021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

راهنمای انتخاب فریم‌ ریت مناسب برای فیلمبرداری

راهنمای انتخاب فریم‌ ریت مناسب برای فیلمبرداری

فریم ریت چیست؟

کتاب‌های کوچک خاطره انگیز که در هر صفحه اش یک تصویر وجود داشت، و زمانی که صفحاتش را به سرعت مرور می‌کردید، تصویر حرکت می‌کرد و حالت انیمیشنی به خود میگرفت را به یاد دارید؟ در اصل ویدیو نیز به این صورت کار می‌کند. چه فیلم‌های امروزی چه قدیمی از یک سری تصاویر تشکیل شده‌اند که هنگامی که به ترتیب و با سرعت مشخص مشاهده می‌شوند، ظاهرا حرکت می‌کنند. فریم ریت سرعتی که این تصاویر نشان داده خواهند شد، یا اینکه چه قدر سریع شما کتاب را مرور کنید است و معمولا به شکل «فریم بر ثانیه» یا «FPS» بیان می‌شوند، پس اگر فریم ریت یک ویدیو 24fps بود، یعنی در هر ثانیه 24 تصویر مختلف نشان داده خواهد شد.

سرعتی که نشان داده می‌شود مغز شما را در درک تصاویر فریب می‌دهد و شما فکر می‌کنید که تصویر روان است.

چرا فریم ریت مهم است؟

فریم ریت تا حد زیادی بر سبک و تجربه یک فیلم تاثیر می‌گذارد. فریم ریت‌های مختلف تجربه‌های مختلف مشاهده را ارائه می‌دهند و انتخاب فریم ریت اغلب انتخاب بین مواردی مانند این است که تا چه اندازه می‌خواهید ویدیوتان واقع گرایانه به نظر برسد، یا اینکه آیا قصد دارید از تکنیک‌هایی مانند حرکت آهسته یا افکت‌های تاری ناشی از حرکت استفاده کنید. برای مثال فیلم‌ها معمولا در 24فریم نمایش داده می‌شوند، از آنجا که این نرخ فریم شبیه چیزی است که ما در دنیای واقعی می‌بینیم، یک دید بسیار سینماتیک ایجاد می‌کند. ویدیوهایی که زنده پخش می‌شوند یا ویدیوهایی که با حرکات زیاد پخش می‌شوند، مانند یک رویداد ورزشی یا ضبط بازی ویدیویی، اغلب فریم ریت بیشتری دارند، به دلیل این‌که اتفاقات زیادی به یک باره می‌افتد و برای اینکه حرکات روان و جزئیات را واضح نگه دارید نیازمند یک فریم ریت بالاتر هستید.

در طرف دیگر، افرادی که گیف‌های انیمیشنی تولید می‌کنند، وضوح را قربانی حجم کوچک‌تر فایل می‌کنند و از فریم ریت پایین تر استفاده می‌کنند.

چطور بهترین فریم ریت را برای ویدیوهایم انتخاب کنم؟

قبل از همه چیز، چیزی به اسم بهترین فریم ریت وجود ندارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم، فریم ریت‌های مختلف نتایج مختلفی ارائه می‌دهند. پس انتخاب بهترین فریم ریت به معنای انتخاب فریم ریتی است که برای چیزی که می‌خواهید خلق کنید مناسب است.

[relatedpost post=”72499″]

حتی با وجود اینکه فریم ریت مفهومی بسیار ساده است، بحث‌های زیادی در مورد این‌که کدام فریم ریت بهترین تجربه را برای شما به ارمغان می‌آورد وجود دارد، و تحقیقاتی وجود دارد که هر نوع فریم ریتی مزایای خاص خودش را دارد. با این وجود در اینجا چهار نکته که باید برای انتخاب فریم ریت در ذهن داشته باشید را برای شما آماده کرده ایم.

سبک/واقع گرایی

فریم ریت یک ویدیو نقش خیلی زیادی در نحوه نمایش ویدئو دارد و به نوع خود تعیین می‌کند یک ویدیو تا چه اندازه واقعی به نظر برسد. این مفهوم به مستقیما با چگونگی دیدن جهان به شکل طبیعی گره خورده است.

وقتی ما حرکتی می‌بینیم، مانند یک شخص که در حال پرتاب توپ است یا یک ماشین که در حال حرکت است، به طور طبیعی شاهد یک مقدار تاری هستیم. به طور ایده‌آل، فریم ریتی که انتخاب می‌کنید این مقدار تاری را شبیه‌سازی می‌کند و کمک می‌کند تجربه‌ی بیننده به اندازه‌ی کافی به حالت طبیعی نزدیک باشد. اگر فریم ریتی انتخاب کنید که مقدار آن بسیار بالا باشد، ویدیو‌های شما خیلی غیرطبیعی جلوه می‌کنند.

فریم ریت

ویدیوها معمولا وضوح خیلی بالایی دارند و همین موضوع باعث غیرطبیعی جلوه دادن ویدیو می‌شود. در طرف دیگر اگر از فریم ریت خیلی پایینی استفاده کنید، ویدیو ها اندکی متلاطم به نظر می‌رسند و تجربه بدی را به ارمغان می‌آورند. برای کمک به این که بفهمید چه فریم ریتی مناسب است بگذارید نگاهی به چند گزینه معمول و نحوه استفاده از آن‌ها بیاندازیم

24fps

این مقدار کمترین سرعت لازم برای ضبط ویدیو با حفظ حرکات واقع گرایانه است. حتی اگر یک فیلم در فریم ریت بالا ضبط شده باشد، اغلب با نرخ فریم 24fps نمایش داده می‌شود. بیشتر فیلم‌ها و نمایش‌های تلویزیونی با نرخ فریم  24fps ضبط و نمایش داده می‌شوند.

30fps

این مقدار فریم ریت از ابتدای ظهور فیلمبرداری مقدار استاندارد بود، و هنوز هم به صورت گسترده توسط تهیه کنندگان برای ویدیوهای پرتحرک استفاده می‌شود. برای مثال برای فیلمبرداری از رویدادهای ورزشی از این نرخ فریم استفاده می‌شود.

دلیل استفاده از 30fps بسیار پیچیده است و این عمدتاً مربوط به استانداردهای تلویزیونی و الکتریکی است که در گذشته تعیین شده اند.

60+fps

هرچیزی بیشتر از 30fps عمدتا برای خلق ویدیوهای صحنه آهسته یا برای ضبط فیلم بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شوند.

حرکات

متغیر اصلی بعدی که باید به آن در زمان انتخاب فریم ریت مناسب توجه شود، میزان حرکت و جنب و جوش در ویدیوهایتان است. این موضوع بسیار ساده است. اگر در ویدیوهایتان مقدار زیادی حرکت و جنب و جوش دارید، احتمالا نیاز دارید تا از یک فریم ریت بالا استفاده کنید.

این لزوماً به این معنی نیست که شما حتما باید از فریم ریت بالا در ویدیوهایتان استفاده کنید، ولی ثبت ویدیو با نرخ فریم بالا به شما این تضمین را می‌دهد که جزئیات بیشتری در را در ویدیوهایی که سرعت بالایی دارند ثبت کنید. فریم ریت بیشتر انعطاف‌پذیری بیشتری در زمان ویرایش به شما می‌دهد. برای کمک به اینکه بفهمید چه چیزی برای شما بهتر است در اینجا چند گزینه معمول را برایتان آماده کرده‌ایم.

24fps همانطور که در بالا توضیح دادیم این حداقل سرعت لازم برای ضبط ویدیو با حفظ حرکات واقع‌گرایانه است. اگر یک صحنه واقعا شلوغ را با نرخ فریم 24fps ضبط کنید، مقدار زیادی تاری مشاهده می‌کنید.

30fps با 6 فریم بیشتر در هر ثانیه نسبت به 24 فریم بر ثانیه، جزئیات بیشتری را در  صحنه‌ای که جنب و جوش زیادی دارد مشاهده خواهید کرد. البته ممکن است حرکات کمی غیرطبیعی به نظر برسند.

60+fps هرچیزی بیشتر از 30 فریم بر ثانیه معمولا برای ضبط صحنه‌های شلوغ به همراه جنب و جوش زیاد استفاده می‌شوند، مانند بازی‌های ویدیویی، ورزش یا هرچیز که می‌خواهید به صورت صحنه آهسته ثبت کنید. بازی‌های ویدیویی در این فریم ریت ضبط می‌شوند به این دلیل که اتفاقات زیادی به یک باره در صحنه می‌افتد و فریم بالاتر جزئیات بیشتری را ثبت می‌کند. صحنه‌های ورزشی هم اغلب در نرخ فریم بالاتر ضبط می‌شوند، بخاطر اینکه می‌توانند صحنه ها را آهسته کنند و بازپخش صحنه‌ها را به شکلی که واضح و قابل دیدن باشند نشان دهند

روش انتقال ویدیو

راهی که ویدیو انتقال داده می‌شود، مانند یوتیوب یا تلویزیون اینترنتی، و دستگاهی که شخص برای دیدن ویدیو شما استفاده می‌کند به خوبی می‌توانند انتخاب شما برای فریم ریت را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد.

همه دستگاه‌ها و روش‌های انتقال ویدیو از تمامی فریم ریت‌ها پشتیبانی نمی‌کنند پس بهتر است این موضوع را هم قبل از فیلمبرداری مدنظر قرار دهید. برای اینکه بتوانید راحت‌تر با این موضوع مواجه شوید، بگذارید نگاهی به چند روش معمول که افراد برای دیدن ویدیوی شما استفاده می‌کنند داشته باشیم.

پخش ویدیو در اینترنت

این روش به سرعت در حال تبدیل شدن به رایج‌ترین روش برای انتقال ویدیو است و بسیاری از سرویس‌های پخش کننده از طیف گسترده ای از فریم ریت‌ها پشتیبانی می‌کنند.

[relatedpost post=”123580″]

مردم نسبت به فریم ریت به صورت آنلاین کمی راحت‌تر هستند، با این حال، باید در نظر داشته باشید که تلویزیون ها و مانیتورهای قدیمی ممکن است قابلیت رفرش ریت را نداشته باشند تا بتوانند فریم ریت بالا را تحمل کنند.

تلویزیون

زمانی که یک ویدیو برای تلویزیون تهیه می‌کنید، بهتر است از نرخ فریم 24fps و 30fps استفاده کنید. این امر باعث طبیعی جلوه دادن ویدیوهایتان می‌شود و فیلم‌های شما مطابق چیزی است که مردم از پخش تلویزیونی انتظار دارند خواهد بود. پخش زنده، مانند اخبار و ورزش‌ها معمولاً همیشه در 30 فریم بر ثانیه فیلم برداری می‌شوند، در حالی که برنامه‌های تلوزیونی و فیلم‌ها معمولاً در 24 فریم بر ثانیه ثبت می‌شوند.

پروژکتور‌های فیلم

فریم ریت

سینماها و پروژکتورها به طور کلی هنوز هم روش بسیار محبوبی برای تماشای ویدیو هستند، و مانند پخش زنده تلویزیونی، فریم ریت باید 24fps بماند. این کار باعث می‌شود ویدیوهای شما ظاهر سینمایی داشته باشند و مطمئن باشید که روی اکثر پروژکتورها به خوبی نمایش داده می‌شوند.

اندازه فایل و زمان خروجی گرفتن

آخرین چیزی که باید زمان انتخاب فریم ریت به آن توجه کنید اندازه فایل و زمان خروجی گرفتن است. این دو موضوع کاملا ساده هستند. هرچقدر مقدار فریم ریت بالاتر باشد، تصاویر زیادی در یک ثانیه از ویدیو شما وجود خواهد داشت.

تصاویر بیشتر به معنای اطلاعات بیشتر است. هر‌چقدر اطلاعات بیشتر باشد، حجم فایل بیشتر خواهد شد و زمان خروجی گرفتن بیشتری نیاز دارد. این امر به خصوص زمان آپلود ویدیو در سرویس‌های آنلاین ویدیو مانند یوتیوب مهم می‌شود.

ویدیو با کیفیت بالاتر همیشه مطلوب ترین است، ولی حجم بالای ویدیو نیازمند ارتباط اینترنتی بهتر و سیستم سخت افزاری مناسب برای استریم کردن در بیشترین کیفیت ممکن است. این به معنای این است که افرادی که مدرن ترین تجهیزات یا سریعترین خدمات را ندارند، ممکن است محتمل یک تجربه ضعیف بشوند.

سخن پایانی

انتخاب فریم ریت نیاز به تفکر دارد و اگر چهار نکته کلیدی که در بالا ذکر شد را در نظر بگیرید می‌توانید به موفقیت برسید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *