021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

آموزش اجرای تکنیک Dolly Zoom در تایم لپس

آموزش اجرای تکنیک Dolly Zoom در تایم لپس

شما می‌توانید از تکنیک Dolly Zoom یا Vertigo در عکاسی تایم لپس خودتان هم استفاده کنید تا یک توهم سه‌بعدی در مخاطب ایجاد کنید. برای اجرای این تکنیک به هیچگونه تجهیزات ویدیویی خاصی نیاز ندارید.

نحوه ایجاد افکت Vertigo در عکاسی تایم لپس

وسایل موردنیاز

  • دوربین
  • سه پایه
  • لنز زوم
  • تراز حبابی

1- یک سوژه با لبه‌های مشخص انتخاب کنید

شما در طول مدت عکاسی خیلی جابجا خواهید شد و به یک سوژه نیاز دارید که بتوانید با هر بار جابجایی به سادگی روی آن فوکوس کنید. این موضوع باعث خواهد شد تصویر شما همیشه پایدار باقی بماند.

تکنیک Dolly zoom در تایم لپس

تمامی سوژه‌ها برای اجرای تکنیک Dolly Zoom در عکاسی تایم لپس مناسب نیستند. برخی از سوژه‌های محبوبی که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید مردم و ساختمان‌ها هستند. شما می‌توانید کار خود را با ساختمان‌ها آغاز کنید زیرا لبه‌های مشخصی دارند.

2- دوربین را به یک سه پایه متصل کنید

تکنیک Dolly zoom در تایم لپس

سه پایه به شما کمک می‌کند تصاویری واضح و صاف بگیرید. در صورتی که روی دست عکاسی کنید ممکن است قادر نباشید تصاویر خود را به خوبی با هم تطابق دهید. استفاده از سه پایه زمان بیشتری از شما می‌گیرد اما تضمین خواهد کرد که به نتایج موفقیت‌آمیزی دسترسی خواهید داشت.

دوربین را باید به صورت هم سطح با چشم‌های خودتان قرار دهید تا راحت‌تر بتوانید در طول مدت عکاسی جابجا شوید. همچنین می‌توانید از یک تراز حبابی استفاده کنید تا مطمئن شوید عکس‌هایی که می‌گیرید کج نیستند. هر بار که یک قدم جلوتر می‌روید باید مطمئن شوید که حباب دقیقا در مرکز تراز قرار دارد.

3- استفاده از جدول راهنما برای اطمینان از ثبات تصاویر

تکنیک Dolly zoom در تایم لپس

دوربین را روی حالت Live View قرار دهید و جدول راهنما را هم روشن کنید. با این کار چند خط عمودی و افقی روی صفحه نمایش دوربین ظاهر خواهند شد. شما می‌توانید از این خطوط استفاده کنید تا هر بار که یک قدم جلوتر می‌روید تصاویر خودتان را روی هم قرار دهید.

پس از اینکه یک سوژه انتخاب کردید، یکی از لبه‌های آن را انتخاب کنید و آن را با خطوط راهنما هم راستا کنید. این خط هر بار که مکان ایستادن خود را تغییر دهید به عنوان راهنمای شما عمل خواهد کرد و با استفاده از آن می‌توانید مطمئن شوید که در تمامی عکس‌ها سوژه در یک جای تصویر قرار دارد.

4- چند عکس تست بگیرید تا مطمئن شوید تکنیک کار می‌کند

تکنیک Dolly Zoom ممکن است در لوکیشن‌های مختلف برای عکاسی تایم لپس جواب ندهد. شما باید ابتدا مطمئن شوید که عناصر کافی در اطراف شما قرار دارند تا بتوانید از این تکنیک زوم استفاده کنید. شما می‌توانید با روشی که در ادامه مشاهده می‌کنید چند عکس تستی بگیرید. در صورتی که افکت موردنظر داخل صفحه نمایش دوربین عملکرد خوبی داشته باشد، روی مانیتور کامپیوتر هم عملکرد خوبی خواهد داشت.

[relatedpost post=”102807″]

5- یک قدم جلو بروید، زوم را افزایش یا کاهش دهید و عکس بگیرید

مطمئن شوید که دوربینتان تراز است و خطوط راهنما نیز به صورت کامل با سوژه‌ی شما هم راستا هستند و یک عکس بگیرید.

یک قدم رو به جلو بروید و دوباره مطمئن شوید که همه چیز سر جای خودش قرار دارد. اکنون کمی مقدار زوم دوربین را کاهش دهید. شما می‌توانید از اتوفوکوس استفاده کنید تا سوژه همیشه در فوکوس باشد.

تکنیک Dolly zoom در تایم لپس

برای اینکه افکت نامحسوس‌تری داشته باشید مطمئن شوید که فقط کمی مقدار زوم را کاهش می‌دهید. همچنین می‌توانید مقدار زوم را افزایش دهید و از سوژه دورتر شوید تا به افکت مشابه برسید. (احتمالا برای شروع با روش دوم راحت‌تر باشید).

دوباره یک قدم رو به جلو بروید، نگاهی به تراز خودتان بیاندازید، کمی مقدار زوم را کاهش دهید و یک عکس دیگر بگیرید. همیشه باید مطمئن شوید که سوژه به شکل همراستا را خطوط راهنما قرار دارد.

6- 24 تا 30 عکس با همین روش بگیرید

در مورد تعداد عکس‌هایی که باید بگیرید هیچگونه قانون سفت و سختی وجود ندارد بلکه تعداد عکس‌ها کاملا به این بستگی دارد که می‌خواهید ویدیوی نهایی چند دقیقه باشد.

برای مثال تصور کنید به 24 فریم بر ثانیه در یک فیلم 10 ثانیه‌ای نیاز دارید. برای انجام این کار شما باید حداقل 240 عکس مختلف بگیرید. نرخ فریم به اولویت‌های ویدیویی شما بستگی دارد و در صورتی که فقط می‌خواهید تمرین کنید، نیازی به نگرانی بابت این موضوع نخواهید داشت.

حداقل تعداد تصاویری که باید بگیرید 24 عکس است. در یک ویدیو با نرخ فریم 24fps با این تعداد عکس شما یک فیلم یک دقیقه‌ای خواهید داشت. در صورتی که تازه شروع کرده‌اید این مقدار برای شروع کافی است. هرچقدر بیشتر تمرین کنید، می‌توانید ویدیوهای تایم لپس طولانی‌تری ایجاد کنید.

[relatedpost post=”136965″]

7- اصلاح رنگ تصاویر در لایتروم

قبل از اینکه تصاویر خودتان را به یک ویدیو تبدیل کنید، شما می‌توانید رنگ آن‌ها را در نرم‌افزارهایی مثل لایتروم اصلاح کنید. استفاده از لایتروم به خاطر توانایی ادیت دسته‌ای آن توصیه می‌شود. این بدین معنی است که شما می‌توانید تمامی تصاویر خودتان را فقط با یک کلیک ادیت کنید.

در صورتی که نور در تمامی تصاویر شما برابر است شما می‌توانید در چند ثانیه تمامی تصاویر خودتان را ادیت کنید. روی یک عکس کلیک کنید و تنظیمات آن را تغییر دهید. شما می‌توانید کنتراست، اشباع رنگ و وضوح تصاویر خودتان را بهبود ببخشید. همچنین می‌توانید از حالت‌های پیشفرض لایتروم نیز استفاده کنید تا یک احساس خاص به تمامی تصاویر خودتان ببخشید.

پس از اتمام می‌توانید تمامی تنظیمات را کپی کرده و آن‌ها را روی تمامی تصاویر Paste کنید.

همچنین می‌توانید تمامی تصاویر خود را در ماژول Quick Develop نیز ادیت کنید. تمامی عکس‌ها را در ماژول Library انتخاب کنید. اکنون می‌توانید پنل Quick Develop را در سمت راست پنجره‌ی لایتروم مشاهده کنید. از این قسمت می‌توانید تمام تصاویر خود را به صورت یکجا ادیت کنید.

پس از اتمام ادیت هم تمامی تصاویر خود را داخل ماژول Library ادیت کنید.

8- وارد کردن تصاویر داخل نرم‌افزار ادیت ویدیو و تثبیت آن‌ها

تکنیک Dolly zoom در تایم لپس

آخرین قدم برای اجرای تکنیک Dolly Zoom در عکاسی تایم لپس ادیت ویدیو است. شما حداقل 24 عکس دارید که می‌خواهید آن‌ها را به یک ویدیوی نرم تبدیل کنید. برای انجام این کار می‌توانید از نرم‌افزارهای ادیت ویدیو مثل پریمیر استفاده کنید.

اکثر ادیتورهای ویدیویی یک تثبیت‌کننده‌ی Warp دارند. این ابزار کمک می‌کند حرکات نرم‌تری داخل ویدیوی خودتان ایجاد کنید. از این ابزار برای حذف لرزش و حرکات واضح در تصاویر خودتان استفاده کنید.

در صورتی که قدم قبلی را نادیده گرفته‌اید هم می‌توانید از اینجا رنگ ویدیوی خودتان را اصلاح کنید. افترافکت قابلیت‌های خیلی خوبی دارد که می‌توانید با استفاده از آن‌ها ویدیوی خودتان را بهبود ببخشید.

پس از اتمام می‌توانید از ویدیوی خودتان خروجی بگیرد و آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

Dolly Zoom به چه معناست؟

Dolly Zoom اسم یک تکنیک سینمایی است. برای اجرای این تکنیک شما باید همزمان که به سمت سوژه حرکت می‌کنید، مقدار زوم دوربین را هم کاهش دهید. همچنین می‌توانید از سوژه دور شوید و روی آن زوم کنید.

نحوه کار تکنیک Dolly Zoom چگونه است؟

تکنیک Dolly Zoom به لطف لنزهای زوم کاربرد دارد. شما باید همزمان با حرکت دوربین مقدار زوم را کاهش یا افزایش دهید. این کار باعث خواهد شد که سوژه سر جای خودش بماند اما تمامی اجزای دیگر صحنه تغییر کنند.

جمع‌بندی

تکنیک Dolly Zoom یک افکت محبوب در صنعت فیلم‌سازی است. این تکنیک یک روش خیلی خوب برای جلب توجه به پرسپکتیو و سورئال به نظر رسیدن یک سوژه‌ی روزمره است.

شما می‌توانید با استفاده از یک لنز زوم تکنیک Dolly Zoom را در عکاسی تایم لپس هم بازسازی کنید. یک قدم رو به جلو حرکت کنید، مقدار زوم را کمی کاهش دهید و یک عکس بگیرید. هرچقدر این کار را بیشتر تکرار کنید، ویدیوی نهایی هم طولانی‌تر خواهد بود. با تمرین این تکنیک مربوط به فیلم‌سازی می‌توانید ویدیوهای تایم لپس فراموش نشدنی‌ای خلق کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *