دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

فضاسازی چیست و چگونه آن را اجرا کنیم؟

تکنیک و ترفند
فضاسازی چیست و چگونه آن را اجرا کنیم؟

در دیکشنری فضاسازی اینگونه تعریف شده است: «القاء یا اشاره کردن به یک احساس یا حالت ذهنی خاص». بنابراین می‌توان فضاسازی در عکاسی را ایجاد یک حس خاص در بیننده دانست. البته گفتن این حرف خیلی آسان‌تر از اجرای آن است. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله از سایت نورنگار تمامی نکاتی که برای فضاسازی در عکاسی و القاء یک حس خاص به مخاطب نیاز دارید را با هم بررسی کنیم.

تاثیر نورپردازی در فضاسازی

بهترین مکان برای شروع فضاسازی داخل خود دوربین و در زمان عکاسی است. بهترین ابزاری که ما به عنوان یک عکاس برای فضاسازی در اختیار داریم، نور است. ما می‌توانیم با استفاده از انواع مختلف نور، احساسات مختلفی در بیننده ایجاد کنیم و کمک کنیم به خوبی فضا و زمان عکس را درک کند. ابتدا و انتهای روز زمان خیلی خوبی برای استفاده از نور است. شما یک ساعت بعد از طلوع آفتاب و یک ساعت بعد از غروب آفتاب یک نور طلائی و زیبا در اختیار دارید که می‌تواند حتی معمولی‌ترین سوژه‌ها را نیز به سوژه‌های زیبایی تبدیل کند.

فضاسازی در عکاسی

در تمام عکس‌هایی که در طول ساعت طلایی گرفته می‌شوند شما یک آسمان دراماتیک خواهید داشت که بازتاب نور قرمز و زرد از سمت ابرها به زیبایی تصاویر شما می‌افزاید. شما با گرفتن عکس‌های ضدنور در طول این ساعات می‌توانید عکس‌های خودتان را به زیبایی متعادل کنید.

پس از ساعت طلائی هم شما یک ساعت دیگر برای فضاسازی در عکاسی وقت دارید که با نام ساعت آبی شناخته می‌شود. این شرایط زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید از خط افق پائین‌تر رفته است و نور قرمز خورشید به یک نور آبی تیره تبدیل شده است. در این ساعت عکاسی از سوژه‌هایی مثل ساختمان‌ها، خیابان‌ها، ترافیک و هر سوژه دیگری که نور مصنوعی داشته باشد کاربرد دارد.

[relatedpost post=”126767″]

در این مرحله شما باید خیلی سریع عمل کنید، زیرا رنگ آبی آسمان در طول این ساعت خیلی دوام نخواهد داشت و انجام نوردهی صحیح نیز کار سختی خواهد بود. اما سخت‌تر از نوردهی، تنظیم وایت بالانس مناسب است. به همین خاطر توصیه می‌شود از فرمت Raw استفاده کنید تا بتوانید پس از اینکه به خانه برگشتید وایت بالانس تصویر را اصلاح کنید. عکاسی Long Exposure یکی از مواردی است که می‌توانید در طول ساعت آبی تجربه کنید و با کمک فضایی که دنباله چراغ ماشین‌ها می‌سازد، به تصویر خود عمق و رنگ بیافزایید.

استفاده از محیط برای فضاسازی در عکاسی

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند در فضاسازی به شما کمک کند، آب و هوای طوفانی است. برای مثال می‌توانید پس از بارش باران به عکاسی بپردازید. در این زمان بازتاب نور از سطوح خیس کمک خیلی زیادی به جذاب شدن عکس‌های شما می‌کند. همچنین آب و هوای کاملا طوفانی و ابرهای سیاه در آسمان هم باعث زیباشدن عکس‌های شما می‌شود. این شرایط برای عکاسی منظره به خصوص در مواقعی که پرتوهای نور از پشت ابرهای طوفانی مشخص هستند فوق‌العاده است. یکی از تکنیک‌های خوب در این شرایط Underexpose کردن تصاویر است که باعث تاریک شدن آسمان و ابرها می‌شود و باعث خواهد شد پرتوهای نور به خوبی مشخص باشند.

آموزش فضاسازی

یکی از تکنیک‌های بسیار خوب اما سخت برای فضاسازی در عکاسی، عکس گرفتن زیر نور ماه است. برای گرفتن این نوع عکس به یک آسمان صاف و ماه کامل نیاز دارید. همچنین داشتن یک سه پایه محکم هم ضروری است. منظره یکی از بهترین گزینه‌ها برای عکاسی زیر نور ماه است. شما باید به دنبال مناظری باشید که هیچگونه نور مصنوعی در آن‌ها وجود ندارد و حتی‌الامکان داخل آن‌ها آب وجود دارد.

[relatedpost post=”115371″]

در این شرایط فوکوس اصلا کار آسانی نخواهد بود و بهتر است نقاط فوکوس خود را تقسیم‌بندی کنید. همچنین باید از سه پایه و ریموت شاتر استفاده کنید تا از لرزش دوربین در طول زمان نوردهی جلوگیری کنید. در اینجا نیز عکاسی با فرمت Raw ضروری است زیرا ممکن است نیاز باشد وایت بالانس تصویر را بعدا اصلاح کنید.

کد تخفیف نورنگار

مهارت‌های پایه را فراموش نکنید

فضاسازی چیست

آخرین نکته برای فضاسازی در عکاسی، عمق میدان است. عمق میدان کم یکی از روش‌های فوق‌العاده برای انتقال احساسات از طریق عکس است. شما می‌توانید با استفاده از عمق میدان کم توجه مخاطب را به سمت سوژه یا حتی دور از آن انتقال دهید. بکگراند تار می‌تواند به خوبی به یک احساس یا ایده خاص اشاره کند و آن را به مخاطب القاء نماید. در مقابل برای عکاسی پرتره، فوکوس روی چشم‌های سوژه می‌تواند روش خیلی خوبی برای نشان دادن شخصیت وی باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد، احساس یک موضوع به شدت درونی است و دستیابی به آن می‌تواند کار بسیار سختی باشد. مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، فقط چند عدد از هزاران روشی است که می‌توانید برای انتقال احساسات و فضاسازی در عکاسی از آن‌‎ها استفاده کنید. یکی از قوانین ساده برای فضاسازی این است که در صورتی که صحنه‌ی مقابل احساسات شما برانگیخته می‌کند، احتمال خیلی زیادی وجود دارد که عکس آن نیز می‌تواند احساسات بیننده را برانگیزد.

A Guide to Creating Mood in your Images

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *