021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی آنالوگ خود را دیجیتال کنید!

عکاسی آنالوگ خود را دیجیتال کنید!

در سالهای اخیر بازگشتی مجدد به دنیای دیجیتال داشته ایم. انگار این نوع دوربین تازه اختراع شده است و همه برای امتحان عکاسی با آن علاقه نشان می‌دهند. بیشتر افراد به خصوص آن هایی که مثل من، تجربه عکاسی با دوربین های آنالوگ را دارند تلاش می‌کنند دنیای زیبای استفاده از حلقه های فیلم را کشف کنند، یا دوباره کشف کنند. من که خودم در زمان این دوربین ها بزرگ شده ام، به شدت خوشحالم که این رنسانس آنالوگ را از نزدیک مشاهده می‌کنم.

اما افزایش استفاده از دوربین های آنالوگ به معنای کاهش مشکلات عکاسی نیست. برعکس، تازه بعد از گرفتن عکس ها، با جهنمی به نام ظهور عکس و چگونگی استفاده از آن ها در دنیای دیجیتال امروز رو به رو می‌شوید. اما واقعا جهنم، برای توصیف این فرآیند کلمه مناسبی است؟ بیایید با آن رو به رو شویم تا ببینیم واقعا چقدر سخت است.

درصد نسبتا کمی از ما قادر به ظهور و چاپ عکس های خود از فیلم های دوربین آنالوگ در اتاق تاریک هستیم. البته که می‌توانیم آن ها را در آتلیه های عکاسی چاپ کنیم، اما هزینه های کوچک، به سرعت بزرگ می‌شوند.

در ضمن، تا به حال فکر کرده اید بعد از چاپ عکس ها، چگونه می‌توان آن ها را در گوشی یا کامپیوتر خود در اختیار داشت؟

همچنین یکی از دلایل بازگشت مردم به استفاده دوباره از دوربین های آنالوگ ، برقراری ارتباط قوی تر با عکس هایشان است. در این بین تحویل فیلم دوربین به شخصی دیگر جهت چاپ، هدف آن ها را خراب می‌کند. البته که با این اشتیاق فراگیر، شرکت های سازنده تجهیزات به فکر تولید اسکنر هایی با این قابلیت هستند، اما آیا می‌توان بدون این همه هزینه به هدف رسید؟

[relatedpost post=”114189″]

باهوش باشید

به قلبتان نگاه کنید! روشی آسان، ارزان و کاربردی وجود دارد تا شما بتوانید از هر دو جهان به شکلی مطلوب استفاده کنید و لذت ببرید. عکس بگیرید و با تبدیل دیجیتالی بدون استفاده از اسکنر های گران قیمت یا اتاق تارک، آن ها را به اشتراک بگذارید.

پردازش ترکیبی نامی است که برای این فرآیند جذاب در نظر گرفته اند. پردازش ترکیبی یک عمل جالب برای گرفتن عکس به صورت آنالوگ و سپس تبدیل آن به تصاویر دیجیتال با استفاده از یک اسکنر است.

البته که شما می‌توانید این کار را با DSLR هم انجام دهید. اما این مورد دیگری است که در این مقاله سعی می‌کنیم به آن بپردازیم. امروز می‌خواهیم در مورد اصول اولیه اسکن فیلم های دوربین آنالوگ صحبت کنیم، تا بتوانید در کنار لذت از عکاسی با آن ها، از نتیجه کارتان در دنیای دیجیتال استفاده کنید. خواهیم دید به چه ابزارهای ضروری نیاز دارید تا به بهترین شکل به هدف تان برسید.

اصطلاحات اولیه

قبل از شروع حرکت، مانند هر کار دیگری اصطلاحات متداولی وجود دارد که دانستن آن ها به شما کمک می‌کند هنگام کار بهترین برآیند را داشته و از سردرگمی در امان باشید. در اینجا چند کلمه و اصطلاح کلیدی وجود دارد که برای انجام کار مورد نظرتان با آن ها روبرو خواهید شد.

1)فیلم نگاتیو: چیزی که معمولا از آن به عنوان نگاتیو یاد می‌کنیم و در زمانی که من نوجوان بودم پر مصرف ترین نوع فیلم دوربین بود. این نوع فیلم، تصویری معکوس به صورت سیاه و سفید را ثبت می‌کند. با این توضیح که مناطق روشن در فیلم، تاریک و مناطق تاریک دارای نور هستند.

2)فیلم اسلاید یا فیلم رنگی: از اسم این نوع فیلم مشخص است که تصاویر در این نوع فیلم دقیقا مانند زندگی واقعی ظاهر می‌شوند. به عبارت دیگر، می‌توانید به فیلم نگاه کنید و ببینید که چه عکسی گرفته اید.

3)PPI یا PPCM: به معنای پیکسل در هر اینچ یا پیکسل در هر سانتی متر است که برای اندازه گیری وضوح اسکن به کار می‌رود. هر چه این متغیر بالاتر باشد، جزئیات بیشتر و وضوح دیجیتالی بهتری خواهیم داشت.

4)DPI: به معنای نقاط در هر اینچ است. اصطلاحی که صرفا مربوط به چاپگر های فیزیکی است و ربطی به تصویر برداری دیجیتال ندارد. شما هنوز هم ممکن است هنگام کار با چاپگر ها یا اسکنر ها با این اصطلاح رو به رو شده باشید.

5)حلقه های نیوتن: اشتباه نکنید! حلقه های نیوتن چیزی نیستند که در بیرون دنبال آن ها بگردید. بلکه در عوض نامی برای باند های نامطلوبی است که به صورت نادرست، توسط فیلم اسکن شده نمایش داده می‌شوند.

[relatedpost post=”83264″]

غذای اصلی، اسکن!

تا اینجا، تمام توضیحات مانند پیش غذا بود. حالا باید برای طبخ غذای اصلی آماده شوید! شاید برایتان شوک آور باشد، اما ابزار اصلی ما برای اسکن فیلم های دوربین آنالوگ، یک اسکنر درام رول کاملا معمولی است. البته می‌توانید از اسکنر های مسطح یا تقریبا هر نوع دیگری استفاده کنید.

امروزه بیش از آنچه فکر کنید اسکنر و چاپگر های با کیفیت در بازار یافت می‌شود، اما کلید یک اسکن با کیفیت، بیشتر در چگونگی مدیریت نگاتیو هاست تا کیفیت و قدرت اسکنری که از آن استفاده می‌کنید. من مدت هاست از یک اسکنر Epson v700 photo بهره میبرم. این یک اسکنر قدیمی به حساب می‌آید، نه چیزی که امروز به عنوان خط مقدم تلقی می‌شود.

بسته به اسکنر مورد استفاده شما، مواردی وجود دارد که باید آن ها را  ضمن درک چند مفهوم ساده و دانستن آنچه از اسکنر خود می‌خواهید، در نظر بگیرید. انتظارات خود را بر مبنای ابزاری که از آن ها استفاده می‌کنید در نظر بگیرید، تا بعد از انجام فرآیند مورد نظر و پیمودن راهی طولانی از شروع عکاسی تا چاپ، احساس ناامیدی نکنید.

انواع اسکنر

نحوه کارکرد اسکنر ها از لحاظ فیزیکی باعث می‌شود، تصاویر به دست آمده تفوت های بسیاری با هم داشته باشند. دو نوع اصلی فرآیند اسکن وجود دارد: بازتاب و شفافیت. البته برخی از اسکنر ها قادر به انجام هر دو نوع هستند و برخی فقط برای انجام یکی از آن ها طراحی شده اند.

1)اسکن بازتابی: این نوع اسکن که احتمالا با آن و نحوه کارکردش بیشتر آشنا هستید، یکی از رایج ترین انواع اسکنر است. در این نوع از اسکن، چراغ روشنایی روی سطح جسم حرکت می‌کند و مشاهده می‌کنید که چگونه به خود اسکنر باز می‌گردد. این فرآیندی است که هنگام اسکن یک عکس یا سند، استفاده می‌شود. اساسا آنچه می‌بینید، همان چیزی است که در انتها به شما تحویل می‌شود. این نوع اسکن برای فیلم های اسلاید یا همان رنگی کاربرد بیشتری دارد.

اما در مورد اسکن نگاتیو، بعد از انجام اسکن نیاز به کمی پردازش خواهید داشت تا تصویر سیاه و سفید فیلم را به عکسی رنگی تبدیل کنید.

2)اسکن شفافیت: در این نوع از اسکن، به جای خواندن نور منعکس شده از جسم، اسکنر نور را از درون آن عبور می‌دهد. به نظر می‌رسد این مدل از اسکنر ها، دو صفحه اسکن جداگانه دارند که از بالا و پایین، نور را وارد جسم می‌کنند.

نظرات متفاوت است، اما نگرش کلی این است که اسکن شفافیت، گزینه ای ایده آل برای اسکن نگاتیو ها به شمار می‌آید. نرم افزار های بسیاری با این نوع اسکن تطابق دارند، و معمولا تابعی را شامل می‌شوند که به طور خودکار، تصاویر سیاه و سفید نگاتیو را، به تصاویری رنگی تبدیل می‌کنند. این نوع اسکنر ها همچنین لوازم جانبی بیشتری را برای دیجیتالی کردن عکس ها، در اختیار شما قرار می‌دهند.

ثابت نگه داشتن فیلم دوربین یک چالش اساسی

یکی از مهم ترین عناصر به دست آوردن تصویری با کیفیت، صاف نگه داشتن فیلم دوربین تا حد امکان، روی سطح اسکنر است. فیلم های کوچک بیشتر از فیلم هایی با فرمت بزرگ یا متوسط، مستعد پیچ خوردگی هستند. از طرفی صاف نگه داشتن فیلم های 35 میلی متری روی سطح اسکنر، خودش یک چالش اساسی به شمار می‌رود.

اگر فیلم شما کاملا مسطح نباشد، چندین اثر ناخوشایند مانند، اعوجاج و حلقه های نیوتون را تجربه خواهید کرد. اینجاست که ابزاری برای ثابت نگه داشتن فیلم وارد می‌شود. اصطلاحا به این وسیله، نگهدارنده فیلم گفته می‌شود.

برای اکثر اسکنر ها یا چاپگر های مدرن به ویژه آن هایی که قابلیت اسکن شفافیت را دارند، نگهدارنده فیلم تدارک دیده شده است. اگر هم یکی از آن ها را ندارید، می‌توانید به راحتی تهیه کنید. استفاده از نگهدارنده فیلم، ساده ترین روش برای صاف و ایمن نگه داشتن فیلم، هنگام اسکن است. بعد از اسکن فیلم دوربین می‌توانید با استفاده از نرم افزار های کاربردی مربوط، تصاویر را پردازش و از آن ها استفاده کنید.

تمیز نگه دارید…واقعا تمیز!

اگر یک چیز وجود داشته باشد که در هنگام اسکن فیلم دوربین، بیشترین مشکل را برای شما به وجود بیاورد، بدون شک وجود گرد و غبار و اثرات چربی و لکه ها روی صفحه اسکنر است. خوشبختانه با کمی دقت و زمان می‌توانید این اشکال ناخوشایند را به حداقل برسانید. نکته اساسی این است که اسکنر خود را تا حد امکان تمیز نگه دارید.

قبل از هر اسکن با مسواک مخصوص یا یک پارچه بدون پرز به همراه پاک کننده مخصوص، صفحه اسکنر را کاملا پاک کنید. همچنین هرگز با دستان خود، صفحه اسکنر را لمس نکنید.

 

4 دیدگاه

  • ابراهیم گفت:

    من دوربینAE1 کانن دارم ایا امکانش هست به دیجیتال تبدیل بشه؟؟کجا و هزینه اش چقدره؟.متشکرم

  • امیر گفت:

    یه سری برنامه ها برای گوشی هستن مثل Kodak Film Negative که با قراردادن فیلم نگاتیو جلوی گوشی اسکن بعد تبدیل به دیجیتال میکنن خواستم بدونم اگه من فیلم رو از دوربین دربیارم امکان داره فیلم بسوزه

  • نازیلا قربانی گفت:

    آیا به دوربین های آنالوگ قدیمی هم میشه اسکنر وصل کرد و عکسو دیجیتال کرد ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *