021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

هر سه‌پایه‌ برای کاری ساخته شده است

هر سه‌پایه‌ برای کاری ساخته شده است

كاربرد سه‌پایه‌ ها در عكاسی با نوردهی طولانی

 

عکاسی با نوردهی طولانی

 

وقتی كه پای عكاسی با نوردهی طولانی به میان می‌آید، حضور یك سه‌پایه‌ی محكم بسیار ضروری است. امروزه اكثرا سه‌پایه‌هایی به فروش می‌رسند كه سبك،‌ با دوام و از جنس كربن فایبر هستند. درست است كه این سه‌پایه‌ ها برای عكاسی در هر شاخه‌ای به كار می‌روند اما برای عكاسی با نوردهی طولانی، به سه‌پایه‌ای نیاز دارید كه محكم‌تر از این حرف‌ها باشد و در اغلب این موارد،  یك سه‌پایه‌ی سبك چندان به دردتان نمی‌خورد. مثلاً می‌توانید به سراغ سه‌پایه‌های سنگین آلومینیومی بروید تا مطمئن باشید که دوربینتان کمترین لرزشی نخواهد داشت.

 

 

سه‌پایه‌ ها برای عكاسی پاناروما

 

برای عكاسی پاناروما، وزن سه‌پایه‌ ها از اهمیت چندانی برخوردار نیست، مگر اینکه نوردهی طولانی را در این شاخه از عكاسی به كار بگیرید. برای ارتقاء عكاسی پانارومیك، دو ویژگی  بسیار كاربردی در سه‌پایه‌ها وجود دارد. یكی وجود یک Plate پانوراما در سه‌پایه است كه به كمك آن می‌توانید سه‌پایه را هر جا كه می‌خواهید قرار دهید و دوربین را به صورت جداگانه رویش تراز كنید.

 

سه‌پایه‌ ها

 

بنابراین، به راحتی می‌توانید دوربین را چرخانده و كادرهای پی‌درپی بعدی را انتخاب كنید. ویژگی دوم در سه‌پایه‌ها، حضور یك اسلاید مركزی است كه به كمك آن می‌توانید لنز را به جای بدنه‌ی دوربین، به نقطه‌ی مركزی سه‌پایه نزدیك كنید. اگر نقطه‌ی مركزی لنز در بخش دقیق و درستی قرار بگیرد، اعوجاج موجود بین كادرها به حداقل می‌رسد.

 

برای عكاسی پانارومیك در سطح پیشرفته‌تر، می‌توانید یك گیمبال دستی تهیه كنید. این پایه‌های مخصوص، امکانات خوبی برای عکاسی پانوراما و حتی پانورامای 360 درجه دارند و خطای ترکیب عکس‌ها را به حداقل می‌رسانند.

 

 

سه‌پایه‌‌های مخصوص عكاسی پرتره و پرسنلی

 

عكاسی هد شات یا پرسنلی با عكاسی پرتره فرق‌ دارد. البته این گفته عجیب به نظر می‌رسد اما حقیقت دارد. برای عكاسی پرتره، بیشتر از اینكه از یك سه‌پایه استفاده كنید، به اطراف حركت می‌كنید تا زاویه‌ی مناسبی را پیدا كنید. اما در عكاسی هدشات، سوژه یا ایستاده و یا جایی بی حركت نشسته است. بنابراین نیازی نیست عكاس زیاد حركت كند، پس به سه‌پایه نیاز دارد. در قدیم، این مدل سه‌پایه‌ها در عکاسی‌ها بیشتر دیده می‌شد.

 

سه‌پایه‌ ها

 

هرچند برای عكاسی هد شات یا پرسنلی نیز باید با حفظ موقعیت فعلی دوربین، گهگاه كمی حركت كنید. برای این کار، می‌توانید از یک سه‌پایه صلیبی استفاده کنید یا روی یک سه‌پایه‌ی معمولی یك بال هد نصب كنید. به كمك یك بال هد،‌ تغییر زاویه را خیلی راحت‌تر و سریع‌تر انجام می‌دهید. برای اینكه کاملاً صحبتم را درك كنید، توصیه می‌كنم كه یكی از ویدیوهای عكاسی هدشات Peter Hurley را نگاه كنید و ببینید كه او چگونه با یك دوربین سنگین hasselblad، از سه‌پایه‌اش استفاده می‌كند. بال هد ها، به شما اجازه می‌دهند تا زاویه کادر را به دلخواه خودتان تغییر دهید و همچنان دوربین را روی سه‌پایه حفظ کنید.

 

 

كاربرد سه‌پایه برای عكاسی از محصولات

 

عكاسی از محصولات در استودیو انجام می‌شود و در آن سوژه‌ها ساكن و بی حركت هستند. اگر بخواهید در استودیو و از محصولی عكس بگیرید‌، كل زمان عکس‌برداری، دوربینتان در یك نقطه قرار دارد و نیازی نیست كه زیاد موقعیتش را تنظیم و جابه‌جا كنید. ممكن است بخواهید لپ تاپ خود را نیز روی سه‌پایه نصب كنید.

 

عکاسی صنعتی

 

جالب است بدانید سه‌پایه‌های بسیاری برای نصب هم‌زمان به لپ تاپ و دوربین وجود دارد. اما برخی از عكاسان تجاری، به جای این سه‌پایه‌ ها از پایه‌های مستحكم عكاسی استفاده می‌كنند. این پایه‌ها دقیقاً همانند سه‌پایه هستند اما به شدت سنگین‌اند و بهتر می‌توان طول، زاویه و ارتفاع را در آن‌ها تنظیم كرد.

 

این پایه‌ها مجهز به چرخ‌هایی نیز هستند كه به كمك آن‌ها به راحتی می‌توانید دوربین را به اطراف استودیو حركت دهید. به خاطر استحكام بالا و ساختار سنگین این پایه‌ها، شما به راحتی می‌توانید یك لپ تاپ را نیز به آن وصل كنید. در قدیم سه‌پایه‌های صلیبی چنین استفاده‌ای داشتند و معمولاً دو دوربین روی آن‌ها نصب می‌شد. امروزه همان سه‌پایه‌ ها برای عکاسی از محصولات استفاده می‌شوند. چون در یک طرف آن‌ها دوربین و در طرف دیگر آن لپ‌تاپ وصل می‌شود.

 

عکاسی صنعتی

 

البته این پایه‌ها معمولاً گران قیمت هستند و کاربرد خاصی دارند، بنابراین هركسی آن‌ها را تهیه نمی‌كند. اگر شما نمی‌خواهید برای خرید چنین چیزی، این همه پول را در یك چشم به هم زدن از دست بدهید، بهتر است یك سه‌پایه فلزی سنگین تهیه كنید. به‌هرحال قرار نیست آن‌ها را در مسافت‌های طولانی حمل كنید و سنگینی آن‌ها هیچ اشکالی ندارد. این نوع سه‌پایه‌ها نیز مخصوص این هستند كه در یك نقطه ساكن قرار بگیرند و دوربینتان را روی آن نصب كنید.

 

به یاد داشته باشید، وقتی وزن یك سه‌پایه بالا است، یعنی برای این طراحی شده كه دوربین‌های سنگین‌تری را نگه دارد. پس می‌توانید به راحتی لپ تاپتان را روی آن نصب كنید و خیالتان نیز از بابت نیفتادنش راحت باشد. این سه‌پایه‌ ها به راحتی می‌توانند دوربین و لپ‌تاپ شما را حمل كنند. ضمناً، برای عكاسی از محصولات، بال هد به دردتان نمی‌خورد. به جای آن، از یك هد تثبیت موقعیت مثل Induro PHQ-3 استفاده كنید.

 

 

كاربرد سه‌پایه در عكاسی از حیات وحش

 

عکاسی حیات وحش

 

معمولاً، یك سه‌پایه‌ی مستحكم كربن فایبری برای این شاخه‌ از عكاسی بسیار كارآمد است. علاوه بر كاور‌های لنز (منظورم همان كاورهای كماندویی لنز برای استتار است) هد های گیمبال نیز می‌توانند بهترین دوست یك عكاس حیات وحش باشند. اگر نمی‌خواهید از یك هد گیمبال استفاده كنید، از یک بال هد قوی استفاده كنید تا بتوانید در حین حفظ استحكام سه‌پایه، زاویه ی دوربین را با حركاتی نرم تغییر دهید.

 

 

كاربرد سه‌پایه برای عكاسی در سفر و عكاسی با پای پیاده

 

عکاسی در سفر

 

من این دو شاخه را یكی كردم، چون خیلی شبیه یكدیگر هستند. حتی اگر قرار نیست حین سفر پیاده روی كنید، باز هم نكات مربوط به این دو یكسان است. اساساً در هر عكاسی در سفر یا عكاسی با پای پیاده‌ای، باید سه‌پایه‌ای حمل كنید كه سبك و راحت باشد. شخصاً برای عكاسی در این شاخه‌ها، از سه‌پایه‌ی Really Right Stuff كه از كربن فایبر ساخته شده‌ است استفاده می‌كنم. پایه‌ها در این سه‌پایه بسیار بلند و سبك هستند، اما در حقیقت، این سبک‌ترین سه‌پایه با پایه‌های سه تکه من است.

 

عکاسی منظره

 

خلاصه

 

در این مقاله، من در شش بخش مختلف به شما توضیح دادم كه چرا سه‌پایه‌ای كه از آن استفاده می‌كنید بسیار مهم است و بین سه‌پایه‌های مختلف تفاوت وجود دارد. هرچند، نكات زیادی راجع به سه‌پایه‌های مناسب برای شاخه‌ای كه در آن عكاسی می‌كنید نیز وجود دارد. ولی با دانستن این شش نكته، نیازی نیست تمام آن مطالب را دنبال كرده و مطالعه كنید.

 

وقتی كه ابزارتان را دقیق بشناسید، خودتان نیز می‌دانید كه چگونه از آن بهترین استفاده را بكنید. پس از چیزی كه با آن راحت هستید استفاده كنید، چون داشتن سه‌پایه‌ای كه در شرایط متفاوت به دردتان بخورد خیلی بهتر از این است كه اصلاً سه‌پایه‌ای نداشته باشید.

 

قبل از اینكه این صفحه را ببندید، اگر شما نیز نظر یا پیشنهاد خاصی راجع به استفاده از سه‌پایه‌ها دارید، می‌توانید از طریق باكس نظرات زیر، آن را با ما به اشتراك بگذارید.

 

 

10 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *