021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آیا واقعا به لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری نیاز دارید؟

آیا واقعا به لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری نیاز دارید؟

پاسخ این سوال که در ادامه می‌بینیم احتمالا شما را غافلگیر خواهد کرد.

 

لنز مناسب پرتره

نیکون D7200، لنز ۵۰ میلی‌متری و دیافراگم f/۱.۸. عکس با دیافراگم f/۲.۴ و در ۳۰۰۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

هر گاه به فکر خریدن ابزار جدید افتادید، خوب است که یک ارزیابی انجام دهید و ببینید چه چیزهایی نیاز دارید. این کار به شما کمک می‌کند بفهمید با ابزار کنونی دوربین خود چه کارهایی می‌توانید انجام دهید و چه کاری دوست دارید انجام دهید و برای انجام آن کار به خرید تازه‌ای نیاز هست یا خیر. این کار را به روش‌های مختلفی می‌توانید انجام دهید ولی یک راه آن این است که از خود سوال‌های ساده‌ای بپرسید:

 

-چه لنزهایی دارم؟

-چه نوع پرتره‌هایی می‌خواهم بگیرم؟

-آیا می‌دانم چگونه از لنزهایم برای گرفتن آن پرتره‌ها استفاده کنم؟

-اگر نه، آیا می‌توانم به جای خرید ابزار جدید یاد بگیرم از لنزهایم جور دیگری استفاده کنم؟

-لنزهای فعلی من چگونه باعث ایجاد محدودیت در گرفتن پرتره می‌شوند؟

-چه لنزهایی برای پرتره‌هایی که من دوست دارم بگیرم، مناسب‌تر هستند؟

 

مطلب مرتبط:‌ چه زمانی باید تجهیزات عکاسی جدید بخریم؟

 

لنز مناسب عکاسی پرتره

نیکون D7200، لنز ۳۵ میلی‌متری و دیافراگم f/۱.۸. عکس با دیافراگم f/۳.۳ و در ۹۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

شاید لنزهای فعلی شما توانایی عکس‌برداری در نور کم، وضوح کلی و یا سرعت اتوفوکوس مناسب را ندارند. در این صورت شاید وقت آن باشد که ابزار خود را به‌روزرسانی کنید. با این وجود ممکن است لنزهایی که دارید، کاملا برای عکس‌برداری از پرتره مناسب باشند و شما اصلا به لنزهای جدید نیازی نداشته باشید.

 

اگر تصمیم گرفتید که لنز جدیدی خریداری کنید، ممکن است فکر کنید لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری با دیافراگم f/۲.۸ هدف نهایی و بهترین لنز برای شماست. البته از خیلی از جهات شما اشتباه نمی‌کنید. اما می‌توانید با لنزهای دیگر هم نتایج بی‌نظیری بگیرید و در هزینه‌های خود هم صرفه‌جویی کنید. در این مقاله لنزهای دیگری که با قیمت کم‌تر پرتره‌های بسیار خوبی تولید می‌کنند را به شما معرفی می‌کنیم.

 

نکته: با این که من در این مقاله بیشتر به لنزهای نیکون و کانن اشاره می‌کنم، می‌توانید فاصله کانونی های ذکر شده لنزها را برای سیستم‌های دیگری مانند سونی، الیمپوس، فوجی، پاناسونیک، پنتاکس و غیره نیز تهیه کنید.

 

قدرت لنز ۵۰ میلی‌متری پرایم

 

یکی از بهترین لنزهایی که می‌توانید برای پرتره بگیرید، لنز ۵۰ میلی‌متری با دیافراگم f/۱.۸ است. این لنزها می‌توانند نتایج نفس‌گیری تولید کنند. این لنزها از بعضی جهات بهتر از لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری و دیافراگم f/۲.۸ دوهزاردلاری هستند. لنز ۵۰ میلی‌متری با f/۱.۸ توانایی ورود نور بیشتری دارد که به معنای ایزوهای پایین یا سرعت شاترهای بیشتر در نور کم و همچنین عمق میدان کم است.

 

هر چند سرعت اتوفوکوس در این لنزها خیلی خوب نیست و برای عکس‌برداری در باران و برف ساخته نشده‌اند. با این وجود در نور کم عکس‌های خوبی می‌گیرند و دیافراگم گشاد آن‌ها به شما اجازه می‌دهد بوکه‌های خامه‌ای که همیشه آرزویش را داشتید، بگیرید.

 

عکاسی پرتره

نیکون D200، لنز ۵۰ میلی‌متری و دیافراگم f/۱.۸ و عکس‌برداری شده در ۲۵۰/۱ام ثانیه.

 

اگر از آن آدم‌هایی باشید که به دنبال پیکسل‌های بیشتر است و یا نمودارهای MTF را به دقت نگاه می‌کند، ممکن است از لنز ارزان ۵۰ میلی‌متری با دیافراگم f/۱.۸ استقبال نکنید. اما هدف این لنز این نیست و با این که از منظر تکنیکی کمبودهایی دارد، با نتایج منحصربه‌فردش این کمبودها را جبران می‌کند. و قیمت آن‌ها کمتر از یک‌دهم قیمت لنز ۷۰-۲۰۰میلی‌متری با f/۲.۸ است و نسبت قیمت به کارایی آن واقعا بی‌نظیر است.

 

لنز عکاسی پرتره

نیکون D7200، لنز  ۵۰ میلی‌متری و دیافراگم f/۱.۸. عکس با دیافراگم f/۴ و در ۳۵۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

بیشتر بخوانید: تفاوت لنز‌های سری Contemporary، Art و Sport سیگما چیست؟

 

لنز قوی ۸۵ میلی‌متری

 

یکی از معایب عکس‌برداری با لنز ۵۰ میلی‌متری آن است که خیلی تراکم پس‌زمینه نخواهید داشت. و به نظر نمی‌رسد سوژه‌های شما به المان‌های پس‌زمینه نزدیک باشند. با این که می‌توانید از دیافراگم ۱.۸ برای تار کردن پس‌زمینه استفاده کنید، خیلی نمی‌توانید زوم کنید که این یکی از مزیت‌های لنز با فاصله‌ی کانونی بیشتر است. اگر دنبال چنین چیزی هستید، پس لنز ۸۵ میلی‌متری ممکن است برای شما انتخاب خوبی باشد.

 

لنز مناسب عکاسی پرتره

نیکون D7200، لنز ۸۵ میلی‌متری با دیافراگم f/۱.۸. عکس با دیافراگم f/۲.۸ و در ۳۵۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

لنز ۸۵ میلی‌متری با f/۱.۸ تقریبا دو تا سه‌برابر لنز ۵۰ میلی‌متری با f ۱.۸ قیمت دارد. در عوض ابزار قوی‌ای در خواهید داشت که وضوح آن کمی بیشتر و فوکوس آن کمی سریع‌تر است و در عکس‌برداری از پرتره‌هایتان انعطاف بیشتری خواهید داشت. همچنین فاصله‌ی کانونی بیشتر آن باعث می‌شود پس‌زمینه کمی به سوژه‌های شما نزدیک‌تر نشان داده شود. علاوه بر توانایی این لنزها در به دست آمدن پس‌زمینه‌های تار، ممکن است همان نتیجه‌ای را به شما بدهد که به دنبال آن بودید.

 

لنز عکاسی پرتره

نیکون D7200، لنز ۸۵ میلی‌متری با دیافراگم f/۱.۸. عکس با دیافراگم f/۲.۸ و در ۷۵۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

فاصله کانونی ۸۵ میلی‌متری برای انواع پرتره مناسب است. من عکاس‌های حرفه‌ای را می‌شناسم که تصمیم گرفته‌اند به جای لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری و f/۲.۸ با لنز ۸۵ میلی‌متری عکس‌برداری کنند. لنزهای ۸۵ میلی‌متری کوچک‌تر و پرنورتر هستند و معمولا به اندازه‌ی برادرهای بزرگشان توانا هستند.

 

علاوه بر آن وقتی با f/۱.۸ عکس‌برداری می‌کنید، در فاصله‌های کانونی یکسان می‌توانید از لنزهای f/۲.۸ که گران‌تر هستند، بیشتر پس‌زمینه را تار کنید. با این که نسخه‌های f/۱.۸ به اندازه‌ی f/۱.۴ و f/۱.۲ وضوح ندارند، اما در قبال هزینه‌ای که می‌پردازید، ارزش بسیار بالایی دارند.

 

لنز باز ۳۵ میلی‌متری

 

با این که خیلی از مردم فکر می‌کنند لنزهای با فاصله کانونی بیشتر مناسب پرتره هستند، می‌توانید با لنزهای وایدتر هم نتایج خوبی بگیرید. فاصله کانونی ۳۵ میلی‌متری به چیزی که چشمان ما می‌بینند نزدیک هستند و به شما کمک می‌کنند از لحظاتی که خیلی از عکاسان پرتره دنبال آن هستند، عکس بگیرید. می‌توانید با لنز ۳۵ میلی‌متری نزدیک شوید و در شرایط نوری کم عکس بگیرید و حتی بوکه‌های نرمی که همیشه آرزویش را داشتید، به دست آورید.

 

مطلب مرتبط: چرا عکاسان پرتره از لنز‌های واید استفاده نمی‌کنند؟

 

لنز عکاسی پرتره

نیکون D7200، لنز ۳۵ میلی‌متری با دیافراگم f/۱.۸. عکس با دیافراگم f/۱.۸ و در ۱۰۰۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

بهتر از همه این که لنزهای ۳۵ میلی‌متری ارزان‌ هستند. کنون لنز ۳۵ میلی‌متری ندارد اما لنز پنکیک ۴۰ میلی‌متری با f/۲.۸ آن تقریبا یکسان است و حتی ارزان‌تر است. بخش مورد علاقه من درباره لنز ۳۵ میلی‌متری این است که می‌توانید عکس‌های صمیمی‌ای بگیرید که با لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری و f/۲.۸ نمی‌توانید بگیرید.

 

لنز مناسب عکاسی پرتره

نیکون D750، لنز ۳۵ میلی‌متری با دیافراگم f/۱.۸. عکس با دیافراگم f/۴ و در ۹۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

سال‌ها من با دوربین فول فریم و لنز ۳۵ میلی‌متری عکس‌برداری کردم. تقریبا همیشه آن را به همراه داشتم و انواع پرتره‌های رسمی و عکس‌برداری‌های روزمره را با آن انجام دادم. در حقیقت یکی از مهم‌ترین دلایلی که من حالا از فوجی X100F برای همه عکس‌هایم استفاده می‌کنم، این است که تقریبا مانند استفاده از یک لنز ۳۵ میلی‌متری روی دوربین فول‌ فریم می‌باشد ولی بسیار کوچک‌تر است.

 

البته نمی‌توان گفت تمام پرتره‌ها را با لنز ۳۵ میلی‌متری عکس‌برداری می‌کنم ولی اگر دنبال راهی برای به‌روزرسانی ابزارتان هستید، ممکن است از تاثیری که این لنز می‌گذارد غافلگیر شوید. حتی می‌گویم اگر لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری با f/۲.۸ دارید، این یکی را نیز تهیه کنید. چرا که عکس‌برداری از زاویه وایدتر وقتی به آن نیاز دارید، گزینه‌ی خوبی است.

 

لنز مناسب برای عکاسی پرتره

نیکون D7200، لنز ۳۵ میلی‌متری با دیافراگم f/۱.۸. عکس با دیافراگم f/۴ و در ۴۵/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

نتیجه کلی این است که با لنزهای دیگر کارهای بسیار زیادی می‌توانید انجام دهید. چه از لنزهای ارزان‌تر پرایم یا از لنزهای حرفه‌ای‌تر مثل کانن ۸۵ میلی‌متری f/۱.۲ یا نیکون ۱۰۵ میلی‌متری f/۱.۴ یا هر کدام از لنزهای دیگر مثل سیگما و تامرون استفاده کنید، نکته این است که همیشه به لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری f/۲.۸ نیاز ندارید.

 

البته گاهی اوقات هم به لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری f/۲.۸ دارید.

 

لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری f/۲.۸ : جایزه نهایی

 

برای من غیرممکن است که بتوانم بگویم آیا همه عکاس‌ها به این لنز نیاز دارند یا نه ولی می‌دانم این لنز در موقعیت‌های مختلفی به کار می‌آید. این لنزهای حرفه‌ای برای موقعیت‌های مختلفی طراحی شده‌اند و پرتره‌ها یکی از آن‌ها هستند. اگر واقعا نمی‌توانید با ابزاری که در حال حاضر دارید، کار کنید و اگر لنزهای دیگری که در این مقاله گفتم نیازهای شما را برطرف نمی‌کند، پس ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری f/۲.۸ کار شما را راه می‌اندازد.

 

عکاسی پرتره

نیکون D750، لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری با دیافراگم f/۲.۸. عکس در فاصله کانونی ۲۰۰ میلی‌متری، با f/۳.۳ و در ۲۵۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

مواقع بسیاری وجود دارد که این لنزها از گزینه‌های دیگر بهتر عمل می‌کنند. اگر شما هم در این موقعیت‌ها قرار می‌گیرید، پس لنزهای ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری f ۲.۸ دقیقا همان چیزی هستند که دنبال آن هستید.

 

برای این موقعیت‌ها فوق‌العاده‌اند:

 

-برای سوژه‌های با سرعت بالا که بی‌حرکت نمی‌ایستند. یا به عبارتی، وقتی از بچه‌ها در فضای آزاد عکس‌برداری می‌کنید.

-پرتره‌های تمام قد با پس‌زمینه‌های تار

-سوژه‌هایی که دور هستند و برای دیدن آن‌ها باید زوم کنید

-عکس‌های گروهی که می‌خواهید کل خانواده را ببینید ولی پس‌زمینه تاری داشته باشید

-مردم در حال نزدیک شدن به دوربین، چه به صورت فردی و چه به صورت گروهی. می‌توانید یک جا بایستید و با نزدیک شدن آن‌ها فاصله کانونی خود را تنظیم کنید.

-پرتره‌های اکشن و در حال حرکت از بزرگسالان یا کودکان در حال ورزش کردن

-عکاس‌هایی که لنزهای همه‌کاره می‌خواهند تا به تغییر لنز و حمل دوربین‌های مختلف نیاز نداشته باشند.

 

راهنمای خرید لنز عکاسی پرتره

نیکون D750، لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری با دیافراگم f ۲.۸. عکس در فاصله کانونی ۱۴۰ میلی‌متری با f ۴ و در ۲۵۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

۷۰-۲۰۰ میلی‌متری f/۲.۸ همیشه هم یک لازمه نیستند ولی اگر ابزار دیگری نیاز شما را برطرف نمی‌کند، می‌توانند تفاوت زیادی ایجاد کنند. سنگین و گران هستند ولی نتایجی که به دست می‌دهند ارزشش را دارد. کافی‌ست بدانید چه می‌خواهید و برای چه چیزی می‌خواهید از آن استفاده کنید. همچنین باید توجه کنید که گاهی به توانایی یک لنز f/۲.۸ نیاز ندارید. در خیلی از مواقع با یک لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متر و f/۴ که قیمت کم‌تری دارد و نتایج خوبی به دست می‌دهد، کار شما راه می‌افتد.

 

لنز 70-200 کانن

نیکون D750، لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری با دیافراگم f/۲.۸. عکس در فاصله کانونی ۲۰۰ میلی‌متری با f/۴ و در ۱۸۰/۱ام ثانیه گرفته شده است.

 

دیگر گزینه‌ها هم می‌توانند انتخاب خوبی باشند. می‌توانید لنزهای ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری f ۲.۸ را در برندهای سیگما، تامرون و غیره هم با ۵۰-۷۵٪ قیمت خریداری کنید. ممکن است اتوفوکس سریعی نداشته باشند ولی برای اکثر عکاس‌های پرتره مناسب هستند.

 

نتیجه نهایی

 

امیدوارم این اطلاعات و عکس‌ها به شما در فهمیدن نحوه‌ی کار لنزهای مختلف کمک کرده باشند. معلوم است که لنز ۷۰-۲۰۰ میلی‌متری با f/۲.۸ لنز بی‌نظیری است ولی اگر موقعیت خود را بررسی کنید و راجع‌به نیازها و اهداف خود فکر کنید، ممکن است به این نتیجه برسید که لنز دیگری نیازهای شما را برطرف می‌کند. باید چیزی پیدا کنید که به کار شما بیاید؛ مهم نیست دیگران چه چیزی استفاده می‌کنند. تنها چیزی که اهمیت دارد این است که ابزار شما به گرفتن عکس‌هایی که می‌خواهید کمک کند.

3 دیدگاه

  • حبیب گفت:

    ممنون از توضیحات عالی و خودتون واقعا کاربردی هستند و جامع

  • لیدا گفت:

    سلام، من دیروز بالاخره لنز 70-200 نیکون رو بعد از مدتها تحقیق و خواندن مقاله های مختلف خریدم، میخوام بگم یه تجربه متفاوت و شگفت آوره و واقعا توصیه میکنم که تهیه اش کنید. لنز قبلی من 24-85 نیکون بود که خوب خیلی عکسای خوبی باهاش گرفتم و واقعا تجربه های بسیار خوب عکاسی باهاش داشتم، اما این واقعا متفاوته.

  • لیدا گفت:

    من واقعاااااااااا ازتون ممنونم که همه مطالب رو اینقدر خوب توضیح میدید. این خیلی کار ارزشمندیه و ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *