021-7356

دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • لوازم جانبی عکاسی

  • تجهیزات صدا

  • کالای دیجیتال

  • کالای دست دوم

  • محصولات آموزشی

چطور یک دوربین DSLR را در دست بگیریم؟

چطور یک دوربین DSLR را در دست بگیریم؟

همانطور که اطلاع دارید، اکثر دوربین‌های امروزی با قابلیت‌های ویژه‌ای برای کاهش لرزش دوربین دارند. در برخی دوربین‌ها تکنولوژی‌های لرزشگیر به صورت مستقیم داخل سنسور تعبیه شده‌اند و در برخی دیگر نیز این تکنولوژی داخل لنز تعبیه شده است. حتی ممکن است برخی دوربین‌ها را نیز مشاهده کنید که از تلفیقی از این دو تکنولوژی استفاده کرده باشند. برخی تولیدکننده ها نیز از تکنولوژی ایزو خودکار استفاده می‌کنند تا سرعت شاتر را نسبت به فاصله کانونی به گونه‌ای تنظیم کنند که کمترین لرزش دوربین را حس کنید. با این وجود بهتر است روش صحیح در دست گرفتن یک دوربین را یاد بگیرید و این دقیقا چیزی است که ما قرار است در این مقاله در مورد آن صحبت کنیم.

لرزش دوربین چیست؟

لرزش دوربین چیست

لرزش دوربین زمانی رخ می‌دهد که یک دوربین با سرعت شاتر پائین به صورت ناخودآگاه حرکت می‌کند. در چنین مواقعی یا تصویر نهایی تار خواهد بود و یا به نظر می‌رسد که سوژه کشیده شده است. لرزش دوربین ناشی از سرعت شاتر پائین معمولا در شرایط کم نور و یا زمانی که تنظیمات نوردهی به خوبی اعمال نشده‌اند رخ می‌دهد. برای مثال هنگام عکاسی در محیط‌های بسته به دلیل اینکه نور محیط خیلی کم است باید دیافراگم لنز را تا جای ممکن باز کنید و میزان ایزو دوربین را هم افزایش دهید. اما در صورتی که این کار را انجام ندهید، به دلیل کم بودن نور محیط باید سرعت شاتر دوربین را کاهش دهید تا یک تصویر با میزان نور کافی داشته باشید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله مثلث نوردهی را مطالعه نمائید.

روش صحیح در دست گرفتن دوربین

در این بخش از مقاله امروز قصد داریم در مورد چندین روش در دست گرفتن دوربین صحبت کنیم که لرزش دوربین را تا اندازه چشمگیری کاهش می‌دهند.

روش صحیح در دست گرفتن دوربین در حالت ایستاده

هنگامی که در یک پوزیشن ایستاده معمولی قرار دارید، نکته‌های زیر را دنبال کنید تا از لرزش دوربین جلوگیری نمائید:

1- پای خودتان را به صورت عمود بر هم قرار دهید: هنگامی که یک دوربین را در دست می‌گیرید، اگر پاهای خودتان را به صورت عمود بر هم قرار دهید، بدن شما نسبت به مواقع دیگر کمتر عقب و جلو می‌رود. اگر تا بحال با یک اسلحه خودکار شلیک کرده باشید، می‌دانید که این روش ایستادن خیلی تاثیرگذار است. در صورتی که از این روش در زمان عکاسی هم استفاده کنید، می‌توانید به خوبی لرزش ناشی از حرکت را کاهش دهید.

2- آرنج‌های خودتان را به بدنتان فشار دهید: شما نباید در زمان عکاسی آرنج‌های خودتان را آزاد بگذارید زیرا در این صورت به راحتی حرکت می‌کنند و باعث می‌شوند دستانتان هم حرکت کنند. شما باید آرنج‌های خودتان را به سمت داخل بدنتان قرار دهید و آن‌ها را به بدن خودتان تکیه دهید. بدن شما به عنوان یک نقطه استراحت‌گاه برای آرنج‌هایتان عمل خواهد کرد و علاوه بر جلوگیری از لرزش دوربین کمک می‌کند دیرتر خسته شوید.

[relatedpost post=”107502″]

3- دوربین را در نقطه تعادل نگه دارید: فرقی نمی‌کند چه دوربین و لنزی دارید، هر نوع دوربین و لنزی که داشته باشید، همیشه یک نقطه تعادل وجود دارد که دوربین نه خیلی رو به جلو است و نه خیلی رو به عقب! در صورتی این نقطه را پیدا کنید و دست خودتان را درست زیر آن بگذارید، شما می‌توانید دوربین را به خوبی متعادل کنید و آن را برای مدت‌های طولانی‌تری نگه دارید.

4- دوربین را به صورت خودتان بچسبانید: با اینکه خیلی از ما ترجیح می‌دهیم از صفحه نمایش دوربین برای عکاسی استفاده کنیم، اما دور کردن دوربین از بدن باعث ایجاد لرزش دوربین خواهد شد. در صورتی که دوربین شما منظره‌یاب دارد، بهترین روش برای در دست گرفتن دوربین این است که آن را به صورت خودتان بچسبانید تا به خوبی لرزش‌های دوربین را از بین ببرید.

5- دوربین را به سمت سر خودتان فشار دهید: در صورتی که آرنج‌های خودتان را رو به داخل قرار داده باشید و آن‌ها را به بدن خودتان نیز نزدیک کرده باشید، می‌توانید با کمی حرکت دادن دوربین به سمت سرتان، باز هم لرزش‌های آن را کاهش دهید.

6- قبل از فشار دادن شاتر یک نفس عمیق بکشید: کسانی که در نیروهای انتظامی خدمت کرده‌اند و یا تجربه استفاده از اسلحه‌های دوربرد را دارند به خوبی با این روش نیز آشنایی دارند. اگر درست قبل از فشار دادن کلید شاتر به آرامی نفس خودتان را بیرون بدهید، شانس بیشتری برای گرفتن عکس‌هایی بدون لرزش خواهید داشت زیرا بدن شما نسبت به زمانی که به سختی نفس می‌کشید، کمتر حرکت می‌کند.

آموزش در دست گرفتن دوربین

روش صحیح نگه داشتن دوربین با گریپ

اگر در زمان عکاسی از گریپ استفاده ‌می‌کنید، شانس این را دارید که از یک تکنیک خیلی خوب که با نام «گریپ جو مک‌نالی» شناخته می‌شود، بهره ببرید. این تکنیک سال‌ها قبل توسط عکاس پرتره معروف جو مک‌نالی ابداع شده است. او برای نگه داشتن یک دوربین که گریپ داشت از شانه خودش استفاده می‌کرد. از آنجائی که شانه‌های انسان نسبت به دست‌ها از ثبات بیشتری برخوردار هستند، این تکنیک کمک خیلی خوبی به شما می‌کند. بنابراین اگر دوربین را روی یکی از شانه‌های خودتان قرار دهید، می‌توانید بدون هیچگونه لرزشی از سرعت شاترهای خیلی پائین استفاده کنید. برای استفاده از این تکنیک مراحل زیر را دنبال کنید:

[relatedpost post=”75271″]

1- شما به یک دوربین با گریپ نیاز دارید: این مورد خیلی ضروری است، زیرا یک دوربین معمولی خیلی کوچک است و شما نمی‌توانید همزمان آن را روی شانه خودتان قرار دهید و از منظره‌یاب آن نیز استفاده کنید. اما گریپ این مشکل را برای شما حل می‌کند.

2- گوشه سمت چپ گریپ را روی شانه سمت چپ خودتان قرار دهید: گوشه سمت چپ گریپ را روی قسمتی از شانه خودتان که احساس راحتی می‌کنید قرار دهید. من خودم ترجیح می‌دهم گوشه گریپ را روی قسمت نرم جلوی شانه خودم قرار دهم اما شما باید ببینید خودتان با چه قسمتی احساس راحتی می‌کنید.

3- با چشم چپ خودتان از منظره یاب استفاده کنید: اگر شما عادت داشته‌اید با چشم راستتان از منظره یاب استفاده کنید، این بخش ممکن کمی برایتان سخت باشد.

4- دست چپتان را روی دست راستتان قرار دهید: مطمئنا نمی‌خواهید دست چپتان همینطور آویزان بماند. می‌توانید آن را روی دست راست خودتان قرار دهید تا لرزش دوربین را کاهش دهید.

5- دوربین را به سمت سرتان فشار دهید و نفس عمیق بکشید: این مرحله دقیقا مانند تکنیک قبلی انجام می‌شود.

نحوه در دست گرفتن دوربین

روش صحیح در دست گرفتن دوربین در زمان نشستن

با اینکه خیلی از عکاس‌ها به ندرت از این تکنیک استفاده می‌کنند اما در زمان عکاسی از سوژه‌هایی که در زوایای خیلی پائین قرار دارند به شدت به شما کمک می‌کند. در اینجا هم اگر تجربه استفاده از اسلحه را داشته باشید، به خوبی می‌دانید که بهترین پوزیشن برای نگه داشتن دوربین چه پوزیشنی است. شما می‌توانید بازوهای خودتان را روی زانوهایتان قرار دهید و یا در حالی که روی زمین زانو زده‌اید و زانوی راستتان روی زمین است، آرنج سمت چپ خودتان را روی زانوی سمت چپتان قرار دهید. هر دو تکنیک به شدت تاثیر گذار هستند اما خیلی از عکاس‌ها ترجیح می‌دهند از تکنیک دوم استفاده کنند تا لباس‌هایشان کمتر کثیف شود.

استفاده از تکنولوژی‌های تثبیت تصویر

در نظر داشته باشید که در زمان عکاسی با دوربین‌ها و لنزهایی که از تکنولوژی تثبیت تصویر استفاده می‌کنند، تکنیک‌هایی که در این مقاله مورد بحث قرار گرفتند ممکن است به روش متفاوت‌تری اعمال شوند. اول از همه اینکه تثبیت تصویر می‌تواند نقش به سزایی در کاهش لرزش دوربین داشته باشد و حرکات ناخواسته را تاحدودی پوشش دهد. بنابراین در صورتی که احساس کردید در مورد روش صحیح در دست گرفتن دوربین به مشکل مواجه شده‌اید و نمی‌توانید با سرعت شاتر پائین عکس‌های واضحی بگیرید، حتما قابلیت تثبیت تصویر را روشن کنید.

[relatedpost post=”108219″]

به صورت پیشفرض، زمانی که دوربین را روی دست می‌گیرید باید این قابلیت را هم روشن کنید مگر اینکه سرعت شاتر شما به اندازه‌ای سریع باشد که به آن نیاز نداشته باشید. برای مثال در مواقعی که سرعت شاتر از فاصله کانونی بیشتر است، قابلیت تثبیت تصویر ممکن است باعث شود کار شما سخت‌تر شود. همچنین در مواقعی که از یک لنز تله‌فوتو با قابلیت تثبیت تصویر استفاده می‌کنید، باید با یک بار فشار دادن نیم شاتر اجازه دهید تکنولوژی تثبیت تصویر شروع به کار نماید و سپس اقدام به عکاسی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *