021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

از اطلاعات عکس های خود غافل نشوید

از اطلاعات عکس های خود غافل نشوید

درن روس نویسنده و طراح چند سایت مربوط به عکاسی می‌گوید: هنگامی که سایتم را طراحی کردم قول دادم که تمام تلاشم را انجام دهم تا این سایت را تا آنجایی که ممکن است از مطالبی که نیاز به دانش فنی دارد دور کنم. این جمله را مد نظر داشته باشید، امروز می خواهم از یک اصطلاحی استفاده کنم که شک دارم اغلب عکاس های مبتدی با آن آشنایی داشته باشند.اگزیف عکس

 

یک مفهوم اساسی و بسیار مفید.

 

واژه ای که امروز می خواهم آن را معرفی کنم “EXIF” است.

 

EXIF مخفف “Exchangeable Image File” (فایل تصویری قابل تعویض) است و اطلاعاتی است که دوربین به همراه فایل عکس ذخیره می کند تا اطلاعاتی را درباره ی آن در اختیار شما قرار دهد. این اطلاعات هنگامی که در فرمت JEPG (یا TIFF) عکاسی کنید ذخیره می شوند. تقریباً همه ی دوربین هایی که تولید می شوند از EXIF پشتیبانی می کنند و چه شما بدانید و یا ندانید دوربین شما این اطلاعات را در فایل عکس های شما ذخیره می کند.

 

شاید بهترین راه برای صحبت در مورد این موضوع، نمایش اطلاعات EXIF ذخیره شده به همراه یک عکس باشد. عکس اینجاست:

 

عکس با اگزیف

 

 

اطلاعات EXIF که به همراه عکس ذخیره شده اند را می توان به روش های مختلفی بهدست آورد.

  • اولاً اگر تصویر در کارت حافظه ی دوربین من ذخیره شود، می توانم آن ها را در همین جا مشاهده کنم. در دوربین کانن DSLR خودم، در حالی که در حالت بازبینی تصویر هستم، اطلاعات را با زدن دکمه “info” به نمایش در می آورم. این کار آرایه ای از اطلاعات تصویر، شامل سرعت شاتر، دیافراگم، تاریخ و زمان گرفتن عکس و غیره را در اختیار من قرار می دهد.

 

  • راه دیگری که برای دیدن اطلاعات EXIF عکس ها وجود دارد این است که آن ها را بر روی کامپیوتر ذخیره کنید سپس بر روی آن ها راست کلیک کنید و ‘properties’ را انتخاب نمایید. (اگر از Macاستفاده می کنید بر روی ‘get info’ کلیک کنید). در اینجا نتیجه ی حاصل بر روی این تصویر را می بینید. با انجام این کار تمامی اطلاعات EXIFنمایش داده نمی شود اما برخی از اطلاعات پایه ای خوب، ارائه می شود.

 

Taken by: Carey Rose
Camera: Canon EOS 5D Mark IV
Lens: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM
160 mm, 1/800 sec, f/8, ISO 100, -0.33 EV
6,720 × 4,480 (30.1 MP)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • آخرین روشی که برای نمایش اطلاعات EXIF وجود دارد و می خواهیم در ادامه آن را بیان کنیم، استفاده از یک نرم افزار ویرایشگر تصویر است. من از نرم افزار Photoshop استفاده می کنم بنابراین در این نرم افزار به منوی ‘File’ می روم و سپس ‘File Info’ را انتخاب می کنم. انجام این کار به من این توانایی را می دهد که دو نوع از اطلاعات را درباره ی تصویر مشاهده کنم که عبارتند از ‘general’ و ‘EXIF’. هنگامی که ‘EXIF’ را انتخاب کنم با اطلاعات زیر مواجه خواهم شد:

 

هم اکنون می توانید برخی از اطلاعات موجود درباره ی تصویر گرفته شده را ببینید. در دوربینی که من از آن استفاده کرده ام این اطلاعات عبارتند از وضوح، تاریخ و زمان ثبت عکس، سرعت شاتر، ISO، دیافراگم، و اگر لغزاننده را به پایین حرکت دهم، حتی فاصله ی کانونی که استفاده کرده ام (105mm) را نیز ببرای من نمایش می دهد.

ممکن است شما از دوربین و نرم افزار ویرایشگر تصویر دیگری استفاده نمایید که این بدان معنا است که ممکن است اطلاعات EXIF که می بینید متفاوت باشد (دوربین های قدیمی تر اطلاعات کمتری را ذخیره می کنند) اما بیشتر اطلاعات پایه ای عکاسی را برای عکس خود به دست خواهید آورد.

اطلاعات EXIF به دلایل مختلفی مفید هستند، مهم ترین آن ها این است که عکاس می تواند این اطلاعات را در عکس های مختلف بررسی کند و نقاط ضعف و قوت خود را در آن ها بیابد.

برای مثال من می توانم به اطلاعات عکس خود نگاه کنم و با خود فکر کنم که “ای کاش از عمق میدان بزرگتری استفاده کرده بودم تا به غیر از دست ها صورت را نیز در فوکوس قرار داده بودم” سپس می توانم به دیافراگم نگاه کنم که مقدار آن f/4.0 است و برای عکس بعدی اگر می خواهم که عمق میدان بزرگتری داشته باشم باید از دیافراگم کوچکتری (f/5.6 یا بیشتر) استفاده کنم. به صورت مشابه می توانم به ISO نگاه کنم و با خود فکر کنم که دانه ای (grainy) است و نتیجه را برای 400 بررسی کنم و در نهایت شاید تصمیم بگیرم که آن را به 200 بر گردانم.

شاید اطلاعات EXIF چیزی نباشد که بخواهید برای هر عکس آن را بررسی کنید اما به خصوص هنگامی که تازه شروع به عکاسی دیجیتال کرده اید، این ویژگی مفید به شما کمک می کند که اطلاعاتی را در ذهن داشته باشید و با استفاده از آن ها کیفیت عکاسی خود را ارتقاع دهید.

اگزیف عکس

Taken by: Carey Rose Camera: Canon EOS 5D Mark IV Lens: Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM 160 mm, 1/800 sec, f/8, ISO 100, -0.33 EV 6,720 × 4,480 (30.1 MP)

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه