دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • لوازم جانبی موبایل

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

عکاسی محیط زیست؛ ثبت زیبایی و نگرانی‌ها

تکنیک و ترفند
عکاسی محیط زیست؛ ثبت زیبایی و نگرانی‌ها

هدف عکاسی محیط زیست بیان‌ یک داستان از محیط‌زیست با عکس‌گرفتن است. بااین‌حال عکاسی محیط زیست تمرکز ویژه‌ای بر نگرانی‌های طبیعت دارد. به‌همین‌دلیل پیام‌های مهمی را  منتقل می‌کند. در این مقاله تاثیر عکاسی بر محیط زیست، تکنیک‌‌های مدرن و سنتی مستند در عکاسی محیط زیست و تجهیزات عکاسی محیط زیست را بررسی می‌کنیم. 

تاثیر عکاسی بر حفاظت از محیط زیست

عظمت طبیعت همیشه موجب شگفتی انسان می‌شود. از تصویر جنگل‌های انبوه و دشت‌های پهناور تا تصویر یک قطره روی برگ. برای همین، طبیعت همیشه حرف‌هایی برای گفتن دارد که نمی‌توان از آن  دست کشید. بااین‌حال در کنار این مسائل، عکاسی محیط زیست اثر زیادی بر برداشت و نگاه ما به محیط‌زیست دارد.

تاثیر عکاسی بر حفاطت از محیط زیست
عکس‌ها می‌توانند زیبایی‌های طبیعت را به تصویر بکشند، شکنندگی اکوسیستم‌ها را نشان دهند و پیامدهای مخرب فعالیت‌های انسانی را به نمایش بگذارند.

در قرن گذشته ما شاهد تخریب محیط زیست بوده‌ایم که از بین این موارد می‌توان به ناپدید‌شدن جنگل‌ها  اشاره کرد. این تصاویر برداشت ما را نسبت به محیط‌زیست تغییر می‌دهند. این‌که چگونه زمینی که همیشه به ساکنانش خدمت می‌کرده، توسط انسان تخریب شده است. بنابراین، نقش عکاسی محیط زیست در این وضعیت پررنگ می‌شود.

عکاسان محیط زیست وظیفه دارند، از این لحظه‌ها عکس بگیرند و داستان‌هایی را بیان کنند که بدون‌شرح منظور را برسانند. با این حال عکاسی محیط ‌زیست فقط بر طبیعت تمرکز ندارد، بلکه به نحوه تعامل بشر با طبیعت اشاره می‌کند.

تأثیر عکاسی بر حفاظت از محیط زیست

مقاله مرتبط: تأثیر عکاسی بر حفاظت از محیط زیست

دلایل موثر بودن عکاسی محیط زیست

به ‌طور کلی به دلایل زیر عکاسی از محیط زیست تاثیرات مثبتی دارد.

  1. یک عکس می‌تواند در لحظه کوتاهی پیام و مفاهیم را در اسرع وقت منتقل کند؛ چون درصد بالایی از یادگیری توسط بینایی صورت می‌گیرد. بنابراین، داستان‌گویی از راه عکاسی بهترین راه برای  بیان معضل‌های محیط‌زیست به‌شمار می‌آید.
  2. به‌صورت‌کلی تفسیر حقایق و داده‌ها برای مغز انسان کار آسانی نیست؛ ولی ترکیب حقایق با تصاویر اثرگذاری حقایق را بیشتر می‌کند.
  3. عکاسی ابزاری ضروری در تحقیقات علمی محسوب می‌شود؛ چون عکاسی طبیعت باعث  می‌شود، محققان تغییرات مناظر را بهتر بررسی کنند؛ علاوه‌براین باعث بررسی بیشتر نحوه زندگی گونه‌های در خطر انقراض نیز می‌شود. پس عکاسی طبیعت بینش‌های زیادی را به دانشمندان و مردم عادی منتقل می‌کند.
  4. در عصر امروز، ‌اشتراک‌گذاری عکس‌ها بسیار آسان‌تر از گذشته انجام می‌شود.

تکنیک های مدرن مستند در عکاسی محیط زیست چیست؟

در این جا برخی ازتکنیک‌های مستندسازی که در عکاسی محیط زیست به‌کار می‌آیند را بررسی می‌کنیم.

ثبت حقایق و واقعیات؛ نوشتن و بیان کردن

عکاسی مستند تلاش می‌کند، دنیا را به‌همان‌گونه که هست، ثبت کند. به‌همین‌خاطر تحقیق و مصاحبه در آن جایگاه ویژه‌ای دارد؛ زیرا، هر چه عکس‌ها به حقایق ناگفته نزدیک‌تر باشند، اثر بیشتری بر مخاطب می‌گذارند. به‌همین‌دلیل عکاسان درباره عکس‌هایی می‌گیرند، می‌نویسند و همچنین آن را برای بقیه توضیح می‌دهند.

ثبت-حقایق-و-واقعیات محیط زیست؛-1 ثبت نگرانی‌ها در محیط زیست ثبت نگرانی‌های موجود در محیط زیست عکاسی از نگرانی‌های موجود در محیط زیست ثبت نگرانی‌های موجود در طبیعت ثبت نگرانی‌های موجود در طبیعت عکاسی از آسیب‌های محیط زیست ثبت کردن نگرانی‌های موجود در محیط زیست ثبت نگرانی‌ها در محیط زیست
arrow
arrow

صبر پیشه کردن؛ افزایش همدلی

در تکنیک مستندسازی عکاس باید صبر زیادی داشته باشد. بنابراین، قبل از عکاسی، باید زمانی را برای سپری‌کردن در محیط اختصاص دهد، همچنین خود را با محیط سازگار کند و سعی کند مهارت همدلی را در خود افزایش دهد.

صبر پیشه کردن در عکاسی از محیط زیست
به دست آوردن عکس‌های ناب و تاثیرگذار از طبیعت، اغلب مستلزم گذراندن زمان طولانی در محیط‌های طبیعی و انتظار برای ثبت لحظات مناسب است.

کمک از مترجمان و دانشجویان؛ برای ارتباط

گاهی در محیط‌هایی عکاس با تفاوت‌های فرهنگی مواجه می‌شود. به‌همین‌خاطر امکان دارد با محیط و مردم خوب ارتباط برقرار نکند. راه‌حل‌های زیادی درباره این مسئله وجود دارد که یکی از آن‌ها کارکردن با مترجمان محلی است؛ زیرا، اگر عکاس با زبان یا گویش منطقه آشنایی نداشت، مترجمان در این زمینه کمک می‌کنند.

بدین‌صورت با این تکنیک‌ها می‌توانید عکس‌های الهام‌بخش و تاثیرگذاری از محیط‌زیست ثبت کنید.

عکاسی و حفاظت از محیط زیست

مقاله مرتبط: عکاسی و حفاظت از محیط زیست

جشنواره عکس نورنگار

تکنیک های سنتی مستند در عکاسی محیط زیست چیست؟

از نیمه اول قرن نوزدهم، یعنی از زمانی‌که دوربین عکاسی اختراع شد، عکاسان از رویدادهای مختلفی مانند جنگ‌ها عکس می‌گرفتند. همچنین عکاسان در سفرهای اکتشافی خود شروع به عکاسی از طبیعت کردند. در این مرحله بود که ژانر عکاسی طبیعت به‌وجود آمد.

مستند در عکاسی محیط زیست
برای ثبت مناظر طبیعی، باید از نور مناسب، ترکیب‌بندی صحیح و تکنیک‌های مختلف عکاسی مانند نوردهی طولانی و عکاسی پانوراما استفاده کنید.

اما در اواخر قرن نوزدهم وقتی فلاش در دوربین اختراع شد، عکاسان تلاش می‌کردند تا با استفاده از سایه و نور ایجاد‌شده در اثر فلاش به زوایای تیره ‌و تار و نابه‌سامان زندگی مردم  بپردازند. از طرفی این تکنیک بیش از بیش در عکاسی محیط زیست نیز وارد شد.

با این حال در گذشته مشکلات محیط زیستی به آن صورت وجود نداشت؛ برای همین، عکاسی محیط زیست در آن دوره بیشتر درباره زیبایی‌ها و شگفتی‌های طبیعت بود تا نگرانی‌های محیط‌زیست؛ بنابراین، تکنیک قدیم بیشتر بر این اساس بود تا پیامدها و درس‌های آن.

نحوه انتخاب سوژه در عکاسی محیط زیست

هنگام عکس‌گرفتن از محیط زیست یا طبیعت باید سعی کنیم بر روی صحنه کوچکی از محیط متمرکز شویم، چون صحنه‌ها یا سوژه‌های بزرگ ممکن است منظورمان را به‌درستی منتقل ندهد. علاوه‌بر این ممکن است بیننده با آن ارتباط برقرار نکند.

پس بهتر است سوژه را از کل منظره جدا و آن را برجسته کنید. درواقع سوژه را در مرکز عکس قرار دهید و از هر چیزی که در اطراف آن قرار دارد، برای انتقال احساس خود استفاده کنید. همچنین برای این کار می‌توانید سوژه را در پس زمینه تصویر قرار دهید.

نحوه انتخاب سوژه نحوه انتخاب سوژه ثبت زیبایی‌های محیط زیست ثبت و مستند کردن لحظات زیبای محیط زیست ثبت زیبایی‌های محط زیست ثبت زیبایی‌های محیط زیست ثبت زیبایی‌های محیط زیست ثبت زیبایی‌های محیط زیست
arrow
arrow

اگر سوژه موردنظر شما گیاه یا حیوان است، باید اطلاعات کاملی از آن گیاه یا حیوان کسب کنید. برای مثال اگر سوژه مورد‌نظر شما یک پرنده مهاجر محسوب می‌شود، در این صورت باید الگوی مهاجرت و زمان فعالیت آن پرنده را پیدا کنید تا در زمان و مکان مناسبی از پرنده عکس بگیرید. بنابراین، کسب اطلاعات از سوژه‌ها در عکاسی طبیعت اهمیت زیادی دارد.

عکاسی روایی محیط زیست

عکاسی روایی محیط زیست یک شاخه از عکاسی است که داستان‌ها و تجربیات مرتبط با محیط زیست را روایت می‌کند. این سبک از عکاسی علاوه بر نشان دادن زیبایی‌های طبیعت، پیام‌هایی را درباره اهمیت حفاظت از محیط زیست منتقل می‌کند که این خود مستلزم تکنیک‌مند بودن عکاس در این رشته است. نقش انسان در حفظ محیط زیست با روایت‌گری و تصویر کردن تغییرات آب‌وهوایی و زیست محیطی در اقلیم مختلف مشخص می‌شود. استفاده از نور، رنگ، عناصر طبیعی و حتی انسان در ایجاد داستان و قصه‌گویی نقش بسزایی دارد که به‌طورمستقیم یا غیرمستقیم به موضوعاتی مانند حفاظت از گونه‌های نادر و تغییرات اقلیمی می‌پردازد.

تأثیر عکاسی بر حفاظت از محیط زیست

مقاله مرتبط: تأثیر عکاسی بر حفاظت از محیط زیست

تجهیزات عکاسی محیط زیست

در این بخش برخی از تجهیزات موردنیاز در عکاسی محیط زیست را معرفی می‌کنیم.

دوربین؛ حیاتی ترین وسیله

هیچ عکاسی بدون دوربین معنا ندارد. در بازار دوربین‌ها با قیمت‌های مختلفی وجود دارند، با این وجود اگر نمی‌خواهید تصاویر بزرگی را چاپ کنید، دوربین‌های ارزان‌قیمت هم برای این کار مناسب هستند؛ بنابراین، انتخاب دوربین به بودجه شما بستگی دارد. ولی دوربین موردنظر شما حداقل باید 16 مگاپیکسل باشد. بااین‌حال اگر بودجه بیشتری داشتید، دوربین 32 مگاپیکسل هم گزینه عالی محسوب می‌شود.

دوربین مناسب عکاسی محیط زیست
انتخاب دوربین مناسب در عکاسی محیط زیست از کلیدی‌ترین اقدامات برای شروع به شمار می‌رود.

سه پایه؛ برای تنظیمات آسان

برخی از عکاسان محیط زیست به سه‌پایه اعتقادی ندارند، اما داشتن آن خالی از لطف نیست؛ چون با استفاده از سه‌پایه عملکرد ISO بالاتری را به‌دست می‌آوریم؛ علاوه‌بر این برخی از تکنیک‌های تخصصی پس‌پردازش مانند میانگین‌گیری تصویر را بهتر می‌توان انجام داد.

سه‌پایه برای عکاسی در محیط زیست
استفاده از سه پایه به شما زمان کافی می‌دهد تا ترکیب بندی عکس خود را به دقت تنظیم کنید و از تمام جزئیات صحنه استفاده کنید.

تنظیمات دوربین را نیز آسان‌تر می‌توان انجام داد. با این حال در صورت خرید سه‌پایه بهتر است سر سه‌پایه را نیز تهیه کنید؛ چون بدون آن نمی‌توانید از سه‌پایه استفاده کنید.

لنزهای پهن و تله فوتو؛ برای عکس های بهتر

لنزهای پهن که چیزی حدود 24 میلی‌متر هستند که جزو محبوب‌ترین لنزها بین عکاسان به‌شمار می‌روند؛ زیرا، با این لنزها عکس‌های بیشتری را می‌توان در یک شات گرفت. با لنزهای تله‌فوتو  از مناظر یا سوژه‌های دور عکس‌های بهتری می‌توان ثبت کرد. بااین‌حال شما از لنز معمولی در محدوده 28  تا 70 میلی‌متر هم می‌توانید استفاده کنید.

لنزهای پهن و تله فوتو؛ برای عکس های بهتر
اگر قصد عکاسی از مناظر طبیعی یا سوژه‌های نزدیک را دارید، لنز پهن انتخاب مناسب‌تری است اما اگر قصد عکاسی از حیات وحش یا سوژه‌های دور را دارید، لنز تله فوتو را انتخاب کنید.

اسلاید گره پارانوما؛ در صورت علاقه

اگر به عکاسی پارانوما با لنزهای زاویه باز علاقه دارید، پس این اسلاید به شما توصیه می‌شود؛ زیرا، با استفاده از این اسلاید دوربین را سریع‌تر در سه‌پایه می‌توان تراز کرد.

فیلتر پولاریزه کننده؛ بهبود عکس

فیلتر پولاریزه کننده انعکاس عکس‌های شما را به حداقل می‌رساند، همچنین باعث بهبود ظاهر شاخ و برگ و آب در عکس‌ها می‌شود.

فیلتر پولاریزه کننده؛ بهبود عکس
فیلتر پولاریزه با مسدود کردن نورهای پلاریزه شده، می‌تواند به شما در ثبت عکس‌های زیباتر و باکیفیت‌تر از مناظر طبیعی کمک کند.

باتری های زاپاس و کارت های حافظه

حداقل دو باتری دوربین زاپاس و یک کارت حافظه جانبی همراه داشته باشید، چون ممکن است، وسط عکاسی باتری دوربین شما تمام شود یا حتی کارت حافظه خود را فراموش کنید. بنابراین، با داشتن این وسایل ضرر نخواهید کرد.

باتری های زاپاس و کارت های حافظه
در عکاسی طبیعت، ممکن است تعداد زیادی عکس در طول روز گرفته شود. به همین دلیل، داشتن کارت‌های حافظه با ظرفیت بالا برای ذخیره سازی عکس‌ها ضروری است.

جشنواره عکس نورنگار

در پایان

عکاسی محیط زیست نحوه تعامل انسان  با محیط‌زیست را نشان می‌دهد. برای همین پیام‌های زیادی در آن وجود دارد. از معروف‌ترین پیام‌های آن می‌توان به معضل‌های محیط‌زیست اشاره کرد. با این وجود تکنیک‌ های مستند ‌سازی سنتی و مدرن نقش زیادی در عکاسی محیط زیست دارند. چون در هر دو عکاسی به حقایق تمرکز ویژه‌ای می‌شود.

اگر می‌خواهید عکاسی محیط زیست را شروع کنید، بهتر است ابتدا وسایلی مثل دوربین، سه‌پایه، لنز و فیلتر پولاریزکننده را خریداری کنید.

شیدا ندایی

نویسنده : شیدا ندایی

عکاسی و ترجمه، دو بال پرواز من برای به تصویر کشیدن دنیای ذهنم هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *