دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • تجهیزات صدا

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

  • محصولات آموزشی

لوازم جانبی دوربین

(همه محصولات)

استفاده از تکنیک انباشت فوکوس در عکاسی منظره

تکنیک و ترفند
استفاده از تکنیک انباشت فوکوس در عکاسی منظره

در این مقاله یک دید کلی از تکنیک انباشت فوکوس در عکاسی منظره خواهید داشت و به صورت قدم به قدم یاد می‌گیرید چگونه عکس‌ها را برای انباشت فوکوس داخل فتوشاپ تلفیق کنید. به یاد داشته باشید که این تکنیک علاوه بر عکاسی منظره، برای سبک‌های دیگر عکاسی نیز کاربرد دارد.

1) انباشت فوکوس چیست؟

تکنیک انباشت فوکوس یکی از روش‌های جذاب بهبود عکاسی دیجیتال و البته ویرایش عکس دیجیتال است. این تکنیک به شما این اجازه را می‌دهد که چند عکس مختلف از منظره مدنظر خودتان با فوکوس روی نقاط مختلف بگیرید و سپس آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا به واضح‌ترین عکس ممکن برسید. برای مثال می‌توانید سه عکس مختلف از یک منظره خاص بگیرید و در هرکدام از آن‌ها به ترتیب روی پیش زمینه، میان زمینه و پس زمینه فوکوس کنید. سپس می‌توانید بخش‌های واضح آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا به یک عکس کاملا فوکوس شده برسید.

تکنیک انباشت فوکوس

شما می‌توانید با استفاده از هر نوع لنز و دوربینی از تکنیک انباشت فوکوس استفاده کنید اما باید برای ترکیب تمام آن‌ها از برنامه‌ی ادیت مناسب استفاده کنید. ما از فتوشاپ استفاده می‌کنیم اما در صورتی که قرار است خیلی از این تکنیک استفاده کنید، می‌توانید از نرم‌افزارهایی مثل Helicon Focus یا Zerene Stacker هم استفاده کنید. اما اگر مثل ما قرار نیست خیلی زیاد از این تکنیک استفاده کنید فتوشاپ برای شما کافی است.

2) چرا انباشت فوکوس؟

دو دلیل مهم وجود دارد که باید برای عکاسی منظره از تکنیک انباشت فوکوس استفاده کنید.

دلیل اول در زمان عکاسی از مناظری که عمق زیادی دارند کاربرد دارد. برای مثال در صورتی که فقط از یک عکس استفاده کنید ممکن است عناصری که خیلی به دوربین شما نزدیک هستند خارج از فوکوس باشند. این موضوع زمانی اتفاق می‌افتد که پیش زمینه تصویر خیلی به دوربین شما نزدیک باشد. ثبت پیش زمینه و پس زمینه واضح در این شرایط و به صورت همزمان به هیچ عنوان حتی با دیافراگم‌های بسته‌ای مثل f/16 نیز ممکن نیست.

همچنین در صورتی که از لنزهای تله فوتو هم برای عکاسی منظره استفاده کنید ممکن است از لحاظ وضوح با مشکلات فراوانی مواجه شوید. به دلیل اینکه لنزهای تله فوتو عمق میدان خیلی کمی دارند، به جز عناصری که در فاصله‌ی دور قرار دارند، باعث تار شدن تمامی اجزای دیگر تصویر خواهند شد و در اینجا هم حتی دیافراگم f/16 نیز نمی‌تواند به شما کمک کند.

برای خیلی از عکاس‌ها تنها دلیلی که از تکنیک انباشت فوکوس استفاده می‌کنند همین مورد است. البته یک دلیل دیگر هم برای استفاده از این تکنیک وجود دارد.

به دلیل اینکه خیلی از این لنزها یک نقطه امن دارند، یک دیافرگم خاص وجود دارد که واضح‌ترین تصویر ممکن را به شما می‌دهد. در خیلی از لنزها این نقطه امن جایی بین f/4 تا f/8 خواهد بود. متاسفانه این دیافراگم‌ها همیشه عمق میدان کافی را ندارند و به همین خاطر شما ممکن است برخی از بخش‌های تصویر را از دست بدهید.

این موضوع یکی از دلایل دیگر برای استفاده از تکنیک انباشت فوکوس است. در صورتی که به بیشترین وضوح ممکن در یک عکس منظره نیاز دارید، می‌توانید از واضح‌ترین دیافراگم لنز خودتان استفاده کنید و هرچقدر عکس که نیاز باشد را روی هم انباشت کنید تا به یک تصویر کاملا واضح برسید. تنها نکته منفی این تکنیک این است که باید از یک صحنه چندین عکس مختلف بگیرید تا بتوانید به عمق میدان کافی برسید.

آخرین دلیل هم برای انباشت فوکوس ممکن است این باشد که به جزئیات بیشتری نسبت به چیزی که دوربین می‌تواند ثبت کند نیاز داشته باشید. ممکن است نیاز داشته با عکس‌های چاپی بزرگ کار کنید، کراپ خیلی زیادی انجام دهید و یا با مناظری کار کنید که عمق میدان غیرطبیعی‌ای دارند. صرف نظر از تمامی این موارد انباشت فوکوس به شما کمک می‌کند به بیشترین کیفیتی که نیاز دارید برسید.

[relatedpost post=”55890″]

در نورنگار فروشنده شو

3) چه زمانی می‌توان از تکنیک انباشت فوکوس استفاده کرد؟

البته هر تکنیکی مزایا و معایب خودش را دارد. انباشت فوکوس در عکاسی منظره هم این چنین است. این تکنیک در مقایسه با عکس تکی زمان و حافظه بیشتری می‌گیرد و همچنین تمامی منظره‌ها برای انباشت فوکوس مناسب نیستند.

برای مثال یک موج را در ساحل در نظر داشته باشید. گرفتن یک عکس معمولی از آن بدون هیچ مشکلی انجام خواهد شد اما انباشت فوکوس کاملا غیرممکن است. این موضوع در انواع منظره با اجزای متحرک صدق می‌کند. هرچقدر سرعت حرکت اجزا بیشتر باشد انباشت فوکوس هم سخت‌تر خواهد شد.

اما در صورتی که اجزای منظره خیلی حرکت نمی‌کنند شما در اکثر مواقع می‌توانید این تکنیک را اجرا کنید. البته این موضوع فقط در مواقعی ممکن است که شما بتوانید چندین عکس پشت سر هم بگیرید. هرچقدر که بیشتر از تکنیک انباشت فوکوس استفاده کنید، زمان بیشتری هم باید روی هر عکسی که می‌گیرید کار کنید. در صورتی هم که همیشه از انباشت فوکوس استفاده می‌کنید، حافظه دوربینتان خیلی زودتر از حالت‌های دیگر خالی خواهد شد.

با این وجود این تکنیک یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توانید در عکاسی منظره استفاده کنید. فقط به خاطر اینکه وقت زیادی از شما گرفته می‌شود آن را نادیده نگیرید. در برخی مناظر وقت گذاشتن برای این تکنیک به نتیجه می‌انجامد.

[relatedpost post=”89328″]

4) نحوه انباشت فوکوس در عکس های منظره

انباشت فوکوس در عکاسی منظره کار سختی نیست اما مطمئنا نسبت به یک عکس تکی به تلاش و کوشش بیشتری نیاز دارد. برای شروع باید از بهترین تکنیک‌هایی که بلدید استفاده کنید. اما این به چه معنی است؟ شما باید به شکلی عکاسی کنید که نرم‌افزار فوکوس شما بتواند آن‌ها را به سادگی تشخیص دهد.

اول شما باید از یک سه پایه استفاده کنید. با اینکه ممکن است با عکس‌هایی که روی دست گرفته می‌شوند هم از این تکنیک استفاده کنید اما ممکن است در زمان ترکیب عکس‌ها در فتوشاپ با مشکلات زیادی روبرو شوید.

سپس باید خیلی فوکوس را در عکس‌ها تغییر ندهید. برای مثال در صورتی که فقط دو عکس می‌گیرید و در یکی از آن‌ها روی پیش زمینه و در دیگری روی پس زمینه فوکوس می‌کنید، ممکن است مرکز تصویر تار باشد. حتی در صورتی هم که نرم‌افزار ادیت شما بتواند عکس‌ها را با هم ترکیب کنید، عکس نهایی خیلی زیبا نخواهد بود.

در زمان عکاسی بهتر است دقیقا روی نقطه‌ای در عکس قبلی فوکوس کنید که وضوح عکس کاهش خواهد یافت. ممکن است نیاز باشد در حالت Live View روی عکس زوم کنید تا بتوانید این کار را به درستی انجام دهید. با انجام این کار از غیرطبیعی شدن عکس نهایی جلوگیری خواهید کرد.

اکنون که عکس‌های مدنظر خودتان را گرفته‌اید زمان آن رسیده است که آن‌ها را با هم ترکیب کنید. در ادامه یاد می‌گیرید که چگونه تکنیک انباشت فوکوس را در فتوشاپ اجرا کنید.

قبل از اینکه تصاویر را در فتوشاپ باز کنید، باید مطمئن شوید که آماده ترکیب آن‌ها هستید.

به خصوص باید مطمئن شوید که روشنایی تمامی عکس‌ها با هم برابر است. در غیر این صورت نمی‌توانید آن‌ها را به درستی با هم ترکیب کنید. در حالت عادی این موضوع مشکل خیلی مهمی نیست اما در صورتی که نور در عکس‌ها به شدت تغییر کند ممکن است این موضوع در عکس نهایی مشهود باشد.

عکس پائین(به همراه 6 عکس دیگری که با فوکوس در فواصل مختلف گرفته شده‌اند) بخشی از تصاویری است که در این مقاله از آن‌ها استفاده می‌کنیم. ما تمامی این عکس‌ها را با دیافراگم f/5.6 گرفته‌ایم و به همین خاطر مشاهده عمق پائین آن‌ها خیلی ساده است:

آموزش انباشت فوکوس

در اینجا عکس انباشت شده را مشاهده می‌کنید (ادیت نشده) که تمامی اجزای آن واضح هستند:

5) چک لیست انباشت فوکوس در عکاسی منظره

اکنون که تمامی عکس‌های خودتان را گرفته‌اید زمان آن رسیده است که آن‌ها را وارد نرم‌افزار ادیت خودتان کنید. در ادامه یک چک لیست سریع را مشاهده می‌کنید که در صورت استفاده از لایتروم و فتوشاپ می‌تواند در اجرای تکنیک انباشت فوکوس در عکاسی منظره به شما کمک کند:

  • در ابتدا باید تمامی عکس‌ها را داخل فتوشاپ باز کنید. در صورتی که از لایتروم استفاده می‌کنیم تمامی عکس‌های موردنظر را انتخاب کنید و با راست کلیک روی آن‌ها گزینه Open As Layers را انتخاب کنید.

اجرای تکنیک انباشت فوکوس

  • پس از اینکه تصاویر وارد فتوشاپ شدند، تمامی لایه‌ها را انتخاب کنید و روی Edit > Auto Align Layers کلیک کنید. در پنجره بعدی می‌توانید Blend Mode را روی Auto قرار دهید:

تکنیک انباشت فوکوس

  • اکنون روی Edit > Auto Blend Layers و سپس Stack Images کلیک کنید.

تکنیک انباشت فوکوس

  • روی Layers > Flatten Image کلیک کنید. با فشار دادن کلیدهای Ctrl + S یا مراجعه به مسیر File > Save تصویر را ذخیره کنید. با این کار عکس نهایی به لایتروم فرستاده می‌شود:

تکنیک انباشت فوکوس

  • اکنون لایتروم را دوباره باز کنید. در اینجا باید عکس را کراپ کنید تا خوب به نظر برسد. اغلب اوقات ممکن است بخش‌های بزرگی از لبه‌های تصویر تار باشند. شما باید این قسمت‌ها را کراپ کنید. در اینجا نتیجه تکنیک انباشت فوکوس را مشاهده می‌کنید:

تکنیک انباشت فوکوس

  • در نهایت پس از اینکه کراپ انجام شد، عکس را به هر شکلی که دوست دارید ادیت کنید. اکنون شما یک عکس با فوکوس انباشت شده دارید و می‌توانید عکس را طبق میل خودتان ادیت کنید.

کد تخفیف نورنگار

6) جمع‌بندی

با اینکه انباشت فوکوس در عکاسی منظره چیزی نیست که همیشه بتوانید از آن استفاده کنید اما یکی از ابزارهای خیلی مهمی است که در اختیار شما قرار دارد.

برخی اوقات ممکن است از لنزهای تله فوتو استفاده کنید و مشکلات زیادی در زمان فوکوس داشته باشید یا منظره خیلی بزرگی داشته باشید که حتی با دیافراگم f/16 هم عمق میدان کافی را نداشته باشید. در نهایت در صورتی که فقط به وضوح بالا علاقه‌مند هستید می‌توانید از انباشت فوکوس استفاده کنید تا بتوانید از واضح‌ترین دیافرگم لنز خودتان استفاده کنید.

هیچ دلیل درست یا اشتباهی برای استفاده از تکنیک انباشت فوکوس وجود ندارد اما به یاد داشته باشید که برخی مواقع ممکن است استفاده از این تکنیک ارزش زحمتی که می‌کشید را نداشته باشد.

در صورتی که تازه این تکنیک را یاد گرفته‌اید ممکن است دوست داشته باشید برای تمامی عکس‌ها از این تکنیک استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که به این ترتیب برای هر عکس باید 5 دقیقه بیشتر وقت صرف کنید. ممکن است با این کار عکس‌های واضحی داشته باشید اما عکس‌های شما تنوع خیلی زیادی نخواهد داشت.

امیدواریم که این مقاله توانسته باشد به شما کمک کند از تکنیک انباشت فوکوس در تصاویر خودتان استفاده کنید و در صورتی که قبلا از آن استفاده نکرده‌اید بتوانید یک بار آن را امتحان کنید. برای برخی مناظر خاص، انباشت فوکوس یک ابزار فوق‌العاده است.

 

نویسنده : محمد خزائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *