مجله نورنگار
مجله نورنگار
ساخت استند موبایل و سه پایه با وسایل خانگی

ساخت استند موبایل و سه پایه با وسایل خانگی

زمان مطالعه : 8 دقیقه

برای ثبت یک عکس خوب یا ضبط ویدیویی باکیفیت با گوشی، فقط کیفیت دوربین مهم نیست. سه پایه موبایل یکی از ابزارهایی است که هم کار شما را موقع عکاسی و فیلمبرداری راحت‌تر می‌کند هم با ثابت نگه داشتن گوشی لرزش‌ها را به حداقل می‌رساند و اینطوری کیفیت کارتان چند برابر بهتر می‌شود. در ادامه به شما ساخت استند موبایل را آموزش خواهیم داد.

چند ترفند ساده برای ساخت استند موبایل

چه یک یوتیوبر یا اینفلوئنسر باشید چه یک فرد عادی، خرید سه پایه موبایل برای عکس گرفتن و ضبط فیلم و ویدیوهای تایم لپس یا تماشای فیلم و سریال می‌تواند کار شما را آسان‌تر کند. اما اگر نمی‌توانید هزینه زیادی برای خرید بپردازید می‌توانید خودتان در خانه دست به کار شوید و با ترفندهایی که در ادامه توضیح می‌دهیم با کمترین هزینه یک سه پایه خانگی بسازید.

ساخت ویدیو تایم لپس در 5 مرحله

روش اول ساخت استند موبایل : ساخت پایه گوشی با لیوان یک‌بار مصرف

روش اول بسیار ساده‌ست. فقط با یک لیوان یک‌بار مصرف کاغذی یا پلاستیکی و یک قیچی برای برش، سه مدل مختلف از سه پایه گوشی را می‌توانید بسازید. به جای لیوان هر چیز محکم و مقاومی که قابل برش باشد هم به کارتان می‌آید.

مطابق شکل زیر در دو طرف لیوان دو شکاف ایجاد کنید. اگر می‌خواهید گوشی را با کمی زاویه روی پایه قرار دهید برش لیوان سمت چپ مناسب است. اما اگر قرار است گوشی را به صورت صاف و مستقیم روی پایه تنظیم کنید برش شما باید شکل لیوان سمت راست باشد.

دقت کنید که اندازه برش‌ها با هم یکسان باشد تا گوشی به طرفین متمایل نشود.

اگر می‌خواهید پایه گوشی شما ثبات بیشتری داشته باشد می‌توانید کمی سنگ‌ریزه یا ماسه، آبنبات، حبوبات و هر چیزی که لیوان را ثابت نگه می‌دارد ته لیوان بریزید. و تمام! به همین سادگی یک پایه خانگی برای گوشی خود درست کردید.

یک نوع برش دیگر برای قرار دادن گوشی به‌صورت صاف وجود دارد. مثل شکل زیر یک برش متقارن در انتهای لیوان ایجاد کنید.

ساخت این پایه‌های لیوانی خانگی گزینه҅ای مقرون‌به‌صرفه و ساده برای داشتن یک پایه مناسب برای گوشی است. اما اگر می‌خواهید با پایه و سه پایه‌های حرفه‌ای‌تر آشنا شوید پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به بهترین مدل‌های سه پایه موبایل در بازار ایران بیندازید.

روش دوم ساخت استند موبایل : ساخت پایه گوشی با گیره کلاسور

برای ساخت پایه گوشی با گیره کلاسور نیاز دارید به:

  • 2 عدد گیره کلاسور بزرگ
  • 2 عدد گیره کلاسور کوچک
  • یک عدد کش پلاستیکی یا کش پول

دو گیره کوچک را کنار هم قرار دهید و یکی از گیره‌های بزرگ را مطابق تصویر زیر به آن وصل کنید.

حالا گیره کلاسور بزرگ دیگر را به یکی از دسته‌های گیره بزرگ متصل کنید.

کار ساخت پایه رومیزی گوشی خانگی شما تقریبا تمام شد. فقط کافی است به کمک کش پول دسته‌های گیره کوچک‌تر را محکم فیکس کنید.

این پایه فقط برای قرار دادن گوشی به‌صورت عمودی مناسب است.

یک روش ساده‌تر هم این است که یک تکه مقوا به اندازه عرض گوشی ببرید و دو گیره کلاسور بزرگتر را به دو سر مقوا بزنید. بعد هم گوشی را مثل تصویر زیر روی دسته‌ گیره‌ها قرار دهید.

با این روش در کمتر از 10 ثانیه برای خودتان یک پایه گوشی ساختید. شاید این پایه خیلی محکم به نظر نرسد اما می‌توانید همین الان این ترفند را امتحان کنید و خودتان میزان ثبات آن را قضاوت کنید!

روش سوم ساخت استند موبایل: ساخت استند گوشی با کمک کارت‌های پلاستیکی

اگر کارت‌های بانکی غیر قابل استفاده دارید آن‌ها را دور نیندازید. با کمک دو عدد کارت و یک قیچی یا کاتر می‌توانید برای گوشی خود یک استند و پایه خانگی بسازید. چطور؟ مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید.

کارت‌ها را بردارید و از بالای آن‌ها به اندازه 2 سانتی‌متر اندازه بگیرید و علامت بزنید.

حالا به اندازه ضخامت گوشیتان یک مستطیل در قسمت پایین هر دو کارت به شکل متقارن رسم کنید. مثل شکل زیر تمام خطوط را برش دهید. این کار با با دقت و ظرافت انجام دهید چون استحکام استند شما به این برش‌ها بستگی دارد.

این دو کارت را از قسمت شکاف خطی به هم بچسبانید و گوشی خود را در قسمت مستطیلی شکل قرار دهید. پایه شما آماده است!

این استند به قدری سبک و کوچک است که می‌توانید آن را با خودتان به هرجایی ببرید و به عنوان یک لرزشگیر و پایه دست‌ساز برای ضبط ویدیو از آن استفاده کنید.

روش چهارم ساخت استند موبایل: ساخت استند با باکس نوار کاست

اگر وسایل قدیمیتان را بگردید احتمالا چند تا نوار کاست پیدا خواهید کرد. باکس این نوارها می‌تواند به یک استند برای گوشی شما تبدیل شود.

در این روش حتی نیاز به برش یا چسباندن چیزی هم ندارید. فقط کافی است درب باکس را به عقب برگردانید و گوشی خود را روی آن قرار دهید. البته اگر می‌خواهید گوشی کاملا روی پایه فیکس باشد می‌توانید به کمک یک سوهان دستی، لبه‌های باکس را کمی بتراشید و عمق دهید.

این استند دست‌ساز قابلیت نگه داشتن گوشی به شکل عمودی و افقی را دارد.

روش پنجم ساخت استند موبایل: ساخت پایه گوشی با مقوا

در این روش فقط به یک تکه مقوای محکم نیاز دارید. برای این کار بسته‌بندی و جعبه مقوایی وسایل منزل گزینه خوبی است.

برای ساخت این استند یک تکه مستطیلی شکل از مقوا به اندازه 2.5 تا سه برابر طول گوشیتان ببرید.

مطابق شکل زیر مقوا را در قسمت‌های مشخص تا بزنید وبه کمک کاتر یک برش به اندازه عرض گوشی روی قسمت جلویی ایجاد کنید. حالا انتهای مقوا را داخل این شکاف قرار دهید و گوشی را روی آن بگذارید.

روش ششم ساخت استند موبایل: ساخت استند با گیره کاغذ

در این روش تنها چیزی که به آن نیاز دارید دو تا گیره کاغذ بزرگ و کمی زور بازوست! به کمک یک انبر یا با دستتان گیره را از وسط باز کنید.

قسمت بلند گیره پشت گوشی قرار می‌گیرد و قسمت کوچک جای قرارگیری گوشی است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که از گیره‌‌های بزرگ استفاده کنید تا تحمل وزن گوشی را داشته باشد.

روش هفتم ساخت استند موبایل: ساخت سه پایه گوشی با مداد

یکی دیگر از ایده‌های خلاقانه برای ساخت سه پایه گوشی استفاده از چند مداد و مقداری کش پلاستیکی (کش پول) است.

برای ساخت این استند سه تا مداد بردارید و آن‌ها را محکم با کش پلاستیکی به شکل یه سه پایه ببندید و کنار بگذارید. بعد دو یا سه مداد دیگر بردارید و از دو طرف با کش فیکس کنید. حالا این سه مداد را با کش روی پایه‌ای که قبلا ساختید محکم کنید.

می‌توانید به عنوان محافظ از دو گیره کاغذ خم شده هم استفاده کنید. در آخر هم یادتان باشد به اندازه کافی از کش پلاستیکی استفاده کنید تا پایه شما محکم باشد.

روش هشتم ساخت استند موبایل: ساخت استند چوبی برای گوشی

به جای دور ریختن قطعات چوبی بلااستفاده می‌توانید یک استند و پایه زیبا برای گوشی خود درست کنید. در ادامه دو مدل مختلف را برای شما آموزش می‌دهیم ولی خودتان هم می‌توانید با کمی تغییر در این ایده‌ها مدل‌های خلاقانه بیشتری بسازید.

ساخت استند گوشی با چوب بستنی

تعدادی چوب بستنی و چسب حرارتی آماده کنید.

مانند تصویر زیر دو عدد چوب بستنی را به‌صورت موازی قرار دهید و با استفاده از چسب حرارتی سه تا چوب را روی آن بچسبانید. یک چوب بستنی را بشکنید و برای استندتان دو تا پایه درست کنید و به پشت آن متصل کنید.

برای اینکه تکیه گاهی برای گوشی داشته باشید چند تا چوب بستنی را به انتهای سازه‌تان اضافه کنید. استند چوبی شما آماده‌ست.

ساخت استند گوشی با گیره چوبی

برای ساخت این پایه 4 تا گیره چوبی را کنار هم قرار دهید و با چسب چوب یا چسب حرارتی آن‌ها را به هم متصل کنید. چهار تا تکته چوب استوانه‌ای شکل را هم مطابق شکل زیر داخل این گیره‌ها قرار دهید. حالا می‌توانید از استند چوبیتان استفاده کنید.

روش نهم: ساخت پایه گوشی با پلکسی گلاس

پلکسی گلاس نوعی ورق اکریلیک خشک است که با حرارت دیدن نرم و منعطف می‌شود. استندهای گوشی پلکسی گلاس در بازار هم موجود هستند ولی خودتان هم فقط در چند ثانیه می‌توانید در خانه یکی از آن‌ها را بسازید.

یک ورق پلکسی گلاس تهیه کنید و آن را با تفنگ چسب حرارتی گرم کنید. حالا بر اساس زاویه‌ای که می‌خواهید پایه‌تان داشته باشد مثل شکل زیر آن را خم کنید و منتظر بمانید تا خنک و خشک شود.

کد تخفیف نورنگار

بسازیم یا بخریم؟

ترفندهای خلاقانه‌ای که برای ساخت سه پایه گوشی در این مطلب برایتان گفتیم قطعا در مواقع ضروری و برای استفاده خانگی کاربردی خواهند بود. ولی بهتر است اگر به‌صورت حرفه‌ای از گوشی برای ضبط فیلم و ثبت عکس استفاده می‌کنید یا ساعات زیادی را با گوشی کار می‌کنید به فکر خرید هولدر یا سه پایه مناسب برای گوشی خود باشید.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. اگر سوالی درمورد انواع پایه و سه پایه‌های گوشی دارید می‌توانید با پشتیبانی فروشگاه نورنگار تماس بگیرید و سوالات خود را بپرسید.

نویسنده : نورنگار - آ.ف

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک 6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
كم كردن حجم عکس آنلاین 5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟ 7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها 10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
عکاسی اسپرت 10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS 11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه