021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

فریز کردن حرکت در عکاسی از سوژه‌های متحرک

فریز کردن حرکت در عکاسی از سوژه‌های متحرک

در صورتی هم که سوژه خیلی سریع حرکت کند این کار خیلی سخت‌تر خواهد بود اما با استفاده از تنظیمات دوربین مناسب شما می‌توانید به سادگی عمل فریز کردن حرکت سوژه در زمان عکاسی را اجرا کنید.

انتخاب حالت فوکوس مناسب

اولین کاری که برای فریز کردن حرکت در عکاسی باید انجام دهید این است که حالت فوکوس متوالی (Continuous Focus) را انتخاب کنید. این کار را به این خاطر باید انجام دهید که اولین چالش شما در عکاسی از سوژه‌های متحرک و فریز کردن آن‌ها، فوکوس کردن روی قسمت مناسبی از تصویر است. مشکلی که شما با فوکوس کردن روی این نوع سوژه‌ها دارید این است که به محض فوکوس کردن سوژه حرکت می‌کند.

برای مثال تصور کنید قصد دارید از یک نفر که در حال دوچرخه سواری است و به سمت شما حرکت می‌کند عکاسی می‌کنید. در صورتی که از حالت فوکوس تک‌نقطه‌ای استفاده کنید، زمانی که دوربین عکس می‌گیرد مطمئنا سوژه به شما نزدیک‌تر شده است و باید نقطه فوکوس را تغییر دهید.

آموزش فریز کردن حرکت در عکاسی

اما حالت فوکوس متوالی اینطور نیست و تا زمانی که کلید شاتر را تا نیمه نگه داشته باشید، دوربین سوژه را تعقیب می‌کند و روی آن فوکوس خواهد کرد. در مواقعی که داخل کادر تصویر حرکت وجود دارد این حالت فوکوس، بهترین حالت ممکن است.

استفاده از حالت اولویت شاتر

در مواقعی که شما از سوژه‌های متحرک عکاسی می‌کنید، زمانی برای تغییر تنظیمات نخواهید داشت. در این مواقع انتخاب حالت‌های نیمه اتوماتیک کار شما را خیلی آسان‌تر می‌کند. با استفاده از حالت اولویت شاتر شما می‌توانید فقط نگران انتخاب سرعت شاتر باشید و نیازی به انجام تنظیمات دیگر نداشته باشید. با استفاده از این حالت دوربین ایزو و دیافراگم را بسته به سرعت شاتر تنظیم می‌کند. دلیل انتخاب این حالت هم این است که سرعت شاتر مهم‌ترین مولفه برای ثابت کردن حرکت است.

خیلی از دوربین‌های DSLR هم به شما این امکان را می‌دهند که ماکزیمم ایزو را تنظیم کنید. با این کار مطمئن می‌شوید که دوربین ایزو را روی مقادیر خیلی بالایی مثل 6400 قرار نمی‌دهد و دوربین شما کمترین نویز ممکن را دارد. همچنین در صورتی که توانایی کار با حالت دستی (Manual) را دارید، می‌توانید از این حالت هم استفاده کنید.

[relatedpost post = “16861”]

در مواقعی که قصد عکاسی از رویدادهایی مثل مسابقات اتومبیلرانی را دارید و ممکن است اتومبیل ها پس از عبور از مقابل شما دوباره برگردند، نباید تنظیمات هر عکس با عکس‌های دیگر تفاوت داشته باشد، به همین خاطر در چنین مواقعی حتما توصیه می‌کنم از حالت Manual یا دستی برای عکاسی استفاده کنید.

استفاده از سرعت شاتر سریع

یکی از موضوعات دیگری که برای فریز کردن حرکت در عکاسی از اهمیت بالایی برخوردار است، سرعت شاتر سریع است. برای اینکه بتوانید تصویر را فریز کنید شما باید از سرعت شاتر سریع استفاده کنید اما اینکه سرعت شاتر چقدر سریع باشد، به نیازهای شما و اینکه در حال عکاسی از چه چیزی هستید بستگی دارد.

در صورتی که می‌خواهید حرکات یک فرد که در حال قدم زدن است را فریز کنید، به سرعت شاتر 1/200 ثانیه نیاز دارید اما اگر می‌خواهید در یک مسابقه ورزشی حرکات سوژه را فریز کنید ممکن است حتی به سرعت شاتر 1/2000 ثانیه هم نیاز داشته باشید.

ممکن است از خودتان بپرسید که از کجا باید بدانم که چه سرعت شاتری مناسب است؟ تجربه نقش خیلی مهمی در این امر دارد و هرچقدر بیشتر عکاسی کنید، راحت‌تر می‌توانید سرعت شاتر مناسب را انتخاب کنید. اما به عنوان یک قانون کلی در عکاسی، برای فریز کردن حرکت باید از سریعترین سرعت شاتر ممکن استفاده کنید.

آموزش فریز کردن حرکت در عکاسی

شما باید از حداقل از سرعت شاتر 1/250 ثانیه برای فریز کردن حرکت در عکاسی استفاده کنید اما در عین حال باید تلاش کنید که مقدار ایزو هم روی کمترین مقدار ممکن باشد. استفاده از ایزو خیلی بالا تاثیر منفی روی وضوح تصاویر شما دارد و ممکن است باعث افزایش نویز تصویر شود.

افزایش ایزو در سرعت شاتر بالا

البته در برخی مواقع ممکن است نیاز باشد که از مقدار ایزو بالاتر استفاده کنید. بدون افزایش ایزو ممکن است حتی نتوانید سرعت شاتر را به اندازه‌ای که بتوانید حرکات سوژه را فریز کنید افزایش دهید. از افزایش ایزو نترسید ولی آن را به اندازه‌ای که نیاز دارید افزایش دهید. شما می‌توانید با کمک نرم‌افزارهای مختلفی مثل فتوشاپ و لایتروم نویز و گرین ایجاد شده روی تصاویر را از بین ببرید.

[relatedpost post = “113042”]

استفاده از دیافراگم باز

سومین عنصر مثلث نوردهی دیافراگم است. هرچقدر دیافراگم لنز بسته‌تر باشد، شانس شما برای گرفتن یک تصویر واضح از سوژه در حال حرکت بیشتر است. البته این بدین معنی نیست که شما باید دیافراگم خیلی بسته‌ای مثل f/16 را انتخاب کنید.

مشکلی که اینجا وجود دارد این است که هرچقدر دیافراگم بسته‌تر باشد، سرعت شاتر هم آهسته‌تر خواهد بود و تنها روش برای افزایش سرعت شاتر افزایش ایزو است. در صورتی هم که مقدار ایزو دوربین را افزایش دهید شاهد افزایش نویز و کاهش کیفیت تصویر خواهید شد.

فریز کردن حرکت در عکاسی

همچنین استفاده از دیافراگم بسته یک جنبه فنی مهم هم دارد. معمولا زمانی که می‌خواهید حرکت را فریز کنید، درحال عکاسی از یک اتومبیل، شخص یا حتی حیوان خاص هستید و می‌خواهید توجه بیننده فقط روی همان سوژه متمرکز باشد و نباید دیگر عناصر موجود در صحنه حواس بیننده را پرت کند.

استفاده از دیافراگم باز بکگراند تصویر را تار می‌کند و توجه بیننده را فقط روی سوژه متمرکز می‌کند. برای شروع از دیافراگمی مثل F/4.5 شروع کنید و در صورت نیاز این مقدار را افزایش دهید.

[relatedpost post = “122595”]

استفاده از تکنیک Panning برای افزایش خلاقیت

Panning یکی از متداول‌ترین تکنیک‌ها در عکاسی است. استفاده از این تکنیک ممکن است کمی سخت باشد و شما برای اجرای کامل این تکنیک به تمرین و ممارست زیادی احتیاج دارید. برای اجرای این تکنیک باید پس از فشار دادن کلید شاتر سوژه را دنبال کنید و فقط با استفاده از سرعت شاتر پائین امکان استفاده از این تکنیک را دارید.

نحوه فریز کردن حرکت در عکاسی

در صورتی که در حال عکاسی از یک اتومبیل هستید، باید پس از فشار دادن کلید شاتر دوربین را با سرعتی برابر با سرعت اتومبیل و در راستای محور حرکت اتونبیل حرکت دهید. این امر باعث می‌شود که اتومبیل واضح باشد ولی تمام عناصر موجود در صحنه با تاری ناشی از حرکت محو شوند.

این تکنیک برای سوژه‌هایی که حرکت عرضی دارند مناسب است و برای سوژه‌هایی که به سمت شما حرکت می‌کنند و یا در حال دور شدن از شما هستند کاربرد نخواهد داشت. همچنین برای اجرای آن به تمرین و ممارست خیلی زیادی نیاز خواهید داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *