021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

8 تکنیک ادیت عکس که باید یاد بگیرید

8 تکنیک ادیت عکس که باید یاد بگیرید

حتی برای ظاهر کردن عکس‌های آنالوگ هم باید تغییرات خیلی زیادی در نوردهی تصویر انجام شود (حتی اگر شما آن‌ها را انجام ندهید!). بنابراین یادگیری این تکنیک های ضروری ادیت عکس باعث خواهد شد عکس‌های معمولی شما به تصاویر فوق‌العاده‌ای تبدیل شوند.

1- کراپ

اولین تکنیک ضروری ادیت عکس که باید بلد باشید کراپ کردن است زیرا مطمئنا دوست ندارید برای ادیت بخش‌هایی از عکس خودتان که قصد ندارید از آن‌ استفاده کنید وقت بگذارید. اما دقیقا کراپ چیست؟ اینطور به آن فکر کنید: وقتی که می‌خواهید عکس افراد خانواده‌ی خودتان را داخل کیف پولتان نگه دارید، معمولا قسمت‌های اضافی آن را حذف می‌کنید و مهم‌ترین بخش عکس را نگه می‌دارید. شما بخش‌های اضافی عکس را حذف می‌کنید تا مطمئن شوید که تصویر شما به بهترین شکل ممکن دیده می‌شود.

دلایل زیادی برای کراپ کردن یک عکس وجود دارد. با این کار جزئیات ناخواسته عکس را حذف می‌کنید، ترکیب‌بندی نهایی عکس را تقویت می‌کنید و نسبت ابعاد آن را تغییر خواهید داد. جزئیات ناخواسته‌ی تصویر می‌تواند هر چیزی باشد که شما دوست ندارید داخل عکستان وجود داشته باشد. برای مثال ممکن است چیزی داخل عکس شما وجود داشته باشد که حواس بیننده را از آن پرت می‌کند. با استفاده از ابزار کراپ می‌توانید به راحتی این مشکل را برطرف کنید.

ترکیب‌بندی نیز روشی است که شما تصویر خودتان را کادربندی کرده‌اید. چه چیزهایی داخل پس زمینه، میان زمینه و پیش زمینه عکس شما وجود دارد؟ آیا سوژه در مرکز کادر قرار دارد و یا در یک طرف آن قرار گرفته است. در اینجا به کراپ به عنوان یک ابزار نامرئی که توجه بیننده را به سمت اجزای مهم تصویر هدایت می‌کند فکر کنید. با استفاده از این ابزار می‌توانید به ترکیب‌بندی مدنظر خودتان برسید.

تکنیک های ضروری ادیت عکس

همچنین از کراپ می‌توانید برای تغییر نسبت ابعاد عکس خودتان هم استفاده کنید. به زبان ساده نسبت ابعاد یعنی تناسب طول و عرض تصویر. برای مثال نسبت عرض تصویر با طول آن چقدر است؟ با استفاده از کراپ می‌توانید تناسب ابعاد تصاویر خودتان را به خوبی تنظیم کنید. برای مثال در صورتی که قصد دارید عکس خودتان را در اینستاگرام آپلود کنید، نسبت ابعاد آن باید 1:1 یا مربعی باشد.

[relatedpost post=”73089″]

2- تغییر ابعاد عکس

تغییر ابعاد یکی دیگر از تکنیک های ضروری ادیت عکس می‌باشد. ممکن است برای شما سوال باشد که چرا باید ابعاد عکس خودم را تغییر دهم؟ دوربین‌های امروزی خیلی پیشرفته هستند و عکس‌هایی با میلیون‌ها پیکسل ثبت می‌کنند. به همین خاطر این عکس‌ها ابعاد بسیار بزرگی دارند و در صورتی که بخواهید تصاویر خودتان را در سطح وب آپلود کنید، باید ابعاد آن‌ها را کاهش دهید. پلتفرم‌هایی مثل فیسبوک ابعاد عکس‌ها را بسته به نیاز خودشان کاهش می‌دهند. این کار هم رزولوشن و هم کیفیت عکس را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برای کنترل بیشتری روی این موضوع داشته باشید، بهتر است قبل از آپلود عکس، ابعاد آن را با استفاده از نرم‌افزارهای ادیت عکس تغییر دهید.

اما موضوعی که وجود دارد این است که خیلی از مردم تغییر ابعاد را با کراپ کردن اشتباه می‌گیرند و دقیقا نمی‌دانند که چه زمانی باید از کدام ابزار استفاده کنند. با وجود کراپ بخش‌هایی از عکس شما را حذف می‌کند اما تغییر ابعاد اینگونه نیست. تغییر ابعاد یا Resize به زبان ساده ابعاد عکس شما را تغییر می‌دهد تا کوچک‌تر یا بزرگ‌تر شود. می‌توانید از ابزارهای تغییر ابعاد عکس به همراه کراپ استفاده کنید تا دقیقا به ابعاد چاپی که مدنظرتان قرار دارد برسید.

البته زمانی که می‌خواهید ابعاد تصاویر خودتان را تغییر دهید باید همیشه مراقب باشید. زیاده‌روی در تنظیم طول و عرض تصویر ممکن است باعث شود عکس شما کشیده شود و یا جزئیات خودش را از دست بدهد. بهترین روش برای جلوگیری از این اتفاق این است که نسبت ابعاد تصویر خودتان را قفل کنید. با این کار طول و عرض تصویر شما نسبت به یکدیگر تغییر خواهند کرد. به بیانی دیگر در صورتی که طول عکس خودتان را تغییر دهید، عرض آن نیز به نسبت تغییر خواهد کرد و باعث خواهد شد تمام عکس متعادل به نظر برسد.

همچنین نباید ابعاد تصاویری که رزولوشن کافی ندارند را هم بیش از اندازه افزایش دهید زیرا این کار باعث خواهد شد به یک عکس تار برسید که مطمئنا نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

[relatedpost post= “130187”]

3- درک نوردهی

تکنیک های ضروری ادیت عکس

از عبارت نوردهی خیلی در عکاسی استفاده می‌شود اما این عبارت به چه معناست؟ به زبان ساده نوردهی تعیین کننده‌ی این است که عکس شما تا چه اندازه تاریک و یا روشن خواهد بود. اما در زمان عکاسی رسیدن به نوردهی درست ممکن است کار خیلی سختی باشد و برای دسترسی به آن باید تعادل را بین دیافراگم، ایزو و سرعت شاتر حفظ کنید. به بیانی دیگر مقدار نوری که وارد دوربین خواهد شد، حساسیت سنسور دوربین به نور و مدت زمان نوردهی همگی روی روشنایی و تاریکی عکس شما تاثیرگذار هستند. خبر خوب اینکه اگر از نوردهی عکس خودتان رضایت ندارید، می‌توانید با استفاده از ابزارهای موجود در نرم‌افزارهای ادیت عکس عناصر مختلف مربوط به نوردهی را تغییر دهید. برخی از عناصری که برای تغییر نوردهی عکس خودتان می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید عبارتند از: روشنایی، کنتراست، هایلایت‌ها، سایه‌ها و…. در ادامه هر کدام از این موارد را به صورت جداگانه بررسی خواهیم کرد:

روشنایی (Brightness): این عنصر تعیین کننده‌ی این خواهد بود که تصویر شما تا چه اندازه روشن یا تیره است. تصاویری که خیلی روشن و یا خیلی تیره باشند کنتراست و تعادلی که یک عکس خوب باید داشته باشد را نخواهند داشت.

کنتراست: تفاوت بین قسمت‌های روشن و تیره‌ی یک عکس کنتراست نامیده می‌شود. عکس‌هایی که کنتراست بالایی دارند، هایلایت‌های روشن، سایه‌های تیره و رنگ‌های شادابی دارند. در تصاویری که کنتراست کمی دارند تفاوت خیلی کمی بین رنگ‌های آن‌ها وجود دارد و ممکن است خیلی بی روح به نظر برسند.

هایلایت (Highlight): روشن‌ترین قسمت‌های تصویر

سایه (Shadows): تاریک‌ترین قسمت‌های تصویر

4: افزایش وضوح تصویر

زمانی که شما وضوح تصاویر خودتان را افزایش می‌دهید، به آن‌ها وضوح و کنتراستی که نیاز دارند داشته باشند را می‌بخشید. با استفاده از این تکنیک ضروری ادیت عکس می‌توانید وضوح لبه‌های تصویر خودتان را افزایش دهید تا باعث هر چه زیبا‌تر شدن آن شوید.

البته برای اینکه به تصاویر خیلی واضح دسترسی داشته باشید نباید خیلی زیاده‌روی کنید. در صورتی که وضوح یک تصویر را بیش از اندازه افزایش دهید ممکن است باعث پیکسله شدن عکس یا افزایش گرین در آن شوید. همچنین برای استفاده از این تکنیک باید تصویر خودتان را با ابعاد دقیق (زوم 100%) مشاهده کنید تا بتوانید این کار را به درستی انجام دهید.

5: تنظیم اشباع رنگ‌ها

اشباع رنگ به زبان ساده تعیین کننده میزان شدت رنگ‌ها است. زمانی که شما اشباع رنگ یک عکس را افزایش می‌دهید، تون‌های شدیدتر طیف رنگی افزایش خواهند یافت و باعث خواهند شد رنگ‌ها خیلی شاداب‌تر به نظر برسند. در طرف مقابل کاهش اشباع رنگ باعث افزوده شدن رنگ‌های پائین طیف به عکس شما اضافه شوند و باعث شوند عکس بی روح‌تر دیده شود.

با اینکه افزایش اشباع رنگ یک عکس ممکن است باعث شود که تصویر شما خیلی زیباتر دیده شود اما باید خیلی مراقب افزایش بیش از حد اشباع تصویر باشید. با این کار ممکن است آسمان به صورت غیرطبیعی آبی باشد و یا چمن‌های موجود در پیش زمینه عکس شما نیز غیرطبیعی به نظر برسد. مطمئنا شما چنین چیزی را نمی‌خواهید. اما در صورتی که مقدار اشباع رنگ تصویر خودتان را به اندازه کافی افزایش دهید، باعث خواهید شد تصاویر زیباتر و چشم‌نوازتری داشته باشید که واقع‌گرایانه‌تر به نظر می‌رسند.

[relatedpost post= “144564”]

6: کاهش نویز

با استفاده از این متد می‌توانید هرگونه نویزی که در تصاویر خودتان دارید را از بین ببرید. نویز معمولا به دلیل نوردهی خیلی کم تصویر و یا عکاسی با مقادیر ایزو خیلی بالا در تصاویر شما بروز خواهد یافت و برخلاف گرین معمولا یک موضوع ناخواسته است و خیلی از عکاسان ترجیح می‌دهند آن را حذف کنند.

7: اصلاح لنز

تکنیک های ضروری ادیت عکس

این تکنیک که یکی دیگر از تکنیک های ضروری ادیت عکس می‌باشد هرگونه اعوجاج ناشی از لنز در زمان ادیت عکس را از بین خواهد برد. هر لنز با لنز دیگر متفاوت است و در نرم‌افزارهای ادیت عکس مثل لایتروم می‌توانند تنظیمات مورد نیاز برای لنز خودتان را انتخاب کنید، تا به صورت خودکار اعوجاج آن اصلاح شود.

8: اصلاح پرسپکتیو

برای مثال تصور کنید از یک ساختمان از سطح زمین عکاسی کرده‌اید. برای این کار شما باید لنز دوربین را به سمت بالا بگیرید تا بتوانید تمام ساختمان را در عکس خودتان داشته باشید. در عکسی که ثبت می‌کنید به نظر خواهد رسید که دیوارهای ساختمان در حال کج شدن به سمت مرکز کادر هستند و کاملا مستقیم نیستند. اصلاح پرسپکتیو به شما این امکان را می‌دهد که این مشکل را برطرف کنید تا ساختمان کاملا مستطیلی به نظر برسد.

HSL: با استفاده از این ابزار می‌توانید طیف (Hue)، اشباع (Saturation) و یا روشنایی (Luminance) یک رنگ خاص را تغییر دهید. برای مثال با استفاده از ابزار HSL می‌توانید باعث شوید که تمامی رنگ‌های قرمز موجود در عکس به نظر نارنجی برسند، اشباع رنگ بیشتری داشته باشند و به نظر روشن‌تر برسند.

[relatedpost post= “93151”]

سخن نهایی

در این مقاله تلاش کردیم تمامی تکنیک های ضروری برای ادیت عکس را در اختیار شما قرار دهیم. در صورتی که سوال خاصی در این مورد دارید و یا فکر می‌کنید مورد خاصی از قلم افتاده است، از طریق قسمت نظرات همین مطلب با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه