021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

3 نکته‌ی مهم برای عکاسی پرتره گروهی

3 نکته‌ی مهم برای عکاسی پرتره گروهی

در عکاسی پرتره گروهی باید تلاش کنید تک تک افراد خوب به نظر برسند و در عین حال یک احساس هم‌بستگی هم در افراد ایجاد کنید و به صورت کاملا پویا از آن‌ها عکاسی کنید. همچنین شما باید توجه خیلی زیادی به فوکوس واضح و نورپردازی خوب داشته باشید. تعجبی ندارد که خیلی از عکاس‌ها از عکاسی پرتره گروهی می‌ترسند اما نگران نباشید. در ادامه روش گرفتن عکس‌های پرتره گروهی را به شما آموزش می‌دهیم و تمامی موارد مهم از ترکیب‌بندی، ژست و نورپردازی را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ترکیب‌بندی در عکاسی پرتره گروهی

یک عکس پرتره خوب با ترکیب‌بندی آغاز می‌شود. در مورد عکس‌های گروهی بهتر است با در نظر داشتن ترکیب‌بندی کار خودتان را آغاز کنید. با این کار نیازی نیست دقیقا زمان عکاسی به کادربندی تصویر فکر کنید. هماهنگ کردن یک گروه بزرگ زمان خیلی زیادی از شما می‌گیرد. در صورتی که ترکیب‌بندی را از قبل در ذهن داشته باشید، می‌توانید خیلی بهینه‌تر کار کنید و مشتری‌های شما نیز خوشحال‌تر خواهند بود.

ترکیب‌بندی عکس‌های گروهی با لوکیشن آغاز خواهد شد. مطمئنا محلی که در آن عکاسی می‌کنید باید به اندازه‌ای بزرگ باشد که همه‌ی افراد بتوانند در آن حضور داشته باشند. اما به جز این مورد لوکیشن شما باید چه مشخصه‌هایی داشته باشد؟

به دنبال عناصری بگردید که با استفاده از آن‌ها افراد گروه بتوانند در ارتفاع‌های مختلفی نسبت به یکدیگر قرار بگیرند. با داشتن چندین ردیف مختلف از افراد، ترکیب‌بندی شما خیلی هیجان‌انگیزتر خواهد شد. چیزهایی مثل راه پله، نیمکت و تخته سنگ‌های بزرگ می‌توانند به شما کمک کنند که تمای افراد را در تصویر خودتان جای دهید. اشیا تزئینی نیز توانایی این را دارند که بیشترین کمک ممکن را در زمان ترکیب‌بندی تصاویر به شما کنند.

در عکاسی پرتره گروهی شما باید پس زمینه را هم در نظر داشته باشید. به دلیل اینکه افراد زیادی در عکس شما وجود دارند، باید سعی کنید یک پس زمینه‌ی ساده انتخاب کنید تا عکس شما خیلی شلوغ‌تر از چیزی که هست دیده نشود.

عکاسی پرتره گروهی

از پس زمینه‌های خیلی شلوغ استفاده نکنید زیرا در این صورت بیننده نمی‌داند چه جایی را باید نگاه کند. به جای این کار سعی کنید پس زمینه‌هایی را انتخاب کنید که کمترین حواس‌پرتی ممکن را برای مخاطب به همراه دارد.

در خیلی از عکس‌های پرتره گروهی از دیافراگم‌های بسته‌تر استفاده می‌شود تا فوکوس بهتری داشته باشند. به همین خاطر بهتر است سوژه‌ها را نسبت به دیگر اشیاء موجود در پس زمینه کمی دورتر قرار دهید تا باز هم کمی پس‌زمینه تارتر باشد.

یک لوکیشن ممکن است جزئیات و پس زمینه خیلی خوبی داشته باشد اما بدون نور مناسب باز هم یک لوکیشن ضعیف خواهد بود. مطمئن شوید افراد گروه رو به آفتاب قرار نگرفته‌اند. در صورتی که سوژه‌های خودتان را رو به آفتاب قرار دهید ممکن است چشم‌های خودشان را ببندند.

قسمت‌های سایه برای عکاسی پرتره گروهی ایده‌آل‌تر هستند اما در صورتی که تجهیزات نورپردازی مناسب برای چنین گروه‌های بزرگی را در اختیار داشته باشید ضروری نیست. کمی جلوتر درمورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.

ارتفاع نیز یکی دیگر از موارد مهم است. در صورتی که از ارتفاع بالاتر عکاسی کنید، می‌توانید چهره‌های خیلی بیشتری را در عکس پرتره گروهی خودتان بگنجانید. برخی اوقات عکاسی از ارتفاع بالاتر می‌تواند به شما کمک کند عناصری که باعث حواس‌پرتی بیننده می‌شوند را هم حذف کنید. آخرین چیزی که شما می‌خواهید این است که یک درخت از بالای سر یکی از سوژه‌ها بیرون بیاید.

در زمان ترکیب بندی عکس پرتره گروهی به فضای خالی هم توجه داشته باشید. این یکی از بهترین نکات برای ترکیب‌بندی در زمان عکاسی از گروه‌های بزرگ است.

به این فکر کنید که نقطه کانونی تصویر قرار است کجا باشد. آیا باید یکی از اعضا را مهم‌تر از بقیه نشان دهید؟ معمولا در دورهمی‌های خانوادگی همه‌ی اعضا به یک اندازه اهمیت دارند و شما هم باید در عکس خودتان این موضوع را رعایت کنید.

[relatedpost post=”144981″]

نباید فضای خالی زیادی داشته باشید زیرا در این حالت صورت‌ سوژه‌ها خیلی کوچک خواهد شد اما کمی فضا به سوژه بدهید تا بتوانید چشم مخاطب را هدایت کنید. همچنین با این کار شما این امکان را خواهید داشت که عکس خودتان را در ابعاد مختلف چاپ کنید.

بهترین ژست‌ها برای عکاسی پرتره گروهی

ژست دادن به یک نفر به اندازه کافی چالش برانگیز است و در عکاسی پرتره گروهی باید این چالش را در تعداد اعضای گروه ضرب کنید.

قبل از اینکه تلاش کنید به یک گروه بزرگ برای عکاسی پرتره گروهی ژست بدهید مطمئن شوید که ژست دادن به یک نفر را به صورت کامل بلد هستید.

در صورتی که شانه‌های سوژه موازی با دوربین باشند، او به بزرگترین شکل ممکن دیده خواهد شد. در صورتی که می‌خواهید یک تیم فوتبال را بزرگ و قوی نشان دهید این کار هیچ مشکلی ندارد اما در نظر داشته باشید که این نوع ژست برای همه‌ی افراد و حالت‌های بدنی مختلف مناسب نیست.

عکاسی پرتره گروهی

اینکه از افراد بخواهید با زاویه خاصی نسبت به دوربین بایستند خیلی زیباتر است و عکس‌های بهتری هم می‌گیرید. همچنین می‌توانید تعداد افراد بیشتری را داخل تصویر خودتان جای دهید. برای زن‌ها، بهتر است آن‌ها را تشویق کنید که با خم کردن زانوها و یا قرار دادن دست‌ها روی کمر خمیدگی‌های بیشتری ایجاد کنند.

در پرتره‌های گروهی، خیلی از مردها دوست دارند دست‌های خودشان را روی هم قرار دهند. به جای این کار از آن‌ها بخواهید دست‌های خودشان را داخل جیبشان قرار دهند. دو روش کلی برای ژست دادن به سوژه در عکس‌های پرتره گروهی وجود دارد. شما می‌توانید تمامی افراد را در یک پوزیشن ثابت قرار دهید و یا به هر کدام از آن‌ها یک ژست منحصر به فرد بدهید.

حالت اول خیلی سریع‌تر است و بهینه‌ترین روش برای عکاسی گروهی است ولی حالت دوم با وجود اینکه وقت‌گیرتر است اما از لحاظ بصری خیلی زیباتر است.

برخی اوقات شما نهایتا 20 دقیقه وقت دارید تا بعد از عروسی به چندین گروه مختلف برای عکاسی خانوادگی ژست بدهید. در چنین شرایطی وقت این را ندارید که به تمامی اعضا گروه به صورت منحصر به فرد ژست بدهید. در چنین شرایطی باید خیلی سریع ولی در عین حال موثر عکاسی کنید. حالت عکاسی پیاپی در این مواقع کمک زیادی به شما خواهد کرد.

در مواقعی که برای مثال یک ساعت وقت دارید تا یک عکس پرتره خانوادگی کوچک بگیرید می‌توانید تلاش کنید با ژست دادن به تک تک اعضای گروه، عکس‌های زیباتری بگیرید.

البته هر دو روش از یک پروسه‌ی مشابه استفاده می‌کنند. در حالت اول شما به همه‌ی گروه به شکل یکجا ژست خواهید داد اما در حالت دوم باید به تک تک اعضا یک ژست جداگانه بدهید. گروه‌های بزرگ را می‌توانید به صورت ردیفی قرار دهید و به گروه‌های کوچک‌تر ژست‌های جداگانه بدهید. در نهایت تمامی اعضا باید هماهنگ با هم به نظر برسند تا یک ژست گروهی قوی‌تر داشته باشید.

ابتدا با قرار دادن تک تک افراد در جایی که باید باشند شروع کنید. پس از اینکه همه‌ی افراد در جای خودشان قرار گرفتند شما باید یک چیدمان مثلثی داشته باشید. ایجاد یک مثلث باعث هدایت چشم بیننده در تمام سطح عکس خواهد شد و شما نیز یک ژست گروهی قوی خواهید داشت.

[relatedpost post=”148505″]

البته تمام عکس‌های پرتره گروهی نباید به شکل مثلثی دیده شوند و برخی از آن‌ها یک مثلث معکوس خواهند بود. برخی دیگر نیز مثل عکس‌های تیمی سنتی یک خط نسبتا صاف خواهند بود. ژست‌های مثلثی، به خصوص در عکس‌های گروهی باعث خلق یک ژست قوی‌تر خواهند شد.

برای عکس‌هایی که از گروه‌های بزرگ می‌گیرید و زمان خیلی کمی هم در اختیار دارید، گروه را به صورت ردیفی بچینید. در این حالت بهتر است افراد قدبلندتر را در مرکز قرار دهید. با این کار باز هم یک مثلث تقریبی خواهید داشت.

بسته به نوع گروهی که شما با آن کار می‌کنید، ممکن است لازم باشید برخی افراد را نزدیک به یکدیگر نگه دارید. برای مثال وقتی از خانواده‌های بزرگ عکس می‌گیرید، بهتر است زن و شوهرها کنار هم باشند و بچه‌ها نیز در کنار والدین خودشان باشند.

پس از اینکه همه اعضای گروه متوجه شدند که باید کجا بایستند، آن‌ها را راجع به اینکه چطور بایستند راهنمایی کنید. در صورتی که قرار است تعداد افراد خیلی زیادی را داخل تصویر جای دهید، از آن‌ها بخواهید که با زاویه 45 درجه بایستند. به این ترتیب افراد موجود در تصویر لاغرتر هم به نظر می‌رسند.

مراقب پاهای آن‌ها نیز باشید. کمی خم کردن زانو برای زن‌ها خیلی ژست زیباتری است. مردها نیز می‌توانند به شکلی بایستند که انگشت‌های آن‌ها کمی رو به بیرون باشد و یا یکی از پاهای آن‌ها کمی به سمت بیرون باشد.

عکاسی پرتره گروهی

مراقب دست‌ها هم باشید و به هیچ عنوان اجازه ندهید دست‌ها در جلوی بدن روی هم قرار بگیرند. همچنین دست‌ها نباید به شکلی در کنار بدن قرار بگیرند که هیچ فاصله‌ای بین بالا تنه و بازوها نباشد. به جای این کارها از مردها بخواهید دست‌هایشان را در جیب بگذارند یا دست به سینه بایستند. همچنین می‌توانند دست‌هایشان را پشت سر خودشان هم نگه دارند. زن‌ها هم می‌توانند دست‌های خودشان را به کمرشان بزنند.

در گروه‌هایی که قرار است خیلی نزدیک به هم بایستند می‌توانید از نحوه قرارگیری دست‌ها برای ایجاد نقاط اتصال هم استفاده کنید. با این کار افراد نزدیک‌تر به هم دیده خواهند شد. برای مثال تصور کنید گروهی از ساقدوش‌ها را دارید که دست‌های خودشان را دور کمر یکدیگر حلقه کرده‌اند. والدین هم می‌توانند دست‌های خودشان را روی شانه‌ی یکدیگر بیاندازند.

در نهایت قبل از اینکه کلید شاتر را فشار دهید، صورت افراد را بررسی کنید. مطمئن شوید صورت هیچکدام از سوژه‌ها توسط فرد دیگری پوشانده نشده است. مراقب بیرون زدن غبغب همه‌ی افراد هم باشید. از آن‌ها بخواهید که صاف بایستند و چانه‌ی خودشان را هم کمی بالا بدهند.

نورپردازی در عکاسی پرتره گروهی

ممکن است یک عکس گروهی ترکیب‌بندی فوق‌العاده و ژست خیلی خوبی داشته باشد اما در صورتی که نور آن مناسب نباشد باز هم تخت و بی روح به نظر می‌رسد. نورپردازی برای اینکه مقادیر ایزو، دیافراگم و سرعت شاتر همگی روی مقدار مناسب قرار بگیرند ضروری است.

اطمینان از اینکه همیشه نور به خوبی روی صورت تمامی افراد می‎‌افتد یا نه همیشه خیلی آسان نیست. در ادامه چند نکته را به شما یاد خواهیم داد که با استفاده از آن‌ها و بسته به تجهیزات و ابعاد گروهی که می‌خواهید از آن عکاسی کنید، می‌توانید در نورپردازی عکس پرتره گروهی استاد شوید.

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای نورپردازی در عکاسی پرتره گروهی قرار دادن تمامی اعضا در سایه است. با این کار تصویر شما کنتراست خیلی زیادی نخواهد داشت و نورپردازی هم کمی تخت به نظر خواهد رسید اما مطمئن خواهید شد که می‌توانید از تمام اعضا بدون نگرانی بابت بسته شدن چشم‌ها یا سایه‌های عجیب عکاسی کنید.

[relatedpost post=”157053″]

زمانی که در نور طبیعی یک عکس گروهی می‌گیرید خیلی مراقب سایه‌هایی که نقطه نقطه به نظر می‌رسند باشید. مطمئنا دوست ندارید نور خورشید از میان برگ‌ها روی صورت یکی از اعضا بیافتد اما روی صورت بقیه چنین چیزی نداشته باشید.

یکی دیگر از گزینه‌های عکاسی از گروه‌های بزرگ بدون فلاش این است که خورشید را پشت سر آن‌ها قرار دهید. حقه‌ی اصلی در زمان انجام چنین کاری این است که نقطه‌ی نورسنجی را روی صورت‌ سوژه‌ها قرار دهید. بدون استفاده از فلاش به احتمال زیاد پشت سر سوژه‌ها خیلی روشن و بدون جزئیات خواهد بود اما یکی از بهترین روش‌ها برای زیباتر نشان دادن تون‌های پوست است.

این نوع تصاویر ممکن است به اندازه‌ی عکس‌هایی که با تجهیزات گران قیمت گرفته می‌شوند زیبا نباشند. اما بدون فلاش هم می‌توان عکس‌های گروهی زیبایی ثبت کرد. اغلب اوقات عکاس‌هایی که با گروه‌های مختلف کار می‌کنند باید حداقل یک یا دو فلاش برای نورپردازی عکس‌های گروهی خودشان داشته باشند.

با استفاده از یک فلاش رودوربینی و دیفیوزر شما می‌توانید باعث برجسته‌تر شدن عکس خودتان شوید. از حالت فلاش دستی و یک دیفیوزر استفاده کنید تا نور نرم و زیبا باشد. می‌توانید با 1/4 قدرت فلاش کار خودتان را شروع کنید و سپس بسته به نوری که نیاز دارید این مقدار را افزایش یا کاهش دهید.

عکاسی پرتره گروهی

در صورتی که بتوانید نور را از دوربین جدا کنید هم تصویر شما از لحاظ بصری خیلی زیباتر خواهد شد. فلاش رو دوربینی باعث درخشش چشم‌های سوژه می‌شود و سایه‌ها را هم از بین می‌برد اما به اندازه‌ی نور جهت‌دار زیبا نیست. دستیابی به این نوع نور با استفاده از فلاش اکسترنال ممکن است. در این مواقع می‌توانید فلاش را با زاویه 45 درجه نسبت به اعضای گروه قرار دهید.

در مورد گروه‌های بزرگ‌تر شما حداقل به دو عدد فلاش نیاز خواهید داشت تا بتوانید صورت تمامی اعضا را نورپردازی کنید. استفاده از دو عدد فلاش در زمان عکاسی از گروه‌های کوچک‌تر کمک می‌کند تمامی سایه‌ها را از بین ببرید.

عکاسی از گروه‌های با دو عدد فلاش تقریبا شبیه کاری است که باید با یک عدد فلاش انجام دهید. هر دو فلاش را با زاویه 45 درجه نسبت به گروه قرار دهید و هر کدام از آن‌ها را به طرف یکی از دو سر گروه قرار دهید. در اینجا هم برای اینکه به نورپردازی صحیح برسید استفاده از دیفیوزر و فلاش دستی ضروری است. با استفاده از این تجهیزات می‌توانید قدم بزرگی به سمت گرفتن عکس‌های فوق‌العاده بردارید.

برای جذابیت بیشتر تصویر می‌توانید قدرت فلاش دوم را روی مقدار کمتری نسبت به فلاش اول تنظیم کنید. برای مثال در صورتی که منبع نور اصلی شما روی 1/4 قدرت استف می‌توانید منبع نور دوم را روی 1/8 یا 1/16 تنظیم کنید. با تنظیم قدرت فلاش‌ها روی مقادیر مختلف تصویر شما عمق بیشتری خواهد داشت اما سایه‌ها به اندازه‌ی زمانی که از یک فلاش استفاده می‌کنید تیره نخواهند بود.

زمان نورپردازی یک پرتره گروهی کارهایی که انجام نمی‌دهید هم مهم است. در زمان عکاسی به دنبال قسمت‌های بزرگی بگردید که نورپردازی نشده‌اند. به این ترتیب می‌توانید این قسمت‌ها را بهینه کنید تا به نورپردازی بهتری برسید.

اول از همه مطمئن شوید که منبع نور شما تمام گروه را پوشش می‌دهد. شما باید مطمئن شوید که نور هم از لحاظ پهنا و هم از لحاظ عمق به اندازه‌ی کافی منتشر خواهد شد. در صورتی که نزدیک‌ترین فرد به فلاش بیش از اندازه و دورترین فرد از آن کمتر از مقدار مورد نیاز نورپردازی شده است، فلاش را کمی از گروه دورتر کنید.

هرچقدر فلاش از سوژه دورتر باشد، نور بیشتر منتشر خواهد شد البته باید تعادل را هم حفظ کنید و فلاش را خیلی دور نکنید زیرا در این صورت نور آن به اندازه‌‎ی کافی روشن نخواهد بود.

با وجود اینکه می‌توانید از خیلی از گروه‌ها با یک فلاش هم عکاسی کنید اما این امکان برای گروه‌های خیلی بزرگ وجود ندارد. در صورتی که گروه از تجهیزات نورپردازی شما بزرگتر است، سعی کنید به جای فلاش از نور طبیعی استفاده کنید. سایه‌ی تخت خیلی بهتر از این است که فقط نیمی از گروه نورپردازی شده باشند.

[relatedpost post=”157073″]

مراقب نحوه شکل‌گیری سایه هم باشید و مطمئن شوید روی صورت هیچکدام از اعضای گروه هیچ نوع سایه‌ای وجود ندارد. رعایت این موضوع در زمان استفاده از فلاش اکسترنال خیلی مهم است. یک عکس تستی بگیرید و آن را با استفاده از صفحه نمایش خود دوربین چک کنید. ژست‌ها را به شکلی تنظیم کنید تا صورت همه‌ی افراد از سایه خارج باشد و یا منبع نور را جابجا کنید تا محل برخورد سایه‌ها را تغییر دهید.

روش‌های مختلفی برای نورپردازی یک عکس پرتره گروهی وجود دارد و شما می‌توانید از هرچیزی از نور طبیعی گرفته تا چند منبع نور مصنوعی استفاده کنید. متدی که شما انتخاب می‌کنید به استایل و سبک کاری، میزان تجربه شما و ابعاد گروه بستگی دارد. حتی اینکه تا چه اندازه‌ می‌خواهید در حرکت باشید هم فاکتور خیلی مهمی است.

برخی از عکاس‌های حرفه استایل سبک و فضایی دارند. آن‌ها ممکن است بخواهند از نورپردازی از پشت استفاده کنند و از فلاش نیز استفاده نکنند. این موضوع بدین دلیل است که ظاهر افراد با این سبک نوردهی سازگار است.

در صورتی که شما قبلا هیچوقت عکاسی پرتره با فلاش را امتحان نکرده‌اید بهتر است برای عکاسی پرتره گروهی از نور طبیعی استفاده کنید. پس از اینکه اصول ابتدایی را یاد گرفتید می‌توانید کار با فلاش را آغاز کنید.

سخن نهایی

عکس‌های گروهی خوب به یک ترکیب‌بندی قوی، ژست زیبا و نور خوب نیاز دارند. شما همیشه امکان گرفتن عکس‌های پرتره گروهی خوب را دارید. یک عکس گروهی خوب می‌تواند کمک کند پویایی گروه را در طول زمان حفظ کنید. تا جایی که می‌توانید در زمان عکاسی تلاش کنید که یک عکس خوب و با کیفیت ثبت کنید زیرا فتوشاپ هیچوقت نمی‌تواند یک عکس بد را نجات دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *