021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

خودتان بسازید: سافت باکس در 12 قدم بی دردسر!

خودتان بسازید: سافت باکس در 12 قدم بی دردسر!

یکی از خوبی های عکاسی این است که شما برای عکس گرفتن به چیز زیادی نیاز ندارید: یک دوربین، چند تا کارت حافظه؛ و شما می توانید عکس گرفتن را شروع کنید. به مرور هر چقدر که در عکاسی پیشرفت می کنید، به این پِی می برید که در شرایط خاصی، به تجهیزاتی بیشتر از آنچه فقط در بالا ذکر شد، نیاز دارید. فلاش خارجی، رفلکتور ها، دیفیوزر ها، لنز ها و لیستی که همین طور ادامه دارد. بعضی از این تجهیزات جانبی یک ضرورت به حساب می آیند. بقیۀ آنها هم واقعاً مفید و البته ارزان هستند و ارزشِ داشتن را دارند.

اما اگر شما نتوانید آن لوازم را تهیه کنید چه؟ یا اگر کارخانۀ سازنده، آنها را به محلی که زندگی می کنید نفرستد؟ اگر قبل از اینکه پول هایتان را خرج کنید، بخواهید فقط یک تجربۀ کار با آنها را داشته باشید که ببینید آیا به دردتان می خورد یا نه، آن وقت چی کار می کنید؟ راه حل مورد علاقۀ من این است که یکی برای خودم بسازم و امروز به شما نشان خواهم داد که چگونه سافت باکس انحصاری خود را بسازید.

سافت باکس چیست؟

سافت باکس (soft box) نوعی ابزار نوردهی در عکاسی است که در شمار یکی از ابزار آلات سافت لایت (soft light) به حساب می‌آید. تمامی انواع سافت لایت‌ها با هدایت نور به سوی برخی مواد پراکنده ساز، یا از طریق «بیرون تاباندن» نور روی سطح دوم جهت پراکنده کردن نور، نوری هم سطح و پراکنده ایجاد می‌کنند. چتر نور معروف‌ترین شکل نورتابی است که در آنجا نور از داخل لامپ به درون یک چتر فلزی تابانده می‌شود تا نوری ملایم و غیرمستقیم ایجاد گردد.

سافت باکس حصاری از نور حاشیه‌ای در اطراف لامپ است که متشکل از سمت بازتابنده و دیواره‌های پشتی و ماده‌ای پراکنده ساز در مقابل نور است. جداره‌های جنبی و پشتی جعبه با پوششی از ورق آلومینیومی پوشانده می‌شود تا نور را به بهترین نحو منعکس کند. در برخی از مدل‌های تجاری موجود پراکنده ساز قابل برداشتن است تا بتوان از نور به تنهایی به عنوان نور افکن یا همراه با یک بازتابندهٔ چتری استفاده نمود.

سافت باکس را می‌توان یا با فلاش یا با منابع نوری پیوسته مانند لامپ‌های فلورسنت یا «نورهای داغ» نظری لامپ‌های هالوژن کوارتز یا تنگستن استفاده کرد. اگر سافت باکس با منابع نور «داغ» مورد استفاده قرار می‌گیرند شخص می‌بایست اطمینان حاصل کند که سافت باکس مجهز به نمایشگر گرما به واسطهٔ میزان وات نور است که به آن متصل است تا ایجاد خطر نکند.

شما به این وسایل نیاز دارید:

  • فویل آلومینیومی
  • کاغذ آشپزی (کاغذ روغنی)
  • مقوای بریستول مشکی (یا هر کاغذ ضخیم مشکی دیگر)
  • چسب قطره ای یا نوار چسب دوطرفه
  • قیچی
  • تیغ کاتر (موکت بری)
  • خط کش
  • مداد
  • منبع نور (لامپ یا فلاش)

 

ترفند ساخت سافت باکس ارزان قیمت در خانه

قدم اول:

اندازه های مقوای ضخیم خود را بگیرید. با کشیدن 3 خط عمودی و 3 خط افقی، یک صفحۀ شطرنجی با 4 ستون و 4 ردیف یکسان بسازید. (مطابق شکل)

ساخت سافت باکس نورپردازی

قدم دوم:

مقوا را برگردانید (پشت و رو کنید). باریکه های نوار چسب دوطرفه را روی قسمتی که علامت گذاری نشده (پشت مقوا) قرار دهید تا تقریبا تمام سطح آن پوشانده شود.

آموزش ساخت سافت باکس

قدم سوم:

پوشش روی سطح نوار چسب های دوطرفه ای را که چسبانده اید، بردارید تا سطح چسبندۀ آنها نمایان شود. حالا، فویل آلومینیومی را به مقوا بچسبانید. تا آنجایی که می توانید، سطح مقوا را با فویل پوشش دهید.

آموزش ساخت سافت باکس ارزان قیمت

قدم چهارم:

مقوا را در راستای خط عمودی بالایی و پایینی تا بزنید. با این کار مقداری چین و تا خوردگی در راستای عمودی ایجاد می شود. قسمت های تا شده را باز کنید و همان کار را این بار برای خط های افقی تکرار کنید. مقوا را به همان حالت تا شده باقی بگذارید.

سافت باکس دست ساز

قدم پنجم:

گوشه های مقوا را به سمت خطی که نزدیک ترین خط به گوشه است، تا بزنید و یک هشت ضلعی ایجاد کنید. (از روی شکل بهتر متوجه می شوید.)

آموزش ساخت سافت باکس در خانه

قدم ششم:

باریکه های نوار چسب دو طرفه را به زیر گوشه های تا شده بچسبانید تا بتوانید آنها را به مقوا متصل کنید.

سافت باکس نورپردازی

همان کارها را برای کناره های مقوا انجام دهید و آنها را به سمت بیرون تا نزدیکی گوشه ها، تا بزنید. با این کار لبه ها را درست می کنید.

ترفند نورپردازی در خانه

نورپردازی در خانه

قدم هفتم:

حالا کمی دقت کنید. با هر دست خود، یکی از لبه ها را بین انگشتان و شست خود بگیرید و شروع به دور کردن دو لبه از یکدیگر کنید. با انجام این کار، خواهید دید که سطوح مختلف مقوا به سمت بالا حرکت می کنند و از جایشان بلند می شوند تا یک جعبه را تشکیل دهند.

عکاسی پرتره

قدم هشتم:

ساختار جعبه را مستحکم کنید. برای این منظور، گوشه ها را به آرامی فشار دهید. (مطابق شکل)

عکاسی سافت باکس

قدم نهم:

منبع نور خود را بیاورید (من در این مورد از فلاش استفاده کردم). آن را در مرکز جعبه قرار دهید و دور تا دور آن را خط بکشید. این همان دریچه ای خواهد بود که شما منبع نور تان را وارد آن می کنید.

عکاسی در خانه

قدم دهم:

ناحیه ای را که برای دریچه مشخص کرده اید، به هشت قسمت تقسیم کنید و با کاتر، روی خط های هر قسمت را ببرید. سپس زبانه های ایجاد شده را به سمت بیرون تا بزنید.

ساخت سافت باکس نورپردازی

قدم یازدهم:

یک ورق کاغذ روغنی مخصوص آشپزی (یا هر کاغذ نازک دیگر) را بردارید. آن را روی قسمتِ باز جعبه قرار دهید و با هر نوع چسبی که دوست دارید، به جعبه متصل کنید (اگر می خواهید یک باکس با قابلیت تا شدن بسازید، می توانید به جای چسب قطره ای یا نوار چسب، از چسب کفش استفاده کنید.)

آموزش ساخت سافت باکس

ارزانترین سافت باکس

قدم دوازدهم:

منبع نور خود را با زبانه های دریچه، داخل آن، جا گیر کنید . سافت باکس تان را با استفاده از یک بند پلاستیکی، روی منبع محکم کنید.

ساخت سافت باکس در خانه

و این هم از این… بفرمایید. سافت باکس انحصاری شما…

ساخت سافت باکس در 12 مرحلۀ بی دردسر

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. اگر ایده یا نظری برای بهبود آن دارید یا دوست دارید که من مقالات ((خودتان بسازیدِ)) بیشتری تهیه کنم، لطفاً مرا مطلع کنید.

عکاسی خوبی داشته باشید…

6 دیدگاه

  • علیرضا حسینی گفت:

    سلام
    مشخصات فلش استفاده شده رو میگین
    من برای تولید محتوا میخوام

  • مهیار گفت:

    با تشکر مطالب مفیدتون . برای نورهای ثابت هالوژن چه سافت باکس رو پیشنهاد میدید که آسیب نبینه به خاطر گرمای نور

    • مهلا شریفان (کارشناس فروش) گفت:

      سلام وقت بخیر
      در نورهایی که حرارت بالا دارند از سافت باکس نسوز استفاده شود

  • صادق گفت:

    برای پایه های تبدیل 1 به 4 باید از لامپ چندوات استفاده کرد؟گازی یا ال ای دی؟

  • علی افکار گفت:

    بسیار اموزنده و تاثیرگزار روی عکس . ممنونم ?

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *