021-7356

آیا دوربین‌های DSLR به صورت کامل حذف خواهند شد؟

آیا دوربین‌های DSLR به صورت کامل حذف خواهند شد؟

تهدیدات بازار دوربین های DSLR

امروزه گوشی‌های هوشمند سهم بزرگی از بازار دوربین‌های DSLR رده متوسط را از آن خود کرده‌اند. از طرفی دیگر بسیاری از فیلمبردارها به خاطر فوکوس خودکار خیلی نرم، منظره‌یاب الکترونیک و اغلب اوقات قابلیت‌های ویدیویی بیشتر ترجیح می‌دهند به استفاده از دوربین‌های بدون آینه روی بیاورند.

عکاس‌های منظره و پرتره علاقه کمتری به دوربین‌های بدون آینه دارند ولی به زودی آن‌ها نیز به استفاده از این دوربین‌ها روی می‌آورند. تولید لنزهای با کیفیت بالا و وزن کم (مناسب برای عکاس‌های منظره) و Eye-AF( فوکوس بر روی چشم) (مناسب برای عکاس‌های پرتره) دو موضوعی هستند که این دسته از عکاسان را به استفاده از دوربین‌های بدون آینه ترغیب می‌کنند.

در حالی که به نظر می رسد دنیای دوربین های DSLR به پایان رسیده است، پس چه کسانی همچنان به این دوربین های قدیمی و قابل اعتماد وفادار خواهند ماند ؟

عکاسان اکشن، ورزشی، حیات وحش

در این بخش به نظر می رسد علاوه بر اینکه دوربین‌های DSLR می‌توانند بازار خودشان را حفظ کنند بلکه تا 5 سال آینده مشتریان جدیدی هم جذب می‌کنند. دلیل اکثر بحث‌ها در مورد آینده دوربین های DSLR پس از معرفی دوربین نیکون D6 اتفاق افتاد.

 

آینده دوربین های DSLR

Nikon D750 + Nikkor 200-500 f/5.6

چرا عکاسان اکشن از دوربین‌های DSLR استفاده خواهند کرد؟

حتی در صورتی که دوربین‌های بدون آینه قابلیت‌های بهتری برای عکاسی اکشن داشتند (که در حال حاضر ندارند) باز هم عکاس‌های ورزشی و حیات وحش به استفاده از دوربین‌های DSLR خودشان ادامه می‌دادند.

دلیل آن هم واضح است. این دسته از عکاسان مبلغ خیلی زیادی را روی بازار DSLR سرمایه‌گذاری کرده‌اند و چندین لنز گران قیمت خریده‌اند. برای مثال سونی A9 را در نظر بگیرید که بهترین دوربین بدون آینه فول فریم برای عکاسان ورزشی است. سونی بیشتر از هر شرکت دیگری در بازار دوربین‌های بدون آینه حضور داشته است اما چند لنز مخصوص عکاسی حیات وحش تولید کرده است؟ دو عدد لنز زوم (400-100و 600-200) و دو عدد لنز پرایم (400mm f/2.8 و 600mm f/4). این موضوع با در نظر گرفتن تعداد لنزهایی که برای دوربین‌هایی DSLR نیکون و کانن تولید شده است خیلی بد است و نشان از آینده مبهم دوربین‌های بدون آینه برای عکاسان حیات وحش و ورزشی دارد.

با نگاهی به مسیر راه نیکون و کانن و همچنین نگاهی به لیست لنزهایی که شایعه شده است این دو شرکت درحال تولید هستند هم تغییر خاصی احساس نخواهیم کرد. در حال حاضر دوربین‌هایی که بیشترین تعداد لنز تله فوتو را دارند دوربین‌های DSLR هستند.

فکر کنید در حال حاضر از یک دوربین نیکون D750 و لنز نیکور 500-200 با دیافراگم f/5.6 برای عکاسی حیات وحش استفاده می‌کنید. به خاطر مشکلاتی که لنز 500-200با سرعت فوکوس خودکار دارد، به هیچ عنوان دوست نخواهید داشت آن را روی یک آداپتور FTZ ( مبدل لنزهای F بر روی دوربین های بدون آینه نیکون با مانت Z )قرار دهید تا بتوانید با دوربین بدون آینه عکاسی کنید. استفاده از آداپتور FTZ مشکل خاصی از لحاظ دقت فوکوس خودکار برای ما ایجاد نمی‌کند اما به احتمال زیاد سرعت فوکوس را کاهش خواهد داد و ردیابی فوکوس هم خیلی خوب نخواهد بود. حتما به هیچ عنوان قصد ندارید یک لنز کند را از چیزی که هست کندتر کنید.

احتمالا عکاسان حیات وحش ترجیح می‌دهند از دوربین‌های DSLR استفاده کنند و تا زمانی که لنزهای تله فوتو مانت Z بهتر و یا حتی برابر با لنزهای مانت F شوند هم قصد نخواهند داشت نظر خودشان را تغییر دهند و همین برای اینکه بگوییم آینده دوربین های DSLR هنوز روشن است نیز کافی است. در حال حاضر یک عکاس حرفه‌ای حیات وحش، ترجیح می‌دهد به جای اینکه به خرید Z7 فکر کند، به چیزی مثل D850 فکر کند.

دوربین‌های DSLR به جز لنز، مزیت‌های دیگری هم دارند. برای عکاس‌های ورزشی و حیات وحش، سرعت اتوفوکوس و قابلیت‌های ردیابی بیشتر از وضوح لنز اهمیت دارد. دوربین‌های بدون آینه در حال پیشرفت هستند اما هنوز نتوانسته‌اند به دوربین‌های DSLR برسند.

به جز این موضوع وزن کمتر و ابعاد کوچکتر بدنه دوربین‌های بدون آینه برای عکاس‌های ورزشی و حیات وحش یک نقطه ضعف است. خیلی از این عکاس‌ها با خرید گریپ باتری تلاش می‌کنند وزن لنزهای سنگین خودشان را متعادل کنند. جای شک نیست که دوربینی مانند D5 یا D850 با گریپ باتری که روی آن یک لنز پرایم 600 نصب شده است، تعادل بیشتری نسبت به چیزی مانند Z7 با همین لنز دارد.

[relatedpost post=”75271″]

آینده دوربین های DSLR

NIKON D750 @ 500mm, ISO 800, 1/4000, f/8.0

بدنه نیکون D4 و D5 و همینطور کانن 1DX خیلی مستحکم ساخته شده است و دلیل آن هم این است که در رویدادهای ورزشی و یا در حیات وحش باید شاهد ضربات و آسیب‌های مختلفی باشند. اما آیا دوربین‌های بدون آینه هم می‌توانند چنین آسیب‌هایی را تحمل کنند؟ خیر! و همین هم دلیل کافی بر این ادعاست که آینده دوربین های DSLR روشن‌تر از چیزی است که تصور می‌شود.

دوربین‌های DSLR مزایای دیگری هم دارند. عکاس‌های حیات وحش باید مدام لنز خودشان را باز کنند تا آن را با لنز دیگری تعویض کنند و یا روی آن تله کانورتر (TeleConverter) نصب کنند. در محیط‌های پر گرد و خاک آینه دوربین‌های DSLR می‌تواند تا حدودی از سنسور مراقبت کند اما دوربین‌های بدون آینه از چنین قابلیتی برخوردار نیستند.

[relatedpost post = “76514”]

آخرین موضوع نیز عملکرد اتوفوکوس است. دوربین‌های سری Z نیکون و سری R و RP کانن چند سالی با جایگاه الان سونی A7RIV و A9 فاصله دارند اما در حال حاضر اتوفوکوس D5 و 1DX بهترین اتوفوکوس موجود در بازار است. به همین خاطر فکر می‌کنیم افراد زیادی Nikon D6 را می‌خرند. عملکرد اتوفوکوس این دوربین از خیلی بهتر از D5 است و به همین خاطر می‌توان گفت از اتوفوکوس بهتری نسبت به سری Z هم برخوردار است.

مشکلات سیستم

دلیل خاصی وجود دارد که نیکون برای 60 سال پیاپی به تولید لنزهای مانت F ادامه داده است. در حال حاضر بسیاری از عکاس‌های حرفه‌ای تعداد زیادی لنز با مانت F خریداری کرده‌اند و تا زمانی که متقاعد نشوند سیستم جدید از قابلیت‌های بهتری برخوردار است، قرار نیست لنزهای قدیمی خود را کنار بگذارند. ما نمی‌گوییم که در آینده دوربین های DSLR جایگزین نخواهند شد اما بسیاری از عکاسان به یک محرک قوی برای تعویض دوربین‌ها و لنزهای خود نیاز دارند.

[relatedpost post = “87160”]

حتی در صورتی که دوربین‌های بدون آینه نیز بتوانند از لحاظ لنزهای تله فوتو به اندازه دوربین‌های DSLR متنوع یا بهتر باشند باز هم سخت است بتوانند به صورت کامل بازار DSLR را از بین ببرند. عکاس‌ها قرار نیست به سادگی لنزهای مانت F خودشان را کنار بگذارند. آن‌ها این لنزها را می‌فروشند و با گذشت زمان قیمت آن‌ها نیز خیلی ارزان‌تر خواهد شد. به همین خاطر علاقه‌مندان به عکاسی این لنزها را می‌خرند و برای کار با آن‌ها نیز به بدنه‌های DSLR نیاز خواهند داشت. از همین روی گسترش بازار دوربین‌های بدون آینه به این معنی نیست که بازار دوربین‌های DSLR از بین خواهد رفت.

آینده دوربین های DSLR

آیا دوربین‌های DSLR هم به سرنوشت دوربین‌های آنالوگ مبتلا خواهند شد؟

در زمان دوربین‌های آنالوگ هزینه چاپ و تولید عکس خیلی زیاد بود اما با عرضه دوربین‌های دیجیتال ما شاهد یک جهش بزرگ بودیم. اما مقایسه دوربین‌های DSLR با دوربین‌های آنالوگ خیلی منصفانه نیست. مطمئنا دوربین‌های بدون آینه جایگزین دوربین‌های DSLR خواهند اما زمان  این جایگزینی خیلی طولانی تر از جایگزینی دوربین‌های آنالوگ با دیجیتال خواهد بود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
4 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
9 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه