021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

نحوه فوکوس در عکاسی از شب

نحوه فوکوس در عکاسی از شب

اگر به عکاسی از منظره در شب علاقه‌مند باشید، مطمئناً با یکی از چالش‌های اصلی آن آشنا هستید، فوکوس در عکاسی از شب. اغلب، شما نمی‌توانید از فوکوس خودکار استفاده کنید، زیرا نور کافی برای سیستم فوکوس دوربین شما وجود ندارد تا بتواند روی هرچیزی قفل شود. متاسفانه، حتی فوکوس دستی هم همیشه کار نمی‌کند، که به‌این معنا است که شما احتمالاً نیاز به استفاده از برخی از تکنیک‌های غیر اصولی برای انجام‌این کار خواهید داشت.‌این مقاله به برخی از مفید ترین ابزارهایی که در اختیار شما است می‌پردازد.

1- فوکوس روی ماه

شب‌های مهتابی برای عکاسی از منظره نکات مثبت و منفی خود را دارند.

در یک طرف، اگر ماه بیرون باشد، ممکن است شما نور کافی برای عکاسی از منظره به صورت واضح را در اختیار داشته باشید. به علاوه، ماه به اندازه کافی روشن هست که به سیستم فوکوس شما کمک کند روی سوژه قفل شود. با‌این حال، اگر ماه خیلی روشن باشد(مخصوصا اگر ماه کامل باشد)، عکاسی از راه شیری بسیار سخت تر می‌شود، از آنجا که اغلب کنتراست کلی آسمان را پایین می‌آورد.

شما همیشه قادر به برنامه ریزی یک تصویر در اطراف ماه نخواهید بود، با‌این حال به نظر می‌رسد در حالی که ماه روشن است، عکاسی کنید یکی از بهترین راه‌ها برای به دست آوردن فوکوس مناسب روی ستارگان است. به سادگی دوربین خود را بر روی سه پایه قرار دهید، وارد نمای زنده شوید، تصویر را تا حد ممکن بزرگنمایی کنید و به صورت دستی فوکوس کنید تا همه چیز به نظر واضح برسد.(اگر می‌خواهید در وقت خود صرفه جویی کنید، می‌توانید از فوکوس خودکار استفاده کنید، اگرچه احتمالاً به اندازه فوکوس دستی دقیق نخواهد بود)

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم: برای فوکوس در عکاسی از شب از ناحیه مرکزی عکس خود استفاده کنید. چرا‌اینگونه است؟ به دلیل خمیدگی میدان. طور معمول، داشتن واضح‌ترین ستاره‌های ممکن در مرکز تصویر شما از گوشه‌های تصویر مهم تر است، که به احتمال زیاد به دلیل وینیت شدن تصویر شما تیره تر خواهد شد. با فوکوس کردن روی ماه، ستاره‌های واضح تری در مرکز خواهید داشت، حتی اگر اتفاقی بیفتد که مجبور شوید ترکیب خود را برای قرار دادن ماه تغییر دهید.

فوکوس در عکاسی از شب

2- چراغ‌ها از فاصله دور

درست همانطور که ماه نقطه روشن را برای فوکوس در آسمان فراهم می‌کند، ساختمان‌ها یا دیگر چراغ‌های دور را نیز در پس زمینه دارید.

این مسئله در همه مواقع کارساز نخواهد بود. در حقیقت، در مکان‌هایی با تاریک ترین آسمان(و به طور مقایسه‌ای روشن ترین ستاره‌ها)، کم پیش می‌آید که در آن اطراف ساختمانی وجود داشته باشد، اگرچه اگر وجود داشت باید از آن‌ها استفاده کنید.

تنها نور ساختمان‌ها حساب نمی‌شود، اگر در دوردست یک جاده وجود داشت که نور اتوموبیل‌هایش معلوم بود نیز می‌توانید از آن برای فوکوس استفاده کنید. اغلب، اگر ماهی در آسمان نباشد، من یک منبع نور در دور دست پیدا می‌کنم تا همان اثر را روی فوکوسم داشته باشد.

البته، مهم نیست که چگونه از فاصله دور فوکوس می‌کنید، حتی اگر زمانی که عکاسی می‌کنید ماه روشن باشد، عکسهایتان را با دقت نگاه کنید تا مطمئن شوید که ستاره‌ها به اندازه کافی واضح باشند. راهنمای خوبی برای دیدن‌اینکه‌ایا ستاره‌های مرکز تصویر شما حاشیه‌ای سبز یا سرخابی در اطراف خود دارند یا خیر. اگر حاشیه رنگی مرئی، حتی جزئی وجود دارد، فوکوس شما تا حدودی نادرست است. (اگر حاشیه سبز رنگ است، فاصله فوکوس را کمی‌بیشتر کنید. اگر حاشیه رنگ ارغوانی است، کمی‌نزدیکتر فوکوس کنید.)

فوکوس در عکاسی از شب

3- از یک چراغ قوه استفاده کنید

اگر ماه در آسمان نبود، و اگر نوری در فواصل دور وجود ندشت، فوکوس در عکاسی از شب سخت تر می‌شود. اگرچه، همچنان راه‌هایی وجود دارد که عکس‌های خوبی ثبت کنیم.

روش مورد علاقه من استفاده از یک چراغ قوه و تاباندن نور آن به یک شئ در فاصله دور است، هرچه دورتر بهتر، ستاره‌ها آنقدر دور هستند که شما باید روی چیزی که در بینهایت قرار دارد فوکوس کنید.(در عمل، با یک لنز واید، چیزی که 25 فوت یا 7.5 متر از آن فاصله داشتید باشید باید خوب باشد. اگرچه بستگی به دیافراگم و فاصله کانونی شما دارد، بنابراین باید خودتان‌این تست را انجام دهید.)

برای‌این کار نیاز به یک چراغ قوه خیلی روشن خواهید داشت، چراغ قوه گوشیتان به حد کافی خوب نیست، متاسفانه، اما یک سری چراغ قوه جیبی وجود دارد که برای انجام‌این کار مناسب هستند.

اگر تنها چیزی که به همراه دارید تلفن همراه‌تان است، لزوماً شانستان را از دست نداده‌اید. یک دوست به همراه خود دارید؟ از او بخواهید که تلفنتان را بردارد و حدود 25 فوت یا 7.5 متر دور شود، و سپس نور را به سمت صورت یا دستان خودش بتاباند. حال، روی آنها فوکوس کنید. مشکلی ندارد اگر ترکیب بندی‌تان را تغییر دهید، زیرا‌این کار همیشه انجام می‌شود.

حتی اگر به تنهایی عکاسی می‌کنید نیز می‌توانید تلفن همراهتان را به جایی در فاصله دور آویزان کرده و نور آن را به سوژه‌ای که می‌خواهید فوکوس کنید بتابانید.‌این روش باید عمل کند، بستگی به چشم انداز دارد.

فوکوس در عکاسی از شب

در‌اینجا، با درخشش یک چراغ قوه روشن، روی درخت که نسبتاً دور بود فوکوس کردم. در فاصله کانونی 20 میلی متر و دیافراگم f / 2.2، هر دو درخت و ستارگان واضح هستند، همانطور که می‌توانید با عدم وجود رنگ آمیزی بگویید. (بدیهی است،‌این عکس نهایی من از صحنه نیست، زیرا درخشش درخت فوق العاده پریشان است.)

4 – یافتن ستارگان روشن

اگر شرایط خوب پیش نرفت، شما همیشه می‌توانید از ستاره‌ها به عنوان یک کمک فوکوس استفاده کنید.

ستارگان روشن(یا سیارات مانند زهره) می‌تواند به اندازه کافی روشن باشند که روی آن‌ها با موفقیت فوکوس کرد و نتایج واضحی بگیرید.

بخشی از‌این بستگی به لنز شما دارد. لنزهایی با دیافراگم باز همه چیز را روشن‌تر می‌کنند، و لنزهای معمولی و تله فوتو اندازه همه ستاره‌ها را در تصویر شما افزایش می‌دهند. با لنزهایی مانند‌این‌ها، فوکوس روی ستاره‌ها آسان ترین کار است. اگرچه،‌این کار می‌تواند با اکثر تجهیزات انجام شود، فقط کمی‌باید کمی‌بیشتر کار کنید.

اگر می‌خواهید از‌این تکنیک فوکوس در عکاسی از شب استفاده کنید، باید چند کار را انجام دهید. اول، کمی‌وقت بگذارید تا روشن ترین ستاره یا سیاره را در آسمان پیدا کنید. زمانی که آن را پیدا کردید، آن را در وسط تصویر قرار دهید و تا حد ممکن روی آن در حالت Live View زوم کنید، سپس از فوکوس خودکار برای قرار دادن ستاره در فوکوس استفاده کنید، به اندازه آن توجه کنید – وقتی ستاره به اندازه ممکن کوچک باشد، در کانون توجه قرار خواهد گرفت.

همچنین، می‌توانید از انحرافات رنگی طولی خود به نفع خود استفاده کنید،‌این تاثیری است که قبلا توضیح دادم، نواحی خارج از فوکوس تصویر شما یک رنگ سبز یا رنگ ارغوانی به خود می‌گیرد. با بزرگنمایی کامل، نمایی زنده را مشاهده می‌کنید، می‌توانید حلقه تمرکز لنز خود را به آرامی‌به جلو و عقب حرکت دهید، و به رنگ ستاره‌ها توجه کنید. وقتی ستاره رنگ مشخصی ندارد، احتمالاً مورد فوکوس گرفته است.

با‌این حال، هرچه تلاش کنید، همیشه امکان پذیر نیست که دقیقاً روی یک ستاره روشن فوکوس کنید. برای مقابله با‌این عدم قطعیت چند کار وجود دارد.

اول، یک محصول جالب در بازار “SharpStar2” است، فیلتری که عمداً الگوی انکسار را به ستاره‌ها اضافه می‌کند (یا سایر نقاط روشنایی موجود در عکس شما). با حرکت ستاره در داخل و خارج از فوکوس،‌این الگوی شکل را تغییر می‌دهد. می‌توانید با تراز کردن الگوی انکسار کاملاً روی ستاره فوکوس کنید.

دوم، تکنیکی که استفاده می‌کنید مهم نیست،‌ایده خوبی است که تعدادی عکس بگیرید تا مطمئن شوید که‌ایا همه چیز را به درستی انجام می‌دهید یا خیر. با‌این حال، در شب، یک عکس آزمایشی می‌تواند ده‌ها ثانیه طول بکشد – ممکن است زمان بیشتری از ارزشش باشد. بنابراین، چه می‌کنید؟

به سادگی از‌ایزوی خیلی زیاد استفاده کنید و عکس‌های کوتاه تری بگیرید.‌این‌ها عکس‌هایی نیستند که بعداً آن‌ها را نگه دارید. آنها صرفاً آزمایس سریع فوکوس را انجام می‌دهند. من اغلب با‌ایزوی 12,800 یا 25,600 با نوردهی 5 ثانیه عکاسی می‌کنم تا مطمئن شوم که فوکوس را به طور صحیح انجام داده‌ام.‌این امر به ویژه مهم است اگر فوکوس در عکاسی از شب درخشان ترین شیء تصویر فقط یک ستاره باشد، و شما چیزی مانند ماه نداشته باشید تا بتوانید روی آن اطمینان داشته باشید. یا اگر یک دوربین قدیمی‌تر با نمای زنده ضعیف دارید.

فوکوس در عکاسی از شب

5- تمرکز بینهایت روی لنز شماست؟

بسیاری از لنزها از مقیاس فوکوس با نماد بی نهایت برای کمک به شما در فوکوس برخوردار هستند.

به نظر می‌رسد در شب‌این ویژگی بسیار کاربردی است، از‌این گذشته، همانطور که قبلاً نیز اشاره کردم، فقط اگر لنزهای شما روی بینهایت فوکوس کرده باشند(یا به اندازه کافی نزدیک می‌شوند که تفاوت را بیان نکنند) فقط ستاره‌های واضح را ثبت خواهند کرد

متأسفانه، مشکلی با نماد بی نهایت در مقیاس فوکوس شما وجود دارد:

اغلب، همیشه دقیق نخواهد بود. به عنوان مثال، من از نیکون 20 میلی متر f / 1.8، نقطه واقعی فوکوس بی نهایت وقتی اتفاق می‌افتد که حلقه فوکوس به طرز چشمگیری از مرکز نماد بی نهایت در مقیاس فوکوس من دور شود؛ در لنزهای زوم، ممکن است هنگام بزرگنمایی و بالعکس، نقطه بینهایت حتی تغییر کند. همه لنزها متفاوت خواهند بود. با‌این وجود حداقل باید آزمایش کنید تا ببینید در فوکوس در عکاسی از شب چه اتفاقی میافتد. من هنوز کسی را ندیده ام که صرفاً از‌این روش برای بدست آوردن فوکوس استفاده می‌کند (اگرچه می‌تواند یک نقطه شروع خوب باشد وقتی از Live View استفاده می‌کنید و روی یک ستاره متمرکز می‌شوید).

6- جمع بندی

تمرکز روی ستاره‌ها در شب کار ساده‌ای نیست، اما می‌توان انجام داد. همیشه یک چراغ قوه را حمل کنید. اگر ماه (یا سایر چراغ‌های دور) خارج نشده باشند، شما هنوز راهی برای فوکوس قابل اعتماد در فاصله خواهید داشت. در بدترین حالت فوکوس در عکاسی از شب، فقط روی ستاره‌ها فوکوس کنید – حتماً یک تصویر روشن پیدا کنید و از عکس‌های تست گرفته شده اطمینان حاصل کنید که فوکوس شما دقیق است.

عکس گرفتن از شب همیشه دشوار است، اما ارزش‌این تلاش را دارد. مناظر در زیر ستاره دیدنی هستند، و بسیاری از عکسهای مورد علاقه من در حالی که اکثر مردم در خواب هستند، گرفته ام. بیش از هر چیز، آزمایش کنید! فوکوس کردن در شب مهارتی است که می‌تواند مدتی طول بکشد. به بیرون بروید، صحنه زیبایی پیدا کنید و برای خودتان چند عکس بگیرید.

 

2 دیدگاه

  • مصطفی ملانسب گفت:

    خیلی عالی بود و کاربردی و در عین حال با زبان و نثری ساده به دپر از کلمات انگلیسی که شاید تازه کارها درک مطلب برایشان سخت تر شود، ممنون از زحمات شما 🙏🏼🙂🙏🏼👏🏻👏🏻🌹🌹

  • معراج گفت:

    واقعا از کلاس های حضوری آموزنده تر بود . ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *