021-7356

5 قانون مهم اصلاح رنگ در لایتروم

5 قانون مهم اصلاح رنگ در لایتروم

قانون 1: کالیبره کردن مانیتور

اولین قانون از قوانین اصلاح رنگ در لایتروم این است که مانیتور خودتان را قبل از شروع کار از لحاظ رنگ کالیبره کنید تا رنگ‌های صحیح را به شما نمایش دهد. برای این کار شما باید از یک دستگاه کالیبراسیون رنگ استفاده کنید.

اینکه یکبار در گذشته مانیتور خودتان را از لحاظ رنگ کالیبره کرده‌اید بدین معنی نیست که دیگر هیچوقت نیازی به انجام این کار ندارید. مانیتورها در طول زمان کم نورتر خواهند شد و رنگ‌های آن‌ها نیز تغییر خواهد کرد. به همین خاطر شما باید هر ماه یا هر دو ماه یکبار مانیتور کامپیوتر خودتان را کالیبره کنید تا بهترین نتایج ممکن را به دست بیاورید. در صورتی که برای مدت طولانی این کار را انجام نداده باشید و به خصوص اگر از مانیتورهای مخصوص کامپیوتر استفاده کنید، ممکن است رنگ‌های خیلی سردتری را مشاهده کنید. به بیانی دیگر تصاویر شما کمی آبی‌تر دیده خواهند شد و به همین خاطر ممکن است در زمان ادیت به اشتباه بیافتید و عکس‌های خودتان را به صورت نامناسبی ادیت کنید.

برخی اوقات برای ما هم پیش آمده است که عکسی را داخل سایت بارگذاری کرده‌ایم و مخاطبان سایت گفته‌اند که نسخه اصلی عکس از نسخه‌ی ادیت شده آن بهتر است. این موضوع بدین دلیل رخ می‌دهد که مقدار رنگ‌های زرد در عکس اصلی خیلی بیشتر است. چیزی که شما روی صفحه نمایش کالیبره نشده خودتان مشاهده می‌کنید ممکن است خوب به نظر برسد اما در واقعیت اگر عکس را پرینت کنید، خیلی زرد به نظر می‌رسد. بنابراین مطمئن شوید که مانیتور خودتان را قبل از شروع به کار کالیبره کنید تا بتوانید عکس خودتان را به صورت کاملا دقیق ادیت کنید.

قانون 2: استفاده از صفحه نمایش با کیفیت با طیف رنگی گسترده

قوانین اصلاح رنگ در لایتروم

استفاده از صفحه نمایش‌های ارزان قیمت فقط باعث کاهش توانایی شما در اصلاح رنگ‌های عکس خواهد شد. ما به شما توصیه می‌کنیم از صفحه نمایش‌های با کیفیت اپل، دل یا سامسونگ (و دیگر برندهای مشهور) برای اصلاح رنگ در لایتروم استفاده کنید. همچنین بهتر است از فروشگاه‌هایی نسبت به خرید صفحه نمایش اقدام کنید که امکان بازگشت آن را در مدت مشخص به شما می‌دهد. شما باید بلافاصله بعد از خرید صفحه نمایش آن را کالیبره کنید و چند تصویر را پرینت کنید تا مطمئن شوید که با استفاده از آن به نتایج خوبی دستیابی خواهید داشت. مطمئن شوید مانیتوری که تهیه می‌کنید طیف رنگی وسیعی دارد و زوایای دید آن نیز مناسب است.

به دنبال مانیتورهایی بگردید که زاویه دید افقی و عمودی آن‌ها حداقل 178 درجه است. در غیر این صورت متوجه خواهید شد که مانیتور شما در نمایش دادن جزئیات سایه‌ها و هایلایت‌ها در زوایای مختلف با مشکل روبرو خواهد شد.

[relatedpost post=”156814″]

قانون 3: ادیت عکس در محیط‌های نیمه تاریک

به هیچ عنوان در جاهایی که نور به صورت مستقیم به مانیتور شما برخورد می‌کند کار نکنید. برای مثال در صورتی که در یک اتاق روشن تصاویر خودتان را ادیت کنید، تصویر شما کمی روشن‌تر به نظر می‌رسد زیرا چشم‌های شما سعی می‌کنند نوری که در اطراف شما وجود دارد را متعادل کنند.

شما نمی‌توانید تشخیص دهید عکسی که در حال ادیت آن هستید چقدر روشن است، زیرا تمام چیزهایی که اطراف شما قرار دارند و به خصوص نوری که به صفحه نمایش می‌تابد خیلی روشن است.

همچنین اگر در یک اتاق خیلی تاریک هم عکس‌های خودتان را ادیت کنید، احتمالا عکس‌های شما خیلی تاریک‌تر خواهند شد زیرا صفحه نمایش کامپیوتر شما نسبت به هر چیز دیگری که داخل اتاق قرار دارد روشن‌تر است.

قوانین اصلاح رنگ در لایتروم

به صورت خلاصه چشم شما باید کاملا احساس راحتی کند وگرنه شما را منحرف خواهد کرد. به همین خاطر ما به شما توصیه می‌کنیم برای اصلاح رنگ در لایتروم در یک اتاق با نور متوسط یا نسبتا تاریک که هیچ نوری به صورت مستقیم روی مانیتور شما نمی‌افتد کار کنید.

همچنین در صورتی که دمای رنگ لامپ‌های داخل اتاق هم با دمای رنگ صفحه نمایش شما تطبیق داشته باشد خیلی بهتر خواهد بود. خوشبختانه امروز لامپ‌هایی با دمای رنگ Daylight روز به روز در حال معروف‌تر شدن هستند.

قانون 4: ابتدا تغییرات بزرگ را انجام دهید

یکی دیگر از قوانین مهم اصلاح رنگ در لایتروم ترتیب تغییراتی است که اعمال می‌کنید. همیشه از بزرگترین تغییرات شروع کنید تا به تغییرات کوچک‌تر برسید و نه برعکس!

برای مثال تصور کنید بزرگترین تغییری که می‌خواهیم در یک تصویر اعمال کنیم نوردهی آن است. در صورتی که ابتدا کنتراست یا هرچیز دیگری را اصلاح کنیم، رسیدن به مقادیر درست برای تغییرات دیگر خیلی سخت خواهد بود. یکی از اشتباهات متداولی که مردم انجام می‌دهند این است که از بالا به پائین می‌روند و برای مثال قبل از رسیدن به نوردهی، وایت بالانس را تغییر می‌دهند. اما در صورتی که عکس شما کمتر یا بیشتر از مقدار مورد نیاز نوردهی شده باشد، دستیابی به نتایج دقیق با این روش خیلی سخت خواهد بود.

زمانی که با تغییرات کوچک‌تر کار خودتان را آغاز می‌کنید، پس از اینکه تغییر بزرگ را اعمال کردید دوباره باید برگردید و مقادیر قبلی را تغییر دهید. با این کار ممکن است قبل از اینکه به نتیجه‌ای که مد نظرتان است برسید نیاز باشد چندین بار موارد مختلف را تغییر دهید. یک قانون مهم در اینجا این است که از تغییرات بزرگ‌تر شروع کنید و کم کم به سمت تغییرات کوچک‌تر بروید. با رعایت این جریان کار شما صرفه‌جویی خیلی زیادی در زمان خودتان خواهید کرد و می‌توانید تمامی تغییرات مورد نیاز برای دستیابی به نتایج دلخواه خودتان را انجام دهید.

[relatedpost post=”156898″]

قانون 5: اصلاح رنگ یک موضوع درونی است

قوانین اصلاح رنگ در لایتروم

آخرین موردی هم که باید از قوانین اصلاح رنگ در لایتروم به یاد داشته باشید، این است که اصلاح رنگ یک موضوع درونی است. مطمئنا ممکن است یک روش غلط برای اصلاح رنگ تصویر وجود داشته باشد اما چندین روش صحیح هم برای این کار وجود دارد. این موضوع فقط به سبک کاری شما بستگی دارد.

برخی اوقات ما فکر می‌کنیم که فقط یک روش صحیح برای ادیت تصاویر وجود دارد اما باید همیشه به یاد داشته باشیم که ما تصمیمات هنری خودمان را داریم. ممکن است یک نفر در زمان ادیت عکس تصمیمات هنری مختلفی نسبت به فرد دیگر اتخاذ کند. با این وجود این بدین معنی نیست که یکی از آن‌ها اشتباه می‌کند و تصاویری که ادیت کرده است باید دوباره ادیت شوند. برای مثال می‌توان با تغییر دمای رنگ یک عکس، احساس آن را تغییر داد. با افزایش دمای رنگ می‌توانید باعث گرم‌تر شدن تصویر شوید تا مخاطب احساس کند عکس در طول طلوع یا غروب آفتاب گرفته شده است. همچنین می‌توانید با کاهش دمای رنگ باعث شویم صحنه کمی زمستانی‌تر به نظر برسد. همچنین می‌توانید یک تصویر را سیاه و سفید کنید. هیچکدام از کارهایی که ذکر شدند لزوما اشتباه نیستند. بنابراین همیشه به یاد داشته باشید که اصلاح رنگ یک موضوع کاملا درونی است.

[relatedpost post=”152124″]

سخن نهایی

قوانین اصلاح رنگ در لایتروم شامل کالیبراسیون مانیتور، استفاده از صفحه نمایش با طیف رنگی وسیع، کار در محیط‌های نیمه تاریک، اعمال تنظیمات بزرگ قبل از همه و به خاطر داشتن اینکه اصلاح رنگ یک موضوع درونی است خواهند بود. دنبال کردن این نکات باعث خواهد شد شما بیشترین کیفیت را از تصاویر خودتان داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *