021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

سرعت سینک فلاش چیست؟

سرعت سینک فلاش چیست؟

شاتر و آموزش مفهوم سرعت سینک فلاش

در مسیر یادگیری اینکه سرعت سینک فلاش چیست، باید ابتدا با معنی و مفهوم شاتر در دوربین DSLR خود آشنایی کامل داشته باشید.

شاتر

معنی شاتر در عکاسی یعنی پرده ای که با شروع عکاسی از پایین به بالا باز شده و هنگامی که نور به حسگر لنز برخورد کند به سرعت بسته می شود. این پرده ها بسیار سریع حرکت می کنند و در واقع در بسیاری از دوربین های عکاسی، سرعت شاتر عددی زیر 1/200 ثانیه است و تنها در همین زمان کوتاه است که نور می تواند به حسگر دوربین برخورد کند! هر قدر شاتر را بیشتر باز نگه دارید، اجازه ورود نور بیشتری به دوربین را داده و تصویر شما پر نور‌تر خواهد شد.

سرعت سینک فلاش

مانند شاترها، نوری که از فلش دوربین خارج می شود هم بسیار سریع است. سرعت ورود نور چیزی زیر عدد 1/500 ثانیه می باشد! این موضوع در واقع همان مشکل ماست.

استفاده خلاقانه از سرعت شاتر

هنگام وجود حرکت های بسیار سریع ، مانند پرواز یک پرنده، حرکت توپ های بیلیارد، دوچرخه در حال حرکت و… با استفاده از شاترهای بسیار بالا قادر به ثبت ان حرکت خواهیم بود .در نتیجه یکی از استفاده های خلاقانه از شاتر، توقف زمان است .

حالت دیگر استفاده خلاقانه از شاتر، حرکت هم زمان با سوژه است؛ در این نوع عکاسی مخاطب با دیدن عکس، حرکت سوژه را حس میکند.

یکی دیگر از راهکار های استفاده خلاقانه از سرعت شاتر، استفاده از سرعت پایین برای خلق حس حرکت است.

آخرین روش خلاقانه‌ای که می‌توان از سرعت شاتر استفاده کرد، روش «نوردهی طولانی»  است. با باز گذاشتن سرعت شاتر به مدت طولانی، حرکت سوژ‌ه‌های متحرک عکس ثبت می‌شود. قطعاً برای به کار بستن این تکنیک نیازمند سه پایه خواهید بود.به طور طبیعی با توجه به حساسیت عکاسی با این سبک، استفاده از سه پایه  در زیباتر شدن عکس شما کمک قابل توجهی خواهد کرد.

سرعت سینک بالا درفلاش

سرعت سینک بالا در فلاش در یک تصویر

طبق تصویر بالا، در سرعت شاتر پایین، پرده اول باز می شود فلش شلیک می کند و نور آن به سنسور برخورد می کند بعد از آن پرده دوم چلوی سنسور را می پوشاند .

در سرعت شاتر بالا به علت سرعت بالا همزمان که پرده اول پایین می آید پرده دوم نیز همراه آن با فاصله خیلی کمی حرکت می کند . که اگر فلاش عکاسی یکبار شلیک کند قسمتی از عکس تاریک می افتد . برای حل این مشکل فلاش عکاسی بصورت پالسهای متناوب شلیک می کند که تمام قسمت های سنسور، نور کافی دریافت می کند .

سرعت سینک بالا  معایبی دارد که عبارت اند از کاهش قدرت نور فلاش عکاسی مصرف زیاد باتری می باشد .

آموزش سرعت سینک فلاش با مثال

برای مثال تصور کنید از یک دوربین عکاسی حرفه ای با سرعت شاتر 1/200 ثانیه استفاده می کنیم، در اینصورت فلش تنها می تواند بخشی از عکس را روشن کند و بخش دیگر آن که توسط پرده ها پوشانده شده، تاریک می ماند. این موضوع، بخشی از عکس را درست اما بخش دیگر را خراب و تاریک می کند. خب حالا برای حل این مشکل می توانیم چه کاری انجام دهیم؟

راهکار

برای حل مشکل بالا و هماهنگی سرعت همزمانی فلاش دوربین ها می توانیم دو راه حل داشته باشیم:

سرعت همزمانی فلاش

راه اول: در عکاسی با نور کم، اگر از دوربینی استفاده می کنید که در ساختار آن از فلاش محلی استفاده شده است، کافی است از منو تنظیمات سرعت باز شدن آن را افزایش دهید و این سرعت معمولا می تواند از عدد 1/200 ثانیه تا 1/320 ثانیه افزایش یابد.

راه حل دوم: در واقع همان موضوع مورد بحث ما یعنی سرعت سینک فلاش است. اگر نور محیط شما کم است و یا سوژه در حال حرکت می باشد و البته تنها تجهیزات در دسترس شما یک فلاش از برند نیکون یا کانن است نگران نباشید، راهکار ما برای شما، عکاسی با سرعت سینک بالاست؛ این تکنیک سرعتی مانند شلیک یک گلوله دارد و می تواند منجر به سرعت همزمانی فلاش در عکاسی شود. در استفاده از سرعت سینک فلاش بالا (high-speed flash synch)  شما می توانید سرعتی زیر 1/1000 ثانیه را تجربه کنید.

سرعت سینک بالا

[relatedpost post=”87421″]

استفاده از سرعت سینک فلاش بالا

عکاسی با سرعت سینک بالا زمانی استفاده می شود که می خواهید از سرعت شاتر بیشتری از حد دوربین عکاسی خود استفاده کنید و در واقع برای مثال سوژه شما در حال حرکت باشد. در مورد دوم به سرعت سینک فلاش بالا زمانی نیاز داریم که بخواهیم از گشودگی دیافراگم بیشتری برای عکاسی خود استفاده کنیم که نیاز به سرعت شاتر بالاتری نیز دارد!

1عکاسی با سرعت سینک بالا

[relatedpost post=”107964″]

 آموزش عکاسی با سرعت سینک بالا با مثال ساده

تا به اینجای مطلب متوجه شدیم که ” سرعت سینک فلاش چیست” و چگونه می توانیم راه حلی برای استفاده از آن در حرکت سوژه و یا نور کم پیدا کنیم و البته با سینک سرعت بالا نیز آشنا شده ایم. حالا بد نیست مثالی برای آموزش بیشتر کاربرد این موضوع برای شما بیاوریم.

تصور کنید می خواهید یک عکس پرتره در فضای بیرون بگیرید و TTL ( سیستم نور سنجی) شما تنظیماتی برای ست شدن روی F/16  با سرعت شاتر 1/125 ثانیه را ایجاب می کند. اگر این عکس را با تنظیماتی معمولی بگیرید، در بهترین حالت سوژه شما روشن اما پشت زمینه آن تیره و سیاه خواهد شد. این به معنی آن است که شما به سرعت شاتری اندازه 1/5000 ثانیه نیاز خواهید داشت؛ با استفاده از تنظیمات سرعت سینک فلاش بالا می توانید عکسی زیبا داشته باشید. همین موضوع باعث شده است تا از تکنیک عکاسی با سرعت سینک بالا در عکاسی های ورزشی و حیات وحش استفاده کنند.

سرعت سینک بالا

حال که با این نکات آشنا شدید میتوانید با به کارگیری این روش ها عکس جذاب تری را به ثبت برسانید؛ قطعا با یکبار تلاش نتیجه مطلوب و دلخواه خود را به دست نیاورید اما با بالابردن تجربه میتوانید پیشرفت خود را در این زمینه به وضوح حس کنید و بر این تکنیک ها مسلط شوید .

رعایت تمامی این تکنیک ها اگر چه به ظاهر ساده به نظر آید اما در نهایت رعایت تکنیک ها عکس شما را از یک عکس معمولی متمایز میکند و جلوه ای ویژه به عکس شما خواهد بخشید .

اگر با خواندن این مقاله به پاسخ سوال ” سرعت سینک فلاش چیست؟” رسیده اید، خوشحال می شویم نظرات و تجریبات شما را در این زمینه، در قسمت کامنت ها ببینیم تا بتوانیم این مطلب را کامل تر کنیم.

1 Comment

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *