021-7356

انواع شکل دهنده های نور ، مزایا و معایب آن‌ها

انواع شکل دهنده های نور ، مزایا و معایب آن‌ها

به همین خاطر ما تصمیم گرفتیم انواع شکل دهنده های نور و نقاط ضعف و قوت آن‌ها و همچنین موارد استفاده هرکدام را با هم بررسی کنیم تا شما بتوانید بسته به نیازهای خودتان و بودجه‌ای که دارید بهترین شکل‌دهنده‌ی نور را انتخاب کنید:

رفلکتور

شکل دهنده نور

برای عکاسی در فضای آزاد رفلکتورها یکی از قدرتمندترین شکل‌دهنده‌های نور هستند. شما در صورتی که بتوانید به درستی از این وسیله بهره ببرید، می‌توانید از آن به عنوان نور اصلی، نور پرکننده، نور لبه‌ و… استفاده کنید. شما می‌توانید به همراه رفلکتور از فلاش استفاده کنید و یا فقط با استفاده از نور خورشید عکس‌های خیلی زیبایی بگیرید.

نقاط قوت: رفلکتورها یکی از ارزان‌ترین و سریع‌ترین تجهیزات برای کنترل منابع نور و ایجاد نور نرم هستند. تاباندن نور فلاش به رفلکتور و سپس بازتاب دادن آن به سمت سوژه باعث می‌شود شما یک نور نرم و یکدست داشته باشید. این روش نسبت به استفاده از سافت‌باکس خیلی راحت‌تر است و شما می‌توانید به خوبی از آن استفاده کنید.

نقاط ضعف: رفلکتور ممکن است قدرت نور شما و روشنایی آن را تا حدود زیادی کاهش دهد. همچنین در صورتی که از پایه برای رفلکتور استفاده نمی‌کنید، از دستیار خودتان می‌خواهید آن را برای شما نگه دارد و از فلاش رودوربینی استفاده می‌کنید، کنترل میزان نوردهی هم می‌تواند خیلی سخت باشد. همچنین ممکن است بخش زیادی از قدرت فلاش خودتان را هم از دست بدهید.

موارد استفاده: بهترین موقعیت برای استفاده از رفلکتور شرایط فعال و سریع مثل عکاسی در فضای باز و داخل لوکیشن مشتری یا عکاسی از سبک زندگی که شما به نور نرم و دیفیوز شده نیاز دارید اما ممکن است نیاز باشد خیلی جابجا شوید است. استفاده از رفلکتور تحت نور مستقیم خورشید راحت‌تر است اما می‌توانید از این وسیله برای بازتاب دادن نور فلاش رودوربینی در داخل استودیو هم استفاده کنید. شما می‌توانید از فلاش رودوربینی و یک رفلکتور سفید برای ایجاد نور نرم و دیفیوزشده استفاده کنید.

[relatedpost post=”117807″]

اسکریم

شکل دهنده نور

از اسکریم برای دیفیوز کردن نور خورشید، انواع منابع نور طبیعی یا فلاش‌های اکسترنال استفاده می‌شود. شما می‌توانید این شکل دهنده نور را روی سه پایه قرار دهید یا از یک دستیار بخواهید آن را برای شما نگه دارد. تفاوت این وسیله با رفلکتور این است که نور به جای بازتاب از سطح آن، از داخلش عبور می‌کند و به سوژه می‌تابد.

نقاط قوت: تولید نور نرم و وسیع، عدم هدر رفتن نور، استفاده‌ی راحت، نسبتا ارزان قیمت

نقاط ضعف: در زمان استفاده از اسکریم امکان نشت نور خیلی زیاد است و در صورتی که نتوانید با آن تمام بدن سوژه را پوشش دهید امکان مشاهده‌ی سایه روی بدن آن وجود دارد.

موارد استفاده: بهترین مورد استفاده از اسکریم زمانی است که شما می‌خواهید علاوه بر نور خورشید از منابع نور خودتان هم استفاده کنید. بیشترین انعطاف‌پذیری این شکل‌دهنده هم در مواقعی است که شما از کمر به بالای سوژه را نیاز دارید. در اکثر مواقع دیگر شما کنترل خیلی کمتری روی سوژه دارید و استفاده از این وسیله هم مقداری سخت‌تر است.

چتر شفاف

آشنایی با انواع شکل دهنده نور

بهترین مورد استفاده از چتر شفاف زمانی است که شما می‌خواهید نور نرمی که از پنجره وارد می‌شود را شبیه‌سازی کنید. این شکل دهنده نور از فلاش اکسترنال استفاده می‌کند، قابلیت جمع شدن دارد و در اندازه‌ها و قیمت‌های مختلف عرضه می‌شود. به نظر من این شکل‌دهنده بهترین گزینه‌ای است که شما می‌توانید از آن استفاده کنید.

نقاط قوت: ایجاد یک نور وسیع و کاملا نرم که موارد استفاده‌ی خیلی زیادی برای شما دارد.

نقاط ضعف: به دلیل سایز بزرگی که دارد ممکن است فضای زیادی را اشغال کند. همچنین ممکن است نشت نور نیز در این مورد خیلی زیاد باشد و از کنترل شما خارج شود. امکان ایجاد سایه روی دیوار و لو دادن منبع نور مورد استفاده نیز یکی دیگر از نقاط ضعف چترهای شفاف است.

موارد استفاده: این شکل دهنده‌ی نور برای مواقعی مناسب است که شما نیاز دارید به سرعت از 1 یا 2 منبع نور استفاده کنید و یا به منبع نوری بزرگتر از یک فلاش ساده نیاز دارید. همچنین می‌توانید از آن برای عکاسی پرتره از گروه‌های خیلی شلوغ نیز استفاده کنید.

سافت باکس و اکتاباکس

سافت باکس و اکتاباکس بیشتر روی فلاش‌های اکسترنال نصب می‌شوند، تاشو هستند و انواع مختلفی دارند که بسته به نیازها و بودجه خودتان می‌توانید هرکدام از آن‌ها را انتخاب کنید. برای استفاده از این اصلاح کننده های نور شما باید منبع نور خودتان را روی یک سه پایه یا تک پایه نور نصب کرده باشید.

نقاط قوت: شما با استفاده از سافت باکس علاوه بر قابل حمل بودن، کنترل زیادی هم روی نور دارید و می‌توانید از نشت آن جلوگیری کنید. با استفاده از این اصلاح کننده به راحتی می‌توانید جهت نور را کنترل کنید و در صورتی که از گرید استفاده کنید این میزان کنترل افزایش هم خواهد داشت. سافت‌باکس‌ها معمولا قیمت مناسبی دارند و استفاده از آن‌ها نیز به شدت ساده است.

نقاط ضعف: ممکن است برخی از انواع سافت باکس موجود در بازار خیلی گران باشند و استفاده از آن‌ها نیز به سادگی دیگر مدل‌ها نباشد.

موارد استفاده: هر چقدر منابع نور شما بهتر باشند و شما بتوانید تصاویر خودتان را بهتر نورپردازی کنید تصاویر شما نیز بهتر و زیباتر به نظر می‌رسند. شما با استفاده از سافت باکس می‌توانید از سوژه‌های تکی یا گروهی داخل لوکیشن یا استودیو عکاسی کنید. در صورتی هم که از گرید به همراه سافت باکس خودتان استفاده کنید می‌توانید نور و تاثیر آن روی پیش زمینه و پس زمینه را کنترل کنید.

[relatedpost post=”126149″]

بیوتی دیش

شکل دهنده نور

این شکل دهنده نور نور فلاش را به یک نور نرم و زیبا که مناسب پرتره است تبدیل می‌کند.

نقاط قوت: ایجاد نور خیلی نرم و در عین حال قابل کنترل

نقاط ضعف: اکثر بیوتی دیش‌های موجود در بازار تاشو نیستند و ممکن است قیمت آن‌ها نیز نسبتا زیاد باشد.

موارد استفاده:  از این وسیله می‌توان برای کارهای مختلفی از عکاسی پرتره گرفته تا عکس‌های فشن و مد با کیفیت بالا استفاده کرد. البته شما به یک نیروی کمکی برای نگه داشتن دیش و زمان کافی برای نصب و راه‌اندازی آن نیاز خواهید داشت. با کمک این اصلاح کننده نور می‌توانید نور را فقط روی سوژه بتابانید و از تابیدن آن روی پس زمینه یا پیش زمینه تصویر جلوگیری کنید.

گرید و اسنوت

شکل دهنده های نور

از گرید و اسنوپ برای کاهش نور و یا شکل دادن به جهت و مقدار انتشار آن استفاده می‌شود.

نقاط قوت: توانایی شکل دادن دقیق به نور و کنترل نقطه‌ای نور تابیده شده از فلاش و یا نورهای ثابت.

نقاط ضعف: برخی از انواع این وسیله قیمت خیلی بالایی دارند که ممکن است برای افرادی که تازه قصد دارند از لوازم نورپردازی استفاده کنند صرف چنین هزینه‌هایی منطقی نباشد

موارد استفاده: از این وسیله برای ایجاد نورهایی مثل Hair Light یا Rim Light استفاده می‌شود. همچنین برای عکس‌های وایدی که نیاز است فقط یکی از سوژه‌های صحنه نورپردازی شود نیز مناسب می‌باشد.

[relatedpost post=”93301″]

ژل

انواع شکل دهنده نور

ژل یا فیلتر رنگی فلاش یک صفحه‌ی پلاستیکی رنگی است که برای تغییر یا اصلاح رنگ نور خروجی کاربرد دارد. از این وسیله برای اهداف خلاقانه و یا اصلاح نور استفاده می‌شود و انواع متفاوتی هم دارد.

نقاط قوت: مناسب برای ایجاد عکس‌های خلاقانه و یک ترفند مناسب برای تغییر صحنه

نقاط ضعف: شما باید از تاثیر هر ژل روی نور محیطی صحنه مطلع باشید و بتوانید وایت بالانس دوربین را طبق رنگ نور تنظیم کنید. این پروسه برخی اوقات می‌تواند خیلی وقت‌گیر و سخت باشد.

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *