای کودک ندارد اما اولین حضور یک کودک در سینمای ایران است.

اما فیلم «بیم و امید» را می‌توان اولین فیلم کودک و نوجوان تاریخ در سینمای ایران دانست. این فیلم توسط گرجی عبادیا در سال 1339 ساخته شده است.

اولین آثار سینمای کودک و نوجوان در تاریخ سینما در ایران عبارت‌اند از:

  • فیلم گل گمشده (1331)
  • فیلم عروسک دهکده (1331)
  • فیلم لاشخورها (1332)
  • فیلم اشک یتیم (1333)
  • فیلم همه سر حریف (1336)
  • فیلم فرشته فراری (1339)

در واقع حضور کودکان در فیلم‌های ذکر شده در لیست بالا؛ تنها راهی برای قهرمانی بزرگسالان داستان بوده و وسیله‌ای برای افزایش موفقیت فیلم بشمار می‌آید؛ بنابراین با اینکه این آثار در دسته‌بندی سینمای کودک و نوجوان قرار می‌گیرند اما مضمون مناسبی برای این گروه سنی نداشته‌اند.

تعدادی از آثار موفق کودک و نوجوان پیش از انقلاب عبارت‌اند از:

  • عمو سیبیلو (1349 / بهرام بیضائی)
  • بد بده (1349 / محمدرضا اصلانی)
  • نان و کوچه (1349 / عباس کیارستمی)
  • ماه پیشونی (1350 / اسماعیل کوشان)
  • مرغ تخم طلا (1351 / مهدی رئیس فیروز)

سینمای کودک و نوجوان ایران پس از انقلاب

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره شد پس از پیروزی انقلاب 57، به مدت چند سال سینمای ایران با افول مواجه شد؛ به طبع سینمای کودک و نوجوان نیز از این قاعده مستثنی نبود. پس از تدوین ضوابط جدید، مسئولان در صدد بودن تا از این پلتفرم در جهت فرهنگ‌سازی و آموزش آموزه‌های دینی استفاده کنند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده اصلی بسیاری از آثار سینمایی کودک در آن دوران بود.

فیلم «حیاط پشتی مدرسه عدل آفاق» یا «مدرسه‌ای که می‌رفتیم» به کارگردانی داریوش مهرجویی در سال 1359 ساخته شده است. این فیلم پس از توقیف و اجرای ممیزی‌ها و سانسورهای بسیار مجدد در سال 1367 به نمایش درآمد.

فیلم «رسول پسر ابوالقاسم» در سال 1360 به نویسندگی و کارگردانی داریوش فرهنگ در مدت‌زمان 61 دقیقه ساخته شده است

فیلم «حصار» به کارگردانی حسن محمدزاده در سال 1362 در مدت‌زمان 100 دقیقه ساخته شده است

فیلم «میلاد» به کارگردانی ابوالفضل جلیلی در سال 1363 ساخته شده است.

فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» به کارگردانی ایرج طهماسب در سال 1373 در مدت‌زمان 92 دقیقه ساخته شده است.

فیلم «شهر موش‌ها» در سال 1364 به کارگردانی عروسکی مرضیه برومند و کارگردانی سینمایی محمدعلی طالبی ساخته شده است.

تعدادی از آثار موفق حوزه کودک و نوجوان پس از انقلاب عبارت‌اند از:

  • خانه دوست کجاست (1368)
  • دونده (1361)
  • آلبوم تمبر (1365)
  • گلنار و ماهی (1368)
  • لنگرگاه (1367)
  • گال (1365)
  • دزد عروسک‌ها (1368)
  • کاکلی (1368)
  • پاتال و آرزوهای کوچک (1368)
  • اولی‌ها (1363)‌
  • باشو غریبه کوچک (1364)
  • گلنار (1367)
  • رابطه (1365)
  • کلاه قرمزی و سروناز (1381)
  • کلاه قرمزی و بچه ننه (1391)
  • شهر موش‌ها 2 (1393)

تولیدات فیلم‌های کارتونی در تاریخ سینما در ایران

فیلم کارتونی «موش و گربه» نخستین انیمیشن ساخته شده در سینمای ایران است. این فیلم کارتونی به کارگردانی پرویز اوصانلو در سال 1339 ساخته شده است. سایر تولیدات انیمیشنی موفق سینمای ایران عبارت‌اند از:

  • ابراهیم در گلستان (1361)
  • شاهزاده روم (1394)
  • فیل شاه (1396)
  • آخرین داستان (از سال 1387 تا 1396)

تعدادی از آثار سینمای کودک و نوجوان در سال‌های اخیر عبارت‌اند از:

  • 21 روز بعد (سید محمدرضا خردمندان و احسان ثقفی / 1395)
  • دساژ (پویا بادکوبه / 1396)
  • تپلی و من (حسن قناعت / 1398)
  • منطقه پرواز ممنوع (امیر داسارگر /1398)
  • 23 نفر (مهدی جعفری / 1397)
  • حوض نقاشی (مازیار میری / 1391)
  • سیزده (هومن سیدی / 1391)
  • مامان، بهروز منو زد (عباس مرادیان / 1390)
  • آهوی پیشونی سفید 1،2،3 (سید جواد هاشمی / 1391،1396،1397)

ترین‌های تاریخ در سینمای ایران

در این قسمت به بررسی نخستین‌ها، پرافتخارترین‌ها و پرفروش‌ترین‌های سینمای ایران می‌پردازیم:

نخستین‌های سینمای ایران

  • اولین فیلم: آبی و رابی (1309)
  • اولین فیلم ناطق: دختر لر (1312)
  • اولین فیلم رنگی: گرداب (1332)
  • اولین فیلم‌برداری از عوامل پشت‌صحنه: گرداب (1332)
  • اولین بازیگر زن: صدیقه (روح‌انگیز) سامی نژاد (1312)
  • اولین بازیگر مرد: عبدالحسین سپنتا (1309)
  • اولین کارگردان و تدوینگر: اوانس اوهانیانس (1309)
  • اولین نویسنده: اوانس اوگانیانس (1309)
  • اولین تهیه‌کننده: ساکوار لیدزه (1309)
  • اولین فیلم‌بردار: خان‌بابا معتضدی (1309)
  • اولین جشنواره سینمایی: گلریزان (1333)
  • اولین موسیقی متن: فیلم قیصر (1348)
  • اولین آنونس: دختری از شیراز (1333)
  • اولین نشریه سینمایی: سینما و نمایش‌ها (1308)
  • اولین سالن سینما: سینما سولی / 1279 / تبریز
  • اولین فیلم با ژانر دفاع مقدس: مرز (1360)
  • اولین فیلم با ژانر کمدی: آبی و رابی (1309)
  • اولین فیلم با ژانر درام و عاشقانه: دختر لر (1312)

پرفروش‌ترین‌های آثار سینمایی تاریخ در سینمای ایران

  • پرفروش‌ترین فیلم دهه 20 شمسی: شرمسار
  • پرفروش‌ترین فیلم دهه 30 شمسی: طوفان در شهر ما
  • پرفروش‌ترین فیلم دهه 40 شمسی: قیصر
  • پرفروش‌ترین فیلم دهه 50 شمسی: در امتداد شب
  • پرفروش‌ترین فیلم دهه 60 شمسی: خواستگاری
  • پرفروش‌ترین فیلم دهه 70 شمسی: مرد عوضی
  • پرفروش‌ترین فیلم دهه 80 شمسی: اخراجی‌ها 2
  • پرفروش‌ترین فیلم دهه 90 شمسی: مطرب

جشنواره‌های سینمایی در تاریخ سینما در ایران

اولین جشنواره سینمایی برگزار شده در ایران گلریزان نام داشت، اما می‌توان جدی‌ترین رویداد سینمایی پیش از انقلاب را «جشنواره جهانی فیلم تهران» دانست. این جشنواره سالانه فیلم؛ با حمایت دفتر مخصوص فرح پهلوی از سال 1351 تا 1356 همه‌ساله با نام جشنواره جهانی فیلم تهران برگزار می‌شد. در این جشنواره فیلم‌های ساخته شده در ایران با سایر فیلم‌های شرکت‌کننده از سراسر جهان با یکدیگر رقابت می‌کردند. جایزه این جشنواره بز بال‌دار نام داشت.

پس از انقلاب فعالیت جشنواره جهانی فیلم تهران نیز متوقف شده و پس از 4 سال از سال 1361 «جشنواره فیلم فجر» جایگزین آن شد. جشنواره فیلم فجر بیش از 10 سال مختص تولیدات داخلی بخش‌های مختلف سینمای ایران بود. اما این جشنواره از سال 1374 تاکنون به‌صورت بین‌المللی برگزار می‌شود. جوایز این جشنواره «سیمرغ بلورین» و «دیپلم افتخار» نام دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه