021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

هر آنچه که باید درباره دوربین کانن R بدانید

هر آنچه که باید درباره دوربین کانن R بدانید

دوربین بدون آینه کانن R را می‌توان یک مدل میانی، بین دوربین‌های سونی A7 III و A7R III نیز به شمار آورد و از نظر امکانات و قابلیت‌ها تقریباً نسخه بدون آینه‌ای از دوربین DSLR محبوب و مشهور Canon 5D Mark IV است. زیرا رزولوشن حسگر، تکنولوژی فوکوس خودکار با Dual Pixel، سرعت عکس‌برداری و مشخصات فیلم‌برداری همان مدل را در دوربین کانن EOS R نیز می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: مقایسه کانن EOS R و 5D Mark IV

دوربین کانن EOS R را باید دوربین بسیار بسیار مهمی در نظر بگیریم. این دوربین پاسخ سال‌ها انتظار طرفداران کانن به سونی و این اواخر نیز به نیکون محسوب می‌شود. خصوصاً اینکه شنیدیم امسال سونی برای نخستین بار توانسته در فروش دوربین‌های فول‌فریم، از دو برند نیکون و کانن بالاتر بایستد. اگرچه این اتفاق تنها در بازار آمریکا بوده است، اما این بازار، مهم‌ترین بازار تجاری جهان برای عکاسان محسوب می‌شود و ضمناً باید به یاد داشته باشیم که سونی، اکنون تنها با دوربین‌های فول‌فریم بدون آینه خود توانسته به این رتبه دست پیدا کند. به همین دلیل نگاه دو برند نیکون و کانن به این اتفاق، اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

 

دوربین کانن EOS R

 

نیکون با معرفی مانت Z و امکانات بسیار پیشرفته آن، نشان داد که قصد ندارد بازی را به سونی ببازد و تکنولوژی پیشرفته این مانت در کنار دو گزینه مختلف Z6 و Z7 برگ‌های برنده این شرکت برای پس گرفتن جایگاه فروش از سونی به شمار می‌روند.

اما کانن، دوربینی را معرفی کرده که اگرچه در برخی از جهات، پیشرفته‌تر از نیکون است، اما در بسیاری از جهات به ویژه در فیلم‌برداری که نقطه قدرت DSLR های کانن محسوب می‌شود، پایین‌تر از نیکون و سونی قرار می‌گیرد.

با هم نگاهی دقیق‌تر می‌اندازیم به آنچه که باید درباره دوربین فول فریم بدون آینه کانن R بدانید.

برخی از طرفداران متعصب کانن انتظار داشتند که کانن بتواند دوربینی را ارائه کند که برخلاف نیکون، از همان مانت دوربین‌های DSLR قبلی این شرکت یعنی مانت EF پشتیبانی کند. اما تصور من این است که کانن کاملاً تصمیم درستی گرفت. اگرچه برای استفاده از لنز‌های سری EF روی دوربین کانن EOS R جدید، نیاز به یک آداپتور یا مبدل است (و خود کانن این مبدل را ارائه کرده)، اما ارائه مانت جدید با دهانه بزرگ‌تر و فاصله فلنج کوتاه (فاصله انتهای لنز تا سطح حسگر) همانند نیکون، به کانن این امکان را می‌دهد تا در آینده، لنز‌هایی با دیافراگم و دهانه باز‌تر و ابعاد کوچک‌تری را تولید کند.

 

دوربین کانن EOS R

این یکی از مواردی است که سونی، به دلیل پیشگام بودن در این زمینه نتوانست آن را پیش‌بینی و اجرا کند و می‌تواند تا سال‌ها، به عنوان یک نقطه ضعف بزرگ این دوربین‌ها در برابر کانن و نیکون تازه‌وارد محسوب شود.

همچنین کانن، اگرچه برخلاف نیکون، تنها یک بدنه بدون آینه را معرفی کرده است، اما چهار لنز را به صورت همزمان برای آن ارائه داده، که یک لنز بیشتر از تعداد لنز‌هایی است که دو هفته پیش، نیکون همراه با دو بدنه Z6 و Z7 معرفی کرد. اولین مدل از لنز‌های مانت RF کانن که اختصاصی این دوربین است، لنز Canon RF 24-105mm f/4L IS USM است. این لنز که فاصله کانونی گسترده و بسیار پرکاربردی دارد، یک لنز عالی برای فیلم‌برداری و عکاسی عمومی است و به همین دلیل لنز کیت دوربین کانن EOS R هم محسوب می‌شود. کانن یک لنز ماکرو پرایم هم معرفی کرده است.

 

دوربین کانن EOS R

لنز Canon RF 35mm f/1.8 IS STM Macro علاوه بر امکان فوکوس از فاصله خیلی نزدیک، دارای موتور فوکوس STM یا Stepping Motor نیز هست و به همین دلیل هنگام عکاسی روی حالت Live View و فیلم‌برداری، بسیار بی‌صدا و سریع خواهد بود. البته به عنوان یک لنز باکیفیت و نه چندان گران‌قیمت عمومی نیز کاربرد دارد.

دو لنز دیگر، لنز‌های جذاب‌تر و ضمناً گران‌قیمت‌تری هستند. لنز Canon RF 28-70mm f/2 L USM یک لنز بسیار سریع با دیافراگم باز f/2 است که قدرت مانت جدید کانن را به رخ می‌کشد و همچنین یک پرایم نرمال 50mm با دیافراگم f/1.2 معرفی شده که اگرچه به قدرت لنز عجیب و غریب Nikon Z f/0.95 Noct نیست، اما زودتر از آن در دسترس خواهد بود.

نکته مهم درباره این لنز‌ها این است که علاوه بر رینگ‌های عمومی فوکوس و زوم، دارای یک رینگ جداگانه برای کنترل قابلیت‌های مختلف دوربین هستند. به عنوان مثال می‌توانید این رینگ‌ها را از داخل دوربین، طوری تعریف کنید که با چرخاندن آن‌ها، دیافراگم، سرعت شاتر، حساسیت یا دیگر امکانات دوربین تغییر کنند.

در کنار این لنز‌ها، سه آداپتور هم معرفی شده‌اند که می‌توانند تمامی لنز‌های سری EF و EF-S را بدون هیچ‌گونه افت کیفیت و همراه با قابلیت فوکوس خودکار، به دوربین جدید متصل کنند. البته طبیعتاً در صورت استفاده از لنز‌های سری EF-S، تصویر کراپ خواهد شد، اما دست کم این امکان را به شما می‌دهد تا لنز‌های ارزان قیمت دوربین‌های غیر فول‌فریم خود را نیز نگه دارید.

علاوه بر این یکی از این آداپتور‌ها امکان نصب فیلتر‌های ND را دارد و دیگری دارای رینگ کنترل مخصوص لنز‌های RF است تا بتوانید از لنز‌های قدیمی که این رینگ را ندارند نیز همانند لنز‌های سری R استفاده کنید.

اما این دهانه 54 میلی‌متری و فاصله فلنج 20 میلی‌متر، هرچقدر برای عکاسانی که با دوربین‌های DSLR کانن کار می‌کنند خوشحال کننده است، موجب مأیوس شدن عکاسانی می‌شود که به دوربین‌های بدون آینه قبلی کانن یعنی EOS M اطمینان کرده‌اند. لنز‌های مانت جدید کانن R به هیچ وجه روی دوربین‌های بدون آینه EOS M نصب نمی‌شود و هیچ آداپتوری برای آن‌ها وجود نخواهد داشت. این در حالیست که تمامی لنز‌های سونی مانت E می‌توانند روی دوربین‌هایA7 این شرکت نصب شوند (با مبدل) و  همچنین مبدل برای نصب لنز‌های سری A روی دوربین‌های بدون آینه APS-C سونی با مانت E نیز وجود دارد. سونی به این ترتیب توانسته اکوسیستم لنز‌ها و دوربین‌های بدون آینه خودش را هماهنگ کند.

 

دوربین کانن EOS R

حسگر و فوکوس خودکار Dual Pixel و پردازشگر

در حالی که نیکون Z7 و Z6 به نوعی، رقیب مترادف دوربین‌های سونی A7R III با 42.4MP و سونی A7 III با 24MP هستند، کانن تنها یک مدل با رزولوشن تقریباً بینابینی 30.3 مگاپیکسل را ارائه کرده تا بتواند هم برای فیلم‌بردارانی که به دنبال یک دوربین با رزولوشن مناسب عکس هستند کافی باشد و هم برای عکاسانی که می‌خواهند یک دوربین خوب را با قیمتی اقتصادی‌تر خریداری کنند.

حسگر دوربین کانن EOS R ، بسیار شبیه به حسگر 30.4 مگاپیکسلی در دوربین Canon 5D Mark IV است که همانند همان مدل، قابلیت Dual Pixel AF نیز روی این حسگر قرار گرفته. شاید بتوان گفت بزرگترین اشکالی که می‌شود به دوربین‌های بدون آینه نیکون Z6 و Z7 گرفت، این است که نیکون از سیستم فوکوس پیشرفته D850 در این دوربین‌ها استفاده نکرده است.

البته این دوربین‌ها هنوز وارد بازار نشده‌اند تا آزمایش‌های سرعت نشان دهند که با کانن R چقدر متفاوت هستند، اما با تجربه قبلی ما از Canon این‌طور به نظر می‌رسد که Dual Pixel AF خصوصاً برای فیلم‌برداری، بسیار قوی عمل می‌کند.

کانن گفته که این سیستم فوکوس در دوربین جدیدش، می‌تواند تا EV -6 هم به خوبی عمل کند که ب معنی سرعت و دقت بالا در نور بسیار کم است. ضمناً دوربین کانن EOS R ، دومین دوربین کانن با قابلیت دنبال کردن چشم یا Eye Tracking است که می‌تواند مانند A7 III  و  A7R IIIسونی، سوژه انسانی را با دقت بسیار زیاد دنبال کند.

حساسیت دوربین کانن R از ISO 100 تا 40000 متغیر است و در حالت اکستند به 50-102,000 می‌رسد که تقریباً بین دوربین‌های Z6 و Z7 قرار می‌گیرد، اما هنوز کمتر از A7 III سونی است.

سرعت عکس‌برداری این دوربین هم 8 فریم بر ثانیه است که در صورت استفاده از سیستم فوکوس Dual Pixel خودش، به 5 فریم بر ثانیه کاهش می‌یابد که از این لحاظ کاملاً مأیوس کننده است. خصوصاً اگر به خاطر داشته باشیم که سونی A7 III و Z6 به عنوان دوربین‌های ارزان قیمت سونی و نیکون، به ترتیب 10 و 12 فریم بر ثانیه عکس می‌گیرند.

اما مأیوس‌کننده‌ترین تفاوت بین حسگر کانن و نیکون، عدم استفاده از لرزشگیر روی حسگر کانن است. این شرکت که در طی سال‌های گذشته، همواره از قرار دادن حسگر روی حسگر خودداری کرده است، امروز و در دوربین جدید کانن R هم نشان داد که علیرغم حذف منظره‌یاب اپتیکال از این دوربین، در آینده نیز همچنان روی این تصمیم پافشاری خواهد کرد. بنابراین اگر می‌خواهید از لنز‌هایی مانند R 50mm f/1.2 یا R 28-70mm f/2.0 استفاده کنید، باید به خاطر داشته باشید که هرگز چیزی به نام لرزشگیر نخواهید داشت.

بدنه، منظره‌یاب و نمایشگر پشت دوربین

منظره‌یاب OLED این دوربین از نوع EVF یا الکترونیکی و با رزولوشن 3.69 میلیون نقطه است. این منظره‌یاب بزرگنمایی در حدود 0.76x دارد. ضمناً علاوه بر یک جویستیک (دکمه کوچک چند جهته) برای جابجایی بین نقاط فوکوس، می‌توانید با کشیدن انگشت روی صفحه لمسی نمایشگر، مانند صفحه تاچ لپ‌تاپ، جای نقاط فوکوس را تغییر دهید.

یک قابلیت جالب که در این نمایشگر وجود دارد یک چیزی شبیه به تاچ‌بار لپ‌تاپ‌های MacBook است که می‌تواند برای تغییر تنظیمات مختلفی دوربین مانند ISO، سرعت شاتر، فوکوس خودکار یا چیز‌های دیگری برنامه‌ریزی شود. کسانی که به فیلم‌برداری از خود یا Vlogging علاقه‌مند هستند نیز احتمالاً از اینکه نمایشگر 2.1 میلیون نقطه‌ای این دوربین می‌تواند برخلاف نیکون، به طور کامل رو به طرف جلو بچرخد، بسیار خوشحال خواهند بود.

دوربین کانن EOS R

می‌دانیم که نمایشگر دوربین‌های نیکون Z، تنها رو به بالا و پایین “تا می‌شوند”. در بالای دوربین کانن R هم مانند سری Z نیکون یا X-H1 فوجی، یک نمایشگر LCD تک رنگ می‌بینیم که مشخصات عکس‌برداری را نشان می‌دهد.

کانن R یک بدنه عایق‌بندی شده از جنس آلیاژ منیزیم دارد که وزن آن با باطری، برابر 660 گرم و تقریباً نزدیک به Z6 و A7 III است. همانند نیکون‌ Z ، این دوربین هم از باطری‌های استاندارد مدل‌های رده بالای فول‌فریم DSLR خود استفاده کرده است و به همین دلیل، دستگیره یا گریپ دوربین، کاملاً گود و خوشدست طراحی شده است. باطری کانن R همان باطری‌ LP-E6N است که برای 5D Mark IV هم استفاده شده است و طبیعتاً قدرت بسیار بیشتری نسبت به باطری ضعیف Z6 و Z7 خواهد داشت. ضمناً اگر به باطری بیشتری نیاز داشته باشید می‌توانید از گریپ جداگانه BG-E22 نیز روی آن استفاده کنید.

روی بدنه این دوربین تنها یک اسلات کارت حافظه وجود دارد که خوشبختانه برخلاف نیکون که تنها از فرمت غیرعادی XQD استفاده می‌کند، می‌تواند از کارت‌های حافظه در دسترس و پرسرعت SDXC UHS-II بهره ببرد.

 

دوربین کانن EOS R

قابلیت‌های ویدئویی

با اینکه دوربین‌های کانن DSLR به قابلیت‌های فیلم‌برداری مناسب مشهور شده‌اند، اما باید پذیرفت که در دوربین‌های بدون آینه، کانن بسیار ضعیف‌تر از همتای نیکون و سونی خودش است. اگرچه Canon R و Nikon Z هر دو دارای قابلیت فیلم‌برداری 4K هستند، اما نیکون برای ضبط این رزولوشن، از سرتاسر حسگر خودش استفاده می‌کند.

بنابراین نه تنها تصویر این دوربین در هنگام ضبط 4K، کراپ نمی‌خورد، بلکه می‌تواند نور بیشتری جذب کرده و تصویر آن با بوکه بیشتری که حسگر فول‌فریم دارد، بسیار “سینمایی‌تر” است. متأسفانه تصویر 4K در Canon R با کراپ قابل توجه 1.7 برابر ضبط می‌شود که نه تنها برای Vlogger‌ها خبر بدی است (چون باید از لنز‌های بسیار واید‌تری استفاده کنند یا دورتر بنشینند)، بلکه پس‌زمینه تصویرشان نیز کمتر محو می‌شود.

کانن دلیل این انتخاب را ایجاد گرمای کمتر در حسگر عنوان کرده است، اما نباید فراموش کرد که نیکون و سونی، با همین شرایط از همه حسگر بهره می‌برند.

دوربین Canon R در رزولوشن‌های پایین‌تر نیز ضعیف‌تر است. به عنوان مثال در Full HD 1080p، سرعت فیلم‌برداری اسلوموشن، تنها 60 فریم بر ثانیه است، در حالی که در سونی A7 III و نیکون‌های سری Z این سرعت به 120 فریم بر ثانیه می‌رسد.

اما از جنبه مثبت هم می‌توان این‌طور به دوربین کانن R نگاه کرد که خروجی HDMI این دوربین می‌تواند تصویری با عمق رنگ 4:2:2 10-bit را به رکوردر‌های جانبی بفرستد (و البته به صورت داخلی 4:2:2 8-bit هم ذخیره کند) که برای تصویربرداران خبر بسیار خوشی است.

دوربین کانن EOS R

امکانات جانبی دیگر

در کنار امکاناتی مانند Wi-Fi، بلوتوث، USB Type-C و NFC، نام یک تکنولوژی دیگر نیز به چشم می‌خورد که کانن پیش از این در دوربین Canon 5D Mark IV خودش نیز از آن استفاده کرده بود. قابلیت Dual Pixel RAW در دوربین کانن EOS R یک تکنولوژی بسیار پیشرفته است که استفاده از آن نیازمند اطلاعات علمی بالایی می‌باشد. روش کار تکنولوژی Dual Pixel RAW کانن به این شکل است که این دوربین به‌طور هم‌زمان دو عکس با رزولوشن 30.3 مگاپیکسل می‌گیرد که در هر کدام از عکس‌ها اطلاعات از نیمی‌ از پیکسل کناری هم خوانده می‌شود.

بیشتر بخوانید:Dual Pixel RAW چیست؟

از آنجا که این دو عکس با دو زاویه دید متفاوت ثبت می‌شوند، دو پرسپکتیو مختلف از یک صحنه ثبت می‌گردد و کانن R می‌تواند اطلاعات آن‌ها را به صورت مستقل فیلتر کند. به عنوان مثال این دو عکس به دلیل تفاوت زاویه دید، دارای میزان فلر متفاوتی هستند و یکی از آن‌ها احتمالاً مقدار فلر بیشتری دارد یا یکی از آن‌ها در محدوده فوکوس، کنتراستی بالاتر و طبیعتاً شارپنس بیشتری دارد.

دوربین کانن EOS R همان‌طور که از Canon انتظار می‌رود دارای بدنه‌ای بسیار محکم و خوشدست است و خوشبختانه از تمامی مدل‌های لنز‌های متنوع کانن EF و EF-S هم پشتیبانی می‌کند که این خود یک برگ برنده برای موفقیت این سری دوربین‌ها در بازار آینده صنعت عکاسی است. قیمت  2300 دلاری این دوربین گران‌تر از Z6 و A7 III است و عدم وجود لرزشگیر در بدنه احتمالاً هزینه‌های زیادی را بابت لنز‌های با لرزشگیر بر دوش خریداران می‌گذارد. همچنین برش تصویر ویدئویی 4K در این دوربین نیز برای فیلم‌برداران خبر ناامید کننده‌ای است.

قیمت دوربین کانن EOS R همراه با لنز کیت RF 24-105 F4 L IS برابر 3400 دلار است. همچنین لنزهای RF 50mm f/1.2 L و RF 28-70mm f/2 هم به ترتیب با قیمت‌های 2300 و 3000 دلار، لنز‌های بسیار گران‌قیمتی محسوب می‌شوند.

البته کانن در کنار دوربین کانن EOS R و لنز‌ها، یک لنز به نام EF-M 32mm f/1.4 STM هم با قیمت 500 دلار برای دوربین‌های بدون آینه سری M خودش معرفی کرد تا نشان دهد همچنان به کاربران این دوربین‌هایش هم وفادار است. دوربین کانن R آغاز یک راه جدید برای کانن است که قطعاً در آینده، درباره ان بیشتر خواهیم شنید.

 

نویسنده: امیر یاری

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه