021-7356

یک روش خلاقانه برای استفاده از فاصله کانونی لنز

یک روش خلاقانه برای استفاده از فاصله کانونی لنز

فاصله ی کانونی لنز تعیین کننده‌ی این است که سوژه با چه ابعادی داخل کادر تصویر دیده می‌شود. هرچقدر فاصله ی کانونی لنز بیشتر باشد، میدان دید آن نیز بسته‌تر خواهد بود. نتیجه این امر بزرگنمایی سوژه خواهد بود. در صورتی که می‌خواهید اشیاء بیشتری را داخل کادر داشته باشید باید فاصله کانونی را کاهش دهید تا میدان دید لنز نیز افزایش یابد. در این صورت تمامی عناصر موجود در عکس کوچک‌تر دیده خواهند شد.

این موضوع چیز جدیدی نیست و تمامی عکاس‌ها از آن مطلع هستند. به همین خاطر است که از لنزهای تله برای عکاسی از پرندگان کوچک و یا ورزشکارها از فاصله‌ی دور استفاده می‌شود. همچنین به همین خاطر است که عکاس‌های منظره معمولا از لنزهای واید برای ثبت تمامی صحنه داخل یک عکس استفاده می‌کنند.

فاصله کانونی لنز

یک نمونه از مواردی که استفاده از فاصله کانونی بلندتر تفاوت زیادی ایجاد می‌کند. نزدیک شدن به این گوزن کوچک بدون ترساندن آن کار غیرممکنی است. به همین خاطر است که در اکثر مواقع از فواصل کانونی بلند استفاده می‌شود. (Canon 1DX + 800mm | ISO640 | f/5.6 | 1/125 ثانیه)

لنزهای زوم و پرایم

لنزهای زوم تطبیق‌پذیری خیلی زیادی دارند زیرا این لنزها از یک محدوده فاصله کانونی وسیع پشتیبانی می‌کنند پیدا کردن ایده‌آل‌ترین کادر فقط با زوم کردن کار خیلی آسانی‌ است. در صورتی که سوژه داخل کادر تصویر خیلی کوچک باشد، فقط کافی است مقدار زوم را کمی افزایش دهید. در صورتی هم که به منظره بیشتری نیاز داشته باشید می‌توانید میزان زوم را کاهش دهید.

عکاس‌هایی که از لنزهای پرایم هم استفاده می‌کنند می‌توانند همین کار را انجام دهند اما به جای زوم باید برای استفاده از فواصل کانونی مختلف، لنز خودشان را تعویض کنند. برخی افراد می‌گویند کسانی که از لنزهای پرایم استفاده می‌کنند باید با نزدیک شدن یا دور شدن از سوژه کار زوم را انجام دهند. به عقیده این افراد، عکاس‌های پرایم در صورتی که نیاز داشته باشند سوژه داخل کادر بزرگتر باشد باید چند قدم به آن نزدیک‌تر شوند و در صورتی که نیاز دارند سوژه کوچک‌تر باشد از آن دور شوند.

اما اشتباه نکنید. تغییر فاصله شبیه به تغییر فاصله‌ی کانونی نیست. این موضوع به دلیل این است که زاویه دید در زمان زوم کردن تغییر می‌کند اما در صورتی که با همان لنز پرایم به سوژه نزدیک‌تر شوید، این اتفاق رخ نمی‌دهد.

[relatedpost post=”108380″]

آموزش استفاده از فاصله کانونی لنز

استفاده از لنز پرایم در زمان عکاسی از مدل. تغییر فاصله باعث بزرگتر یا کوچک‌تر شدن سوژه داخل کادر تصویر می‌شود اما مثل تغییر فاصله کانونی نمی‌تواند روی ابعاد مدل تاثیرگذار باشد.

استفاده از فاصله کانونی برای پس زمینه

در بخش قبلی در مورد استفاده از فاصله کانونی برای تغییر ابعاد سوژه در عکس صحبت کردیم. در این مورد نیازی به تغییر فاصله‌ی خودتان نسبت به سوژه وجود ندارد زیرا فاصله کانونی این کار را برای شما انجام خواهد داد.

اما می‌توانید از تغییر میدان دید لنز برای تغییر دادن میزان پس زمینه در تصویر خودتان بدون تغییر ابعاد سوژه استفاده کنید.

برای این کار علاوه بر زوم کردن باید به شکلی فاصله‌ی خودتان را نسبت به سوژه تغییر دهید که ابعاد سوژه هم حفظ شود. در عکس زیر که از غروب آفتاب گرفته شده است به خوبی می‌توانید این نوع استفاده از فاصله ی کانونی لنز را مشاهده کنید. به تغییر پس زمینه در حالی که ابعاد درخت تغییر نکرده است دقت کنید.

[relatedpost post=”73792″]

فاصله کانونی لنز چیست

با اینکه این درخت سوژه خیلی جالبی نیست اما هدف این عکس فقط آموزش است. این عکس توسط لنز 15 میلیمتر روی دوربین کراپ 1.3 گرفته شده است که یک پس زمینه کوچک را با مقدار زیادی آسمان آبی نشان می‌دهد. چیزی که به نظر ما خیلی جذاب نبود.

فاصله کانونی لنز

با استفاده از فاصله کانونی 35 میلیمتر به جای 15 میلیمتر، فاصله‌ی عکاس با سوژه به اندازه‌ی 2 برابر افزایش یافته است. به این ترتیب ابعاد درخت حفظ شده است اما پس زمینه به شکل دراماتیکی تغییر کرده است. همانطور که مشاهده می‌کنید آسمان بزرگنمایی شده است و هیچ اثری هم از آسمان آبی دیده نمی‌شود.

در نظر داشته باشید برای اینکه این تکنیک کار کند باید فاصله خاصی بین سوژه و پس زمینه وجود داشته باشد. در صورتی که سوژه نزدیک دیوار ایستاده باشد این کار تاثیر خیلی زیادی نخواهد داشت. اما اگر سوژه در مقابل یک منظره قرار داشته باشد تاثیر آن خیلی زیاد خواهد بود.

شما می‌توانید با استفاده از فاصله ی کانونی لنز به این صورت پس‌زمینه را دستکاری کنید. این تکنیک برای تمامی سبک‌های عکاسی تاثیرگذار است اما من اغلب اوقات از آن برای عکاسی پرتره، عروسی و منظره استفاده می‌کنم.

استفاده ی خلاقانه از فاصله کانونی

برای گرفتن این عکس با فاصله کانونی 21 میلیمتر عکاس باید خیلی به سوژه نزدیک می‌شد و نتیجتاً پس زمینه‌ی خیلی زیادی داخل تصویر وجود داشت. همچنین به دلیل فاصله کانونی واید لنز و همچنین فاصله‌ی کم مقدار اعوجاج واید خیلی زیاد است.

تغییر پس زمینه با فاصله کانونی

با افزایش فاصله ی کانونی لنز از 21 میلیمتر به 35 میلیمتر پس زمینه نیز بزرگ‌تر شده است، ماشین بیشتر مشخص است و خبری هم از به هم ریختگی‌های عکس قبلی نیست. در عین حال فاصله زیاد سوژه با عکاس هم اعوجاج‌های زاویه واید را از بین برده است و باعث شده است عروس و داماد بهتر دیده شوند.

در زمان استفاده از لنزهای زوم شما می‌توانید از فواصل کانونی وسیعی فقط در یک لنز استفاده کنید و انتخاب مقدار مناسب پس زمینه داخل کادر تصویر ساده است. کاربران لنزهای پرایم فاصله کانونی خیلی کمتری برای کار در اختیار دارند اما دستکاری پس زمینه به این شکل کار غیرممکنی نیست.

[relatedpost post=”101838″]

خودتان امتحان کنید

در صورتی که قبلا هم از فاصله ی کانونی لنز خودتان به این صورت استفاده می‌کردید فوق‌العاده است. اما در صورتی که از لنز زوم فقط برای بزرگ‌تر نشان دادن سوژه داخل کادر استفاده می‌کردید، بهتر است این تکنیک خلاقانه را هم امتحان کنید. فقط کافی است در زمان تغییر فاصله ی کانونی لنز فاصله‌ی خودتان به سوژه را به شکلی تغییر دهید که ابعاد آن ثابت باقی بماند. تغییرات پس زمینه را بررسی کنید و از آن‌ها به سود خودتان استفاده کنید. توصیه می‌کنم از فواصل مختلف در حالی که ابعاد سوژه ثابت است چند عکس مختلف بگیرید تا یاد بگیرید چطور می‌توانید رابطه بین پس زمینه و پیش زمینه را دستکاری کنید.

در ادامه می‌توانید چندین مثال دیگر از تغییر فاصله کانونی برای تغییر تصویر در حالی که ابعاد سوژه ثابت است را ببینید. فقط به یاد داشته باشید که در این مورد موضوع خوب و بد یا درست و اشتباه نیست بلکه در مورد انتخاب کادربندی مورد علاقه‌ی خودتان صحبت می‌کنیم. برای اطلاع زیر هر عکس فاصله‌ی کانونی مورد استفاده نوشته شده است.

فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی 24 میلیمتر (به اعوجاج سگ حاضر در تصویر دقت کنید)

فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی 66 میلیمتر. همانطور که مشاهده می‌کنید غروب آفتاب با ابعاد بزرگتری نسبت به سگ به تصویر کشیده شده است.

فاصله کانونی لنز چیست

فاصله کانونی 70 میلیمتر

آموزش فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی 24 میلیمتر. استفاده از این فاصله ی کانونی لنز باعث شده است درخت در مقابل پس زمینه بهتر مشخص باشد.

تغییر فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی 24 میلیمتر

فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی 50 میلیمتر. این فاصله کانونی باعث شده است درخت‌های پشت برکه بزرگ‌تر دیده شوند.

فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی 16 میلیمتر

فاصله کانونی لنز

استفاده از فاصله کانونی 35 میلیمتر باعث شده است آسمان سفید و شفاف از عکس حذف شود.

فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی: 110 میلیمتر

فاصله کانونی لنز

فاصله کانونی 135 میلیمتر. برای اینکه کوه موجود در پس زمینه کمی بزرگتر در کادر تصویر دیده شود.

سخن نهایی

مطمئنا برخی مواقع تغییر فاصله‌ی خودتان ممکن نیست. برای مثال یک عکاس حیات وحش بدون ترساندن سوژه نمی‌تواند به آن نزدیک شود و یا یک عکاس منظره بدون اینکه از صخره پائین بیافتد ممکن است نتواند عقب‌تر برود. عکاس‌های پرتره هم در اکثر مواقع به فضای موجود در استودیو محدود هستند. اما مطمئنا شرایط خیلی زیادی وجود دارد که با استفاده‌‌ی خلاقانه‌ از فاصله ی کانونی لنز می‌توانید بهترین رابطه را بین سوژه و پس زمینه برقرار کنید.

 

2 دیدگاه

  • p گفت:

    سلام
    ممنون از مطالب خوبتون
    اگه لباس یکی دو تا از تصاویر رو اصلاح کنید دیگه عالی میشه

  • کاوه گفت:

    فقط میشه گفت که عالی بود. دستمریزاد ???

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *