دسته بندی محصولات

  • عکاسی

  • فیلمبرداری

  • نورپردازی

  • صدابرداری

  • لوازم جانبی

  • محصولات دست دوم

چطور از کارت‌ حافظه مراقبت کنیم؟

چاپ
چطور از کارت‌ حافظه مراقبت کنیم؟

در این مطلب ما به بیان نکات ساده اما طلایی می‌پردازیم که به نگهداری هرچه بهتر کارت‌های حافظه به شما کمک می‌کند.

کارت حافظه

1-کارت‌های حافظه‌تان را قبل از استفاده فرمت کنید

تقریباً روی همه کارت‌های حافظه ، عبارت Pre Formatted به چشم می‌خورد یا حداقل این‌طور تبلیغ می‌شود که این کارت‌ها از قبل فرمت شده‌اند و نیازی به فرمت کردن ندارند. اما اینکه کارت حافظه را قبل از استفاده یک‌بار با خود دوربین فرمت کنید، ایده بسیار بهتری است.

اصلاً برخی دوربین‌ها نیاز دارند که پوشه‌ها و فایل‌های مخصوص به خود را روی کارت ایجاد کنند و حتماً باید این فایل‌ها را برای دسترسی به تمامی حجم کارت، تشخیص دهند. همچنین کار بازیابی اطلاعات، از روی کارتی که توسط خود دوربین فرمت شده است ساده‌تر است.

بنابراین به جای اینکه کارت را مستقیماً در دوربین بگذارید یا اینکه توسط کامپیوتر آن را فرمت کنید، بهتر است در همان ابتدا از فرمان Format دوربین استفاده کنید.

 

نگهداری از کارت حافظه

[relatedpost post=”126617″]

2-هیچ‌وقت، همه حافظه کارت را تا انتها پر نکنید

این پیشنهاد درباره حافظه کامپیوتر و حافظه‌های اکسترنال هم صادق است. هرگز کارت حافظه دوربین را تا انتها پر نکنید. تقریباً همه دوربین‌ها، می‌توانند حافظه باقی‌مانده برای ذخیره سازی را با تعداد عکس باقی‌مانده نشان دهند. یعنی می‌توانند به شما بگویند با چند عکس دیگر، حافظه به طور کامل پر می‌شود.

همیشه حواستان به این عدد باشد و سعی کنید خیلی به آخرین عکس‌های باقی‌مانده نزدیک نشوید. این احتمال وجود دارد که وقتی دوربین می‌خواهد آخرین عکس باقی‌مانده را ذخیره کند، فضای کافی برای ذخیره‌سازی آن وجود نداشته باشد. در این مواقع، دوربین سعی می‌کند در سرتاسر کارت، به دنبال بیت‌های خالی برای ذخیره‌سازی اطلاعات آخرین عکس بگردد و احتمال نمایش پیغام خطا برای ذخیره‌سازی در این مواقع بسیار زیاد است.

اما مشکل این نیست که آخرین عکس گرفته شده به درستی ذخیره نشود. مشکل اینجاست که سعی دوربین برای ذخیره‌سازی، می‌تواند موجب از دسترس خارج شدن کل اطلاعات روی کارت حافظه شود. این اتفاق دقیقاً همین چیزیست که هنگام خالی شدن باطری هم می‌افتد.

3-نگذارید باطری دوربین به طور کامل خالی شود

این تجربه را بسیاری از فیلمبرداران برای فیلمبرداری و عکاسی عروسی داشته‌اند. البته منظور من اغلب فیلم‌بردارانی هستند که با دوربین‌های DSLR عکاسی می‌کنند. خالی شدن باطری باعث می‌شود تا دوربین نتواند اطلاعات آخرین فایلی که در حال ذخیره سازی آن است را به طور کامل و صحیح روی کارت‌های حافظه ذخیره کند. بنابراین تنها بخشی از اطلاعات ذخیره می‌شود و بخشی از آن، دیگر وجود نخواهد داشت.

در چنین مواقعی، دقیقاً مانند یک فایل ویروسی، ممکن است دوربین امکان دسترسی به ابتدا و انتهای فایل‌های ذخیره شده را از دست بدهد و عملاً اطلاعات روی کارت‌های حافظه از دسترس خارج می‌شوند.

به زبان ساده اینکه، نگذارید دوربین با تمام شدن باطری، خاموش شود و پیش از آن خودتان باطری را تعویض کنید.

کارت حافظه

[relatedpost post=”11447″]

4-عکس‌ها را پاک نکنید

البته منظور من این نیست که باید عکس‌های ذخیره شده را برای همیشه نگه دارید. اگر عکس‌ها را در کامپیوتر یا هارد اکسترنال خودتان کپی کرده‌اید و دیگر به آن‌ها نیازی ندارید، ابداً عکس‌ها را در کامپیوتر پاک نکنید. بلکه کارت را مجدداً در دوربین فرمت کنید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن باشید، کارت حافظه‌تان همیشه در شرایطی قرار دارد که مورد نیاز دوربین است.

[relatedpost post=”71666″]

5-کارت حافظه خوب استفاده کنید

این نکته خیلی مهم است. شاید مهم‌تر از تمامی نکات بالا. بسیاری از اتفاقاتی که گفته شده و حتی برخی از اتفاقاتی که واقعاً پیش‌بینی نشده هستند و در اینجا به آن‌ها اشاره نشد، اغلب در مورد کارت‌های حافظه ارزان قیمت، بی‌کیفیت و غیر معتبر پیش می‌آید. این دقیقاً تفاوت مهم بین کارت‌های حافظه از برند‌های معتبر با کارت‌های معمولی است.

اگر می‌بینید که دو کارت حافظه با حجم و سرعت برابر، قیمت متفاوتی دارند، گاهی اوقات این تفاوت قیمت به برند سازنده آن‌ها مربوط می‌شود. طبیعتاً برند‌های ناشناخته، مسئولیت کمتری در قبال مشتریان خودشان دارند و چیپ‌های ارزان قیمت و بی‌کیفیت این کارت‌ها، نمی‌توانند به اندازه یک برند معتبر بین‌المللی، مطمئن باشد.

پیشنهاد می‌کنم با کمی هزینه بیشتر، بهترین کارت حافظه، یا حداقل، یکی از بهترین‌ها را برای دوربینتان تهیه کنید. دوربین و لنز گران‌قیمت شما برای ثبت بهترین لحظات خریداری شده‌اند. هرگز اجازه ندهید یک کارت حافظه ارزان قیمت و بی‌کیفیت، عکس‌های فوق‌العاده شما را به باد دهند.

 

نویسنده : امیر یاری

4 دیدگاه

  • طاها گفت:

    سلام چجوری میشه اطلاعات کارت حافظه خراب رو برگردونیم؟

    • پشتیبانی نورنگار گفت:

      سلام وقت بخیر 🌱
      برای بازیابی اطلاعات از یک کارت حافظه خراب، می توانید از برنامه های بازیابی داده ها مانند Recuva ، EaseUS Data Recovery Wizard ، Stellar Data Recovery به عنوان نمونه استفاده کنید.
      بعد از نصب و اجرای برنامه، باید دستگاه خود را به کامپیوتر متصل کنید و به برنامه به منظور تشخیص کارت حافظه متصل شده دسترسی دهید. سپس برنامه می تواند عملیات بازیابی اطلاعات را انجام دهد.
      اما باید به یاد داشته باشید که بازیابی اطلاعات موفقیت آمیز نیست و به علت خرابی فیزیکی در کارت حافظه، برخی اطلاعات به دست نخواهد آمد.

  • taha گفت:

    معنی x توی کارت های حافظه چیه؟

    • مسعود افشانی گفت:

      استفاده از نماد X برای نمایش سرعت کارت های حافظه به زمان های گذشته مربوط می شود. در سی دی های صوتی هر عدد X معادل 150 کیلوبایت بر ثانیه در نظر گرفته می شود. برای بدست آوردن سرعت عدد X را در 150 ضرب نموده و سپس بر 1000 تقسیم کنید تا سرعت برحسب MB/s بدست آید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

عکس نوزاد خوابیده زیبا
جذاب ترین عکس های نوزاد و کودک
6 ماه پیش - زمان مطالعه : 13 دقیقه
چگونه حجم عکس را کم کنیم
كم كردن حجم عکس آنلاین
5 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
DPI چیست؟
DPI چیست؟
7 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
انواع کاغذ چاپ عکس و نحوه تشخیص آنها
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 9 دقیقه
Engagement photography
عکاسی اسپرت
10 ماه پیش - زمان مطالعه : 10 دقیقه
نرم‌‌افزار ویرایش عکس IOS
برترین نرم‌ افزارهای ویرایش عکس IOS
11 ماه پیش - زمان مطالعه : 6 دقیقه