021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

30 نکته‌ی ضروری برای عکاسی در ساعت طلائی

30 نکته‌ی ضروری برای عکاسی در ساعت طلائی

اما چطور فقط موقعیت خورشید می‌تواند روی تصاویر شما تاثیرگذار باشد؟ در صورتی که به عکاسی در ساعت طلائی علاقه‌مند هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با تمام نکات ضروری آشنا شوید.

آنچه خواهید خواند ... (مشاهده بیشتر)

30 نکته برای عکاسی در ساعت طلائی

برخی اوقات از ساعت طلائی و ساعت آبی با عناوینی مثل ساعت جادویی یاد می‌شود. شما در طول این ساعات یک نور با کیفیت دارید که برای انواع مدل‌های عکاسی مناسب است.

1- تفاوت نور در ساعت طلائی و میانه‌ی روز

عکاسی در ساعت طلائی

ساعت طلائی:

  • ساده‌ترین روش برای جلوگیری از سایه‌ها و هایلایت‌های خیلی شدید
  • طیف‌های گرم‌تر از رنگ زرد و نارنجی
  • سایه‌های بلندتر و دراماتیک‌تر
  • بهترین نور برای پرتره است زیرا باعث بسته شدن چشم‌های سوژه نمی‌شود
  • خلوت بودن خیابان‌ها و مناظر
  • مدت زمان کوتاه‌تر

نور میانه‌ی روز:

  • نور شدید و کنتراست زیاد نقاط سایه و هایلایت
  • روشنایی زیاد نور خنثی
  • سایه‌های کوچک
  • مدل‌ها نمی‌توانند چنین نوری را بدون پلک زدن تحمل کنند
  • شلوغی زیاد اکثر لوکیشن‌ها
  • مدت زمان خیلی طولانی‌تر

2- محاسبه زمان ساعت طلائی

آموزش عکاسی در ساعت طلائی

برای درک بهتر ساعت طلائی در عکاسی باید از موقعیت دقیق خورشید اطلاع داشته باشید. ساعت طلائی به طول مدتی گفته می‌شود که زاویه خورشید از 4 درجه زیر خط افق تا 6 درجه بالای آن است. به صورت طبیعی در هر نقطه جغرافیایی زمانبندی این موضوع متفاوت است. اما اپ‌های زیادی برای اطلاع از زمان دقیق وجود دارد.

نرم‌افزار Photographer’s Ephemeris با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی شما اطلاعات خیلی مفیدی در مورد نور روز و یا شب در اختیار شما قرار می‌دهد که به هر عکاسی کمک می‌کند. علاوه بر این نرم‌افزار، نرم‌افزار Helios نیز برای کاربران اپل قابل دانلود است که زمان دقیق ساعت جادویی و موقعیت ماه و خورشید را به شما اطلاع می‌دهد.

3- از قبل برنامه‌ریزی کنید

از قبل یک لوکیشن را انتخاب کنید و حداقل یکبار از آن بازدید کنید. شما می‌توانید در طول روز به نقطه‌ی موردنظر مراجعه کنید و اشیائی که می‌توانید در طول ساعت طلائی از آن‌ها استفاده کنید را شناسایی کنید. به دلیل اینکه شما زمان خیلی کمی در اختیار دارید بهتر است یک لوکیشن را انتخاب کنید و تمام طول زمان را در همان لوکیشن به عکاسی بپردازید. به این صورت در زمان جابجایی بین لوکیشن‌ها زمان زیادی از دست نمی‌دهید.

4- مراقب آب و هوا باشید

زمان عکاسی در ساعت طلائی

از برنامه‌های هواشناسی استفاده کنید و به دقت آب و هوای لوکیشن موردنظر را در طول ساعت طلائی بررسی کنید. همچنین مراقب ابرها هم باشید. در صورتی که روی خط افق ابرهای زیادی وجود داشته باشد ممکن است زمان خیلی کمتری در اختیار داشته باشید. البته با توجه به کیفیت ابرها ممکن است بتوانید وقتی نور گرم خورشید توسط آن‌ها فیلتر می‌شود عکس‌های بهتری بگیرید.

برای پیش‌بینی آب و هوای بلند مدت و ساعتی می‌توانید از اپ Dark Sky استفاده کنید که از پیشبینی آب و هوا با استفاده از هوش مصنوعی بهره می‌برد. این اپ روی اندروید و iOS قابل استفاده است. علاوه بر این می‌توانید از نرم‌افزار Carrot Weather نیز استفاده کنید. این اپ نیز پیشبینی‌های بلند مدت و کوتاه مدت را به همراه نقل قول‌های بامزه به شما نمایش خواهد داد.

[relatedpost post=”118258″]

5- کمی زودتر به لوکیشن بروید و بیشتر عکاسی کنید

خودتان را به زمان محدود نکنید. سعی کنید کمی زودتر به لوکیشن موردنظر مراجعه کنید تا زمان لازم برای آماده‌سازی تجهیزات و برنامه‌ریزی را داشته باشید. تا زمانی که خورشید به صورت کامل غروب کند و یا کاملا در وسط آسمان باشد به عکاسی ادامه دهید. این موضوع باعث می‌شود تغییر سایه‌ها و رنگ‌ها را در هر دقیقه مشاهده کنید.

6- مراقب سایه‌ها باشید

عکاسی در ساعت طلائی

استفاده از سایه‌های بلند و دراماتیک داخل کادر تصویر می‌تواند یک چالش جذاب باشد. در حین این کار مراقب سایه‌های ناخواسته‌ای که ممکن است عکس نهایی را خراب کنند باشید. برای مثال در تمام طول زمان عکاسی باید مراقب باشید که سایه‌ی خودتان داخل کادر نباشد.

7- انتخاب زمان مناسب

عکاسی در ساعت طلائی

بهترین ساعت طلائی برای عکاسی کاملا به موقعیت شما بستگی دارد. برای مثال در صورتی که در شرق هستید ممکن است طلوع آفتاب زمان بهتری برای استفاده عکاسی در ساعت طلائی باشد. اما در صورتی که به غرب نزدیک‌تر هستید کیفیت نور در زمان غروب آفتاب بهتر است.

در صورتی که برای پیدا کردن موقعیت دقیق خورشید و یا ماه در لوکیشن مدنظر خودتان به کمک بیشتری نیاز دارید می‌توانید از نرم‌افزار skyPhysics برای گوشی‌های iOS استفاده کنید که هم به صورت آنلاین و هم آفلاین فعالیت می‌کند. علاوه بر این، نرم‌افزار SunSurveyor نیز گزینه خیلی خوبی است که روی هر دو سیستم عامل اندروید و iOS فعالیت می‌کند و می‌تواند نحوه‌ی تاثیر نور و سایه را روی اجسام مختلف از نقطه دید شما شبیه‌سازی کند.

8- آزمایش دیافراگم‌های باز و بسته

تکنیک عکاسی در ساعت طلائی

برای عکاسی از طبیعت سعی کنید دیافراگم دوربین را ببندید و روی اعدادی مثل f/14 یا f/22 قرار دهید تا عمق میدان بیشتری داشته باشید. برای این کار به سرعت شاتر آهسته‌تر و یک سه پایه نیاز دارید تا نور بیشتری وارد دوربین شود و عکس شما نیز واضح باشد.

در صورتی که به بوکه نیاز دارید از مقادیر دیافراگم باز (f/1.8 تا f/2.8) استفاده کنید. در صورتی که دیافراگم بسته‌تر باشد بخش بیشتری از کادر داخل فوکوس خواهد بود.

یکی دیگر از کاربردهای دیافراگم بسته برای عکاسی از خورشید است. در زمان عکاسی در ساعت طلائی از پرسپکتیوی استفاده کنید که قرص خورشید پشت چیزی مثل کوه یا درخت قرار بگیرد و بخشی از آن پوشیده شود. در چنین شرایطی می‌توانید اشعه‌های خورشید را به تصویر بکشید.

9- حذف محوشدگی حرکت Motion Blur

پس از اینکه دیافراگم مدنظر خودتان را تنظیم کردید باید از سرعت شاتری استفاده کنید که احتمال بروز محو شدگی حرکت Motion Blur را به صفر برساند. در صورتی که سوژه شما طبیعت و یا اشیاء بی جان است مقادیر کمی مثل 1/125 می‌توانند عملکرد خیلی خوبی داشته باشند.

هرچقدر که صحنه‌ی موردنظر زنده‌تر باشد، سرعت شاتر نیز باید بیشتر باشد. مثلا برای عکاسی از کودکان و یا ماشین‌های در حال حرکت سرعت شاتر باید روی 1/250 تنظیم شود. همچنین برای داشتن بیشترین کیفیت ممکن می‌توانید مقداری ایزو را افزایش دهید.

10- استفاده از سرعت شاتر برای افزودن محو شدگی حرکت Motion Blur

راهنمای عکاسی در ساعت طلائی

برای عکاسی از مناظری که ابر و یا آب داخل آن‌ها وجود دارد می‌توانید با استفاده از سرعت شاتر پائین آب و ابرها را نرم‌تر کنید و یک جو کاملا متفاوت ایجاد نمائید. مطمئنا برای این کار به سه‌پایه نیاز خواهید داشت و مقدار دقیق سرعت شاتر نیز به سرعت سوژه‌های شما بستگی دارد.

برای مثال در صورتی که سوژه شما ماشین و یا جریان‌های شدید آب است استفاده از سرعت شاتر چند ثانیه‌ای باعث خواهد شد که رد آن‌ها داخل تصویر باقی بماند.

11- استفاده از حساسیت پائین

از آنجایی که در زمان عکاسی در ساعت طلائی نور خیلی زیادی در اختیار دارید، سطح  حساسیت ایزو را روی کمترین میزان ممکن (حدودا 100 یا 200) نگه دارید.

در صورتی که احساس کردید تصویر خیلی تیره است می‌توانید نور لازم را با باز کردن دیافراگم به دست بیاورید. البته در صورتی که به دلیل وجود ابر و یا گذشتن از ساعت طلائی نور کافی در اختیار ندارید، می‌توانید میزان ایزو را افزایش دهید.

12- استفاده از نورسنجی نقطه‌ای ضروری است

آموزش عکاسی در ساعت طلائی

در این نوع عکاسی یکی از مشکلاتی که با آن روبرو هستید کم نور شدن تصاویر است. به همین دلیل همیشه به یاد داشته باشید که نورسنجی را روی Spot Metering یا نورسنجی نقطه‌ای قرار دهید. این کار بیشتر برای گرفتن عکس‌هایی که نور از پشت می‌تابد ضروری است.

در صورتی که این قابلیت غیرفعال باشد شما می‌توانید یک عکس تیره بگیرید که فقط خطوط بدن سوژه در آن مشخص است. روی بدنه‌ی اکثر دوربین‌های DSLR یک کلید قرار دارد که امکان تغییر حالت نورسنجی دوربین را به شما می‌دهد اما می‌توانید این کار را از طریق منو نیز انجام دهید.

13- استفاده از تکنولوژی HDR

عکاسی در ساعت طلائی

اغلب اوقات شدت نور روی سوژه‌هایی مثل منظره و معماری متفاوت است. به همین خاطر تنظیم نوردهی به شکلی که بتوانید تمام محدوده نوری را با استفاده از آن به تصویر بکشید کار خیلی سختی است. در چنین شرایطی شما باید از چندین نوردهی مختلف برای عکاسی استفاده کنید و سپس با استفاده از نرم‌افزارهای ادیت آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید. در این صورت می‌توانید تمامی جزئیات سوژه را به صورت کامل به تصویر بکشید.

[relatedpost post=”127150″]

14- تنظیم وایت بالانس

در صورتی که قصد دارید به عکاسی در ساعت طلائی بپردازید وایت بالانس را روی Cloudy و یا Shade تنظیم کنید. در غیر این صورت دوربین به صورت خودکار تلاش می‌کند مقادیر اضافی رنگ زرد را حذف کند و مقدار طیف آبی را افزایش دهد. همچنین می‌توانید از وایت بالانس خودکار استفاده کنید و در زمان ویرایش عکس تنظیمات موردنیاز را انجام دهید.

15- استفاده از دوربین DSLR

دوربین عکاسی در ساعت طلائی

برای اینکه به صورت کامل بتوانید مزایای عکاسی با نور نرم را متوجه شوید بهتر است از یک دوربین با کیفیت استفاده کنید. با استفاده از چنین دوربینی می‌توانید کوچک‌ترین جزئیات را در هر سوژه‌ای که از آن عکاسی می‌کنید ببینید.

دوربین‌هایی را انتخاب کنید که از محدوده داینامیک بالایی پشتیبانی می‌کنند. چنین دوربین‌هایی می‌توانند تمام جزئیات موجود در سایه را به تصویر بکشند و ادیت تصاویر را برای شما راحت‌تر خواهند کرد.

  • Canon EOS 6D چنین قابلیتی دارد و از 11 نقطه اتوفوکوس استفاده می‌کند.
  • Nikon D7100 نیز چنین قابلیتی دارد و همچنین از 51 نقطه اتوفوکوس و نورسنجی ماتریکس سه بعدی پشتیبانی می‌کند.

16- استفاده از لنزهای واید

عکاسی در ساعت جادویی

در صورتی که به عکاسی طبیعت علاقه‌مند هستید توصیه می‌کنیم حداقل از یک لنز 24 میلیمتری و یا بیشتر استفاده کنید. البته این موضوع خیلی ارتباطی به عکاسی پرتره در ساعت طلائی ندارد. از آنجایی که در طول این زمان سایه‌های بسیار قوی‌ای در اختیار دارید، در صورتی که از آن‌ها به همراه ابرها و دیگر سوژه‌هایی که یک لنز واید می‌تواند به تصویر بکشد استفاده کنید، تصاویر بسیار زیباتری خواهید داشت.

به دلیل انحرافات خاصی که لنزهای واید ایجاد می‌کنند شما با استفاده از این لنزها و دیگر قابلیت‌های ساعت طلائی می‌توانید تصاویر بسیار زیبایی داشته باشید. علاوه بر این چنین تصاویری حرکت را بیشتر نشان می‌دهند، فضای بیشتری دارند و نرم‌تر به نظر می‌رسند.

17- استفاده از فیلترهای پلاریزه دایره‌ای

ساعت جادویی چیست؟

این فیلتر در مقابل دهانه‌ی لنز قرار می‌گیرد و چند کاربرد خیلی مهم مثل تیره کردن آسمان، کاهش بازتاب و تابش نور روی سطوح براق، جلوگیری از flare و دیگر مشکلات مشابه دارد.

[relatedpost post=”131184″]

این فیلتر طیف‌ها و نورهای گرم را حفظ می‌کند و آن‌ها را بیشتر در معرض دید قرار می‌دهد. علاوه بر این شما این امکان را خواهید داشت که از یک مقدار وایت بالانس ثابت استفاده کنید.

18- استفاده از فیلترهای ND

ساعت آبی چیست؟

این فیلتر نیز یکی از فیلترهای ضروری برای عکاسی در ساعت طلائی است و با متعادل کردن آسمان به شما کمک می‌کند نوردهی تصویر را تنظیم کنید. این فیلتر نور محیطی را حذف می‌کند و به متعادل‌سازی نوردهی کمک می‌کند. این کار برای عکاسی پرتره با دیافراگم باز و حساسیت پائین ضروری است.

19- استفاده از رفلکتور

یکی دیگر از نکاتی که باید برای عکاسی در ساعت طلائی رعایت کنید، استفاده از رفلکتور است. استفاده از این وسیله در زمان عکاسی پرتره زیر چنین نور مستقیمی کمک زیادی به شما می‌کند. از آن‌جایی که نور طبیعی به صورت پیشفرض گرم است بهتر است از رفلکتور سفید یا نقره‌ای استفاده کنید. محل قرارگیری دقیق رفلکتور را هم می‌توانید با آزمون و خطا مشخص کنید. برای مثال در صورتی که آن را بالاتر از سر سوژه نگه دارید باعث ایجاد سایه‌هایی رو به پائین خواهید شد.

در صورتی هم که از ژل نارنجی استفاده کنید نور فلاش کاملا شبیه به نور طبیعی خواهد بود.

[relatedpost post=”135357″]

20- عکاسی با نور از جلو

آموزش عکاسی در ساعت آبی

استفاده از این مدل نورپردازی در طول ساعت طلائی باعث ایجاد احساس گرما در عکس‌هایی که می‌گیرید خواهد شد. به همین دلیل این نوع نور برای عکاسی پرتره کاملا مناسب است و شما می‌توانید به راحتی از ایجاد کنتراست و سایه‌های قوی جلوگیری کنید.

21- عکاسی با نور از پشت

در طول ساعت طلائی استفاده از خورشید به صورت Backlight خیلی آسان است. نتیجه این کار نیز یک درخشش نرم و مه‌آلود خواهد بود. فقط کافیست مقادیر نوردهی را به صورت دقیق تنظیم کنید تا نتایج بسیار خوبی به دست بیاورید.

22- استفاده از افکت نور لبه‌ای (Rim Light)

راهنمای عکاسی در ساعت جادویی

یکی دیگر از افکت‌های بسیار زیبایی که می‌توانید برای عکاسی در ساعت طلایی از آن استفاده کنید، هاله‌ای است که در اطراف تمام اشیاء موجود در فوکوس ایجاد می‌شود. این افکت بیشترین تاثیر را مواقعی دارد که یک پس زمینه تیره با کنتراست بالا در اختیار دارید.

باید موقعیت‌ها و زوایای مختلف را امتحان کنید تا بتوانید بهترین زاویه برای ثبت افکت هاله را پیدا کنید. برای شروع سعی کنید به زمین نزدیک شوید. این افکت برای به تصویر کشیدن موها و الیاف حیوانات و گیاهان کاربرد دارد.

23- ثبت اشعه‌ی خورشید

عکاسی در ساعت طلائی

این افکت زمانی رخ می‌دهد که نور خورشید با زاویه خاصی به سطح لنز برخورد می‌کند. این نوع اشعه کاملا به شکل و پوشش لنز شما بستگی دارد و همین موضوع تجربه‌ی آن را خیلی لذت‌بخش می‌کند.

[relatedpost post=”105224″]

24- استفاده از Lens Flare( درخشش درون لنز)

عکاسی در ساعت طلائی

تابش اشعه‌های خورشید داخل لنز لزوما همیشه باعث خراب شدن عکس‌های شما نمی‌شود. در مقابل کیفیت تجهیزات و لوکیشن ممکن است روی شدت این تابش و شکل آن تاثیرگذار باشد.

25- عکاسی ضد نور

این نوع عکس‌ها را زمانی می‌توانید بگیرید که سوژه در مقابل یک بکگراند روشن قرار داشته باشد و نوردهی دوربین به شکلی باشد که کمترین میزان جزئیات را در پیش زمینه ثبت کند. گرفتن این عکس‌ها در زمان غروب آفتاب خیلی ساده‌تر است. فقط کافی است سوژه را در مقابل خورشید قرار دهید و در زمان ادیت عکس کنتراست آن را افزایش دهید.

26- عکاسی از ساختمان‌‌ها

عکاسی معماری در ساعت طلائی

عکاسی در ساعت طلائی یک روش خیلی خوب برای عکاسی معماری است. نوری که از بغل می‌تابد به شکلی به ساختمان‌ها برخورد می‌کند که عمق و جزئیات آن‌ها را بیشتر به نمایش می‌گذارد. همچنین این ساعت زمان خیلی خوبی برای عکاسی از بازتاب تصاویر مختلف از روی سطوح فلزی و شیشه‌ای ساختمان‌ها است.

27- عکاسی در فضاهای داخلی

عکاسی در ساعت طلائی

از آنجایی که نور گرم ساعت جادویی در فضاهای داخلی هم در دسترس است برای استفاده از آن لزوما نیازی نیست که بیرون بروید و می‌توانید در فضاهای داخلی هم به عکاسی بپردازید. این کار می‌تواند تا حدودی چالش برانگیز باشد. به همین خاطر بهتر است از سه پایه استفاده کنید تا نتایج بهتری به دست بیاورید. از مقادیر نوردهی مختلفی استفاده کنید و سعی کنید این مقادیر را یک یا دو گام افزایش دهید تا بتوانید جزئیات قسمت‌های تیره را هم به خوبی ثبت کنید.

28- عکاسی از اشیاء متحرک

عکاسی در ساعت طلائی

نور گرم و نرمی که در طول ساعت طلائی در اختیار دارید برای نوردهی بلندمدت و استفاده از سرعت شاتر پائین مناسب است. می‌توانید از سوژه‌های مختلفی برای تجربه‌ی عکاسی Motion Blur (تاری ناشی از حرکت) استفاده کنید. برای مثال موجودات زنده، ماشین‌ها، آب و ابرها می‌توانند سوژه‌های خیلی خوبی برای این کار باشند.

[relatedpost post=”12557″]

29- استفاده از مه صبحگاهی

عکاسی در ساعت طلائی

در صورتی که سحرخیز هستید و طبیعت را دوست دارید، می‌توانید عکس‌های بسیار زیبایی بگیرید. فقط مه صبحگاهی را تصور کنید که به اولین اشعه‌های خورشید برخورد می‌کند و یا تکه‌های ابری که می‌توانید زمان بالا رفتن از کوه زیر پاهای خودتان ببینید. شما می‌توانید تمامی این موارد را به سادگی به تصویر بکشید.

30- در هوای ابری نیز نور برای عکاسی مناسب است

عکاسی در ساعت طلائی

اگر روزی که از قبل برنامه‌ریزی کرده بودید که به عکاسی بپردازید هوا ابری بود نیازی نیست عصبانی شوید. حتی در این شرایط هم می‌توانید عکس‌های خیلی زیبایی بگیرید. در این شرایط فقط نور نرم‌تر است و رنگ‌ها نیز پاستیلی‌تر خواهند بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *