021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

عکاسی میکرو چیست و چه کاربردی دارد؟

عکاسی میکرو چیست و چه کاربردی دارد؟

چیزهای معمولی و موجودات کوچک، ناگهان تماشایی و فریبنده می‌شوند. همه ساختارها و الگوهایی که نامرئی هستند یا به سختی قابل مشاهده هستند، زیبایی پنهانی را در مکان‌های غیر منتظره نمایان می‌کنند. تسلط بر مهارت‌ها و فنون به دست آوردن تصاویر واضح و زیبا چالش برانگیز است. این به زمان و تمرین و صبر زیادی نیاز دارد. تجهیزات سطح بالا گران است و شما نمی‌خواهید برای برخی از موارد غیر ضروری پول زیادی بپردازید. با این حال، نکات و راهنمایی‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کند تا در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. هنگامی که به آن عادت کرده و راحت شدید، مهارت جدید شما شادی و رضایت شما را به ارمغان می‌آورد. به هر حال چه تفاوتی بین عکاسی کلوز آپ، عکاسی ماکرو و عکاسی میکرو وجود دارد؟ این موضوع می‌تواند برای عکاسان جدید گیج کننده باشد.

معمای میکرو و ماکرو

“ماکرو” و “میکرو” مانند دو قطب مخالف به نظر می‌رسند ماکرو به معنی بزرگ و میکرو به معنی کوچک است اما، در حقیقت، عکاسی ماکرو و میکرو اغلب موارد یکسانی هستند. در واقع، عکاسی میکرو یک شکل افراطی از عکاسی ماکرو است. اگرچه این معما راه حل ساده‌ای دارد. هر سه سبک عکاسی باعث می‌شود چیزهای کوچک بزرگ به نظر برسند. بنابراین، شما یک سوژه “میکرو” با نمای “ماکرو” دارید.

عکاسی کلوزآپ، ماکرو و میکرو

عکاسی کلوز آپ عکاسی از فاصله نزدیک است. انجام آن در مقایسه با عکاسی ماکرو یا میکرو کاملاً ساده است. شما فقط به سوژه خود نزدیک می‌شوید تا جایی که قاب را پر کند. یا تا زمانی که به حداقل فاصله فوکوس نرسیدید، تا جایی که اگر نزدیکتر شوید فوکوس خود را از دست می‌دهید. نیازی به تجهیزات اضافی نیست و حتی یک لنز تله فوتو می‌تواند این کار را انجام دهد. امروزه بسیاری از لنزهای “معمولی” تنظیمات ماکرو را ارائه می‌دهند ، اما این باعث نمی‌شود آنها لنزهای ماکرو باشند. و هنوز هم کلوز آپ هستند و یک لنز ماکرو نیستند.

ساده ترین راه برای درک تفاوت کلوزآپ، ماکرو و میکرو از طریق بزرگنمایی است. این یک نسبت بین اندازه واقعی سوژه و تصویر تشکیل شده بر روی سنسور دوربین شما است. به عنوان مثال، اگر از یک لامپ 1 متری عکس بگیرید، تصویر آن می تواند روی حسگر 1 سانتی متر باشد. این نسبت بزرگنمایی 1: 100 است. وقتی تصویر روی سنسور برابر با اندازه واقعی باشد، این نسبت 1: 1 است.

عکاسی ماکرو نیاز به لنز ماکرو دارد که سوژه را بزرگ جلوه دهد تا حداقل نسبت بزرگنمایی 1: 1 حاصل شود. برای بزرگنمایی سوژه، حتی بیشتر، باید از برخی تجهیزات اضافی استفاده کنید. یک عکس ماکرو می‌تواند جزئیات بسیار بیشتری از یک عکس کلوز آپ را ثبت کند.

وقتی این نسبت از 5: 1 بیشتر شود، ما در مورد عکس‌های میکرو صحبت می‌کنیم. در واقع، این مرز، مرزی تا حدود تاری است. عکاسان مختلف آن را در هر مکانی بین 2: 1 و 20: 1 قرار می‌دهند. حدس می‌زنم به راحتی می‌توان گفت که عکاسی میکرو همان عکاسی ماکرو با ضریب بزرگنمایی بیشتری است.

ترفندهای بزرگنمایی

بیشتر لنزهای ماکرو می‌توانند نسبت بزرگنمایی 1: 1 را بدست آورند. دستیابی به بزرگنمایی بیشتر با چند مورد اضافی مقرون به صرفه امکان پذیر است.

اکستنشن تیوب‌ها

با استفاده از اکستنشن تیوب‌ها می‌توانید فاصله لنز و سنسور را افزایش دهید. به این ترتیب می‌توانید به سوژه نزدیک شده و تصویر بزرگتری به دست آورید. هر چند تصویر کمی تاریک خواهد بود. هرچه اکستنشن تیوب طولانی‌تر باشد، بزرگنمایی بیشتر می‌شود. و هرچه بزرگنمایی بیشتر باشد. نور کمتری وارد سنسور می‌شود، بنابراین کیفیت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

بلو(Bellow) قابل تنظیم

موردی دیگر، اما همان عملکرد را دارد، عملکرد بلو دقیقاً مشابه اکستنش تیوب است.

لنز معکوس

می‌توانید با نصب یک لنز به صورت معکوس، در مقابل لنز دیگری که به طور معمول نصب می‌شود، یک بزرگنمایی اضافی دریافت کنید. افزودن یک اتصال دهنده ماکرو برای انجام این کار ضروری است. در حالی که بزرگنمایی بیشتری خواهید داشت، استفاده از دو لنز می‌تواند کیفیت تصویر را کاهش دهد.

فیلترهای کلوز آپ

این فیلترها بسیار مقرون به صرفه هستند که به راحتی در جلوی لنز ماکرو شما متصل می‌شوند. با این حال، برخی از آنها بی‌کیفیت هستند، بنابراین می‌توانند کیفیت تصویر را کاهش دهند.

تله کانورترها

بار دیگر، بزرگنمایی بیشتری دریافت می‌کنید، اما کیفیت را کاهش می‌دهید.

نکات مربوط به تنظیمات نوردهی

میزان نوردهی عکس به میزان نور و تنظیمات دوربین شما بستگی دارد. برای گرفتن بهترین نتیجه باید از حالت دستی استفاده کنید. هیچ تنظیم کاملی برای عکس میکرو وجود ندارد. این بستگی به شرایط و تأثیراتی دارد که می‌خواهید بدست آورید.

دیافراگم

دیافراگم عمق میدان را کنترل می‌کند. برای عکاسی میکرو، عمق کم در بیشتر موارد استفاده می‌شود، بنابراین باید آن را روی مقدار کمی تنظیم کنید. به این ترتیب سوژه شما واضح می‌شود و در فوکوس قرار می‌گیرد در حالی که پس زمینه تار می‌شود.

سرعت شاتر

هرچه سرعت شاتر بیشتر باشد، تصویر واضح‌تر می‌شود. برای به دست آوردن تصویر واضح، سرعت شاتر باید 1/100 ثانیه یا حتی بیشتر از اجسام در حال حرکت باشد.

ISO

به عنوان یک قانون کلی، همیشه باید سعی کنید برای جلوگیری از گرین، مقدار ISO را تا حد ممکن پایین نگه دارید. اما، مقادیر بالاتر ISO به شما امکان می‌دهد از سرعت شاتر سریعتری استفاده کنید.

سخن پایانی

عکاسی میکرو حتی با پیشرفته‌ترین فناوری‌های مدرن نیز آسان نیست. شما نیاز به سرمایه گذاری در وقت، پول و انجام بسیاری از آزمایشات دارید. با این حال، ارزش آن را دارد زیرا تعداد بیشماری از امکانات جدید را به شما می‌دهد. امیدوارم که این ترفند‌ها و نکات توصیه شده به شما در این راه کمک کنند.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *