021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

کدام بهتر است، نیکون D500 یا D750؟

کدام بهتر است، نیکون D500 یا D750؟

دوربین‌ نیکون D500 و نیکون D750 در بررسی‌های وب‌سایت DPreview به ترتیب امتیاز ۹۱ و ۹۰ را دریافت کرده‌اند و هر دو توانسته‌اند جایزه Gold Award که بالاترین امتیاز این وب‌سایت است را دریافت کنند. هر دوی این دوربین‌ها دارای اندازه یکسان هستند. وزن هر دو تقریباً یکی است و در حال حاضر قیمت آن در بازار خارج از ایران تقریباً نزدیک به هم است. اگر شما هم دنبال یک دوربین نیکون DSLR خوب می‌گردید، کدام‌یک از این دو دوربین را انتخاب می‌کنید؟

ما در اینجا نگاهی داریم به مهم‌ترین تفاوت‌های دو دوربین نیکون D500 در برابر D750 نیکون.

اندازه سنسور

مهم‌ترین تفاوت دو دوربین نیکون D750 و D500 اندازه حسگر یا سنسور عکس آن‌هاست. البته تفاوت کمی بین رزولوشن D750 (با ۲۴ مگاپیکسل) در برابر D500 (با ۲۱ مگاپیکسل) وجود دارد. اما مهم‌ترین تفاوت این دو حسگر، Full Frame بودن حسگر D750 در برابر اندازه کوچک حسگر APS-C نیکون D500 است. به همین دلیل D500 جزو سری DX و D750 جزو سری FX نیکون به‌حساب می‌آیند و لنز‌های سری FX نیکون وقتی روی دوربین D500 بسته می‌شوند، فاصله کانونی آن‌ها (با ضریب ۱٫۵ برابر) بلند‌تر و طبیعتا “تله” تر می‌شوند. مثلاً لنز ۵۰mm نیکون روی دوربین D500 نمایی برابر یک لنز ۷۵mm در دوربین D750 را نمایش می‌دهد. این افزایش فاصله کانونی، برای خیلی از عکاسان (مانند عکاسان حیات‌وحش) فوق‌العاده است اما برخی عکاسان مانند عکاسان فضای داخلی را محدود‌ می‌کند.

از لحاظ کیفیت تصاویر در نور کم نیز اگرچه نیکون D500 یکی از بهترین دوربین‌های این رده است، اما به‌هرحال، D750 فول‌فریم هنوز حداقل به اندازه یک استاپ، برتر است. از سوی دیگر D500 دارای گزینه شاتر الکتریکی پرده نخست (electronic first curtain shutter) است که به عکاسان منظره این امکان را می‌دهد عکس‌هایی با لرزش بسیار کمتر ثبت کنند. نیکون D750 فاقد این قابلیت است.

نتیجه اینکه هر دوربین دارای کیفیت عکس بالای هستند، اما اگر به dynamic Range بهتری در هنگام پردازش عکس نیاز دارید، نیکون D750 در این مقایسه بهتر است.

عمق میدان

درباره تأثیر فاکتور برش در دوربین Nikon D500 گفتیم. اما یک نکته مهم برای عکاسان پرتره و عروسی این است که این حسگر‌های کوچک‌تر عمق میدان زیادتری دارند و طبیعتا مقدار بوکه و پس‌زمینه محو پشت سوژه آن‌ها نیز کمتر از حسگر‌های فول‌فریم است. مثلاً در شرایط مشابه، مقدار محوی پس‌زمینه یک دوربین APS-C با لنز ۱۶ f/1.2 برابر مقدار محوشدگی یک حسگر فول‌فریم با لنز ۲۴mm f/1.8 است. این موضوع به این دلیل است که حسگر کوچک‌تر عمق میدان بیشتری را پوشش می‌دهد. محوی پس‌زمینه یک لنز f/2.8 در APS-C برابر محوی یک لنز f/4.2 و یک لنز f/4 برابر f/6 و … است. شاید مسئله عمق میدان برای عکاسی عمومی روزانه خیلی تأثیرگذار نباشد، اما برای عکاسی پرتره حیاتی است.

امکان انتخاب لنز بیشتر

بحث مربوط به لنز‌ها از یک دید دیگر نیز بین این دو دوربین قابل بررسی است. در مورد هر دو برند کانن و نیکون، وقتی لنزی برای دوربین‌های سری فول‌فریم ساخته می‌شود، می‌تواند برای دوربین‌های غیر فول‌فریم APS-C همان شرکت نیز استفاده شود. اما برعکس این مسئله کمی مشکل‌ساز است. دوربین‌های فول‌فریم کانن به طور کلی نمی‌توانند از لنز‌های مخصوص غیر فول‌فریم کانن استفاده کنند. اگرچه در مورد نیکون، امکان استفاده لنز غیر فول‌فریم روی فول‌فریم‌ها وجود دارد، اما به دلیل تیرگی خیلی زیاد دور تصویر، این ترکیب اغلب پیشنهاد نمی‌شود. اغلب دوربین‌های فول‌فریم نیکون می‌توانند استفاده از لنز غیر فول‌فریم را تشخیص دهند و به محض بستن این لنز‌ها روی بدنه FX، خود دوربین با حذف دور تا دور تصویر (با کراپ کردن عکس) این قسمت‌ها را حذف می‌کند. نتیجه اینکه رزولوشن عکس به شدت کاهش می‌یابد.

به همین دلیل تعداد لنز‌های موجود برای دوربین‌های غیر فول‌فریم (با امکان استفاده از هر دو سری لنز) بیشتر از لنز‌های موجود برای فول‌فریم است. بنابراین اگر امکان دارد به‌زودی دوربین‌تان را به فول‌فریم ارتقا دهید، بهتر است لنز‌های فول‌فریم تهیه کنید. این لنز‌ها اغلب باکیفیت‌تر و گران‌تر هستند.

سرعت

بدون شک یکی از پرسرعت‌ترین دوربین‌های موجود در بازار (و نه فقط دوربین‌های نیکون) D500 است. این دوربین را در خیلی از جهات، می‌توان یک D5 کوچک به شمار آورد و با سرعت ۱۰ فریم بر ثانیه (فایل خام با بافر ۲۰۰ عکس پی‌درپی) تقریباً D750 را به خاک می‌کشد! البته سرعت‌ بالا در این دوربین فقط مربوط به بافر و پردازشگر سریع‌تر نمی‌شود. Nikon D500 می‌تواند از کارت‌های حافظه پرسرعت XQD نیز پشتیبانی کند که سرعت انتقال اطلاعات آن تا ۸ گیگابایت بر ثانیه نیز می‌رسد!

حداکثر سرعت ۱/۸۰۰۰ ثانیه و درگاه ارتباطی USB 3.0 (در مقابل ۱/۴۰۰۰ ثانیه و USB 2.0) هم از دیگر مزایای D500 به D750 در زمینه سرعت است.

فوکوس خودکار

فوکوس خودکار هم یکی از مهم‌ترین مزایای D500 به D750 است. اگرچه سیستم فوکوس ۵۱ نقطه‌ای در D750 به اندازه کافی قوی و کارآمد است، اما در مقابل سیستم فوکوس ۱۵۳ نقطه‌ای در D500 کاملاً عقب می‌ماند. از این تعداد نقطه فوکوس ۹۹ نقطه از نوع کراس است که تقریباً دو برابر تمامی نقاط فوکوس D750 است. نقطه فوکوس میانی در این دوربین نیز می‌تواند تا حساسیت -۴EV عمل کند. ضمناً از آنجا که این سیستم فوکوس برای حسگر فول‌فریم D5 طراحی شده، به دلیل کوچک‌تر بودن حسگر D500، تقریباً تمام سطح حسگر را پوشش می‌دهد و از نظر پوشش دهی نسبت به نقاط فوکوس در حسگر فول‌فریم D750 (و همچنین نسبت به همه فول‌فریم‌های دیگر نیکون) پوشش دهی بیشتری دارد.

بنابراین D500 در کنار حسگر نورسنجی RGB با ۱۸۰ هزار پیکسل، ترکیبی از بهترین قابلیت‌های نورسنجی و فوکوس را برای این دوربین فراهم می‌کند.

ویدئو

دست‌کم روی کاغذ، برنده بحث ویدئو‌ D500 است. این دوربین یکی از معدود دوربین‌های DSLR موجود در بازار است که می‌تواند با رزولوشن ۴K فیلم‌برداری کند. در بین دوربین‌های نیکون تنها D500 و دوربین پرچم‌دار D5 نیکون، این امکان را دارند که با رزولوشن ۴K فیلم بگیرند. اما استفاده از این رزولوشن در D500 با یک محدودیت مهم همراه است: وقتی روی وضعیت ۴K قرار می‌گیرد، ضریب برش یا همان Crop Factor دوربین از ۱٫۵X به ۲٫۲۵X افزایش می‌یابد. مثلاً یک لنز با فاصله کانونی ۵۰mm به ۱۱۲٫۵mm افزایش می‌یابد. این مورد برای فیلم‌برداری با زاویه باز مشکل‌ساز است و گاهی اوقات ممکن است لنزی که برای فیلم‌برداری در یک فضای بسته، به اندازه کافی واید باشد را پیدا نکنید. حتی لنز سوپر واید ۱۰-۲۲mm نیکون نیز در این حالت به ۲۳-۵۵mm تبدیل می‌شود و عمق میدان آن معادل f/8-10 در یک دوربین فول‌فریم می‌شود، بنابراین دیگر تصاویر جلوه سینمایی نخواهند داشت.

از سوی دیگر نیز در رزولوشن Full HD این دو دوربین شبیه به هم عمل می‌کنند. فقط ممکن است تصور کنید، داشتن صفحه‌نمایش لمسی در D500 احتمالاً فوکوس خودکار در حین فیلم‌برداری را راحت‌تر می‌کند. اما نکته مهم اینجاست که فوکوس خودکار فیلم‌برداری در هر دو دوربین به یک اندازه بی‌استفاده است و احتمالاً اصلاً از آن استفاده نکنید!

فلاش

نیکون D500 را می‌توان نسخه APS-C دوربین پرچم‌دار D5 قلمداد کرد. به همین دلیل همانند برادر بزرگ‌تر خودش D5، فاقد فلاش طراحی شده است. D500 با حذف فلاش، به عایق‌بندی بهتر و وزن کمتری رسیده است، اما این محدودیت بسیار مهم است: فقدان فلاش!

شاید فلاش کوچک موجود در فول‌فریم‌های نیکون مانند D750 یا D810 عملاً برای کاربران حرفه‌ای، به عنوان فلاش نورپردازی کاربرد ندارند، اما می‌تواند به عنوان تریگر بی‌سیم، گروه‌های مختلف فلاش‌های Speedlite را کنترل کند که قابلیت فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. البته کنترل بی‌سیم از طریق به صورت اپتیکال با دید مستقیم محسوب می‌شود و اگر بخواهید از کنترل رادیویی استفاده کنید (مثلاً کنترل فلاش‌ها از پشت دیوار)، در آن صورت D500 وضعیت بهتری دارد. زیرا D500 با کنترل‌کننده بی‌سیم WR-A10 این شرکت (با قیمتی حدود ۲۰۰ دلار) هماهنگی دارد، اما D750 با این کنترل‌کننده کار نمی‌کند.

تفاوت‌ها بدنه

درباره بدنه و خوش‌دستی آن‌ها نمی‌توان نظر تخصصی داد. یک نفر ممکن است با بدنه یک دوربین احساس خوبی داشته باشد و با بدنه دیگر نداشته باشد. برخی صفحه‌نمایش لمسی دوست دارند و از نظر برخی دیگر بلااستفاده است. این دو دوربین از نظر دسترسی به امکانات و طراحی بدنه خیلی به هم نزدیک هستند. جالب اینجاست که D500 با اینکه حسگر کوچک‌تری دارد، بدنه آن بزرگ‌تر و سنگین‌تر از D750 است.

یکی از مزایای مهم D500 نسبت به D750، امکان بازتعریف عملکرد دکمه‌های بدنه است. یک منوی اختصاصی Custom Setting در این دوربین برای تغییر عملکرد اغلب دکمه‌های دوربین وجود دارد که برای استفاده حرفه‌ای و سریع‌تر در شرایط مختلف بسیار کارآمد است. همچنین دو قابلیت مهم در این دوربین وجود دارد که D750 فاقد آن‌هاست: نمایشگر لمسی و نور پس‌زمینه دکمه‌ها، که این یکی تفاوت آخری برای استفاده در شب فوق‌العاده است و در کمتر دوربین dslr دیگری دیده شده است.

کدام‌یک برای شما مناسب است؟

Nikon D750 یکی از بهترین دوربین‌های فول‌فریم در بازار است که خود ما اغلب اوقات آن را به دوستان و آشنایانمان پیشنهاد می‌دهیم. ترکیبی از قابلیت‌های فوکوس پیشرفته، در کنار رزولوشن و حساسیت بالا، بدنه فوق‌العاده جمع و جور و سبک و کیفیت عکس خیره‌کننده، این دوربین را به یکی از بهترین‌های بازار تبدیل کرده است. در واقع این دوربین به‌قدری خوب است که دلایل خیلی کمی برای انتخاب مدل بعدی خودش یعنی D810 باقی می‌گذارد.

از سوی دیگر D500 را اصلاً نمی‌توان یک دوربین رده متوسط سری DX به شمار آورد و با وجود حسگر APS-C ، اما کاملاً برازنده لقب Pro است. اما برخلاف دوربین‌های فول‌فریم، این دوربین قرار نیست برای کیفیت خیره‌کننده عکسش استفاده شود. در واقع نیکون این دوربین را برای استفاده طولانی‌مدت و تحت‌فشار در عملکرد‌های پرسرعت، مانند عکاسی خبری و ورزشی ارائه کرده است. D500 برای همان دسته از کاربرانی ساخته شده که به D5 نیاز دارند، اما از پس هزینه آن برنمی‌آیند!

تنها نکته مهم در این بین فیلم‌برداری ۴K این دوربین است. پیشنهاد می‌کنیم فقط در صورتی D500 را به خاطر فیلم‌برداری ۴K آن بخرید که واقعاً به آن نیاز دارید. در غیر این صورت احتمالاً همان Full HD 1080p با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه D750 برایتان کافی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه