دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

اتصال فلاش اکسترنال به دوربین سونی

تکنیک و ترفند
اتصال فلاش اکسترنال به دوربین سونی

موردی که قرار است ما در این مقاله به آن بپردازیم تنظیمات ترکیبی است. در دوربین‌های سونی انجام تنظیمات ساده آسان است اما در مواقعی که نیاز به تغییر چند مورد از تنظیمات را دارید، اوضاع کمی پیچیده خواهد شد. اوایلی که من با دوربین های سونی آشنا شده بودم باید تنظیمات مختلف را امتحان می‌کردم تا بتوانم بهترین روش را برای انجام یک کار خاص پیدا کنم. به همین خاطر تصمیم گرفتم با نوشتن این مقاله به تمام افرادی که با انجام تنظیمات دوربین های سونی مشکل دارند و به خصوص کسانی که می‌خواهند از فلاش برای عکاسی استفاده کنند کمک کنم.

[relatedpost post=”115528″]

ساخت یک مد اختصاصی برای فلاش

دوربین های سونی این قابلیت را به شما می‌دهند که بتوانید تنظیمات شخصی خودتان را در یک مد اختصاصی ذخیره کنید و هر زمان که به آن‌ها نیاز داشته باشید این مد را فعال کنید. این کار به شما این امکان را می‌دهد که به سادگی تنظیمات دوربین را برای عکاسی با کمک فلاش و یا نور طبیعی تغییر دهید. البته به خاطر داشته باشید که برخی از این تنظیمات سراسری هستند و امکان ذخیره آن‌ها داخل یک مد اختصاصی وجود ندارد.

پس از ساخت مد اختصاصی شما باید دوربین را برای استفاده از فلاش آماده کنید:

1- خاموش کردن Silent Shooting

دوربین های سونی

حالت Silent Shooting که در شاترهای الکترونیک دیده می‎‌شود امکان استفاده از فلاش را از شما می‌گیرد. البته این مورد فقط مربوط به دوربین‌های سونی نیست و تمام دوربین‌هایی که از شاتر الکترونیکی استفاده می‌کنند چنین محدودیتی دارند. شاتر الکترونیکی برای حذف صدای آزاردهنده شاتر مناسب است اما مشکلات زیادی را برای عکاسی با فلاش ایجاد می‌کند.

برای خاموش کردن این حالت به Camera Settings 2 (آیکون دوربین به همراه عدد 2) مراجعه کنید و سپس به صفحه‌ی چهارم این منو مراجعه کنید. اولین آیتم این صفحه Silent Shooting است که باید آن را خاموش کنید.

[relatedpost post=”114919″]

2- خاموش کردن شاتر Front Curtain الکترونیک

تنظیمات دوربین های سونی

در صورتی که همزمان با استفاده از شاتر Front Curtain قصد داشته باشید از High Speed Synchronization استفاده کنید، مشکلات زیادی برای شما پیش می‌آید. به همین خاطر توصیه می‌شود هنگامی که قصد دارید در دوربین های سونی از فلاش استفاده کنید، این قابلیت را خاموش کنید.

e-Front Curtain Shutter دقیقا پائین Silent Shooting قرار دارد. برای استفاده از آن باید به Camera Settings 2 و صفحه‌ی چهارم مراجعه نمائید. سپس e-Front Curtain Shutter را روی حالت خاموش قرار دهید.

3- خاموش کردن Wireless Flash

اتصال فلاش به دوربین های سونی

گزینه Wireless Flash برای ارتباط با اسپیدلایت‌های سونی طراحی شده است. از آنجایی که احتمالا شما هم قصد دارید از فلاش‌های مثل گودکس یا پروفوتو استفاده کنید باید این قابلیت را هم خاموش نمائید.

برای این کار به Camera Settings 1 مراجعه کنید و در صفحه 11 که عنوان آن Flash است، گزینه‌ی Wireless Flash را پیدا کرده و آن را روی خاموش قرار دهید. من مشکل خیلی جدی‌ای با این مورد نداشته‌ام اما ممکن است برای اسپیدلایت‌های شما مشکلاتی را به وجود بیاورد. از این رو بهتر است در صورتی که از سیستم بیسیم سونی استفاده نمی‌کنید، آن را خاموش کنید.

4- جداسازی جبران نوردهی برای فلاش و نور محیطی

دوربین های سونی

قدم بعدی جدا کردن جبران نوردهی فلاش و نور محیطی است. با انجام این کار مقدار نور فلاش براساس تنظیمات TTL روی فلاش یا تریگر تنظیم می‌شود و نور محیطی هم توسط دیال جبران نوردهی کم و زیاد می‌شود. خیلی از عکاس‌های حرفه‌ای مقدار ایزو را هم به صورت دستی تنظیم می‌کنند اما من ترجیح می‌دهم از این روش استفاده کنم.

برای انجام این کار به Camera Settings 1 مراجعه کنید و در صفحه 11 (Flash) گزینه Exp.Comp.set را پیدا کنید و مطمئن شوید که روی Ambient Only تنظیم شده است.

5- خاموش کردن Anti-Flicker Mode

آموزش تنظیمات دوربین های سونی

به نظر می‌رسد که این قسمت ارتباط زیادی با موضوع بحث ما ندارد اما یک دلیل عجیب برای این کار دارم و آن این است که زمانی این مد روشن باشد، دوربین نمی‌تواند صفحه‌ی Shot Result Preview را نمایش دهد.

درباره‌ی دلیل نیاز ما به این صفحه در بخش بعدی به صورت مفصل توضیح داده شده است. به همین خاطر به شدت توصیه می‌کنم این گام را به خوبی اجرا کنید زیرا برای اینکه بتوانید در دوربین های سونی از فلاش استفاده کنید، اجرای این مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است

به Camera Settings 1، صفحه‌ی 14 مراجعه کنید و حالت Anti-Flicker Shooting را خاموش کنید.

6- تخصیص یک کلید برای Shot Result Preview

دوربین های سونی

Shot Result Preview یکی از قابلیت‌های دوربین‌های سونی است که به شما این امکان را می‌دهد که میزان نوردهی دوربین را مشاهده کنید.

در اکثر مواقعی که در محیط‌های داخلی و یا استودیو عکاسی می‌کنید نور محیطی نسبت به نور فلاش به اندازه‌ای کم است که هیچ تاثیری روی عکس شما ندارد. به همین دلیل دوربین های سونی مواقعی که شما یک فلاش و یا تریگر را به دوربین خودتان متصل می‌کنید پیشنمایش زنده را خاموش می‌کنند. پس در این صورت چه نیازی به استفاده از پنجره‌ی Shot Result Preview است؟

این قابلیت فقط در مواقعی کاربرد دارد که فقط با فلاش عکاسی می‌کنید و هیچ نور محیطی در عکس شما وجود ندارد اما در صورتی که در محیط‌های باز عکاسی می‌کنید ممکن است نقاطی وجود داشته باشند که نور فلاش به آن‌ها نرسد و شما نیاز داشته باشید نحوه نوردهی آن‌ها را نیز بررسی کنید. برای بررسی این نقاط باید فلاش یا تریگر خودتان را خاموش کنید که مقداری آزاردهنده است.

چاره این کار تخصیص یکی از کلیدهای دوربین به پنجره‌ی Shot Result Preview است. در این صورت در مواقعی که کلید موردنظر را نگه می‌دارید، می‌توانید تاثیر نور محیطی روی صحنه را مشاهده نمائید. همچنین در صورت تخصیص کلید اختصاصی برای این پنجره نیازی نیست نگران این باشید که ممکن است روشن بودن تریگر را فراموش کنید.

برای انجام این کار به Camera Settings 2 صفحه‌ی 8 مراجعه کنید و با انتخاب اولین گزینه یک کلید برای پنجره‌ی Shot Result Preview انتخاب کنید. من معمولا کلید C1 را برای این کار انتخاب می‌کنم که نزدیک به کلید شاتر قرار دارد.

7- تنظیم ایزو دستی و آشنایی با قدرت فلاش

مشکل اکثر سیستم‌‌های فلاش این است که حالت TTL در صورتی که ایزو خودکار روشن باشد از تمام قدرت فلاش استفاده نمی‌کند. شما می‌توانید این مورد را با روشن گذاشتن ایزو خودکار و عکاسی در حالتی که فلاش رو به سقف قرار دارد امتحان کنید.

تنظیمات دوربین را روی f/8، 1/250 ثانیه و ایزو خودکار قرار دهید و با کمک TTL یک عکس بگیرید. در صورتی که در یک اتاق نسبتا بزرگ و تاریک قرار داشته باشید، متوجه می‌شوید که ایزو تا 3200 یا حتی 6400 نیز افزایش خواهد یافت.

سپس تنظیمات دوربین را روی f/8، 1/250 ثانیه و ایزو 100 قرار دهید و با استفاده از حالت TTL یک عکس بگیرید. متوجه خواهید شد که نوردهی هر دو عکس تقریبا با هم برابر است.

اکنون فلاش را روی حالت دستی قرار دهید و مراحل قبلی را تکرار کنید. در صورتی که نور تصویر بیش از عکس‌های قبلی بود، می‌توان گفت که فلاش روی ایزو 100 هم از تمام توان خودش استفاده نکرده است. این تمرین نشان می‌دهد که ایزو خودکار و فلاش با هم سازگار نیستند.

سوال اینجاست که چرا ایزو را در تمام حالت روی 100 قرار نمی‌دهیم؟ اول اینکه فلاش همیشه از قدرت کافی برای ایزو 100 برخوردار نیست. دومین مشکل هم این است که استفاده از فلاش با تمام قدرت برای چند ثانیه باعث داغ شدن آن و افزایش مصرف باتری خواهد شد.

در صورتی که مطمئن نیستید باید از چه مقدار ایزو استفاده کنید یکی از گزینه‌های شما می‌تواند این باشد که یک مقدار ماکزیمم برای ایزو تعیین کنید (برای مثال 800) و اجازه دهید دوربین به صورت خودکار ایزو را تا این مقدار افزایش دهد. این کار آزادی شما را کمی افزایش می‌دهد و می‌توانید بدون نگرانی بابت افزایش خیلی زیاد ایزو توسط دوربین به عکاسی بپردازید.

[relatedpost post=”125600″]

کد تخفیف نورنگار

سخن نهایی درمورد استفاده از فلاش در دوربین های سونی

امیدوارم که این مقاله برای شما مفید واقع شود و بتوانید دوربین های سونی خودتان را برای استفاده از فلاش آماده کنید. با افزایش توانایی‌های دوربین‌های بدون آینه، شخصی‌سازی این توانایی‌ها به گونه‌ای که بتوانند نیازهای افراد حرفه‌ای را پاسخگو باشد، روز به روز در حال سخت‌تر شدن است.

سعی شد در این مقاله تمامی موارد ممکن پوشش داده شود اما در صورتی که مورد خاصی جا مانده است از طریق کامنت‌های همین مطلب آن را با ما در میان بگذارید.

نویسنده : محمد خزائی

1 Comment

  • مهدی متین گفت:

    سلام ممنون از توضیحاتتون این توضیحات مربوط به تریگر مخصوص سونی هست و فلش های ttl
    امکان استفاده این تنظیمات برای فلشهای معمولی و تریگر های معمولی هست چون من تو آتلیه کلا چیزی نمیبینم بجز ۱ ثانیه در حالت عکاسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *