021-7356

آموزش پیدا کردن کهکشان راه شیری در شب

آموزش پیدا کردن کهکشان راه شیری در شب

تصورات غلط زیادی در مورد یافتن راه شیری در آسمان شب وجود دارد. این مطلب برای شفاف سازی این موضوع است. این مطلب را مطالعه کنید تا دریابید پیدا کردن راه شیری تا چه اندازه آسان تر از چیزی است که شما فکر می‌کنید.

کهکشان راه شیری در کجای آسمان شب قرار دارد؟

راه شیری در حقیقت یک کهکشان است که منظومه شمسی داخل آن قرار دارد. بالا، پایین، چپ، راست؛ هرجایی را که نگاه کنید کهکشان راه شیری آنجا قرار دارد. کهکشان راه شیری از زمین به صورت یک توده‌ی مه‌آلود متشکل از ستاره‌هایی که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیستند به نظر می‌رسد.

صرف نظر از اینکه در کجای جهان قرار دارید، تا زمانی که آسمان صاف است و مقدار آلودگی نوری هم خیلی کم است شما می‌توانید کهکشان راه‌شیری را در تمام طول سال مشاهده کنید. با این حال، به نظر می‌رسد که با چرخش زمین، کهکشان راه شیری در آسمان حرکت می‌کند.

نگاهی به این تصویر بیاندازید، حدود ساعت 1 بامداد ثبت شده است:

پیدا کردن راه شیری

و با این عکس که ساعت 4:30 بامداد ثبت شده است مقایسه کنید:

پیدا کردن راه شیری

مکانی که هردوی عکس ها ثبت شده اند تقریبا یکی هستند، ولی شما متوجه شدید که راه شیری به نظر حرکت کرده است. بسته به زمان سال، ممکن است که این حرکت دیده شود یا دیده نشود. این موضوع به مکانی که شما در آن قرار دارید هم بستگی دارد.

پیدا کردن راه شیری در آسمان شب

برای دیدن راه شیری در شب، شما به موارد زیر نیاز دارید:

  1. یک آسمان صاف – نباید ابری در آسمان باشد؛
  2. حداقل آلودگی نور – نور بیش از حد جزئیات آسمان شب را از بین می‌برد.
  3. ماه نباشد – ماه از چیزی که فکر می‌کنید روشن تر است و باعث کاهش وضوح راه شیری می‌شود.

فقط زمانیکه این شرایط وجود داشت می‌شود راه شیری را با همان شکوهی که دارد ببینیم. همانطور که قبلا اشاره کردیم این موضوع به مکانی که شما در آن قرار دارید و زمانی از سال که در آن هستید نیز بستگی دارد.

آسمان صاف

به دلیل اینکه برای پیدا کردن راه شیری در آسمان شب به آسمان صاف نیاز دارید، بهترین زمان برای عکاسی تابستان است. آب و هوا را چک کنید و سعی کنید یک شب که آسمان صاف است و ابری در آسمان نیست به بیرون بروید.

دنبال مکان و زمانی باشید که کمتر از 10 درصد ابر در آسمان باشد، بهترین زمان برای یافتن راه شیری ماه های تابستان است.

آلودگی نوری

زمانی که به دنبال راه شیری می‌گردید خیلی مهم است که به مکانی تاریک و به دور از شهر بروید.

آلودگی نوری به خاطر نور‌های مصنوعی داخل شهر ایجاد می‌شود. نور مصنوعی امکان دیدن ستارگان را به حداقل میرساند. برخی اوقات ممکن است که نیاز باشد بیشتر از 250 کیلومتر از شهر شلوغی مانند تهران دور شوید تا به آسمان کاملا تاریک برسید.

نور ماه

اگر در شبی که ماه می‌درخشد به دنبال راه شیری بگردید، به احتمال زیاد موفق نخواهید شد و نمی‌توانید آن را ببینید. آسمان باید خیلی تاریک باشد که بتوانید ستاره‌های کهکشان را با چشم غیرمسلح ببینید. نور ماه ستارگان را همانند آلودگی نوری ناشی از نور‌های مصنوعی از بین می‌برد

پیدا کردن راه شیری

[relatedpost post=”131014″]

درک مراحل ماه برای افزایش زمان عکاسی

قبلا به این موضوع اشاره کردیم که برای دیدن راه شیری باید آسمانی کاملا صاف، به دور از نور ماه و آلودگی نوری نیاز داریم.

همه ما می‌دانیم که چگونه آب و هوا را بررسی کنیم، و یافتن مکانی که کمترین آلودگی نوری را داشته باشیم بسیار آسوده است. ولی درک مراحل ماه یک مقدار دشوار است. مهم است که بدانیم بهترین زمان برای دیدن راه شیری چه زمانی است.

برای بهترین نتایج، ما باید زمانی که تاریکی مطلق است از راه شیری عکاسی کنیم. و این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که ماهی در آسمان نباشد که دید ما نسبت به ستارگان را محدود کند. بیشترین زمان تاریکی مطلق در اوایل ماه و ماه های زمستان خواهد بود.

پس بهترین زمان برای دیدن راه شیری زمانی است که ماه جدید در حال طلوع است، زمانی که ماه کاملا در آسمان مخفی شده است. شما می‌توانید همچنین راه شیری را یک هفته قبل یا بعد از ماه جدید ببینید. ولی، اگر ماه در ربع اول یا بیشتر باشد، نور ماه، آسمان را بیش از حد برای برای پیدا کردن راه شیری در آسمان شب روشن می‌کند.

زمان تاریکی مطلق (بخش آبی تیره دریایی در قسمت بالای عکس زیر) در زمان تابستان را مقایسه کنید. چیزی حدود 2 ساعت یا بیشتر است.

پیدا کردن راه شیری

حال این زمان را با زمانی که ماه جدید است مقایسه کنید. همانطور که مشاهده می‌کنید، مدت زمان تاریکی مطلق به 33 دقیقه کاهش یافته است.

پیدا کردن راه شیری

برای حداکثر زمان عکاسی در زمستان، عکس‌هایتان از راه شیری را زمانی که ماه جدید است ثبت کنید. به محض اینکه ماه در آسمان نمایان می‌شود، ستاره‌ها ناپدید می‌شوند. برنامه ای که ما برای ردیابی ماه استفاده کرده‌ایم Deluxe Moon and Sol نام دارد.

زمان شب

همچنین زمان‌های متفاوتی از شب روی دید شما تاثیر دارند. به این دلیل، شما باید درک درستی از مراحل شب داشته باشید.

زمانی‌که آفتاب غروب می‌کند، و آسمان به سمت ساعات طلایی خود می‌رود و بعد از آن ساعات آبی. این انتقال زمانی یا گرگ و میش می‌تواند به 3 بخش تقسیم شود. این مراحل گرگ و میش مدنی، گرگ و میش دریایی، و گرگ و میش نجومی نام دارند. البته این موضوع به زاویه خورشید نیز بستگی دارد.

غروب و طلوع خورشید دقیقا زمانی است که خورشد 0 درجه از افق فاصله دارد. بعد از غروب خورشید مدنی، گرگ و میش دریایی و آخری نیز گرگ و میش نجومی است که خورشید 18 درجه زیر افق است. بعد از این آسمان در تاریک ترین زمان خود در طول شب قرار دارد.

زمانی که خورشید شروع به طلوع دوباره می‌کند، آسمان دوباره به سه مرحله از گرگ و میش می‌رسد. ولی این بار، در جهت مخالف قرار دارد. اول گرگ و میش نجومی، بعد دریایی و در آخر مدنی قرار دارد که قبل از طلوع کامل آفتاب است.

بهترین زمان برای پیدا کردن کهکشان راه شیری در شب بعد از گرگ و میش نجومی غروب و قبل از گرگ و میش نجومی صبح است که تاریکی مطلق وجود دارد. این مدت در ماه های زمستان طولانی ترین است.

پیدا کردن راه شیری

[relatedpost post=”144969″]

بهترین زمان برای دیدن راه شیری

اگر راه شیری مجموعه ای از تمام ستارگان است پس چطور در طول سال تغییر می‌کند؟

این موضوع بدین دلیل است که راه شیری هسته ای به نام هسته کهکشانی دارد. این هسته مرکز چرخش کهکشان است که توسط گرد و غبار، گاز و ستاره ها احاطه شده است. این قسمت شدیدترین و دراماتیک ترین بخش راه شیری است.

بنابراین شما نیز باید از همین قسمت عکاسی کنید. این قسمت از کهکشان راه شیری از ما مارس تا سپتامبر در نیمکره شمالی است، و از سپتامبر تا مارس در نیمکره جنوبی، زمانی  که شما بهترین دید از راه شیری را دارید. این موضوع به دلیل نحوه چرخش زمین در محور خود و تغییر زاویه در فصول مختلف رخ می‌دهد.

قابل توجه ترین زاویه از راه شیری زمانی است که هسته کهکشانی تقریبا عمود بر افق است. در این زمان ستاره‌ها در درخشان‌ترین حالت خودشان قرار دارند. عکس زیر در اوایل آوریل گرفته شده است، می‌بینید که راه شیری چگونه به صورت افقی در سرتاسر آسمان قرار گرفته است.

پیدا کردن راه شیری

عکس بالا را با این تصویر که در تابستان ثبت شده مقایسه کنید، می‌بینید که راه شیری تقریبا عمودی است.

پیدا کردن راه شیری

در صورتی که به اندازه کافی تمرین کرده باشید می‌توانید بر اساس موقعیت راه شیری بگویید یک عکس چه زمانی ثبت شده است. در نیم کره شمالی در ماه مارچ موقعیت کهکشان راه شیری افقی است و تا ماه سپتامبر 180 درجه می‌چرخد.

راه شیری چگونه به نظر می‌رسد؟

ساده ترین جواب برای این سوال این است که به آسمان نگاهی بی‌اندازیم و ببینیم چگونه به نظر می‌رسد، البته ما فقط یک دیدگاه از راه شیری داریم، اما آیا واقعا این تنها موردی است که برای ما مهم است؟

پیدا کردن راه شیری

[relatedpost post=”73700″]

یافتن ستاره قطبی در شب

مهم است که بدانیم چگونه ستاره شمالی را در آسمان شب پیدا کنیم. به این دلیل که این ستاره ای است که همه ستاره های دیگر در آن می‌چرخند.

یافتن ستاره شمالی آنقدرها هم سخت نیست، و چندین راه وجود دارد که می‌توانید آن را بیابید.

شما می‌توانید تقلب کنید و از یک اپلیکیشن استفاده کنید. اپلیکیشن های نجومی زیادی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن ها ستاره شمالی را پیدا کنید. چند نمونه را در زیر به شما پیشنهاد می‌کنم:

-GoSkyWatch Planetarium برای آی او اس

-Starlight  برای اندروید

-Skymap Free برای ویندوز

تمام چیزی که نیاز است این است که تلفن هوشمندتان را به سمت آسمان شب نشانه بگیرید. این نرم‌افزارها ستاره قطبی را با قطب نمای شما تراز می‌کند و دقیقا به آنچه دنبالش هستید می‌رسید.

در طرف دیگر، که همچنین روش محبوب من است، روش سنتی است. اینجا شما باید ستاره را از روی دب اکبر پیدا کنید. دب اکبر مانند تصویر زیر به نظر می‌رسد. این به مانند یک تابه با دسته است اگر لبه دور تابه  را به سمت بالا دنبال کنید، به ستاره قطبی یا همان ستاره شمالی است می‌رسید

این روش را پیشنهاد میکنم چون کمک میکند درک بهتری از شب داشته باشید. و همچنین به معنی این است که به تکنولوژِی وابسته نیستید.

پیدا کردن راه شیری

جمع بندی

همانطور که می‌بینید یافتن راه شیری آنقدر‌ها هم سخت نیست. تمام چیزی که لازم دارید یک آسمان تاریک و شفاف به دور از آلودگی نوری و نور ماه است.اگر بدانید چه زمانی از سال به بیرون بروید و اینکه چه زمانی آسمان شب در تاریک ترین زمان خود قرار دارد می‌توانید راه شیری را پیدا کنید.

به دور از مسئله زمانی بسیاری ابزار و اپلیکیشن هست که می‌تواند به شما برای یافتن راه شیری کمک کند. حال که شما آموختید چه گونه راه شیری را پیدا کنید، می‌توانید شروع کنید به عکاسی لانگ اکسپوژر از آسمان شب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *