دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چگونه لنز دوربین‌های دیجیتالی را تمیز کنیم؟

تکنیک و ترفند
چگونه لنز دوربین‌های دیجیتالی را تمیز کنیم؟

قبل از هر چیز، ابتدا باید یاد بگیرید که چگونه لنز‌ها را تمیز کنید! در این مقاله، سؤالات متداولی را قرار داده‌ایم که درباره‌ی نحوه‌ی تمیز کردن لنز‌ها در دوربین‌های دیجیتالی می‌باشد.

از کجا بفهمم لنز DSLR من کثیف است؟

برای تشخیص این نکته، باید یک سری بررسی‌های دقیق انجام دهید. پس از اطمینان از حضور لکه و کثیفی روی لنز، باید آن‌ها را چک کنید تا بفهمید آیا می‌توان آن لکه‌ها را با روش‌های ساده‌ و معمولی پاک کرد یا خیر. چون گاهی لکه و کثیفی موجود روی لنز‌ها دائمی شده‌اند و باید لنز‌های جدیدی خریداری شود.

برای تشخیص لکه‌های روی لنز، می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید:

1) حلقه‌ی تنظیم فوکوس را تا آخر بچرخانید.

برای تعدیل و تنظیم فوکوس، دوربین خود را روی حالت دستی یا همان مود (Manual) قرار دهید. سپس حلقه‌ی تنظیم فوکوس را تا آخر بچرخانید. این کار کمک می‌کند تا شما صفحه‌ی لنز را با وضوح بالا در صفحه‌ی نمایش ببینید و لکه‌ها و کثیفی را روی آن تشخیص دهید.

2) از یک صفحه‌ی ساده و سفید ،‌ عکس بگیرید.

صفحه‌ی ساده و سفیدی پیدا کنید و از آن عکس بگیرید. به‌این‌ترتیب می‌توانید محل دقیق لکه‌ها روی لنز را تشخیص دهید. برای اینکه نتیجه‌ی بهتری بگیرید، دو مدل عکس بگیرید. یکی را از یک صفحه‌ی سفید و روشن و دیگری را از یک صفحه‌ی تاریک و تیره‌رنگ ثبت کنید. این‌گونه جای لکه‌ها را خیلی دقیق‌تر تشخیص می‌دهید.

3) عکس‌هایی که اخیراً ثبت کرده‌اید را مجدداً چک کنید.

دوربین‌ خود را در حالت پخش تصاویر یا همان مود (Playback) قرار دهید . سپس روی عکس‌ها‌ تک‌به‌تک زوم کرده و آن‌ها را به طور مجزا بررسی کنید. با دقت عکس‌ها را نگاه کنید تا اگر نقاط تار یا لکه‌هایی در عکس وجود دارد آن‌ها را ببینید. اگر بخشی از عکس شما تار شده یا لکه‌ای در آن وجود دارد،‌ پس لنز دوربین دیجیتالی‌ شما کثیف است و باید آن‌ را تمیز کنید.

4) خود لنز را برای بررسی لکه‌ها چک کنید.

به جز موارد اخیر که برای تشخیص لکه‌ و کثیفی در لنز توصیه شد، صفحه و داخل قالب لنز را نیز چک کنید. اگر لکه‌ یا کثیفی‌ای روی آن وجود داشت، بهتر است به کمک سیستم‌های تمیز‌کننده‌ی سنسور دوربین آن را پاک کنید، تا اینکه خودتان برای تمیز کردن آن‌ها اقدام کنید.

برای تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ دیجیتالی ام،‌ به چه وسایلی نیاز دارم؟

اگر تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ دیجیتالی خود از کیت‌‌های تمیزکننده‌ی مناسبی استفاده کنید، هیچ‌وقت به دردسر نمی‌افتید و به‌راحتی ، از شر کثیفی‌ و لکه‌های لنز خلاص می‌شوید. برای تمیزکاری لنز‌های خود کمی سر کیسه را شل کنید و وسایل باکیفیتی بخرید تا همیشه با براق‌ترین و تمیز‌ترین لنز‌ها عکاسی کنید تا عکس‌های باکیفیتی ثبت کنید.

[relatedpost post=”119794″]

در زیر، چهار کیت ضروری ذکر شده که حتماً باید برای پاک‌سازی لنز‌های خود تهیه کنید:

1) دمنده

برای پاک کردن گردوخاک موجود در لنز‌ها، روی آن‌ها را با دهان فوت نکنید، چون اسید موجود در بازدم نفس شما به پوشش لنزها آسیب می‌رساند و باعث خراب شدن آن‌ها می‌شود. همچنین باعث می‌شود بخار و رطوبت روی لنز بنشیند و بدتر لنز کثیف شود. استفاده از هوای فشرده ( اسپری‌های تمیزکننده) برای از بین بردن گردوخاک نیز باعث خراب شدن و از بین رفتن سنسور‌ها و سیستم‌های نوری لنز‌های DSLR‌ می‌شود.

زیرا این قوطی‌ها به جای این که حاوی هوا باشند، حاوی هیدروکربن مایع هستند که راحت‌تر فشرده می‌شود. وقتی این مواد شیمیایی آزاد (پخش) می‌شوند به گازی با دمای خیلی پایین تبدیل شده و اشیای ظریف (مثل لنز و سنسور‌ها) را منجمد می‌کنند.

راه ایمن‌تری هم برای پاک‌سازی گردوخاک لنز‌ هست و آن هم استفاده از یک دمنده‌ی دستی می‌باشد.

قبل از استفاده از دمنده، همیشه چند بار آن را روی هوا بدمید تا اگر گردوخاکی داخل خودش جمع شده بود،‌ خارج شود. سپس آن را حدالمقدور نزدیک لنز قرار داده و بدمید.

هرگاه که به مسافرت می‌روید و زمانی که می‌خواهید از منظره و فضای باز عکس بگیرید، حتماً باید یک دمنده در کوله‌پشتی تجهیزات دوربینتان به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز، از آن برای از بین بردن گردوخاک جمع شده روی لنز استفاده کنید.

تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ دیجیتالی

2) برس نرم

برای تمیز کردن صفحه‌ی لنز از برس نرمی که فرچه‌هایش از موی شتر یا دم بز ساخته شده استفاده کنید تا روی صفحه‌های حساس لنز‌ها، خش نیندازید.

اگر انگشتانتان چرب یا کثیف است به فرچه‌ی برس دست نزنید.

چون ممکن است باعث کثیفی ایجاد لکه روی لنز شود. برای پاک کردن لکه و جرم‌های ضخیم، نباید موهای برس را یکجا متمرکز کنید و آن را روی صفحه فشار دهید.

این کار باعث آسیب رسیدن به لنز می‌شود. برای پاک کردن این لکه‌ها،‌ می‌توانید برس را از چند جهت و به‌آرامی روی صفحه بکشید. به یاد داشته باشید،‌ استفاده از برس‌های نامرغوب برای تمیز کردن سطح لنز ممکن است به سنسور دوربین صدمه بزند.

پاک کردن لنز دوربین چگونه است

3) دستمال‌های مخصوص تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ دیجیتالی و میکرو فایبر

دستمال‌های مخصوص تمیز‌کاری را بعد از استفاده مچاله نکنید. آن‌ها را تا کرده و در جای تمیزی قرار دهید. اگر می‌خواهید از دستمالی استفاده کنید که قبلاً با آن لکه‌ای را از روی لنز پاک کرده‌اید، فقط برای تمیز کردن و پاک‌سازی لکه‌های پشت لنز دوربین از آن استفاده کنید.

اگر از پارچه‌های میکرو فایبر استفاده می‌کنید، پس مطمئن شوید که کاملاً تمیز است.

هرگز پارچه را با نرم‌کننده‌ نشویید چراکه مواد شیمیایی موجود در این شوینده‌ها،‌ ممکن است به صفحه‌ی حساس لنز آسیب رسانده و رویش خش بیندازد.

برای استفاده از این دستمال‌ها،‌ باید آن‌ها را به مواد شوینده‌ی مخصوص آغشته کنید و سپس با فشار بسیار ملایم روی لنز بکشید. حتماً پس از استفاده از این دستمال‌ها، سطح لنز را خشک کنید و اجازه ندهید رطوبت روی آن،‌ خودبه‌خود خشک شود. چون نهایتاً خودش منجر به ایجاد لکه‌ای دیگر می‌شود.

نحوه ی تمیز کردن لنز دوربین

4) مواد شوینده‌ی مناسب

اگر برای تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ دیجیتالی از یک محلول تمیزکننده‌ی مخصوص استفاده کنید، می‌توانید بدون ایجاد خش و خط روی سطح لنز، لکه‌ها و اثر انگشت را از روی آن پاک کنید. برای این کار کافی است یک یا دو قطره از ماده‌ی شوینده‌ی مخصوص را مستقیماً روی دستمال‌ بریزید و سپس از آن برای تمیزکاری استفاده کنید.

اگر دستمال را بیش‌ازحد لازم به این مواد آغشته کنید و سعی کنید لنز را با آن پاک کنید، به سیستم نوری دوربین صدمه می‌زنید.

چون مواد شیمیایی می‌توانند به داخل بدنه نفوذ کنند و به قطعات حساس آسیب بزنند.

آموزش تمیز کردن لنز دوربین

چگونه لنز دوربین دیجیتالی‌ام را تمیز کنم؟

در اینجا یک دستور‌العمل  سه مرحله‌ای برای تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ دیجیتالی قرار داده‌ایم تا اگر آن را به‌درستی و به ترتیب انجام دهید، می‌توانید همیشه لنز‌های خود را تمیز و براق نگه دارید و عکس‌های باکیفیت و شارپی با آن ثبت کنید:

ابتدا برای پاک کردن گرد‌وخاک، از یک برس نرم یا دمنده استفاده کنید و تا جایی که می‌توانید، گردوخاک را با آن‌ها پاک کنید.

اگر گردوخاک و لکه‌ها به کمک دمنده‌ پاک نشد، یک دستمال مخصوص برداشته و یک یا دو قطره ماده‌ی شوینده روی آن بریزید.

دستمال را به‌صورت دایره‌‌ای و با فشار کم، از خارج به داخل روی سطح لنز بکشید و به آرامی آثار انگشت، لکه‌های چرب و نقاط سیاه را پاک کنید.

تمیزکردن لنز دوربین با روش های خانگی

چگونه از کثیف شدن مجدد لنز‌ها جلوگیری کنم؟

اکنون که می‌دانید چگونه لنز‌های دوربین خود را پاک کنید، برخی نکات را ذکر کردیم که با رعایت آن‌ها از کثیف شدن مجددشان، جلوگیری کنید.

پس از استفاده از دوربین، همیشه درپوش لنز را روی آن قرار دهید و سپس آن را داخل کوله‌پشتی خود بگذارید.

همیشه لنز‌ها را در کیف دوربین یا کوله‌پشتی مخصوصی قرار دهید. از آن‌ها در محیط‌های پر گردوخاک نگه‌داری نکنید.

وقتی می‌خواهید لنز را از دوربین جدا کنید، مراقب باشید به لنز‌های دیگر برخورد نکند و حتماً بلافاصله بعد از جداسازی، درپوش‌ را رویش، قرار دهید.

کد تخفیف نورنگار

چه‌کار کنم تا لنز‌هایم کمتر گردوخاک بگیرند؟

همیشه پیش‌گیری بهتر از درمان است. درست است نکاتی برای پاک‌سازی گردوخاک و تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ دیجیتالی توضیح دادم، اما برای اینکه زیاد حین تمیزکاری دردسر نکشید، باید آن‌ها را مرتباً چک کنید و حتی غبار‌های اندکی که در بدنه جمع شده را برطرف سازید. حال من اینجا چند نکته توضیح دادم که به کمک آن‌ها، لنزها گردوخاک نمی‌گیرند یا دست کم، کمتر گردوخاک می‌گیرند.

1) حین تعویض لنز‌ها، دوربین را رو به پایین بگیرید.

حین تعویض لنز‌ها، همیشه دوربین را رو به پایین قرار دهید. به‌این‌ترتیب روی سیستم‌های نوری لنز و حسگرهای دوربین dslr، گردوخاک جمع نمی‌شود.

2) لنز‌ها را در محیط‌های پر گردوخاک تمیز نکنید.

اگر بخواهید لنز‌ها را در محیط  پر گردوخاک تمیز کنید که اصلاً فایده‌ای ندارد، نهایتاً حتی بیشتر از قبل، روی آن گردوخاک می‌نشیند. اگر در خانه هستید،‌ می‌توانید در حمامی که تازه در آن دوش گرفته‌اند، به تمیز کردن لنز‌ها بپردازید چون بخار آب، گردوغبار وجود در لنز‌ها را بیرون می‌کشد و خود محیط حمام نیز آن لحظه عاری از هرگونه گردوغبار است.

3) لنز‌ها را مرتباً چک کنید و گردوغبار جمع شده روی آن‌ها را پاک کنید.

هرگز دیربه‌دیر برای پاک کردن گردوخاک و لکه‌های موجود در لنز‌ها اقدام نکنید. قبل از اینکه لکه‌ها زیادی ضخیم و به لکه‌های دائمی تبدیل شوند آن‌ها را پاک کنید. اگر تمیزکردن لنز‌‌های دوربین‌ دیجیتالی را زودبه‌زود انجام دهید و گردوغبار یا لکه‌های جزئی موجود در آن‌ها را پاک کنید، گردوخاک و کثیفی  دیرتر به سیستم نوری، سنسور و لنز‌های شما نفوذ می‌کنند و می‌توانید مدت زمان بیشتری از آن‌ها استفاده کنید.

نحوه تمیز کردن لنز دوربین

لنز‌های دوربین‌های دیجیتالی واقعاً گران هستند. اگر می‌خواهید پول خود را مرتباً صرف خرید لنز نکنید، باید از آن‌ها مراقبت کنید. پس همیشه لنز‌هایتان را تمیز نگه دارید تا بتوانید تا مدت‌ها عکس‌های باکیفیتی ثبت کنید.

 

نویسنده : banafshe.sadrenafisi.1987

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *