دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

بررسی پهپاد Gopro Karma

اخبار عکاسی
بررسی پهپاد Gopro Karma

نوشته Sean O’Kane از وب‌سایت Theverge: تا پیش از این، هیچ پهپادی را به پرواز در نیاورده بودم، پس خیلی عجیب نیست که در اولین پرواز و بررسی پهپاد Gopro Karma دچار سانحه شدم! بله، البته ممکن است واژه “سانحه” کمی برای این مورد مناسب نباشد، با این حال در زمانی که تصمیم داشتم آن را در نزدیکی صخره‌ها فرود آورم یکی از تیغه های موتور پهپاد Gopro Karma شکست. به غیر از این مورد اولین پروازم موفقیت آمیز بود.

بررسی پهپاد Gopro Karma
گوپرو از ماه می سال گذشته اقدام به معرفی پهپاد Karma کرده بود و سرانجام این شرکت تولید کننده دوربین‌های اکشن، در طی مراسمی در پناهگاه اسکی Squaw Valley در کالیفرنیا اقدام به پرده‌برداری از این پهپاد نمود. پس از آن، من برای آزمایش Karma به سمت یکی از قله‌های اطراف رهسپار شدم.

یکی از بهترین مزیت‌های Karma، که گوپرو به عنوان نقطه مثبت آن برای فروش نیز نام برده است، سادگی استفاده از آن است. تا حد زیادی این ادعا صحت دارد. این پهپاد دارای مود بلند شدن و فرود خودکار و تا حدودی خلبان خودکار است. به عنوان مثال، وضعیت cable-cam را تا حدودی می‌توان خلبان خودکار حساب کرد. یا مثلا شما می‌توانید دو نقطه را برای این پهپاد تعریف کنید و Karma به صورت خطی بین این دو نقطه پرواز می‌کند. همچنین در حالتی دیگر، پهپاد جدید گوپرو می‌تواند در حین پرواز دوربین خود را به اطرف بچرخاند. با استفاده از مود “dronie”، دوربین پهپاد ابتدا شروع به فیلمبرداری از شما کرده و سپس به سمت آسمان زوم می‌کند. همچنین در مود “orbital”، دوربین پهپاد درست در زمانی که Karma در اطراف شما در حال گردش است، بر روی شما قفل می‌کند.

بررسی پهپاد Gopro Karmaمتاسفانه Karma دارای مودی برای “دنبال کردن” نیست، تا به عنوان مثال در زمانی که در حال پایین رفتن از قله هستید، یا با کایت بر فراز دریاچه پرواز می‌کنید یا با اسنوبرد در حال پایین آمدن از سراشیبی‌ هستید، از شما فیلمبرداری کند.

از آنجایی که تنها چند دقیقه‌ای برای به پرواز در آوردن Karma فرصت داشتم، تصمیم گرفتم در حالت کاملا دستی این کار را انجام دهم.

gopro-karma-drone-8980-0Karma دارای یک سیستم GPS در درون خود است، به علاوه کنترل کننده رادیویی پهپاد نیز مجهز به GPS است. با داشتن این دو ویژگی در زمانی که شما دستوری درهنگام پرواز به پهپاد ارسال نمی‌کنید، Karma می‌تواند در هوا بدون حرکت ارتفاع خود را ثابت نگاه داشته و منتظر دستور شما باشد. این ویژگی بسیار جالب توجه است. خصوصا اینکه در هنگام آزمایش ما در ارتفاع ۱۰۰۰۰ پایی بودیم و تند بادی با سرعت ۱۰ الی ۲۰ مایل در ساعت نیز در حال وزیدن بود.

بررسی پهپاد Gopro Karmaپرواز این پهپاد نیز بسیار آسان است و بار زیادی را از دوش کنترلر خود برمی‌دارد. کنترل پهپاد برای من کاملا آسان و بدون هیچ پیچیدگی خاصی انجام گرفت. در نیمه پایینی دستگاه رادیو کنترل، دو عدد جویستیک استاندارد وجود دارد که چقدر خوب بود اگر برای به پرواز در آوردن تمامی پهپادها همین دو کنترل کننده وجود داشت. کنترل سمت چپ برای تنظیم ارتفاع و حرکت به سمت چپ و راست و یافتن سمت جلوی پهپاد، و کنترل سمت راست برای تنظیم رول زدن و همین طور بالا و پایین رفتن Karma است. با استفاده از کنترل رول، می‌توانید پهپاد را در جهات مختلف بچرخانید.

بین دو جوی‌استیک دو دکمه وجود دارد: یکی برای روشن و خاموش کردن موتور Karma، و دیگری برای فرود خودکار پهپاد. در قسمت بالای رادیو کنترل (درست در همان نقطه‌ای که دکمه‌های ماشه‌ای در دسته‌های بازی قرار دارند)، دکمه‌ای برای ضبط و همین طور گرداندن دوربین پهپاد قرار گرفته است.

gopro-karma-drone-8961-0در نیمه بالایی رادیو کنترل صفحه نمایش LCD قرار دارد، که با استفاده از آن می‌توانید تنظیمات پهپاد را مدیریت کرده، مودهای مختلف را تغییر دهید، و به صورت زنده از طریق Live View تصاویر ارسال شده از سوی Karma را مشاهده نمایید. من Karma را در ارتفاع ۱۰۰ متری در بالای سرم در حالیکه حدود ۱۵۰ متر با من فاصله داشت به پرواز در آوردم و با این وجود نیز، هیچ گاه تصاویر ارسالی از سوی پهپاد قطع نشد. کیفیت تصویر نیز بسیار خوب است، و از دید من صفحه نمایش کنترلر حتی در تابش شدید خورشید در هنگام ظهر نیز ، دارای روشنایی بسیار مناسبی بود. باتری موجود در رادیو کنترل تا ۲ ساعت کار می‌کند و در زمانی که باتری در حال اتمام است می‌توانید یک باتری یدکی شارژ شده را جایگزین آن نمایید.

بررسی پهپاد Gopro Karmaدر واقع، باتری موجود در Karma تنها اجازه پرواز به مدت ۲۰ دقیقه را می‌دهد و در صورت نیاز به زمان بیشتر برای پرواز، باتری‌های اضافه چیزی در حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ دلار برای شما هزینه در بر خواهند داشت. میزان شارژ باتری توسط خطی که در عرض بالای صفحه نمایش کشیده شده است، مشخص می‌شود. با گذشت زمان پرواز، این خط کوچکتر شده و از سبز به نارنجی و قرمز تغییر رنگ می‌دهد. با قرمز شدن علامت نشان دهنده باتری، پهپاد تنها ۴ دقیقه می‌تواند به پرواز خود ادامه دهد و Karma به صورت خودکار اقدام به پرواز و برگشتن به نقطه‌ای که از آنجا بلند شده است می‌کند. در این حالت نیز شما می‌توانید بازگشت پهپاد را به صورت دستی لغو کنید، ولی به صورت خودکار در هر زمانی که باتری کاملا رو به اتمام باشد، Karma اقدام به فرود آمدن در همان نقطه خواهد کرد.

gopro-karma-drone-9012-0با وجود شدت وزش باد، پرواز من با Karma کاملا به نرمی و آرامی انجام شد. در حین پرواز اقدام به زوم کردن دوربین بر روی دره‌های جلوی خود کردم و حتی تلاش زیادی کردم تا مقداری هم چرخش‌های سینمایی را با Karma در حال پرواز انجام دهم. در این هنگام تنها ۴ دقیقه از عمر باتری پهپاد باقی مانده بود و من به اندازه کافی اعتماد به نفس داشتم تا خودم پهپاد را فرود بیاورم. به صورت دستی Karma را تا ۲۰ متری پایی خود کنترل کردم اما در لحظات آخر با سرعت زیاد ارتفاع آن را کاهش دادم. درست قبل از لحظه‌‌ای که بتوانم دکمه فرود خودکار را فشار دهم، پهپاد درست در کنار یه صخره در حدود ۱۰ سانتی‌متری بالای زمین قرار گرفت و متاسفانه یکی از پره های موتور به صخره برخورد کرد.

معرفی گوپرو کارما را در وب‌سایت نورنگار بخوانید

بالاخره جسارت من هنگام بررسی پهپاد Gopro Karma کار دستم داد. شاید بهتر بود خود کارما روی زمین بنشیند. اکنون گوپرو وارد تولید طبقه‌بندی از محصولات شده است که به طور واضح از دوربین‌های معمول بسیار خطرناک‌تر هستند، به طوری که حتی برای پرواز آنها از سوی دولت نیز قوانینی وضع شده است. حتی امکان تصادف با Karma نیز وجود دارد، به ویژه آنکه این پهپاد هیچ گونه قابلیتی برای تشخیص و پرهیز از برخورد با موانع را نیز ندارد.

اما از طرفی دیگر، واقعا در هنگام بررسی پهپاد Gopro Karma کاملا احساس راحتی می‌کردم. حتی بقیه روز را در حالی سپری کردم که دوست داشتم دوباره کنترلر Karma را در دستانم بگیرم!

gopro-karma-drone-9022-0یکی از بزرگترین نقاط مثبت Karma، اندازه و قابلیت حمل آن است. Karma حتی با یک کیف حمل کوچک به صورت کوله پشتی ارائه می‌شود. هر کدام از چهار بازوی پهپاد به سمت گوشه‌ها تا شده و ارابه فرود در زیر Karma نیز به سمت بالا جمع می‌شود. وقتی همه اجزای این پهپاد جمع شوند، Karma تنها فضایی کمتر از ۵۰ سانتی‌ متر را اشغال خواهد کرد. گوپرو اعلام کرده است که در صورت شکستن بازوها، به راحتی می‌توانید آنها را تعویض نمایید. همین موضوع در مورد پره‌های گردان موتور نیز مصداق دارد. به راحتی می‌توانید در صورت آسیب دیدن، آنها را در عرض چند ثانیه جدا کرده و پره‌های جدید را جایگزین نمایید. ضمنا در هنگام بررسی پهپاد Gopro Karma متوجه شدم که تعدادی لوازم یدکی نیز همراه با Karma ارائه می‌شود.

gopro-karma-drone-9207-0یکی از جذاب‌ترین ویژگی‌ها در مورد بررسی پهپاد Gopro Karma، غیر از خصوصیات پروازی، گیمبال سه محوره آن است که به عنوان لرزشگیر دستی هم عمل می‌کند و می‌تواند از روی پهپاد باز شده و به پایه‌های دستی متصل شود. با این کار می‌توانید دوربین گوپروی خود را به چیزی شبیه DJI Osmo تبدیل کنید. به این ترتیب خرید Karma صرفه جویی مناسبی را نیز برای شما به دنبال خواهد داشت. این یکی از مواردی بود که امروز لحظات مفرح زیادی را برای من به وجود آورد. پایه دستی دارای یک باتری اختصاصی درون خود است که حتی دوربین گوپروی شما را نیز شارژ می‌کند.

gopro-karma-drone-8964-0Karma در اواخر اکتبر وارد بازار می‌شود و ۷۹۹ دلار قیمت دارد. اما مسلما یکی از اهداف شرکت گوپرو فروش لوازم جانبی همراه این پهپاد است. شما می‌توانید Karma را به همراه دوربین Hero 5 Black به قیمت ۱۰۹۹ دلار خریداری کنید. همچنین Karma با دوربین Hero 5 Session نیز ۹۹۹ دلار قیمت دارد، که در صورت خرید آن، ۱۰۰ دلار نسبت به پیشنهاد قبلی، کمتر هزینه می‌کنید. مجموعه بسته Karma شامل یک پهپاد، یک لرزشگیر دستی و یک دوربین گوپرو است. هنوز زود است که پیش‌بینی کنیم که جایگاه Hero 5 Session در برابر دیگر پهپادهای موجود در بازار مانند DJI Phantom 4 چگونه خواهد بود و همین طور سیستم پرواز آسان گوپرو تا چه حد موفقیت آمیز خواهد بود. اما وقتی خرده فروشان فراوان گوپرو و ارزش ظاهری هر کدام از لوازم ارائه شده در بسته Karma را در نظر بگیرید، به توانایی گوپرو در رقابت با محصولات مشابه پی خواهید برد.

نویسنده : محمد رزازان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *