دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش حل مشکل اعوجاج در عکاسی از املاک

تکنیک و ترفند
آموزش حل مشکل اعوجاج در عکاسی از املاک

اعوجاج لنز در عکاسی املاک چیست؟

در عکاسی املاک تلاش می‌شود از بروز هرگونه اعوجاج در تصاویر جلوگیری شود. به همین خاطر ما در این مقاله سعی می‌کنیم دو نوع اعوجاج در عکاسی املاک و روش‌های برطرف کردن آن را برای شما شرح دهیم.

نوع اول اعوجاج زمانی رخ می‌دهد که لنز به صورت تصادفی خطوطی که باید صاف باشند را به صورت خمیده به تصویر می‌کشد. البته منظور ما لنزهای Fisheye نیستند و بیشتر لنزهای واید مدنظر ما قرار دارند.

نوع دیگر اعوجاج وقتی رخ می‌دهد که دو عدد خط (معمولا عمودی) باید موازی باشند اما بسته به زاویه‌ی کادربندی به صورت متمایل به هم و یا در حال دور شدن از هم به تصویر کشیده می‌شوند. این مورد یک نقص اپتیکال در لنز نیست اما برخی اوقات می‌تواند باعث اعوجاج‌هایی شود که خیلی آزاردهنده هستند.

مطمئنا در عکاسی املاک باید تا جای ممکن از این مشکلات جلوگیری شود یا به بهترین شکل ممکن اصلاح شوند. پس اجازه دهید شروع کنیم و موثرترین روش برای حل اعوجاج در عکاسی ماکرو را معرفی کنید.

اعوجاج بالشتکی(Pincushion)، سبیلی (Mustache) و بشکه‌ای (Barrel) چیست؟

عکاسی املاک

یکی از آزاردهنده‌ترین انواع اعوجاج زمانی رخ می‌دهد که لنز از لحاظ اپتیکال عملکرد خوبی ندارد و باعث می‌شود به صورت تصادفی خطوط صاف خمیده شوند و یا به صورت موجی به تصویر کشیده شوند.

[relatedpost post=”128858″]

در اعوجاج بشکه‌ای خطوط صاف اطراف لبه‌ی تصویر رو به بیرون خم می‌شوند و در اعوجاج بالشتکی این خطوط به سمت داخل خم می‌شوند. در نهایت اگر یک خط راست هم رو به بیرون و هم رو به داخل خم شده باشد و به اصطلاح به صورت موجی دیده شود به آن اعوجاج سبیلی گفته می‌شود. این نوع اعوجاج بیشتر در لنزهای ارزان قیمت کامپکت الترا واید مثل لنزهای 14 میلیمتر پرایم مشهود است.

البته نگران نباشید، برطرف کردن این نوع اعوجاج در اکثر مواقع آسان‌ترین کار ممکن است.

نحوه برطرف کردن اعوجاج‌های متداول لنز

برای برطرف کردن این مدل اعوجاج در عکاسی املاک دو روش کلی وجود دارد. در روش اول باید بررسی کنید که آیا در نرم‌افزار ویرایشی که استفاده می‌کنید پروفایل اصلاح خاصی برای لنز شما وجود دارد یا خیر؟ در روش دوم نیز باید این مشکل را به صورت دستی برطرف کنید.

آموزش رفع اعوجاج در عکاسی املاک

خبر خوب اینکه معمولا نیازی نیست تصاویر را به صورت دستی اصلاح کنید. زیرا امروزه تقریبا تمامی لنزها در نرم‌افزارهای ویرایش عکس Raw مثل لایتروم و Capture one و یا حتی نرم‌افزارهای تخصصی‌تر مثل Photomatix هم یک پروفایل اصلاح دارند.

می‌توانید این پروفایل‌ها را به صورت پیشفرض روشن کنید و همیشه آن‌ها را روشن نگه دارید. با این روش دیگر هیچوقت شاهد خطوط پیچ و تاب‌دار در تصاویر خودتان نخواهید بود. فقط یک بار بررسی کنید و مطمئن شوید که این قابلیت در نرم‌افزار ادیت شما روشن است.

در اکثر لنزهای جدید و مدرن این پروفایل به صورت پیشفرض گنجانده شده است.

رفع اعوجاج در عکاسی املاک

در اکثر لنزهای جدید (بدون آینه) پروفایل‌های اصلاح به صورت دائمی در داده‌های فایل Raw گنجانده شده است و شما می‌توانید این قابلیت را در تنظیمات دوربین فعال و غیرفعال کنید. در هر کدام از دوربین‌ها و لنزهای بدون آینه جدید تنظیمات دوربین را بررسی کنید و مطمئن شوید قابلیت Distortion Correction فعال شده است.

نکته: پس از بررسی‌های دقیق مشخص شد که ممکن است بسته به دوربین و لنزی که استفاده می‌کنید، اگر به صورت تصادفی قابلیت Distortion Correction دوربین را غیرفعال کنید هم ممکن است پیام «Built-In Lens Profile Applied» را در لایتروم مشاهده کنید اما تصویر شما به صورت کامل اصلاح نشده باشد. خوشبختانه در این مرحله باز هم می‌توانید از پروفایل‌های اصلاح لایتروم استفاده کند. در عکس زیر مشاهده می‌کنید که وینیت لنز به خوبی اصلاح شده است اما اعوجاج آن هنوز حل نشده است و باید در نرم‌افزار ادیت آن را رفع کنید:

اعوجاج در عکاسی املاک

برخی از لنزهای کاملا دستی پروفایل‌هایی دارند که شما می‌توانید آن‌ها را طبق میل خودتان انتخاب کنید.

در صورتی که لنز شما هیچگونه اتصال الکترونیکی ندارد پس مطمئنا نمی‌توانید از پروفایل‌های داخلی دوربین نیز استفاده کنید. اما نیازی به ترسیدن نیست. ممکن است این پروفایل‌ها در لایتروم نیز موجود باشند و شما بتوانید به صورت دستی آن‌ها را انتخاب کنید.

اعوجاج در عکاسی املاک

قبل و بعد: پروفایل اصلاح لنز هم وینیت و هم اعوجاج تصویر را به صورت همزمان اصلاح کرده است.

اعوجاج در عکاسی املاک

در صورتی که لنز شما اتصال الکترونیکی ندارد می‌توانید در مقابل بخش Setup در تب Correction Profile گزینه Custom را انتخاب کنید.

همچنین ممکن است بتوانید پروفایل برخی از لنزهای قدیمی را دانلود کنید. این پروفایل‌ها از قبل داخل لایتروم موجود نیستند و باید با جستجو آن‌ها را پیدا کنید. خوشبختانه این موضوع امروزه خیلی کم اتفاق می‌افتد.

آخرین خبر بد این است که اگر یک لنز خیلی قدیمی داشته باشید که هیچگونه پروفایل اصلاحی برای آن وجود نداشته باشد، ابزارهای اصلاح اعوجاج دستی در نرم‌افزارهایی مثل لایتروم خیلی ابتدایی هستند و فقط یک اسلایدر تنظیم برای اصلاح اعوجاج بالشتکی و بشکه‎‌ای در اختیار خواهید داشت. بنابراین در صورتی که لنز واید شما اعوجاج پیچیده‌تری داشته باشد، شما عملا به جز اصلاح دستی تمام تصاویر داخل فتوشاپ، هیچ شانس دیگری ندارید.

اعوجاج Keystone (پرسپکتیو)

اعوجاج در عکاسی املاک

این نوع اعوجاج معمولا جزء نواقص اپتیکال لنز نیست و یکی از مشخصه‌های طبیعی زاویه دید است. در صورتی که در ارتفاع بایستید و رو به پائین نگاه کنید، خطوط عمودی به شکل V به یکدیگر نزدیک می‌شوند. در صورتی هم که در ارتفاع پائین بایستید و رو به بالا نگاه کنید، خطوط عمودی برعکس عمل می‌کنند و به شکل حرف A دیده خواهند شد.

در عکاسی املاک معمولا باید خطوط عمودی به صورت کاملا عمودی دیده شوند و نباید رو به داخل یا بیرون کادر متمایل باشند. این موضوع معمولا باعث می‌شود که ظاهر عکس غیرطبیعی و آزاردهنده باشد. اما چگونه می‌توانیم خطوط عمودی را به صورت کاملا عمودی نگه داریم؟

جلوگیری از بروز اعوجاج پرسپکتیو در عکاسی املاک

اعوجاج در عکاسی املاک

اعوجاج پرسپکتیو می‌تواند در پرتره‌های دراماتیک خیلی خلاقانه باشد اما یک عکاس املاک و یا معماری معمولا خطوط شیب‌دار را اصلاح می‌کند.

در صورتی که نیاز باشد لنز خودتان را رو به پائین و یا رو به بالا بگیرید، بلافاصله مشاهده خواهید کرد که دیوارها و دیگر خطوط عمودی موجود در تصویر خمیده خواهند شد. اما راه حل این مشکل چیست؟ مطمئنا برای خیلی از عکس‌های خودتان ممکن است مجبور شوید دوربین را کمی رو به بالا یا پائین بگیرید.

نگران نباشید، اصلاح این نوع اعوجاج پرسپکتیو خاص خیلی ساده است.

می‌توانید یک لنز تیلت شیفت یا اصلاح پرسپکتیو تخصصی بخرید و از آن برای اصلاح تصاویر در زمان عکاسی استفاده کنید. اما قیمت این نوع لنز معمولا خیلی زیاد است و ممکن است هیچوقت به آن نیاز نداشته باشید. قبل از تصمیم‌گیری ادامه‌ی مقاله را مطالعه کنید تا متوجه شوید که اصلاح این نوع اعوجاج تا چه اندازه ساده است.

مشکل اعوجاج در عکاسی املاک

خوشبختانه لایتروم برای این مورد نیز دو گزینه‌ی خودکار و دستی را در اختیار ما قرار داده است. همچنین می‌توانید از نرم‌افزارهای تخصصی مثل Photomatix نیز برای اصلاح اعوجاج نهایی استفاده کنید.

همانطور که گفته شد می‌توانید از ابزارهای خودکار برای صاف کردن خطوط در لایتروم استفاده کنید. در اکثر مواقع Upright Mode عملکرد خیلی خوبی در این زمینه دارد.

البته توصیه می‌شود از ابزار فوق‌العاده‌ی لایتروم برای ردیابی کردن خطوط عمودی و افقی استفاده کنید و آن‌ها را به صورت اتوماتیک بچرخانید تا کاملا عمودی یا افقی باشند.

رفع مشکل اعوجاج در عکاسی املاک

ابزارهای برطرف کردن اعوجاج اعوجاج در عکاسی املاک

اعوجاج در عکاسی املاک

این متد خیلی محبوب است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که به صورت کاملا آسان شیب‌های مختلف را اصلاح کنید و در عین حال خط افق را هم صاف کنید.

[relatedpost post=”99880″]

برای این کار فقط کافی است ابزار Tracing را انتخاب کنید و سپس دو خط عمودی را با استفاده از کلیک و درگ در دو سمت تصویر و روی خطوطی که باید در تصویر عمودی باشند بکشید. در نهایت در صورتی که خط افق شما کمی کج است می‌توانید خط سوم را به صورت افقی بکشید. لایتروم می‌داند که دقیقا با این خط باید چه کار کند.

برطرف کردن اعوجاج

بهتر است در صورت امکان در زمان کادربندی تلاش کنید خطوط عمودی تصویر را تا جای ممکن صاف نگه دارید. تراز داخلی دوربین و خطوط راهنمای آن می‌توانند کمک زیادی در این مورد به شما کنند.

کد تخفیف نورنگار

جمع‌بندی

حل اعوجاج

امیدواریم با استفاده از دانشی که در این مقاله به دست آورید بتوانید هر نوع اعوجاج طبیعی و غیرطبیعی را به سادگی برطرف کنید. به یاد داشته باشید:

  • در صورتی که لنز شما از پروفایل اصلاح دائمی پشتیبانی می‌کند، همیشه مطمئن شوید که اصلاح اعوجاج بالشتکی /بشکه‌ای دوربین به صورت پیشفرض روشن است.
  • در لایتروم مطمئن شوید که حالت‌های پیشفرض ماژول Develop شامل روشن گذاشتن ابزار Lens Profile Correction هم می‌شود و روی حالت Automatic تنظیم شده است.
  • روش صاف کردن خطوط عمودی که عمودی نیستند را با استفاده از ابزارهای خودکار و دستی یاد بگیرید.
  • در صورتی که جریان کار شما طولانی‌تر و یا پیچیده‌تر شد ممکن است نیاز باشد دوباره در مورد فرایند کاری خودتان فکر کنید و یا لنز دیگری پیدا کنید که یک پروفایل اصلاح بهتر دارد.

در صورتی که می‌خواهید در زمان عکاسی مشکلات اعوجاج را برطرف کنید و یا از داشتن تجهیزات مختلف لذت می‌برید، می‌توانید از یک لنز تیلت شیفت و یا آداپتور لنز DSLR به Mirrorless مثل Venus Optics Laowa Magic Shift Converter استفاده کنید که یک لنز 12 میلیمتر فول فریم را به یک لنز تیلت شیفت 17 میلیمتر با ظرفیت جابجایی +/-10 میلیمتر تبدیل می‌کند. داشتن این تجهیزات به هیچ عنوان ضروری نیست اما استفاده از آن‌ها خیلی لذت بخش است.

 

نویسنده : محمد خزائی

2 دیدگاه

  • محمد جواد گفت:

    من پارسال از شما m50کانن خریدم با لنز ۱۸.۱۵۰ این مشکلو داشتم میخواستم بفرستم برای گارنتی فکردم لنزم معیوب شده.Distortion Correction غیر فعال بود پیشفرض.

    مرسی واقعا از سایت، فروشگاه و مقاله خوبتون.

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقتتون بخیر 🌱
      ممنون از همراهیتون
      خوشحالیم براتون مفید بوده😊

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *