دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

10 نکته برای ترکیب‌بندی بهتر در عکاسی معماری

تکنیک و ترفند
10 نکته برای ترکیب‌بندی بهتر در عکاسی معماری

10- استفاده از لنز واید برای خلق تصاویر بهتر

ترکیب بندی در عکاسی معماری

البته رعایت این قانون خیلی ضروری نیست اما خیلی از عکس‌های معماری باید با لنزهای واید یا التراواید انجام شوند و این کار هم یک دلیل واضح دارد

اطراف ساختمان به اندازه‌ی خود ساختمان مهم است و باعث انتقال احساس تصویر خواهد شد. یک لنز واید نیز به شما این امکان را می‌دهد که عنصر پس زمینه را به تصویر خودتان اضافه کنید. با استفاده از لنز واید شما به مخاطب می‎‌گویید که معماری درباره‌ی چیست و چگونه در محیط قرار گرفته است.

9- استفاده از خطوط راهنما برای خلق نقطه‌ی توجه

ترکیب بندی در عکاسی معماری

عکس‌های معماری ساده معمولا خیلی کسل‌کننده هستند و به همین خاطر بهتر است از نقاط توجه در تصویر خودتان استفاده کنید. همچنین خیلی بهتر است که از خطوط راهنما برای هدایت چشم مخاطب به سمت این خطوط استفاده شود.

این خطوط لزوما نباید به صورت کامل به سمت سوژه‌ی شما حرکت کنند بلکه می‌توانید از هر چیزی برای هدایت توجه بیننده به سمت یک جهت خاص استفاده کنید.

در نورنگار فروشنده شو

8- افزودن حس مقیاس در عکاسی معماری

ترکیب بندی در عکاسی معماری

در صورتی که در فضاهای بیرونی عکاسی می‌کنید، معمولا آثار معماری به اندازه‌ای بزرگ هستند که ممکن است نیاز باشد مقیاس آن را در طبیعت به نمایش بگذارید. سعی کنید از عناصر مختلفی استفاده کنید تا نشان دهید اثر معماری که از آن عکاسی می‌کنید چقدر بزرگ است. این عنصر می‌تواند انسان، ماشین یا حتی یک درخت باشد.

ذهن مخاطب شما ابعاد جسم شناخته شده را با ساختمانی که در کنار آن قرار گرفته است مقایسه خواهد کرد و متوجه ابعاد بزرگ ساختمان خواهد شد.

علاوه بر این، یک تفریح جالب این است که می‌توانید با استفاده از پرسپکتیوهای مختلف واقعیت را دستکاری کنید. برای مثال می‌توانید عنصر قیاس را در فاصله نزدیک‌تری به دوربین قرار دهید تا ساختمان معماری کوچک‌تر به نظر برسد.

در عکس مسجد بالا از یک مرد در حال قدم زدن استفاده شده است تا بزرگی ساختمان به نمایش گذاشته شود. در صورتی که این تصویر را بدون عنصر انسانی تصور کنید، به هیچ عنوان نمی‌توانید ابعاد دقیق ساختمان را تشخیص دهید. از این تکنیک ترکیب بندی در عکاسی معماری برای عکاسی در فضاهای باز استفاده کنید.

7- تمرکز روی جزئیات برای خلق یک پرسپکتیو منحصر به فرد

ترکیب بندی در عکاسی معماری

زمانی که از معماری عکاسی می‌کنید، بیشتر افراد روی ساختمان اصلی و محیط اطراف آن تمرکز می‌کنند. البته این کار مشکلی ندارد و به هدف عکاس از عکس بستگی دارد. اما برخی اوقات جزئیات کوچک تصویر خیلی جذاب‌تر هستند.

زمانی که از معماری عکاسی می‌کنید، تمام ساختمان را به عنوان یک داستان کامل پوشش دهید. از بیرون ساختمان عکاسی را شروع کنید. محیط اطراف ساختمان را پوشش دهید و سپس به سراغ بخش‌های خاص و جزئیات ساختمان بروید. با این روش گزینه‌های خیلی زیادی در زمان ادیت عکس در اختیار خواهید داشت.

صرف نظر از اینکه برای یک مشتری عکاسی می‌کنید و یا روی پروژه شخصی خودتان کار می‌کنید، همیشه سعی کنید تمامی زوایایی که به ذهنتان می‌رسد را پوشش دهید. مسجد جامع عمان معماری خیلی زیبایی دارد اما لوسترهای آن هم خیلی زیبا هستند. به همین خاطر من فکر کردم که خود لوستر به تنهایی هم باعث خلق یک عکس زیبا خواهد شد و توجه را به سمت جزئیات پیچیده‌ی آن جلب خواهد کرد.

[relatedpost post=”125041″]

6- استفاده از بازتاب

ترکیب بندی در عکاسی معماری

به دنبال بازتاب‌های جذاب در کادر تصویر خودتان بگردید. به صورت کلی بازتاب یک حس تقارن یا کنتراست به عکس شما می‌دهد. امروزه داخل اکثر ساختمان‌ها از مقادیر خیلی زیادی شیشه استفاده می‌شود. روی این شیشه‌ها به دنبال بازتاب‌هایی بگردید که باعث القاء حس تکامل یا مجاورت در تصویر شما می‌شود.

در صورتی که امکان استفاده از شیشه را ندارید به دنبال چاله‌های آب داخل خیابان و یا سطوح براق دیگر بگردید. سعی کنید چیز جالبی پیدا کنید که با استفاده از آن بتوانید برای تقویت ترکیب بندی در عکاسی معماری از آن استفاده کنید.

در عکس بالا من از یک ساختمان مدرن عکاسی کرده‌ام اما بازتاب عکس مسجد اسلامی سنتی باعث خلق حس تضاد در عکس شده است.

5- استفاده از ساعت آبی

ترکیب بندی در عکاسی معماری

ساختمان‌ها با نور مصنوعی در ساعت آبی خیلی زیبا به نظر می‌رسند. برای نشان دادن نورهای ساختمان خورشید باید غروب کند. این موضوع باعث خواهد شد آسمان به صورت کامل تیره شود. ساعت آبی حدودا 30 دقیقه قبل از طلوع آفتاب و یا 30 دقیقه بعد از غروب آن است.

رنگ آبی آسمان در عکس‌های شما خیلی زیباتر به نظر می‌رسد و باعث جذاب‌تر شدن ترکیب بندی در عکاسی معماری خواهد شد. ساختمان‌های مدرن امروزی سوژه خیلی خوبی برای عکاسی در ساعت آبی هستند.

4- استفاده از پانوراما

ترکیب بندی در عکاسی معماری

برخی اوقات زاویه التراواید برای ثبت کامل یک صحنه یا سازه کافی نیست. اینجاست که عکاسی پانوراما می‌تواند به شما کمک کند.

به صورت کلی عکس‌های پانورا با ترکیب بندی متقارن خیلی زیبا به نظر می‌رسند. این تکنیک باعث تکنیک روی کل محیط خواهد شد و به همین خاطر سعی کنید مهم‌ترین عناصر تصویر را در مرکز آن قرار دهید. از آنجایی که وسط تصویر به صورت کاملا مستقیم به تصویر کشیده می‌شود، کمترین میزان اعوجاج در آن وجود دارد. به همین خاطر تصویر نهایی خیلی واقع‌گرایانه خواهد بود و شما می‌توانید سوژه‌های خیلی بزرگتری را هم در آن جای دهید. همچنین می‌توانید از پانوراماهای عمودی هم استفاده کنید.

برای به هم چسباندن عکس‌های پانوراما هیچ نیازی به نرم‌افزارهای اختصاصی ندارید. با استفاده از لایتروم و فتوشاپ هم می‌توانید این دست تصاویر را به راحتی به هم بچسبانید. نکته جالب این است که می‌توانید از فایل نهایی خروجی Raw بگیرید. به این ترتیب شما روی پروسه ادیت کنترل کافی خواهید داشت.

با 3 تا 5 عکس شروع کنید. مطمئن شوید که تمامی عکس‌ها حداقل 30% همپوشانی دارند تا نرم‌افزار فضای کافی برای خلق یک پانورامای صحیح را داشته باشد.

[relatedpost post=”146985″]

3- تجربه‌ی زوایای مختلف برای داشتن پرسپکتیوهای مختلف

ترکیب بندی در عکاسی معماری

پرسپکتیو شما بیشترین تاثیر ممکن را روی عکس نهایی خواهد داشت و یک زاویه مختلف می‌تواند ترکیب‌بندی عکس شما را به صورت کامل تغییر دهد.

بله تراز نگه داشتن دوربین خیلی برای کاهش اعوجاج تصویر مهم است اما قوانین برای شکسته شدن خلق شده‌اند. کمی اعوجاج هیچ مشکلی ندارد به همین خاطر از آن استقبال کنید و به نفع خودتان از آن استفاده کنید. شما می‌توانید با تغییر زاویه دید خودتان ترکیب‌بندی پویاتری داشته باشید. از زاویه مستقیم و همچنین رو به بالا و رو به پائین هم عکاسی کنید. سعی کنید کمی دوربین را رو به بالا بگیرید تا کمی روی جزئیات تاکید بیشتری داشته باشید.

اما مراقب ساختمان‌های بلند و باریک مثل مناره‌ها باشید. این ساختمان‌ها در صورتی که دچار اعوجاج شوند خیلی بد به نظر خواهند رسید.

[relatedpost post=”128858″]

2- استفاده از الگوها برای داشتن ترکیب بندی پویاتر در عکاسی معماری

ترکیب بندی در عکاسی معماری

الگوها و تکرار باعث خلق یک ترکیب بندی پویا در عکاسی و به خصوص عکاسی معماری خواهد شد. الگوها می‌توانند احساس ریتم را به تصویر شما اضافه کنند. پیدا کردن الگو کار آسانی است. در صورتی که از ساختمان‌ها شهری عکاسی می‌کنید، پنجره‌ها و طبقات زیادی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. از آن‌ها برای خلق تکرار استفاده کنید. در مورد معماری‌های قدیمی هم درها و طاق‌ها را در اختیار دارید.

کلید کار اینجاست که ساختمان یا سازه را به عنوان یک چیز کلی نبینید. فقط به دنبال بخش‌های کوچکی از الگوهای تکرار شده بگردید. حتی در صورتی که یک ساختمان در نگاه اول خیلی جذاب به نظر نرسد با نگاه دقیق‌تر می‌توانید الگوهای جالبی داخل آن پیدا کنید.

1- استفاده از عناصر انسانی

ترکیب بندی در عکاسی معماری

مکان‌هایی که عناصر معماری هیجان‌انگیزی دارند سرشار از توریست هستند. برخی اوقات این توریست‌ها می‌توانند خیلی باعث حواس‌پرتی شوند اما همیشه وجود مردم و توریست‌ها موضوع بدی نیست.

برخی اوقات اضافه کردن عناصر انسانی به یک تصویر باعث می‌شود طبیعی‌تر و معتبرتر به نظر برسد. عناصر انسانی باعث اضافه شدن حس مقیاس به تصویر شما خواهند شد و نشاندهنده‌ی فعالیت‌هایی است که در اطراف ساختمان در حال رخ دادن هستند.

فقط وقتی سعی کنید از مردم در ترکیب بندی خودتان استفاده کنید که می‌خواهید فعالیت را نشان دهید. در صورتی که افراد خیلی زیادی داخل ساختمان وجود دارند هم سعی کنید زمانی اقدام به عکاسی کنید که کمتر شده باشند.

ملاحظات فنی برای عکاسی معماری

پس از بررسی تمامی نکات بصری و زیبایی‌شناختی اکنون نوبت به بخش فنی ترکیب بندی در عکاسی از معماری رسیده است. این نکات برای کنار آمدن با اعوجاج، نویز و وضوح تصویر و دیگر مشکلات متداول در عکاسی معماری کاربرد دارند.

5- تراز کردن دوربین برای کاهش اعوجاج

دوربین خودتان را به صورت کاملا تراز نگه دارید تا از اعوجاج تصویر جلوگیری کنید مگر اینکه بخواهید به صورت عمدی اعوجاج را تقویت کنید. در عکاسی معماری باید از لنزهای واید استفاده کنید و حتی کوچک‌ترین کج شدگی دوربین هم ممکن است باعث ایجاد اعوجاج غیرقابل کنترل در تصویر شود. داشتن یک سه پایه با تراز حبابی بهترین چیزی است که در اینگونه موارد می‌توانید به همراه داشته باشید.

4- استفاده از تریگر شاتر بیسیم

برای ثبت تصاویر کاملا واضح، سعی کنید به هیچ عنوان از کلید شاتر استفاده نکنید. یک راه حل ارزان قیمت این است که از تایمر 2 ثانیه‌ای استفاده کنید. تقریبا تمامی دوربین‌ها اینگونه قابلیتی دارند و برای استفاده از آن نیاز نیست هیچ وسیله اضافه‌ای تهیه کنید. اما برخی اوقات ممکن است نیاز باشد دقیقا در یک لحظه‌ی خاص کلید شاتر را فشار دهید. در این مورد شما می‌توانید از تریگر شاتر بیسیم استفاده کنید. این نوع تریگر هم نسبتا ارزان قیمت است و نتایج خیلی بهتری برای شما خلق خواهد کرد.

3- استفاده از سه پایه برای سرعت شاترهای آهسته‌تر

برخی اوقات ممکن است در زمان عکاسی به عنوان عکاسی رسمی فعالیت نداشته باشید. به همین خاطر نمی‌توانید وسایلی مثل سه پایه یا دوربین‌های بزرگتر را به همراه داشته باشید. این بدین معنی است که باید از مقادیر ایزو خیلی بیشتر استفاده کنید تا بتوانید سرعت شاتر را روی مقادیری نگه دارید که بتوانید عکس‌های واضح بگیرید. اما این کار باعث ایجاد نویز بیشتر در تصاویر شما خواهد شد.

همیشه در صورت امکان یک سه پایه به همراه داشته باشید. این وسیله باعث خواهد شد تصاویر شما وضوح خیلی بیشتری داشته باشند. با استفاده از سه پایه می‌توانید از کمترین مقادیر ایزو استفاده کنید و هیچگونه نگرانی بابت سرعت شاتر نداشته باشید.

[relatedpost post=”129910″]

2- در صورتی که لنز واید ندارید به صورت پانوراما عکاسی کنید

لنزها به خصوص لنزهای التراواید خیلی گران قیمت هستند اما اگر بودجه محدودی دارید، نباید اجازه دهید چنین چیزی مانع شما شود. در این مواقع عکاسی پانوراما گزینه خیلی خوبی برای شما است. سعی کنید با لنز ابتدایی 18-55 خودتان به صورت پانوراما عکاسی کنید. 3 تا 5 عکس بگیرید و با استفاده از فتوشاپ آن‌ها را به هم بچسبانید.

1- استفاده از لایتروم و فتوشاپ برای اصلاح اعوجاج

آخرین نکته در مورد ترکیب بندی در عکاسی معماری استفاده از نرم‌افزارهای لایتروم و فتوشاپ برای اصلاح اعوجاج تصویر است. لایتروم و فتوشاپ الگوریتم‌هایی برای اصلاح اعوجاج دارند که باعث می‌شوند بتوانید تصاویر خودتان را نجات دهید. البته مراقب باشید که خیلی زیاده روی نکنید. در غیر این صورت عکس شما خیلی غیرطبیعی و مصنوعی خواهد بود. شما نمی‌توانید اعوجاج را به صورت کامل از عکس خودتان حذف کنید و باید تا حدودی آن را بپذیرید.

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

عکاسی معماری یکی از متداول‌ترین و در دسترس‌ترین سبک‌های عکاسی است. شما برای پیدا کردن مکان‌های خوب برای عکاسی نیازی ندارید که به لوکیشن‌های دور از دسترس سفر کنید. سفر کردن به شما کمک می‌کند اما جایی هم که زندگی می‌کنید می‌توانید ساختمان‌های خیلی خوبی برای عکاسی پیدا کنید. شما به تجهیزات زیاد یا بهترین لنزها و دوربین‌های موجود در بازار نیاز ندارید و می‌توانید فقط با کمک نکته‌های ارائه شده در این مقاله عکس‌های معماری خیلی خوبی بگیرید.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *