021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بعد از خرید یک دوربین جدید چه باید انجام دهید؟

بعد از خرید یک دوربین جدید چه باید انجام دهید؟

بعد از خرید یک دوربین جدید اقدامات زیر را انجام دهید:

آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)
  • 10) در مصرف پولتان دقت کنید
  • 11) از جعبه دوربینتان به‌خوبی نگه‌داری کنید
  • 12) به مجله نورنگار سر بزنید
  • 13) و آخرین نکته بااهمیت بسیار
  • 1) باتری خود را شارژ کنید

    ازآنجاکه ممکن است بعد از خرید یک دوربین جدید و وقتی برای اولین بار از باتری یک دوربین استفاده می‌کنید، از قبل به‌طور کامل شارژ نباشد حتماً آن را به شارژر وصل کرده و اجازه دهید کاملاً شارژ شود. این‌گونه دیگر خیالتان راحت است هرچقدر که می‌خواهید عکس بگیرید بدون آنکه نگران خاموش شدن دوربینتان باشید. حتی برای گرفتن عکس‌های زیاد می‌توانید یک باتری دوم نیز تهیه کنید. فراموش نکنید در دوربین‌های دیجیتال این موضوع بسیاری حیاتی است به‌طوری‌که نبود شارژ یعنی نبود عکس.

    [relatedpost post=”11447″]

    2) کارت حافظه تهیه کنید

    دوربین دیجیتال شما به‌احتمال زیاد به یک کارت حافظه نیاز دارد. اگر هنوز کارت حافظه تهیه نکردید می‌توانید به سایت نورنگار سری بزنید و همان لحظه آنچه متناسب با نیازتان است خریداری کنید.

    یک دوربین دیجیتال بدون حافظه درواقع به‌اندازه یک اسباب‌بازی می‌تواند بی‌ارزش باشد. در برخی از دوربین‌ها حافظه داخل بدنه دوربین تعبیه ‌شده است. اما دوربین‌های DSLR دارای حافظه داخلی نیستند و حتماً به یک کارت حافظه خارجی نیز نیاز خواهند داشت.

    [relatedpost post=”10863″]

    3) کتاب راهنمای دوربینتان را مطالعه کنید

    نورنگار راهنمای بسیاری از دوربین‌های دیجیتال را منتشر کرده است و به طور پیوسته راهنمای دوربین‌های جدید را نیز به آنها اضافه می کند. اگر راهنما برای دوربینتان به‌صورت کتاب و یا با زبان فارسی وجود نداشت، به احتمال زیاد یک نسخه از پی‌دی‌اف زبان‌اصلی کتاب راهنمای آن در سایت شرکت سازنده موجود است و می‌توانید به‌ رایگان آن را دریافت کنید. آیا برای ترجمه کتاب راهنمای دوربینتان نیاز به استخدام یک مترجم حرفه‌ای دارید؟ البته که نه. این راهنماها خیلی ساده نوشته می‌شوند و اغلب با عکس و توضیحات کافی، حتی برای فارسی زبانان نیز قابل فهم هستند. اگر با خواندن منو‌ها راحت نیستید می‌توانید در کلاس‌های آموزشی منو که در آموزشگاه نورنگار برگزار می‌شود شرکت کنید و هر آنچه که درباره منوی دوربین‌تان نمی‌دانید را یاد بگیرید.

    نکته مهم این است که حتی اگر شما یک عکاس حرفه‌ای هستید فراموش نکنید بازهم برخی از عملکردها در دوربینتان وجود دارد که ممکن است نتوانید به‌راحتی به آن‌های دست پیدا کنید. خود من بااینکه یک دفترچه راهنما از دوربینم دارم بااین‌حال یک نسخه از پی‌دی‌اف آن را تهیه کردم و در موبایلم ریخته‌ام تا در شرایط ضروری از آن استفاده کنم.

    4) کارت حافظه را فرمت کنید

    برای این کار به یک سری اطلاعات اولیه در دوربین نیاز دارید. قبل از شروع عکس‌برداری حتما آن را فرمت کنید. اما چرا باید این کار را انجام دهید؟ چند دلیل برای آن وجود دارد. اول اینکه شما فضای کاملی از کارت حافظه خود را در اختیاردارید. دوم آنکه گاهی اوقات دوربین شما قادر به خواندن یا ذخیره کردن اطلاعاتی که با دوربین دیگری ثبت کردید ندارد و ممکن است پوشه‌ها یا نامگذاری‌های فایل‌ها را مختل کند و سوم آنکه فرمت کردن کارت حافظه دوربین، ساختار فایل‌های آن را بازنگری می‌کند و موجب رفع بسیاری از خطاها می‌شود. توجه کنید قبل فرمت کردن کارت حافظه حتما حتما اطلاعاتتان را درجایی دیگر ذخیره کرده باشید.

    5) میان‌افزار دوربینتان را به‌روزرسانی کنید

    بعد از خرید یک دوربین جدید و وقتی‌که دوربینتان را از جعبه بیرون آورده اید، احتمالاً نسخه میان‌افزار یا Firmware آن بروز نیست، اگر این‌گونه بود، دوربینتان را به کامپیوتر وصل کرده و با نرم‌افزار مخصوص آن به اینترنت وصل شوید. اگر نسخه‌های بروزتری موجود بود توسط دستورالعمل‌های بروز رسانی، میان‌افزار خود را آپدیت کنید. این کار باعث می‌شود تا هم امکانات بیشتری در اختیار داشته باشید و هم موجب عملکرد هرچه بهتر دوربینتان خواهد شد. فراموش نکنید اگر دوربین‌تان را از نورنگار تهیه کرده‌اید، با کمال میل این کار را به رایگان برای‌تان انجام می‌دهیم.

    6) بند دوربینتان را وصل کنید

    بعضی از افراد از بند دوربین استفاده می‌کنند. بعضی هم نه. من همیشه از بند دوربین استفاده کرده‌ام در این سال‌ها گاهی اوقات وسوسه شدم تا بند دوربین را کنار گذاشته و از آن صرفه نظر کنم. درواقع یک‌بار این کار را انجام دادم و که موجب شد به خاطر بی‌دقتی هنگام وصل دوربین با سه‌پایه، دوربین رها شود و سقوط کند. با این خاطره بد من هیچ‌گاه بند دوربینم را جدا نمی‌کنم و پیشنهاد می‌دهم شما هم همیشه از بند دوربین خود استفاده کرده و آن را به دور گردن یا دور شانه‌ها انداخته و دوربینتان را در مقابل خطرات احتمالی ایمن کنید.

    7) برای دوربینتان یک کیف تهیه کنید

    بسته به نوع و تعداد لنز‌ها و لوازم جانبی که خریده‌اید، برای آنها یک کیف مناسب  تهیه کنید.  برخی از کاربران در ابتدا ترجیح می‌دهند از کیف‌های قدیمی‌تر خودشان برای حمل دوربین و لنز استفاده کنند. ولی به زودی متوجه می‌شوند که در شرایط متفاوت برای حمل یک دوربین گرانقیمت با قابلیت تعویض لنز، احتمالاً به یک کیف که بتواند تمام تجهیزات شما را در خود جای دهد، نیاز پیدا خواهید کرد. اگر شما به‌تازگی یک دوربین را خریداری کرده باشید خرید بعدی شما یک کیف مناسب خواهد بود. فراموش نکنید هنگام خرید کیف به تجهیزات خود توجه کنید و متناسب با آن‌ها سایز مناسب را انتخاب کنید.

    8) تجهیزانتان را تمیز نگه‌ دارید

    ظاهر و شمایل دوربین و تجهیزانتان را وقتی ‌که از جعبه بیرون میاورید به خاطر دارید؟ حتماً آن را به خاطر بسپارید چرا که این تجهیزات پس مدتی استفاده دیگر ظاهر اولیه خود را ندارند، درواقع گردوغبار، لکه و اثرات انگشت روی این تجهیزات موجب تغییر در ظاهر آن‌ها می‌شود. پس باید درصدد تهیه ابزار مناسب برای پاک کردن و تمیز نگه‌ داشتن تجهیزات عکاسی باشید.

    [relatedpost post=”17981″]

    9) تنظیمات اولیه را انجام دهید

    در این قسمت به‌طور خلاصه به یک سری از دستورالعمل‌ها می‌پردازیم که معمولا در همان ابتدا و بعد از خرید یک دوربین جدید در نورنگار برای شما انجام می‌شود.

    یک. دیوپتر دوربین را تنظیم کنید

    اکثر منظره‌یاب‌های دوربین‌ها دارای یک دکمه چرخان هستند که به آن دیوپتر می‌گویند. این دکمه به افراد این امکان را می‌دهد تا با دید‌های مختلف بتواند درون منظره یاب را به ‌طور کاملاً واضح مشاهده کنند. اگر هنگامی ‌که به داخل منظره یاب نگاه کردید، تصویر تار بود، سعی کنید دیوپتر دوربینتان را متناسب با دیدتان تنظیم کنید. گاهی اوقات می‌بینیم که برخی افراد از محو بودن تصویر و نقص دوربین خود در این باره شکایت می‌کنند درحالی‌که کافی است تا دیوپتر آن را تنظیم کنند تا همه چیز واضح شود.

    دو. کیفیت تصویر

    اگر شما علاقه‌مند به پردازش عکس‌های خود هستید، بهتر است تنظیمات کیفیت تصویر را روی عکس‌برداری با فرمت فایل خام تنظیم کنید. اما اگر نمی‌خواهید خودتان پردازش را انجام دهید یا خواستار عکس‌هایی با حجم کم هستید به شما پیشنهاد می‌دهم که تنظیمات کیفیت تصویر را روی فرمت jpeg با بالاترین کیفیت قرار دهید. و اگر نیاز به تصویری باکیفیت خیلی بالا ندارید گزینه‌ای با کیفیت کمتر را انتخاب کنید.

    سه. باحالت‌های مختلف نورسنجی در دوربینتان آشنا شوید

    به این طریق دوربین عملیات نورسنجی سوژه موجود در داخل قاب تصویر را اندازه‌گیری می‌کند و به شما کمک می‌کند تا تنظیمات دوربین را بهتر انجام دهید.

    چهار. تنظیمات مختلف دوربینتان را یاد بگیرید

    این کار به شما نشان خواهد داد که دوربینتان تا چه میزان هوشمند عمل می‌کند. مثلا تنظیمات White Balance در اکثر دوربین‌ها به‌طور پیش‌فرض روی حالت خودکار قرار داده‌ شده است. اما آشنایی با وایت بالانس و تنظیمات آن بسیار ضروری است و توسط آن می‌توانید با نورهای مختلف عکس‌های مناسب را ثبت کنید.

     

    [relatedpost post=”85563″]

    پنج. با فوکوس خودکار بسیاری از چیزها آسان می‌شود

    شاید در نگاه اول فوکوس خودکار در بسیاری از موارد کار را برای شما راحت کند اما این نکته را فراموش نکنید که با تنظیمات اشتباه ممکن است موجب تار شدن عکس شما شود. پس برای دستیابی به فوکوس بهتر و دقت بیشتر روی نقاطی که برای فوکوس موردنظر شماست، یادگیری و استفاده از انواع فوکوس، حتی فوکوس دستی نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

    شش. بسیاری از دوربین‌ها حالت‌های مختلف عکاسی پی‌درپی یا Burst Mode دارند

    وقتی شروع می‌کنید به عکاسی پی‌درپی و مثلاً در هر ثانیه 5 شات ثبت می‌کنید، احتمالاً خیلی شگفت‌زده خواهید شد. البته در شرایط متفاوت، حالات عکس‌برداری پی‌درپی نیز متفاوت خواهد بود مثلاً برای ثبت یک‌لحظه خاص در عکاسی پرتره بهتر است حالت تک فریم را انتخاب کنید. سعی کنید این حالت‌ها را یاد بگیرید و در شرایط مختلف آنها را تغییر دهید.

    هفت. یکی از تنظیماتی که معمولاً نادیده گرفته می‌شود فضای رنگی است

    این بحث در حد یک پایان‌نامه کارشناسی ارشد می‌تواند گسترده باشد، اما به‌طورکلی می‌توان گفت اگر می‌خواهید پردازش تصویرتان را خودتان انجام دهید بهتر است گزینه “Adobe RGB” را  انتخاب کنید ولی اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید گزینه “sRGB” برایتان بهتر است.

    هشت.استفاده از حالت های مختلف

    بسیاری از دوربین‌ها دارای جلوه‌های مختلفی برای عکاسی هستند. مثلا حالت عکس‌برداری از مهمانی‌ها، عکاسی ماکرو، کودک و … احتمالاً دوربین شما روی هیچ‌کدام از این حالات تنظیم‌ نشده است. اما اگر خواستید از هرکدام استفاده کنید توجه داشته باشید که متناسب با سوژه‌ای از آن عکاسی می‌کنید باید حالت مطلوب را انتخاب کنید.

    first-stepsafter-bying-new-camera-17

    نه. صدای بیب: فعال یا غیرفعال؟

    امروزه بسیاری از دوربین‌های دیجیتال (و وسایل دیگر الکترونیکی) مثل ریموت کنترل‌ ماشین، ماکروفر یا یخچال نیز دارای صداهای هشدار دهنده بیب مانند هستند. مثلاً در دوربین‌های عکاسی هنگام گرفتن یک عکس یا روشن کردن دستگاه دوربین بوق میزند. اگر می‌خواهید بی‌سروصدا عکاسی کنید، خصوصا برای عکاسی از پرندگان یا کودکان در خواب، از قسمت منو گزینه silence را انتخاب کنید.

    first-stepsafter-bying-new-camera-18

    ده.تنظیم زمان

    پس از خرید یک دوربین جدید و هنگامی‌که دوربینتان را برای اولین بار روشن می‌کنید یک درخواست ظاهر می‌شود و از شما می‌خواهد تاریخ و زمان را تنظیم کنید. در ابتدا می‌توانید با گزینه skip از این مرحله رد شوید اما بعدا حتما آن را تنظیم کنید. در دنیای دیجیتال زمان در عکس‌ها مانند مهر می‌مانند و اطلاعات کاملی از زمانی که این عکس گرفته‌شده در اختیار قرار می‌دهند. حتی اگر نخواهید عکس‌هایتان را با توجه زمان و تاریخشان سازمان‌دهی کنید احتمالاً در یک زمان دیگری بخواهید بدانید این عکس را کی گرفته‌اید. وقتی‌ که به مسافرت می‌روید به خاطر داشته باشید که زمان را متناسب با آن مکان تنظیم کنید. متاسفانه اغلب دوربین‌ها تاریخ شمسی را نشان نمی‌دهند، اما بهرحال بهتر است آن را روی تاریخ دقیق میلادی تنظیم کنید.

    first-stepsafter-bying-new-camera-19

    10) در مصرف پولتان دقت کنید

    بسیاری از افراد دارای اشتیاق بالایی در خرید تجهیزات عکاسی هستند. ما در این بخش به آن دسته از تجهیزات که واقعا ضروری و موردنیاز شما خواهند بود می‌پردازیم:

    یک. نرم‌افزار ویرایش ثانویه

    یکی از چالش‌های عکاسی دیجیتال این است که بتوان بهترین تصویر با عالی‌ترین ویرایش را از عکس خود به دست آورید. به‌احتمال زیاد به انجام یک سری ویرایش‌ها روی فایل عکستان نیاز خواهید داشت. نرم‌افزارهای ویرایش فایل خام در بسیاری از دوربین‌ها همراه آن به‌صورت CD یا DVD عرضه می‌شوند. همچنین می‌توانید آنها را از بازار نیز تهیه کنید.

    دو. سه‌پایه

    بسته به شرایط و هدف شما از گرفتن عکس، یک سه‌پایه می‌تواند سریع‌ترین راه برای به دست آوردن یک عکس شارپ باشد. خرید یک سه‌پایه خوب یکی از مهم‌ترین خرید‌ها پس از دوربین است.

    first-stepsafter-bying-new-camera-21

    سه. کنترل از راه دور

    اگر با سه‌پایه کار می‌کنید یا دوربین خود را روی سطح محکمی ثابت کرده‌اید. استفاده از یک ریموت کنترل دوربین از راه دور برای گرفتن عکس بسیار مناسب خواهد بود.

    first-stepsafter-bying-new-camera-22

    چهار. فلاش

    فلاش‌هایی که روی دوربین‌ها به‌طور پیش‌فرض قرار  دارند ازنظر قدرت و عملکرد در بسیاری از موارد کافی نیستند. استفاده از یک فلاش اکسترنال در کنار دوربینتان می‌تواند برای گرفتن عکس‌هایتان در شرایط کم‌نور کمک بسیاری بکند. همچنین می‌توانید از نورپردازی‌های خلاقانه شبیه آنچه که عکاسان حرفه‌ای انجام می‌دهند نیز استفاده کنید.

    first-stepsafter-bying-new-camera-23

    [relatedpost post=”125719″]

    پنج. فیلتر UV

    مانند بند دوربین، در ارتباط با استفاده از UV نیز نظریه‌های مختلفی وجود دارد. من به‌شخصه استفاده از فیلترهای UV را پیشنهاد می‌کنم. فیلتر‌های محافظ UV اگرچه در مواردی مثل افتادن یا سقوط لنز نمی‌تواند لنز را نجات دهد ولی لنز را در برابر بسیاری از اتفاقات مانند باقی ماندن اثر انگشت، یا نشستن گردوغبار روی لنز محافظت می‌کند.

    first-stepsafter-bying-new-camera-24

    شش. بیمه

    اگرچه ممکن است دوربینی که به تازگی خریده‌اید، چندان گرانقیمت نباشد، اما بیمه دوربین، خیال شما را بابت اتفاقات ناخواسته که خارج از پوشش گارانتی دوربین است راحت کند. برخی از دوربین‌ها قیمتی بیشتر از یک اتوموبیل متوسط دارند و جبران خسارت آنها بسیار مشکل است. ما در نورنگار برای تمامی لنز‌ها و دوربین‌ها بیمه 15 ماهه صادر می‌کنیم که این تجهیزات را در برابر هر نوع اتفاقی (مانند شکستن، اتصال برق یا زمین خوردگی و …) بیمه می‌کند. بنابراین اگر تازه اول کار هستید، نگران خراب شدن دوربین‌تان نباشید.

    first-stepsafter-bying-new-camera-25

    با گارانتی طلایی ۱۵ ماهه نورنگار آشنا شوید

    11) از جعبه دوربینتان به‌خوبی نگه‌داری کنید

    تا قبل از دوران دیجیتال، مردم یک دوربین حرفه‌ای را سال‌های سال با خود همراه داشتند و گاهی اوقات همان دوربین را به یک عکاس دیگر می‌دادند تا او نیز عکاسی را با آن دوربین آغاز کند. اما امروزه در دنیای دیجیتال، دیگر کمتر پیش می‌آید که یک دوربین بیشتر از 4 یا 5 سال در دست کسی باقی بماند و معمولا با پیشرفت تکنولوژی، دوربین‌ها نیز عمرشان کوتاه‌تر شده است.

    در ایران دوربین بدون جعبه بسیار سخت یا با قیمت بسیار پایین فروخته می‌شود. بنابراین حتما جعبه دوربین‌تان را در جای امنی نگاه دارید. بهتر است تجهیزات جانبی دوربین‌تان را نیز به خوبی حفظ کنید، تا اگر مجبور شدید زودتر از زمانی که فکر می‌کردید آن را بفروشید، بتوانید قیمت بهتری برای آن تعیین کنید.

    first-stepsafter-bying-new-camera-26

    12) به مجله نورنگار سر بزنید

    مجله نورنگار، نام بخش مطالب علمی و آموزشی و مقالات وب‌سایت نورنگار است که به طور پیوسته با آخرین اخبار و اطلاعات دنیای عکاسی به روز می‌شود. در آرشیو این مجله، می‌توانید مطالب آموزشی خوبی را پیدا کنید که برای نوشتن تک تک آنها، زحمت و دقت زیادی صرف شده است.

    13) و آخرین نکته بااهمیت بسیار

    بعد از خرید یک دوربین جدید باطری‌ دوربین را شارژ کردید؟ کارت حافظه را فرمت کردید؟ حالا زمان آن است که اینترنت را خاموش‌ کنید و از کامپیوترتان دور شوید. از خانه بیرون بروید و از دوربین جدیدی که خریده‌اید لذت ببرید.

     first-stepsafter-bying-new-camera-27

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    مقالات مرتبط

    عکس نوزاد خوابیده زیبا
    جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
    6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
    چگونه حجم عکس را کم کنیم
    كم كردن حجم عکس آنلاین
    5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
    DPI چیست؟
    DPI چیست؟
    7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
    انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
    انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
    10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
    Engagement photography
    عکاسی اسپرت
    10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
    نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
    برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
    11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه