دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

راهنمای شروع عکاسی؛ چگونه عکاسی را شروع کنیم؟

تکنیک و ترفند
راهنمای شروع عکاسی؛ چگونه عکاسی را شروع کنیم؟

۱. همه تجهیزات عکاسی را خوب خوب بشناسید

شاید قدم اول و ساده‌ترین کار برای شروع یک حرفه، آشنایی با ابزار کار آن حرفه باشد. پس بیایید ما هم یادگیری عکاسی را با شناخت مهم‌ترین تجهیزات عکاسی شروع کنیم.

انواع دوربین و لنز

اصلی‌ترین وسیله برای شروع عکاسی دوربین عکاسی است. دوربین‌های کامپکت، DSLR، دوربین‌های بدون آینه و دوربین بریج از انواع دوربین‌های دیجیتالی هستند که از نظر اندازه، شکل، کیفیت اجزا و قیمت با هم فرق دارند. در اینجا نگاهی کلی به این چهار نوع دوربین می‌اندازیم.

دوربین کامپکت

یکی از ارزان‌ترین دوربین‌های دیجیتالی دوربین کامپکت (Compact) است. دوربین‌های کامپکت دوربین‌ همه کاره، سبک، کوچک و جمع‌وجوری هستند که لنز آن‌ها از نوع زوم و ثابت است و از بدنه جدا نمی‌شود.

این دوربین‌ها بیشتر کاربری خانگی دارند و کار با آن‌ها برای افراد مبتدی بسیار ساده است؛ چون خیلی از تنظیمات لازم برای عکاسی مثل فوکوس، تنظیمات دیافراگم، سرعت شاتر و نوردهی و… را به طور اتوماتیک انجام می‌دهد و نیازی به دخالت عکاس ندارد.

دوربین سونی ZV-1 یکی از بهترین دوربین‌های کامپکت برای شروع عکاسی است. این دوربین می‌تواند عکس‌های 20 مگاپیکسلی و ویدیوهایی با کیفیت 4K ضبط کند. به‌علاوه یک صفحه نمایش چرخشی هم دارد که برای ضبط فیلم یا ثبت عکس سلفی مناسب است. برای دیدن قیمت دوربین کامپکت سونی ZV-1 می‌توانید به فروشگاه نورنگار مراجعه کنید.

برای آشنایی بیشتر با بهترین دوربین‌های کامپکت و خانگی هم خواندن مطلبی که قبلا در نورنگار با همین عنوان منتشر کردیم می‌تواند مفید باشد.

دوربین بریج

دوربین بریج چیزی بین دوربین‌های کامپکت و DSLR است. این دوربین‌ها مثل دوربین‌های کامپکت با لنز ثابت و غیر قابل تعویض همراه‌اند ولی از نظر ظاهر و اندازه بسیار شبیه به دوربین‌های DSLR هستند.

بارزترین ویژگی دوربین‌های بریج قابلیت زوم فوق‌العاده بالای آن‌هاست. علاوه بر این تنظیمات دستی بیشتری را در مقایسه با دوربین‌های کامپکت در اختیارتان قرار می‌دهند.

در کل شاید این نوع دوربین به خاطر محدودیتی‌هایی که دارد، مثل لنز غیر قابل تعویض یا نداشتن تنظیمات دستی کافی، انتخاب عکاسان حرفه‌ای نباشد اما قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها برای یادگیری عکاسی مقدماتی است.

خرید دوربین Nikon COOLPIX P1000 که یکی از چشمگیرترین دوربین‌های بریج نیکون است، می‌تواند یک خرید معقول برای شروع عکاسی باشد.

دوربین dslr

دوربین‌های پیشرفته و حرفه‌ای DSLR حدود دو دهه است که به محبوب‌ترین دوربین‌ها در جهان تبدیل شده است. دوربین‌های DSLR هم در سطوح مبتدی و هم برای عکاسی نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای دارای مدل‌های بسیار عالی با قیمت‌های متنوع است.

این دوربین‌ها همگی لنزهای قابل تعویض دارند و می‌توانید به‌راحتی انواع لنزها را روی آن‌ها امتحان کنید. یک ویژگی مثبت دیگر این دوربین‌ها قابلیت تنظیم دستی دوربین است که طریق منوی آن می‌توانید تنظیمات موردنظرتان مثل میزان نوردهی یا فوکوس را اعمال کنید.

از بین دوربین‌های DSLR سطح پایه و مبتدی که برای شروع عکاسی پیشنهاد می‌کنیم، دوربین Nikon D7500 است که یکی از پرسرعت‌ترین پردازشگرهای موجود در دوربین‌های دیجیتالی را دارد. برای خرید و اطلاع از قیمت دوربین D7500 نیکون می‌توانید به فروشگاه نورنگار مراجعه کنید.

مطالعه مقاله دوربین DSLR چیست؟ به زبان ساده برای تازه‌کارها برای آشنایی بیشتر و کامل‌تر با این نوع دوربین‌ها می‌تواند برایتان مفید باشد. در ضمن می‌توانید نگاهی هم به لیست بهترین دوربین‌های DSLR در هر رده بیندازید.

دوربین بدون آینه

دوربین‌های بدون آینه به‌سرعت در حال تبدیل شدن به استاندارد جدید در بازار دوربین‌های دیجیتالی هستند. دوربین‌های بدون آینه از نظر ظاهری بدنه جدیدتر، باریک و سبک‌تری نسبت به دوربین‌های DSLR دارند و دارای سیستم اتوفوکوس قوی‌تری هستند.

این دوربین‌ها به خاطر عدم وجود آینه نوردهی بیشتری به سنسور دارند و همین موضوع باعث می‌شود عکس‌هایی با نویز کمتر در نور کم داشته باشید. سیستم تثبیت‌کننده و لرزشگیر درون بدنه دوربین‌های بدون آینه هم یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت این دوربین‌هاست که برای تولیدکنندگان محتوای ویدیویی امتیاز مثبتی است.

دوربین Alpha a7R IV سونی یکی از بهترین دوربین‌های بدون آینه موجود در بازار است که برای عکاسی مقدماتی گزینه خوبی است. برای دیدن قیمت و مشخصات آن می‌توانید به فروشگاه نورنگار مراجعه کنید.

اگر دوست دارید اطلاعات بیشتری از دوربین‌های بدون آینه داشته باشید خواندن مقاله دوربین بدون آینه چیست را پیشنهاد می‌کنیم.

دسته‌بندی‌ که در اینجا از انواع دوربین دیدیم یک راهنمای مقدماتی برای شناخت کلی کاربردی‌ترین دوربین‌ها برای شروع عکاسی است.

اما یک نکته‌ را باید بدانید؛ این که برخی از عکاسان معتقدند که خرید لنز از خود دوربین مهم‌تر است و بهتر است (اگر از دوربین‌های بدون آینه و DSLR که قابلیت تعویض لنز دارند استفاده می‌کنید) به جای خرید دوربین گران‌قیمت یک دوربین معمولی به همراه لنز خوب تهیه کنید.

لنزهای کیت که روی خود دوربین قرار دارند برای شروع عکاسی و استفاده روزمره کافی هستند ولی رفته‌رفته با پیشرفت در عکاسی حتما به خرید چند لنز دیگر هم نیاز خواهید داشت. احتمالا حالا این سوال برایتان پیش آمده که خب، چه لنزی برای من مناسب است؟ اگر نگاهی به این مقاله بیندازید پاسخ سوالتان را پیدا می‌کنید.

با همه این‌ها برای خرید لنز و دوربین خیلی به خودتان سخت نگیرید. اگر نمی‌توانید برای تهیه دوربین عکاسی خیلی هزینه کنید، یادگیری عکاسی را با خرید دوربین‌های دست دوم که قیمت کمتری دارند، شروع کنید.

در آخر پیشنهاد می‌کنم هر لنز و دوربینی که انتخاب می‌کنید تمام قسمت‌های آن را خیلی خوب یادبگیرید؛ شناخت تک‌تک اجزای بدنه دوربین، دکمه‌های میانبر، منوی دوربین، علائم اختصاری روی لنزها و… هم سرعت یادگیری عکاسی را بالا می‌برد و هم یک پله شما را به حرفه‌ای‌تر شدن نزدیک می‌کند.

تجهیزات جانبی عکاسی

حتما شما هم با من موافق هستید که شناخت نور و استفاده از تجهیزات نورپردازی مناسب در عکاسی، سهم بالایی را در کیفیت یک عکس دارند. اما برای شروع عکاسی نیازی به خرید تجهیزات نورپردازی ندارید. برای عکاسی مقدماتی بهتر است به جای تهیه انواع منابع نوری روی مهارت‌هایتان کار کنید و روش‌های مختلف نورپردازی را یاد بگیرید.

تجهیزات جانبی دیگر مثل انواع پایه و سه‌پایه عکاسی، فیلترهای عکاسی و… هم برای شروع عکاسی نیاز نیست. کم‌کم با حرفه‌ای ‌شدن در عکاسی می‌توانید تجهیزاتتان را متناسب با سبک عکاسی و نیازتان گشترش دهید.

بیشتر بخوانید: تجهیزات ضروری برای شروع عکاسی

تا اینجا گفتیم که برای تهیه لوازم عکاسی خیلی عجله نکنید و با امکانات حداقلی یادگیری عکاسی را شروع کنید و به مرور با توجه به نیازهایی که دارید تجهیزاتتان را کامل کنید.

بعد از اینکه با تمام ابزارهای لازم برای عکاسی آشنا شدید و روش کار آن‌ها را شناختید وقت آن است که یادگیری تکنیک‌های ابتدایی عکاسی را شروع کنید. در ادامه بیشر در این مورد توضیح می‌دهیم.

 اصطلاحات و تکنیک‌های لازم برای عکاسی مقدماتی را تمرین کنید

دنیای عکاسی پر از اصطلاحات پیچیده است که برای شروع یادگیری عکاسی باید کلیتی از همه آن‌ها بدانید. شاید پیدا کردن همه تعاریف در دیکشنری کار سختی باشد به همین دلیل ما یک لیستی از تمام اصطلاحات عکاسی به زبان ساده آماده کردیم که پیشنهاد می‌کنم حتما نگاهی به آن‌ها بیندازید.

بعد از یادگیری تعاریف و اصطلاحات عکاسی، اولین و مهم‌ترین تمرینی که برای یادگیری عکاسی مقدماتی می‌توانید انجام دهید مثلث نوردهی است. اگر بخواهیم در یک جمله مثلث نوردهی را تعریف کنیم باید بگوییم که به رابطه بین ایزو (ISO)، سرعت شاتر و دیافراگم مثلث نوردهی می‌گویند. این سه ضلع مثلث با هم کار می‌کنند تا نور مورد نیاز برای عکس را تشکیل دهند.

این سه مفهوم در عکاسی بیشترین اهمیت را دارد و تقریبا در تمام تکنیک‌های عکاسی مثل عکاسی پرتره در جاهای شلوغ و عکاسی در نور کم، به آن نیاز دارید. پس سعی کنید خیلی خوب کارکرد آن‌ها را یاد بگیرید. در اینجا این بحث را باز نمی‌کنیم ولی در مقاله‌ای که قبلا منتشر کردیم می‌توانید مثلث نوردهی به زبان ساده را بیاموزید.

رعایت ترکیب‌بندی هم یکی دیگر از مهم‌ترین تکنیک‌های عکاسی است که توجه به آن تاثیر بسیار زیادی روی کیفیت کار شما دارد. ترکیب‌بندی فقط چیدن عناصر و سوژه‌ها در یک قاب نیست. ترکیب‌بندی اصولی اثرگذاری عکس را چند برابر می‌کند و به نوعی نشان‌دهنده دیدگاه و نظر عکاس است.

اگر نمی‌دانید ترکیب‌بندی چیست نگاهی به راهنمای کامل آموزش ترکیب‌بندی در عکاسی بیندازید.

برای یادگیری تمام تکنیک‌های عکاسی مقدماتی می‌توانید در منابع و کتاب‌های مختلف یا یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی جستجو کنید. اما یک روش میانبر و سریع‌تر شرکت در کارگاه‌های آموزش عکاسی است. این کارگاه‌های آموزش عکاسی مقدماتی هم سرعت پیشرفت و یادگیری شما را بالا می‌برد و هم می‌توانید تمام ایرادات و اشکالات کارتان را با استادتان برطرف کنید.

آکادمی نورنگار یکی از مراکزی است که در آنجا می‌توانید عکاسی مقدماتی را زیر نظر استادان برجسته عکاسی ایران به صورت حضوری و غیر حضوری شروع کنید.

ادیت و ویرایش عکس را یاد بگیرید

بگذارید خیالتان را راحت کنم، حتی بهترین عکاس‌ها هم از ویرایش و ادیت عکس بی‌نیاز نیستند. ویرایش عکس می‌تواند ایرادات کار را بپوشاند یا یک عکس خوب را به یک عکس عالی تبدیل کند.

علاوه‌ بر آن اصلاح رنگ و نور، اضافه کردن یک فیلتر ساده و… عکسی که با دوربین گرفتید را هر چه بیشتر به تصویر ذهنیتان نزدیک می‌کند. پس بعد از آشنایی با تکنیک‌ها و یادگیری عکاسی مقدماتی، لازم است که دستی هم بر ادیت تصاویر داشته باشید.

برای شروع عکاسی ادیت و ویرایش عکس را یاد بگیرید

نرم‌افزارهای ویرایش عکس زیادی در دسترس هستند ولی نرم‌افزار فتوشاپ (برای ادیت‌های تخصصی و سنگین مثل روتوش، ترکیب تصاویر، تصویرسازی و طراحی گرافیکی) و لایتروم (برای ویرایش سطحی مثل اصلاح رنگ و نور) از رایج‌ترین نرم‌افزارهایی است که هم عکاسان حرفه‌ای و هم تازه‌کاران برای ادیت تصاویرشان از آن استفاده می‌کنند.

پس برای اینکه از عکاسی مقدماتی فاصله بگیرید و به عنوان یک عکاس عکس‌های بهتری ثبت کنید، یاد گرفتن نرم‌افزارهای ویرایش تصویر را جدی بگیرید. شرکت در دوره‌های ادیت عکس آکادمی نورنگار برای یادگیری این دو نرم‌افزار کاربردی گزینه مناسبی است و از شما یک ویرایشگر و عکاس حرفه‌ای می‌سازد!

بیشتر بخوانید: 15 نرم افزار ویرایش عکس برای عکاس‌های حرفه‌ای

کد تخفیف نورنگار

مطالعه و شرکت در دوره‌های عکاسی را فراموش نکنید!

مطالعه و شرکت در دوره‌های عکاسی را برای شروع عکاسی فراموش نکنید!

به عنوان نکته آخر یک توصیه برای شما دارم. وقتی که مقدمات عکاسی را آموختید سعی کنید هر روز و هر لحظه دانش خود را به‌روز نگه دارید، خلاقیت داشته باشید و از تمرین کردن غافل نشوید. شاید اول راه با دیدن عکس‌های معمولی خود ناامید شوید اما فراموش نکنید که همه عکاسان معروف هم عکاسی را با همین کارهای معمولی شروع کردند!

از تجربه عکاسان بزرگ هم نهایت استفاده را ببرید. چطور؟

در بسیاری از مراکز آموزش عکاسی مثل آکادمی نورنگار، عکاسان برجسته و باتجربه ورکشاپ‌ها و کارگاه‌های مفیدی برای آموزش عکاسی، تنظیمات و منوی دوربین، آموزش نورپردازی، آشنایی با تجهیزات مختلف و… برگزار می‌کنند که علاوه بر استفاده از سال‌ها تجربه آن‌ها می‌توانید پاسخ سوالتتان را هم از منبعی مطمئن به دست بیاورید، خلاقیتتان را پرورش دهید و از نمونه کار آن‌ها ایده بگیرید..

اگر هم اهل مطالعه هستید کتاب‌های خوبی در زمینه‌های مختلف عکاسی توسط عکاسان مطرح در دنیا نوشته شده‌اند که ما در مقاله‌ای در نورنگار 17 تا از بهترین کتاب‌های آموزش عکاسی را معرفی کردیم که بد نیست نگاهی به آن‌ها بیندازید.

در نهایت، مالکوم گلادول می‌گوید برای اینکه بتوانید در مهارت خاصی مسلط شوید به ده هزار ساعت تمرین نیاز دارید. این قانون درمورد عکاسی هم صادق است. پس تسلیم نشوید و به تمرین و تلاشتان ادامه دهید تا به نتیجه مورد نظرتان برسید.

امیدوارم این راهنمای مقدماتی برای شروع عکاسی به دردتان خورده باشد و برای یافتن مسیر یادگیری عکاسی کمکتان کرده باشد. با این حال اگر هنوز هم سوالی برایتان بی‌جواب باقی مانده است می‌توانید در بخش نظرات برای ما بنویسید تا در اولین فرصت به آن‌ها پاسخ بدهیم.

نویسنده : حسین بابائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *