021-7356

12 نکته برای شروع عکاسی رویداد به عنوان یک مبتدی

12 نکته برای شروع عکاسی رویداد به عنوان یک مبتدی

12 نکته‌ای که در ادامه برای عکاسی رویداد به شما معرفی می‌کنیم، به شما کمک می‌کنید در هر زمینه‌ای که کار می‌کنید از رویدادهای ویژه مثل عروسی گرفته تا کنسرت و رویدادهای ورزشی، بتوانید عکس‌های خیلی خوبی بگیرید.

1- تجهیزات موردنیاز برای عکاسی رویداد

تجهیزاتی که از آن‌ها استفاده می‌کنید، می‌توانند باعث شکست یا موفقیت یک عکس شوند. به نظر خیلی‌ها عکاسی رویداد یعنی عکاسی در نور کم. البته خیلی از رویدادها هم در فضای باز و تحت نور روز انجام می‌شوند اما اکثر رویدادها در فضاهای داخلی و تحت نور کم انجام می‌شوند. این بدین معنی است که باید با دقت زیادی تجهیزاتی که به همراه خواهید داشت را انتخاب کنید.

در ادامه بهترین بدنه‌ی دوربین، لنز و تجهیزات نورپردازی برای عکاسی رویداد را با هم بررسی خواهیم کرد.

بدنه دوربین

برای عکاسی رویداد در فضای بسته باید بهترین دوربین خودتان برای فضاهای کم نور را انتخاب کنید. فاکتورهای دیگری هم وجود دارد که باید مورد بررسی قرار دهید اما توانایی‌های دوربین در نور کم نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند.

دوربین‌هایی انتخاب کنید که نویز کمتری در مقادیر ایزو بالا دارند و سنسورهای حساس‌تری هم دارند. این دوربین‌ها در شرایط نوری سخت عملکرد بهتری دارند.

به صورت عمومی دوربین‌هایی که تعداد مگاپیکسل بالاتری دارند، جزئیات را بهتر ثبت می‌کنند اما هرچقدر تعداد مگاپیکسل‌های دوربین بیشتر باشد، اندازه فایل آن هم بیشتر خواهد بود به همین خاطر حتما یک کارت حافظه با ظرفیت بالا به همراه داشته باشید.

عکاسی رویداد

برای عکاسی رویداد در فضای باز هم باید یک دوربین سریع به همراه داشته باشید به همین خاطر به تعداد فریم‌هایی که دوربین در ثانیه می‌تواند ثبت کند توجه کافی داشته باشید. همچنین حتما به وزن دوربین هم توجه کافی داشته باشید. زیرا شما باید تجهیزات خودتان را برای چندین ساعت به همراه خودتان حمل کنید

لنز

کیفیت تصویر نهایی به شدت تحت تاثیر نوع لنزی است که از آن استفاده می‌کنید. برای عکاسی رویداد در نور کم به دنبال لنزهایی بگردید که حداکثر دیافراگم آن‌ها f/2.8 یا بازتر است. برای مثال استفاده از یک لنز با دیافراگم f/1.8 روش خوبی برای اطمینان از این است که نور کافی وارد لنز می‌شود و عکسی که می‌گیرید به اندازه‌ی کافی روشن است. هرچقدر که دیافراگم بازتر باشد، نور بیشتری وارد دوربین خواهد شد و عمق میدان عکس هم کمتر خواهد بود.

عمق میدان کم یک انتخاب هنری فوق‌العاده است. قرار دادن یک سوژه داخل فوکوس و ترکیب کردن بقیه تصویر با بوکه باعث خلق یک عکس ساده و زیبا از لحاظ بصری خواهد شد.

لنزهای پرایم، Art، Luxury Glass و دیگر لنزهای رده بالا وضوح خیلی بیشتری دارند و نسبت به دیگر لنزها شفاف‌تر هستند. همچنین این قبیل لنزها سریع‌تر و قابل اعتمادتر هستند. به صورت کلی لنزهایی که فاصله کانونی ثابت دارند وضوح بیشتری نسبت به لنزهای زوم دارند. تنها نقطه ضعف این لنزها این است که شما باید برای تنظیم کادربندی تصویر خودتان به سوژه نزدیک یا از آن دور شوید.

برای انتخاب یک لنز یا مجموعه‌ای از لنزها، فاصله عکاسی خودتان را هم در نظر داشته باشید.

تجهیزات نورپردازی

برای عکاسی رویداد در محیط‌های تاریک، نورهای مصنوعی قابل حملی که به همراه خواهید داشت از اهمیت خیلی زیادی برخوردار هستند. برخی از عکاس‌ها از فلاش برای افزایش نورپردازی صحنه استفاده می‌کنند در حالی که برخی دیگر از نور ثابت برای این کار استفاده می‌کنند.

استفاده از فلاش خیلی ساده است و طرفدارهای بیشتری هم دارد اما در صورتی که تجربه‌ی کافی نداشته باشید، نور ممکن است کمی سخت به نظر برسد. استفاده از نور ثابت خیلی ساده‌تر است اما می‌تواند باعث ایجاد مزاحمت برای رویدادی که برگزار می‌کنید شود. بهتر است در زمان تصمیم‌گیری برای انتخاب تجهیزات نورپردازی هر دو مورد را در ذهن داشته باشید.

باتری و کارت حافظه‌ی اضافه

مطمئنا شما دوست ندارید با یک کارت حافظه‌ی پر یا سوخته و یا باتری خالی مواجه شوید. همیشه باتری و کارت حافظه‌ی اضافه با خودتان به همراه داشته باشید و حتی در صورت امکان یک شارژر فندکی هم به همراه داشته باشید.

2- بهترین تنظیمات دوربین برای عکاسی رویداد

قرار دادن دوربین روی حالت عکاسی پیاپی و استفاده از فوکوس پی در پی (continuous focus) بهترین تنظیمات برای عکاسی از رویدادهای مختلف است. عکاسی با حالت پی در پی در زمانی که مهمان‌ها در حال حرکت هستند یکی از ضروریات عکاسی در این سبک است.

فوکوس پی در پی ممکن است بسته به اسم برند دوربین اسم‌های مختلفی داشته باشد. این قابلیت در دوربین‌های کانن با اسم AI Servo و در دوربین‌های نیکون با اسم AF-C شناخته می‌شود. این قابلیت به دوربین این اجازه را می‌دهد که روی سوژه قفل کند و حین حرکت او را دنبال کند.

صرف نظر از این موارد تنظیمات دوربین به سبک انتخابی شما و یا سبکی که مشتری نیاز دارد هم بستگی دارند.

[relatedpost post=”140214″]

3- مدیریت انتظارات و نیازهای مشتری

این مهارت برای عکاس‌های حرفه‌ای خیلی ضروری است. یک مکالمه‌ی صریح بین مشتری و عکاس کلید گرفتن بهترین عکس‌های ممکن است. شما باید از مشتری خودتان سوالات مهمی مثل سوالات زیر بپرسید:

  • رویداد موردنظر چه نوع رویدادی است؟
  • به چه نوع عکس‌هایی از این رویداد نیاز دارید؟ آیا به عکس‌هایی از صورت افراد نیاز دارید؟
  • مهم‌ترین لحظات رویداد چه لحظاتی هستند؟
  • شما چه سبکی از عکاسی را دوست دارید؟
  • چه چیزهایی را دوست ندارید؟

هیچ کس دوست ندارد به دلیل نبود ارتباطات کافی بین عکاس و مشتری عکس‌های نا امید کننده‌ای داشته باشد. با صحبت کردن با مشتری‌های خودتان شما می‌توانید مطمئن شوید که مشتری از محدودیت‌های موجود برای عکاسی مطلع است.

عکاسی رویداد

مطمئن شوید که مشتری درک می‌کند که باید چه انتظاراتی از شما به عنوان عکاس داشته باشد. در صورتی که مشتری یک هماهنگ‌کننده رویداد دارد، بهتر است با او نیز در مورد انتظارات صحبت کنید.

4- استفاده از لیست تصاویر موردنیاز برای ثبت تصاویر کلیدی

لیست تصاویر چک لیستی از تمام عکس‌هایی است که شما دوست دارید در طول یک رویداد بگیرید. صرف نظر از اینکه رویداد یک تولد ساده است و یا یک رویداد سالیانه، لیست تصاویر به شما کمک می‌کند مشتری راحت‌تر بتواند رویداد را برنامه‌ریزی کند.

مشتری دقیقا می‌داند که چه انتظاراتی باید از شما داشته باشد و شما هم می‌دانید که باید چه چیزهایی برای او فراهم کنید. شما با استفاده از این لیست می‌توانید مطمئن شوید که مشتری از محدودیت‌هایی که وجود دارد به صورت کامل مطلع است و درک می‌کند که باید چه انتظاراتی از شما داشته باشد.

همچنین این لیست به عنوان یک مدرک کتبی برای شما عمل می‌کند و مشتری بعدا نمی‌تواند ادعا کند که شما عکس‌های خواسته شده‌ی او را ثبت نکرده‌اید. همچنین شما با استفاده از لیست تصاویر مطمئن خواهید شد که هیچ عکس مهمی را که مشتری واقعا به آن نیاز دارد، از دست نخواهید داد.

در صورتی که مشتری یک هماهنگ‌کننده دارد از او کمک بخواهید. او می‌تواند مهمان‌های کلیدی مراسم را به شما معرفی کند.

البته حتی با وجود این لیست هم شما باید خیلی برای ثبت لحظات کلیدی تلاش کنید. موضوعی که درمورد رویدادها وجود دارد این است که فقط یکبار رخ می‌دهند.

5- مراقب لحظات بدون برنامه‌ریزی باشید

عکس‌های رسمی برای رویدادهای مختلف (به خصوص عکاسی جشن تولد و عروسی) ضروری هستند اما نباید لحظات صادقانه و بدون برنامه‌ریزی را هم فراموش کرد. این عکس‌ها احساس شخصی بودن و زنده بودن تصاویر را به مخاطب انتقال می‌دهند. برخی اوقات این عکس‌های صادقانه دقیقا چیزی هستند که مشتری بیشتر از هرچیزی از آن‌ها استقبال خواهد کرد.

عکاسی رویداد

البته تمامی تصاویر بدون برنامه‌ریزی با هم برابر نیستند. برای مثال بهتر است از گرفتن عکس‌هایی که در آن سوژه در حال غذا خوردن است و یا یک صورت خنده‌دار ایجاد کرده است خودداری کنید.

6- عکس‌های قبل از رویداد

عکاسی رویداد

از محل عکاسی، چیدمان میز و دیگر جزئیات زیبای محیط قبل از رسیدن مهمان‌ها عکاسی کنید. این تصاویر دقیقا به اندازه‌ی رویداد اصلی مهم هستند. خیلی از مشتری‌ها به این عکس‌ها فکر نمی‌کنند اما مطمئنا با دیدن یک عکس از وسایلی که خیلی برای آن وقت گذاشته‌اند خوشحال خواهند شد.

7- یک قرارداد محکم داشته باشید

عکاسی رویداد چیزی نیست که آن را شوخی گرفت. خیلی از عکاس‌های رویداد هم معمولا خودشان را در شرایط بدی قرار می‌دهند که ممکن است به مجازات آن‌ها منجر شود. برای مثال ممکن است با عروس و داماد ناراضی مواجه شوید که به دلیل اینکه هزینه زیادی برای مراسم کرده‌اند بخواهند پول خودشان را پس بگیرند و یا پدر و مادر فردی که تولدش بوده است به خاطر چیزی که از کنترل شما خارج بوده از دست شما عصبانی باشند.

یکی از مهم‌ترین و بهترین کارهایی که می‌توانید برای کسب و کار خودتان انجام دهید این است که یک وکیل خوب استخدام کنید که به قراردادهای تجاری آشنا باشد. این وکیل مطمئن خواهد شد که به خاطر موضوعاتی که از کنترل شما خارج است از شما شکایت نخواهد شد و شما مسئولیتی از این بابت نخواهید داشت.

شما باید مطمئن شوید که تمام قراردادهای شما توسط یک وکیل نوشته شده‌اند و یا حداقل از یک وکیل بخواهید آن‌ها را تائید کند. در صورتی که یک کسب و کار مربوط به عکاسی دارید، بهترین کار این است که یک وکیل استخدام کنید. به این ترتیب در مواقعی که مشکلی برای شما پیش بیاید آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند.

[relatedpost post=”119486″]

8- وقت‌شناس باشید (زودتر برسید)

برای عکاسی رویداد حتی در صورتی که به موقع در محل رویداد هم حاضر شوید باز هم مشتری عقیده خواهد داشت که دیر رسیده‌اید. به همین خاطر شما همیشه باید مطمئن شوید که زودتر از زمان تعیین شده در محل مراسم حاضر خواهید شد.

توصیه می‌شود که حداقل نیم ساعت زودتر در محل حاضر شوید. این زمان برای پارک کردن ماشین، خالی کردن تجهیزات، بررسی محل عکاسی و صحبت کردن با مشتری کافی خواهد بود. این موضوع برای جلسات مشاوره هم صدق می‌کند. اینکه در اولین برخورد خودتان با مشتری نشان دهید که وقت‌شناس هستید شروع خیلی خوبی است.

عکاسی رویداد

9- لباس مناسب برای عکاسی رویداد

با وجود اینکه ما عکاس هستیم و نه مهمان مراسم اما این بدین معنی نیست که ما می‌توانیم هر کاری که دوست داریم را انجام دهیم. روش‌های خیلی زیادی برای نشان دادن حرفه‌ای‌گری خودتان وجود دارد و یکی از آن‌ها پوشیدن لباس‌های مناسب برای رویدادی است که قصد دارید از آن عکاسی کنید. در صورتی که از یک عروسی عکاسی می‌کنید، لباس‌های مناسب عروسی بپوشید. این بدین معنی نیست که باید راحتی خودتان را نادیده بگیرید اما بهتر است لباس‌هایی که می‌پوشید کمی رسمی‌تر باشند.

برای جشن تولد، تعطیلات رسمی و یا رویدادهای شرکتی هم لباس‌هایی بپوشید که بازتاب‌دهنده مراسمی باشد که از آن عکاسی می‌کنید. حتی برای عکاسی از کنسرت هم در صورتی که نماینده‌ی یک گروه یا مشتری تجاری هستید، باید لباس‌های رسمی بپوشید.

10- چطور بدون ایجاد مزاحمت برای مهمان‌ها از یک رویداد عکاسی کنیم؟

شما برای عکاسی از رویداد و ثبت عکس‌هایی که مشتری می‌خواهد آن‌جا هستید اما مشتری‌ها برای خوش گذراندن آن‌جا هستند و نباید نیازهای شما را برآورده کنند. سعی کنید به شکلی کار کنید که کمترین تداخل ممکن بین شما و مهمان‌های مراسم وجود داشته باشد.

عکاسی رویداد

قوانین کلیدی برای عکاسی رویداد عبارتند از:

  • تا زمانی که هیچ راه دیگری وجود ندارد مانع دید مهمان‌ها نشوید
  • برای عکاسی مزاحم مهمان‌ها نشوید
  • همیشه مودب باشید
  • از مهمان‌هایی که دوست ندارند عکسشان گرفته شود عکاسی نکنید.

11- ایستادن در یک نقطه برای مدت زمان طولانی می‌تواند باعث از دست رفتن تصاویر دیگر شود

برای اینکه مزاحم مهمان‌ها نشوید نباید برای مدت زمان زیادی در یک نقطه بمانید. در مورد کارهایی که قصد دارید انجام دهید سریع و دقیق باشید و سریع جابجا شوید. برای انجام این کار به کمی تمرین نیاز خواهید داشت اما در حال حاضر فقط باید تمرین کنید.

[relatedpost post=”134572″]

12- زمان تحویل کار باید چگونه باشد؟

زمانبندی تحویل عکس‌های نهایی برای سوژه‌هایی که از آن‌ها عکاسی می‌کنید خیلی مهم است. با گذشت زمان رویدادها اهمیت و احساسات و ارتباطات خود را از دست خواهند داد. شما باید زمانی که تصاویر را به مشتری تحویل می‌دهید را به شکلی انتخاب کنید که مشتری هنوز هم برای آن‌ها هیجان کافی را داشته باشد.

جمع‌بندی

در نهایت شما نباید فراموش کنید که به خودتان برسید. عکاسی رویداد یک کار خسته‌کننده است که تمام روز باید سر پا باشید. همچنین هیچ تضمینی وجود ندارد که مشتری برای شما خوراکی یا تغذیه کافی تامین می‌کند. به همین خاطر شما باید در کنار تجهیزات عکاسی برای خودتان خوراکی و آب هم به همراه داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *